Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Oenanthe

#8820
Citaat van: Oscar Balm op juli 23, 2018, 09:22:30 AM
De fotografen die niet zijn uitgenodigd moeten eerst toestemming vragen staat er.

Het zou netter zijn geweest als er waarnemers ipv fotografen had gestaan.
De strekking van de boodschap lijkt mij helder. Ik denk dat ik wel kan voorspellen wat er gebeurt als ik met kijker en zonder fototoestel door een boer op wiens land ik ongevraagd loop, word aangesproken en mij verweer met: ik maak toch geen foto's? Wedden dat ik dan toch wordt weggestuurd?

Vanmorgen is alweer een prachtige foto van de vogel gepubliceerd. Met een commentaar dat aan duidelijkheid niets te wensen over laat.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

gerdwichers8

Maak collectief een goed gebaar naar zo'n man; dat sticht een stukje wederzijds begrip. Als mensen zich niet helemaal aan de regels houden en iets van het recht af lijken te doen dan moet je niet verzuimen om iets aan het recht van zo'n man toe te doen. Verruiming is voor beide partijen leefbaarder.

Jan Hendriks (ZH)

Citaat van: gerdwichers8 op juli 23, 2018, 10:35:48 AM
Maak collectief een goed gebaar naar zo'n man; dat sticht een stukje wederzijds begrip. Als mensen zich niet helemaal aan de regels houden en iets van het recht af lijken te doen dan moet je niet verzuimen om iets aan het recht van zo'n man toe te doen. Verruiming is voor beide partijen leefbaarder.

Ja, geef die man een mooie ingelijste foto van die vogel dan houdt er ook wat leuks aan over.

Ted van der Knaap

Citaat van: gerdwichers8 op juli 23, 2018, 10:35:48 AM
Maak collectief een goed gebaar naar zo'n man; dat sticht een stukje wederzijds begrip. Als mensen zich niet helemaal aan de regels houden en iets van het recht af lijken te doen dan moet je niet verzuimen om iets aan het recht van zo'n man toe te doen. Verruiming is voor beide partijen leefbaarder.

Bij een andere "twitch" is er eens geld gevraagd om bij iemand vanuit huis de vogel in de tuin te kunnen bekijken, die "boerde" toen goed.

Misschien in overleg treden met de boer of je tegen betaling (bv 5 euro pp) in kleine groepjes de vogel mag naderen en ook nog binnen een bepaalde tijd (bv van/tussen 9.00-10.00 uur)

Zo heeft de boer "controle" over zijn land en verdient ie er ook nog wat aan!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Vincent Hart

Het lastige is, het 'collectief' bestaat niet meer in het land van de 'twitcher'. Vroeger waren alle twitchers aangesloten bij 1 vereniging (Dutch Birding), daardoor was vrij veel interne sociale controle mogelijk. Inmiddels is eigenlijk het enige dat twitchers nog gemeen hebben de 2 belangrijkste bronnen van hun informatie, de sites van Dutch Birding en Waarneming.nl. Voor een Roodkeelnachtegaal (eerste voorbeeld van Ted), een nieuwe soort voor Nederland waar de achterban van Dutch Birding massaal op af komt (en andere twitchers in hun kielzog), is Dutch Birding een 'natuurlijke' partij om afspraken te maken. Maar bij veel andere meer of minder zeldzame soorten is het publiek dermate diffuus dat ik niet zou weten wie zo'n initiatief zou moeten nemen: dat zal dan vanuit lokale vogelaars of anderszins belanghebbenden moeten komen.

Uiteindelijk is het natuurlijk vooral aan de twitchers zelf om hun gezonde verstand te gebruiken en zich aan ook elders in de maatschappij geldende fatsoensnormen te houden. Helaas lijken de tegenwoordige anonimiteit en circuits van mensen die zich niet onderdeel van een collectief met naast rechten ook plichten voelen, het voor de moreel zwakker ontwikkelden onder ons verleidelijk te maken vooral voor zichzelf te kiezen. Extra jammer als daar vervolgens wel clubs als Waarneming.nl en Dutch Birding op worden aangesproken.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Yeronimo

De loop aan mensen wordt natuurlijk wel op gang gebracht door meldingen op die beide sites en zijn hier dus indirect wel verantwoordelijk voor. Het is jammer, maar tegelijkertijd ook wel begrijpelijk dat men zo denkt.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

snwja3

Citaat van: Yeronimo op juli 24, 2018, 20:48:07 PM
De loop aan mensen wordt natuurlijk wel op gang gebracht door meldingen op die beide sites en zijn hier dus indirect wel verantwoordelijk voor. Het is jammer, maar tegelijkertijd ook wel begrijpelijk dat men zo denkt.

Even voor de duidelijkheid, degenen die waarnemingen publiceren zijn niet indirect verantwoordelijk voor wat mensen in het veld doen.
Als bijvoorbeeld een krant een artikel publiceerd, en mensen gaan naar aanleiding daarvan gekke dingen doen, dan is ook die krant niet indirect verantwoordelijk.
Verantwoordelijk zijn dus de mensen in het veld die terplekke dingen doen ..... en tegenwoordig vaker (in gevoelige gevallen) hun info krijgen via interne Whatsapp groepjes, terwijl het bij ons onder embargo staat!

Wees blij dat Dutch Birding en waarneming.nl wel vaak verantwoordelijkheid nemen dmv embargo's, zaken inregelen, contacten met eigenaren/beheerders, excursies regelen, waardoor er nog een heleboel goed geregeld wordt.
Waardeer dat, maar spreek de verantwoordelijken in het veld aan, niet hier op het forum de verkeerde aanspreken, en dan ook nog juist degene die nog wel enige verantwoordelijkheid durven te nemen.
Wietze Janse

gerdwichers8


gerdwichers8

..maar de toeloop is het directe gevolg van de melding èn een stukje saamhorigheid.
(als ik bijv. een Groenlandse Witstuitbarmsijs meld, is daar weliswaar niet die saamhorigheid zodat  bij aanwezigheid van de vogel die nog altijd niet gezien wordt door een ander)

Maarten Hotting

https://waarneming.nl/waarneming/view/160611661
Gisteravond pas ingevoerd, maar al bijna 2 weken geleden gevonden.
Groet,
Maarten

Edwin Schuller

Citaat van: Maarten Hotting op juli 29, 2018, 12:45:40 PM
https://waarneming.nl/waarneming/view/160611661
Gisteravond pas ingevoerd, maar al bijna 2 weken geleden gevonden.

"De vogel ligt nu in de diepvries bij een botanisch tekenaar."

Ik weet niet wat deze meneer of mevrouw ermee gaat doen (tekenen zou mijn gok zijn), maar dit lijkt me interessant genoeg voor de collectie van een Naturalis of vergelijkbaar. Zou zonde zijn als hij straks op de composthoop eindigt? Wellicht wil een admin dit via een commentaar bij de waarnemer onder de aandacht brengen?
Edwin Schuller

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


Vincent Hart

Elk jaar weer een feestje, de eerste Waterrietzanger van het seizoen hing vanochtend in een netje in Castricum: https://www.trektellen.nl/count/view/365/20180731
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op juli 31, 2018, 17:38:34 PM

Elk jaar weer een feestje, de eerste Waterrietzanger van het seizoen hing vanochtend in een netje in Castricum: https://www.trektellen.nl/count/view/365/20180731

Hoera. Hij is wel een beetje laat.
Herman van der Meer



gerdwichers8

gister rond vijven deed ik een melkpakwaarneming

Bart van Hoogstraten

Citaat van: gerdwichers8 op september 29, 2018, 10:04:27 AM
gister rond vijven deed ik een melkpakwaarneming

Daarmee staan je melkpakwaarnemingen op minstens 5%  ;) https://waarneming.nl/user/profile/16994
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Cygnus

Citaat van: gerdwichers8 op september 29, 2018, 10:04:27 AM
gister rond vijven deed ik een melkpakwaarneming

Heb je meer details? Hoe heb je een colablikje kunnen uitsluiten?
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

gerdwichers8

Transparant is de kleur ook oranjebruin; dus wordt het lastig.

gerdwichers8

eigenlijk  méér oranje dan bij colablicki

gerdwichers8

colablik vs certhiola


een bont voorkomen oranje-zwart had evenzo plaats maar de vogel vloog op op 2m. en bij goed zicht richt ik mij bij voorkeur op details. Op het lijf is dat geen probleem omdat een meervoud aan zwarte  druppels tegen oranje-bruin direct beide kenmerken boeken. Tegen een donkere staart vallen veelvuldige groeistrepen op en staat het bonte voorkomen vanwege de grovere schakering niet direct ter beschouwing. Witte tekening is van gelijke dosis en situatie als bij de soort, op zich erg intens en opvallend bij een locustella; de situatie van die tekening is topografisch in overeenstemming maar gaat niet dóór tot op exact veerniveau. Ik schatte de vogel ook wat groot
De vogel vloog op uit gras maar op begrenzing met Rozebottel en de beweging was omtrekkend waardoor de vogel beperkt en ik meer tijd had. Vloog 4m. over onbegroeid terrein tegen riet aan wat groeit in een afwatering. Viel in; niet in het riet maar tegen de grond. Zoetwater milieu in overwegend zout-.

frankneijts

Daar kan de CDNA helemaal niks mee Gerd en wij dus ook niet ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

#8843
consolideert elders

OlivierO

Citaat van: frankneijts op september 29, 2018, 17:46:31 PM
Daar kan de CDNA helemaal niks mee Gerd en wij dus ook niet ..

Gert zijn account lijkt mij gehackt.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

Citaat van: frankneijts op september 29, 2018, 17:46:31 PMDaar kan de CDNA helemaal niks mee Gerd en wij dus ook niet ..

Citaat van: OlivierO op september 29, 2018, 21:48:37 PMGert zijn account lijkt mij gehackt.

Nou nee, er is maar één persoon die dergelijk Wichersiaans taalgebruik beheerst, en dat is Gerd zelf...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

gerdwichers8

Olivier misschien ken je het verhaal van de enige veldwaarneming van SibSprink waarbij massaal getwitched werd niet.
In de aftermath ontstond onenigheid wie de vogel tellen mocht/kon en wie niet. ik ken de exacte versie van het verhaal niet maar de positie van de Sib t.a.v. een rondzwervend melkpak was informatief over de validiteit: Had je een vogel ná die positie gezien, dan had je een melkpakwaarneming  gedaan.

Die mensen gaan nog schuil onder ons en genen kijken elkaar altijd wantrouwend aan of hij of zij geen melkpakker is..

OlivierO

Citaat van: gerdwichers8 op september 29, 2018, 22:42:50 PM

..of hij doelt op mijn immer aanwezige spelfouten
Citaat van: Rob Koelman op september 29, 2018, 21:56:35 PM
Citaat van: frankneijts op september 29, 2018, 17:46:31 PMDaar kan de CDNA helemaal niks mee Gerd en wij dus ook niet ..

Citaat van: OlivierO op september 29, 2018, 21:48:37 PMGert zijn account lijkt mij gehackt.

Nou nee, er is maar één persoon die dergelijk Wichersiaans taalgebruik beheerst, en dat is Gerd zelf...  B)

Het leek mij zo'n automatisch vertaald stuk tekst dat ergens op een forum gepikt was. Ik heb dat elders nog gezien, dat bots of gehackte profielen zomaar wat "relevante" tekst ergens neerzette. Maar bon, excuseer, het zal hier niet het geval zijn dan.  :police: :-X :-\
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

gerdwichers8


HPM

Citaat van: gerdwichers8 op september 29, 2018, 22:28:08 PM

Olivier misschien ken je het verhaal van de enige veldwaarneming van SibSprink waarbij massaal getwitched werd niet....

Veel leesplezier https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=93521.0
Herman van der Meer