Hoofdmenu

Oranje Boerenzwaluw

Gestart door Sjouke Scholten, juni 23, 2012, 18:59:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjouke Scholten

Hallo forum,
Zojuist een blokje wezen hardlopen langs de Velperwaarden, wat inhoud dat ik geen verrekijker bij mij had.
Op de 'dijk' loop ik meestal langzaam en kijk over de Velperwaarden. Dit keer vlogen er vele Gierzwaluwen niet ver boven mij. Plotseling kwam er een groepje Boerenzwaluwen (5) die snel doorvlogen. 2 van deze groep bleven rondvliegen (jagen) onder aan de dijk, hierbij wekte de 2de vogel mijn interesse.

In vergelijking met de eerste vogel was het tweede Boertje compleet oranje aan de onderkant. Nadat ik ze 10 minuten had bekeken (zonder kijker dus) op ongeveer 10-20 meter ben ik weer verder gegaan. Het beestje blijft toch een beetje in mijn hoofd rondzweven, want heb ik hier nu te maken met een ondersoort van Boerenzwaluw of komt dit vaker voor?

De kenmerken die ik heb kunnen waarnemen waren hetzelfde als die van een adulte Boerenzwaluw maar dan compleet (donker)oranje aan de onderzijde. Ik heb hier alleen de ANWB vogelgids naast me liggen en moet zeggen dat het beest wel verrekte veel op de Egyptische ondersoort (savignii) lijkt, wat niet uitsluit dat het een transitiva is..

Is er iemand die iets kan zeggen over het voorkomen van deze ondersoorten in Nederland? Of heeft iemand naslagwerk of artikelen wat betreft Boerenzwaluwen en de variaties?
Hartelijk dank
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




Jeroen Nagtegaal

Zulke oranje exemplaren duiken wel vaker op hier op het forum. Frank Neijts zal er vast ook wel een plaatje van hebben...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

MarianneW

Bedoel je zoiets?
http://waarneming.nl/waarneming/view/68965794?_popup=1

Dit is er een van maar er zaten meer van die opvallend oranje mannen bij.

Marianne
Marianne

lennartv

Citaat van: MarianneW op juni 23, 2012, 20:43:30 PM
Bedoel je zoiets?
http://waarneming.nl/waarneming/view/68965794?_popup=1

Dit is er een van maar er zaten meer van die opvallend oranje mannen bij.

Marianne

Dit lijkt me dan een transitivia, volgens mij is de savignii echt donker oranje
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

frankneijts

Citaat van: lennartv op juni 23, 2012, 21:38:31 PM
Citaat van: MarianneW op juni 23, 2012, 20:43:30 PM
Bedoel je zoiets?
http://waarneming.nl/waarneming/view/68965794?_popup=1

Dit is er een van maar er zaten meer van die opvallend oranje mannen bij.

Marianne

Dit lijkt me dan een transitivia, volgens mij is de savignii echt donker oranje

De foto's van Marianne en deze (zie plaatje) laten zien dat individuen met zulke (diep) 'oranje' onderdelen ook bij de ondersoort rustica ('onze' Boerenzwaluw) voorkomen en dat is ook bekend uit de literatuur. Het belangrijkste verschil met bijv. transitiva is dat bij rustica de onderdelen variabel zijn (van wit tot oranje en alles ertussen) en bij transitiva in principe àlle individuen (diep) oranje zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Sjouke Scholten

Ha Frank,

Naar welke literatuur verwijs je in je opmerking?
De vogel die ik heb waargenomen lijkt niet echt op de vogel op de foto's, het beest was veel meer donker oranje.

Weet je toevallig ook het voorkomen van de ondersoorten in NL?
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




frankneijts

Beste Sjouke,

Zonder foto's lijkt het mij ondoenlijk om goede vergelijkingen te maken met je geheugen en bestaande foto's + dat je oordeel over kleurintensiteit sterk afhankelijk is van licht- en andere waarnemingsomstandigheden. Er zijn in Nederland (en de rest van West-Europa) geen waarnemingen bekend van andere ondersoorten dan rustica, o.a. óók omdat transitivia in het veld niet te onderscheiden is van donkere rustica. Je kunt dergelijke informatie vinden in o.a. het Handbook BWP, ID Guide to European Passerines (Svensson), Advanced Bird ID Handbook (die transitivia overigens niet eens noemt...) en de "Avifauna van Nederland" deel I en II.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'