Hoofdmenu

Welke wegslak?

Gestart door Theo Aaldijk, juni 25, 2012, 20:46:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theo Aaldijk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is[/size]Het betreft deze waarneminghttp://observado.org/waarneming/view/69397988Wegslak onbekend - Arionidae indet. gezien op 2012-05-24 Germany - Hoch SauerlandFoto's:bij voorbaat dank Theo Aaldijk
Groet, Theo Aaldijk

Tello Neckheim

Het zou Limax cinereoniger kunnen zin maar je kunt de determinerende kenmerken niet zien. Ik neem aan dat het een grote slak was en dan zou het ook Arion ater kunnen zijn maar zelfs milax nigricans sluit ik niet uit. De kiel is niet te zien en de pneumostoma ook niet.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Theo Aaldijk

Hallo Tello,


Ik heb nog een foto gemaakt misschien is daar meer op te zien.
Het was in ieder geval wel een heel grote slak.


Ik kom vaak naaktslakken tegen op mijn wandelingen en de vraag is hoe kan ik hen het beste fotograferen om ze achteraf van de foto zo goed mogelijk te kunnen determineren.


Dank voor de moeite.
Groet, Theo Aaldijk

alegro

#3
Citaat van: Theo Aaldijk op juni 26, 2012, 10:38:04 AM
Ik kom vaak naaktslakken tegen op mijn wandelingen en de vraag is hoe kan ik hen het beste fotograferen om ze achteraf van de foto zo goed mogelijk te kunnen determineren.

Je moet de rechterkant fotograferen, dus exact de andere kant als op jouw foto. Dit omdat de ademopening
aan die kant zit. De positie van deze opening is van belang om de verschillende groepen naakstslakken van
elkaar te onderscheiden. Verder van belang zijn is de staartzijde. Heeft het dier een kiel achteraan en zoja,
tot hoever loopt deze door naar voren? Hoe ziet de voetzool eruit vanonder? Wat is de kleur van het slijm?

Met al die digitale camera's tegenwoordig lijkt het wel eens of De Foto hèt middel is om tot determinatie te
komen, en ik krijg wel eens de indruk dat velen hun vondsten slechts op het schermpje van hun compact
waarnemen in plaats van goed met de eigen ogen te bestuderen, maar dat laatste is zeker zo belangrijk.

Dus: een foto is prima, maar noteer ook zaken die je opvallen, en die niet of nauwelijks met een foto zijn over
te brengen.
Grüezi mitenand,
Arjan