Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citaat van: Jacob Molenaar op december 22, 2020, 20:42:51 PM
Citaat van: frankneijts op december 22, 2020, 20:25:58 PM
Regionaal een zéér bijzondere waarneming: https://waarneming.nl/observation/204568586/.. Glanskop broedt waarschijnlijk niet (meer) regelmatig in Noord-Brabant en mede daarom zijn sowieso waarnemingen-met-bewijs in de provincie uiterst zeldzaam!!
Bij 'ons' ook (inmiddels al weer een tijd) eentje, wellicht nog dezelfde als een aantal jaar geleden in Rotterdam (hoe oud worden die beestjes eigenlijk?)
Maarre, hebben we hier niet dit topic voor Frank?  :police:

Wat de leeftijd betreft: volgens BWP was de oudste geringde vogel 11 jaar en 6 maanden. Dit lijkt me echt stok- en stokoud voor een mees van dat kaliber en vermoed dat de gemiddelde levensduur eerder enkele jaren bedraagt .. Misschien dat goede foto's van deze vogel(s) een wat betere aanwijzing geven?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Rob Koelman op december 22, 2020, 21:35:40 PM
Citaat van: frankneijts op december 22, 2020, 20:25:58 PMRegionaal een zéér bijzondere waarneming: https://waarneming.nl/observation/204568586/.. Glanskop broedt waarschijnlijk niet (meer) regelmatig in Noord-Brabant en mede daarom zijn sowieso waarnemingen-met-bewijs in de provincie uiterst zeldzaam!!

Citaat van: Jacob Molenaar op december 22, 2020, 20:42:51 PMBij 'ons' ook (inmiddels al weer een tijd) eentje, wellicht nog dezelfde als een aantal jaar geleden in Rotterdam (hoe oud worden die beestjes eigenlijk?)
Maarre, hebben we hier niet dit topic voor Frank?  :police:

Citaat van: frankneijts op december 22, 2020, 21:18:43 PMUiteraard maar kon m zo gauw niet vinden .. :rolleyes:

Er schijnt zoiets te bestaan als een 'pinned topic'...  B)

Natuurlijk maar ik had gewoon teveel haast .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob Koelman

Er wordt nu al enkele dagen een roepende dwergooruil gemeld in Utrecht. Echter telkens zonder bijbehorende geluidsopname.
Is er al iemand geweest die hier gekeken/geluisterd heeft? Of toch gewoon een (zeer) vroeg roepende vroedmeesterpad of een mechanisch geluid?

https://waarneming.nl/species/1553/observations/?after_date=2021-01-01&before_date=2021-01-10&province=&search=&advanced=on&user=&location=&sex=&life_stage=&activity=&method=
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Zelfs in zijn reguliere broedgebied zijn dwergooruilen in de winter afwezig. Het is dus wel zeer verwonderlijk dat er eentje in deze tijd zou opduiken zo ver noord van dat broedgebied. Een opname is tegenwoordig met elke telefoon zo gemaakt en dat is naar mijn mening in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de waarnemer. Tot die met documentatie komt zou ik er niet naartoe gaan.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

petermeer

De bewoner meldt het hier om een Steenuil gaat en hoopt dat de soort rustig kan gaan broeden.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Rob Koelman

Citaat van: petermeer op januari 10, 2021, 20:31:30 PMDe bewoner meldt het hier om een Steenuil gaat en hoopt dat de soort rustig kan gaan broeden.

:duim:

Wellicht een goed idee om de waarnemer die bij herhaling dwergooruil invoert hier ook even over te informeren...
Met vriendelijke groet, Rob

frankneijts

Citaat van: Rob Koelman op januari 10, 2021, 20:35:12 PM
Citaat van: petermeer op januari 10, 2021, 20:31:30 PMDe bewoner meldt het hier om een Steenuil gaat en hoopt dat de soort rustig kan gaan broeden.

:duim:

Wellicht een goed idee om de waarnemer die bij herhaling dwergooruil invoert hier ook even over te informeren...

Aangepast.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'