onbekende cicade

Gestart door jeanette, juli 01, 2012, 18:36:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

Tot nu toe heb ik deze cicade niet kunnen vinden. wie weet welke soort dit zou kunnen zijn? Gemengde boomsingel. Bvd.

harry60

Dit is een lastige, het lijkt wel een Allygus modestus, bij deze soort zouden 2 dunne streepjes op de vertex moeten zijn maar die kan ik hier niet zien ?
Maar A. communis is ook een kanshebber maar komt nog niet voor op soortenregister en op wrn.nl ???

Zonder streepjes zou het A mixtus kunnen zijn :)

zou nog even wachten wat Henk hier van vind.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Henk Soepenberg

Zal inderdaad een Allygus zijn Harry, maar welke soort het is weet ik ook niet...
A. modestus kan wel met zekerheid van foto, maar dan moet je wel die streepjes kunnen zien.  :blink:
Heb je toevallig nog een foto van opzij of van voren Jeanette?
Vriendelijke groeten,
Henk

jeanette

Hallo Henk,
deze twee foto's heb ik nog waarvan iets meer van kop en zijkant te zien is. Hoop dat  ze  bijdragen  om tot een goede beoordeling te kunnen komen. groet, jeanette

Henk Soepenberg

Hallo Jeanette,

Ik zie geen diagonale lijntjes op de vertex (vergelijk met deze op british bugs). Kunnen we modestus denk ik uitsluiten.  ;)
Ik zou er een onzekere Allygus mixtus van maken - onzeker omdat deze op foto niet is te onderscheiden van A. communis.

Benieuwd naar het oordeel van Harry.  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

harry60

Het enigste verschil mixtus v communis is dat de laatste iets minder contrastrijk is.
Nu is het ook maar hoe de belichting van de foto is.

Ik zou hem ook als een onzekere mixtus verlopig plaatsen.
Misschien de 2e foto eens naar Kees de Bieman sturen en kijken wat zijn visie is van deze Allygus is ?

Bij communis staat ook in mijn boek: vertex often entirely light or with weak dark colouring ?
M.Vr.Gr. Harry de Koning

jeanette

Dan hou ik het op een onzekere A. mixtus. Hoop  dat kleine friemeltje nog een keer te vinden en betere foto's te maken...hij vond  het maar niks die camera  en de persoon...nou ja.
Jullie hebben me weer goed geholpen , waarvoor mijn hartelijke dank!  .