Hoofdmenu

Lastige Zilvers/Ponten

Gestart door Martijn Bot, juni 22, 2012, 22:20:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

Ik vind er in deze tijd van sleet, rui, voddebalen en (daardoor) gebrek aan duidelijke kleedkenmerken maar lastige jongens tussen zitten. Wat te denken van deze twee? Zilvers (mijn idee)? Zilvers met Pontische genen? Misschien toch Pont (beest op het dak)?

Mars Muusse

Martijn,
Altijd leuk deze tijd van het jaar. 2cy micha's in juni, ook zo'n mooi kleed. Het is een beetje 'gut feeling' determineren, maar vooruit: bij 20120622-1 zie ik geloof ik een redelijke mirror op P10 en redelijke witte toppen op P6-P7. Dit wijst op 4cy kleed (en combineert lekker met de naakte delen, met name snavel), terwijl de centrale tertials en binnenste grote dekveren zeer onvolwassen overkomen. Deze combinatie kom je vooral bij zilvers tegen, en in veel mindere mate bij cach. Onvolwassen cach heeft toch wel meestal het volledige dekveer panel adultachtig (beetje vaag geformuleerd van mij, maar ik heb geen sample om dit te staven). Even een plaatje van een onvolwassen cach (wellicht vrouwtje, 4cy in Februari 2012, Zagreb):

20120622-4 heeft een ondeugend koppie, althans dat is wat mijn aandacht trekt, het profiel en snavelvorm. Lijkt me een ruiende 3cy, met bruine buitenste pennen zonder mirror en nieuwe adultachtige binnenste pennen. Ik zou er toch ook een zilver van maken denk ik. Even een referentie plaatje van een 3cy cach, Februari 2012 Zagreb:

Martijn Bot

Dank, Mars, voor de moeite om toch te reageren. Ik heb me tot nu toe eigenlijk alleen vanaf oktober tot en met maart met meeuwen bezig gehouden, in de zomer is dit ineens weer een heel andere tak van sport met heel andere zoekbeelden. De afgelopen week toch redelijk succesvol geweest met een 2kj en een 3kj michahellis (hier in het noorden blijven dit toch echt schaarse beesten), maar er wringt ook nog steeds een aantal vogels. Zo heb ik behoorlijk moeite met vogels zoals onder deze waarneming. De eerste twee vogels tonen een vogel waarvan ik wel zeker ben dat het een Zilver is omdat ik 'm ook goed en vrij langdurig heb zien zitten, maar het beest op foto 3/4 heb ik alleen zien vliegen, vind ik een rotzak en zo Geelpoterig lijken in vlucht. Met name het staartpatroon, het gebrek aan contrast "overall" (micha knallen wat meer, als ik me duidelijk maak...)  en vrij lichte en ook op de handpennen doorschijnende ondervleugels wezen me richting Zilver. Ook hier geldt vaak weer, althans volgens mij: bij twijfel is het "gewoon" een Zilver. Volgende vraag: klopt de leeftijd?

ruud_altenburg

Die bovenste is een 4kj vanwege de grote spiegel op P10 en de adult-achtige binnenste handpennen. Onderste is een 3kj waarvan de staartband niet echt voor Geelpoot pleit, maar verder is het natuurlijk erg lastig met alleen deze twee vliegbeelden.

Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Martijn Bot

Citaat van: ruud_altenburg op juni 28, 2012, 15:22:36 PM
Die bovenste is een 4kj vanwege de grote spiegel op P10 en de adult-achtige binnenste handpennen. Onderste is een 3kj waarvan de staartband niet echt voor Geelpoot pleit, maar verder is het natuurlijk erg lastig met alleen deze twee vliegbeelden.
Ai, mirror even over het hoofd gezien (is ook maar op één van de twee foto's te zien, ter verdediging van mezelf...). Dank voor de hulp, ik heb de waarneming gesplitst.