Micro of iets anders...?

Gestart door Bob Hogeveen, juli 24, 2005, 22:01:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bob Hogeveen

Hoi, deze kwam ik vandaag tegen op het Eexterveld.
Hij ziet er bekend uit maar ik kan even niet plaatsen of ik nu bij microos moet zoeken of bij andere vliegbeestjes...



Groeten,
Bob

han.endt

#1
Oei..........
Een langsprietmotje zonder groene glans en een oranje petje. Ik denk dan aan Nemophora cupriacella, metallica of violellus. Allemaal zeldzaam en zeer lastig te determineren. Ik heb ook wel eens zo'n beestje gezien en kwam er toen ook niet uit. Zit er nou en donker bandje halverwege de vleugels of is het schaduw?

Han.

Bob Hogeveen

Zeker oei...., vooral als'ie nog zeldzaam is ook...
Maar dat bandje is wel een echt donkerder gebied op de vleugels. Levert dat wat op?

Bob


han.endt

Nou nee. Nemophora fasciella heeft een donkere band, maar ook nog ander kenmerken die weer niet kloppen. Nemophora violellus schijnt zich wat naar het noordoosten uitgebreid te hebben dus misschien die.
Adela cuprella is veel algemener maar die heeft dacht ik geen oranje petje. Cauchas (Adela) rufimitrella is ook algemeen, lijkt er op, maar heeft een zwarte kruin en een meer een groenige glans.
Misschien heeft iemand anders aanvullende informatie.

Han.

gardensafari

Als ik kijk naar deze foto op UKMoths, dan denk ik bij zelf: is 'm dat niet?



Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

Sorry, vergeten te melden: volgens UKMoths is dat een foto van Nemophora cupriacella

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

Ja, ik heb daar ook gekeken. Ik heb zo'n beetje overal gekeken. Hij lijkt er op, maar er zijn er zo veel die er zo uitzien. Ook de voedselplanten Knautia en Scabiosa ontbreken of zijn zeer zeldzaam in Drente.

Han.

gardensafari

Ik heb even gekeken in Kuchlein: die meldt dat N. violaria en N. cupriacella zo veel op elkaar lijken, dat ze het beste aan de voedselplant kunnen worden herkend. N.v. op gentiaan, N. c. op beemdkroon, duifkruid èn Blauwe Kroon (Succisa sp.). Beide soorten zijn zeldzaam. Op de verspreidingskaartjes heeft N. violaria één stip in Noord-west Drente, N. cupriacella heeft geen stippen in Drente.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Bob Hogeveen

He, dat is interessant Hans!

Het beesje zat namelijk in een gebied met redelijk veel Klokjesgentiaan!
(Samen met een 10-tal Gentiaanblauwtjes)

Zet er maar een stip bij in NO-Drenthe...;-)

Maar serieus, kunnen we daarmee N.v. vaststellen?

Bob

gardensafari

Oei, dat laat ik aan Han over. Die heeft er vast nog wel meer in het snotje. Maar waarschijnlijk kan wel N.c. worden uitgesloten en dus daarmee mijn bijdrage aan de discussie.....

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

Nemophora violaria begint nu wel logisch te lijken. Hij schijnt op meer plaatsen waar gentianen groeien voor te komen. Maar er is gelijk een ander probleem. Hoe heet deze soort nu? Nemophora violaria is nl. een oude naam. In de huidige lijsten staat hij niet meer.

Han.

Ik blijf zoeken.

han.endt

De nieuwe naam is Nemophora violellus. Voer hem in onder die naam.

Han.

Bob Hogeveen