Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Max Berlijn

Gaaf, dit is een nieuw taxon voor NL
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Oenanthe

Citaat van: lesley van loo op november 20, 2015, 17:59:36 PM
Wat hebben al die tapuitjes toch met dat stukje Zuid Holland?  :angel:

Ze hebben medelijden met de bewoners omdat daar onze eigen tapuit als broedvogel verdwenen is  ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Thijs Fijen

Deze waarneming https://waarneming.nl/waarneming/view/110464296?_popup=1 komt aardig in de buurt van de plek waar de vogel op die dag zat.
De vogel zat tot een kwartier geleden in de polder rondom de piep en de waarneming die ik net aanhaal. Wat een techniek :)
Thijs Fijen

Jorick

Gisteren een (mogelijke) Notenkraker in Gaanderen.
Waarnemer heeft alleen deze waarneming in zijn levenslijst, wat overigens niks uitsluit. De waarneming is echter ook vervaagd.
Iemand een idee?
Toch even de moeite van het melden waard..

groet Jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

IJlstra

reactie op notenkraker:
IK wil alleen even zeggen dat als ik een notenkraker ook maar vrij duidelijk zou zien ik ervan uit ga dat ik die meteen zou herkennen,
terwijl ik hem ook nog nooit in het "echt" heb gezien, voor wat het waard is.

Oenanthe

Citaat van: IJlstra op november 24, 2015, 13:52:05 PM
reactie op notenkraker:
IK wil alleen even zeggen dat als ik een notenkraker ook maar vrij duidelijk zou zien ik ervan uit ga dat ik die meteen zou herkennen,
terwijl ik hem ook nog nooit in het "echt" heb gezien, voor wat het waard is.
In dat geval zou ik toch voorzichtig zijn met je oordeel. Ik herinner mij de waarneming van een poetsende notenkraker die ik pas als zeker herkende toen hij eindelijk zijn kop uit zijn veren haalde.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

migratorius

Citaat van: IJlstra op november 24, 2015, 13:52:05 PM
reactie op notenkraker:
IK wil alleen even zeggen dat als ik een notenkraker ook maar vrij duidelijk zou zien ik ervan uit ga dat ik die meteen zou herkennen,
terwijl ik hem ook nog nooit in het "echt" heb gezien, voor wat het waard is.
De meeste Notenkrakers die door onervaren waarnemers gemeld worden zijn Spreeuwen in winterkleed. Hoewel Gaaien met tegenlicht ongetwijfeld ook goede kandidaten zijn.

JanHein

rudi

Ik hoorde ooit een grote lijster een geluid maken dat ik omschreef als een noot die gekraakt werd.
Thuis nog even in het boek gekeken en ontdekte het bestaan van een notenkraker maar het was een grote lijster.
Niet ver van deze waarnemingsplaats werd vroeger ooit een notenkraker gemeld.
Het zou kunnen maar ik zag een grote lijster.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

JohanvantBosch

http://waarneming.nl/waarneming/view/110622813?_popup=1

http://waarneming.nl/waarneming/view/110696669?_popup=1

Op basis van de waarnemingen en de foto's daarbij, lijkt me dat er nu twee Zwarte zeekoeten bij de Brouwersdam zitten, een adult en een eerste kalenderjaar.. Is dat eerder vertoond? Nu nog allebei tegelijk.  O0

Ik ga er zelf een beetje vanuit dat het gaat om de 1kj die vorig weekend maar zuid vloog langs Kijkduin en de Maasvlakte en de adult die afgelopen week langsvliegend langs Ouddorp werd gemeld. Maar dat is natuurlijk niet aan te tonen.

Rob Koelman

Citaat van: IJlstra op november 24, 2015, 13:52:05 PMreactie op notenkraker:
IK wil alleen even zeggen dat als ik een notenkraker ook maar vrij duidelijk zou zien ik ervan uit ga dat ik die meteen zou herkennen,
terwijl ik hem ook nog nooit in het "echt" heb gezien, voor wat het waard is.

Citaat van: migratorius op november 24, 2015, 15:54:47 PMDe meeste Notenkrakers die door onervaren waarnemers gemeld worden zijn Spreeuwen in winterkleed. Hoewel Gaaien met tegenlicht ongetwijfeld ook goede kandidaten zijn.

Citaat van: FrankR op november 24, 2015, 17:44:58 PMIk weet het niet hoor, maar iemand die zijn (prachtige!) producten Merula, Merula Special, Viscivorus resp. Luscinia noemt is wellicht toch niet zo naief. Jammer dat er geen lokale vogelaars poolshoogte zijn gaan nemen.

Moet de waarneming wel eerst even van vervaagd af...

http://waarneming.nl/waarneming/view/110697893
Met vriendelijke groet, Rob

migratorius

Citaat van: Rob Koelman op november 24, 2015, 18:14:15 PM
Citaat van: FrankR op november 24, 2015, 17:44:58 PMIk weet het niet hoor, maar iemand die zijn (prachtige!) producten Merula, Merula Special, Viscivorus resp. Luscinia noemt is wellicht toch niet zo naief. Jammer dat er geen lokale vogelaars poolshoogte zijn gaan nemen.

Moet de waarneming wel eerst even van vervaagd af...

http://waarneming.nl/waarneming/view/110697893
Ik heb ook niets over deze waarneming in het bijzonder gezegd, meer over de opmerking van Teunis IJlstra dat een Notenkraker niet te verwarren zou zijn.

De tuin van Bert Kwakkel is in elk geval zó gevonden.

JanHein

IJlstra

bedoelde niet dat notenkraker niet te verwarren is, maar dat het toch ook niet zo moeilijk moet zijn voor de toch wel redelijk ervaren waarnemer die deze waarneming heeft gedaan.

Jan Borst

Citaat van: FrankR op november 24, 2015, 17:44:58 PM
Jammer dat er geen lokale vogelaars poolshoogte zijn gaan nemen.

Is gedaan hoor, heeft tot nu toe alleen verder nog geen uitsluitsel gegeven.


Vincent Hart

Citaat van: IJlstra op november 24, 2015, 19:09:26 PM
bedoelde niet dat notenkraker niet te verwarren is, maar dat het toch ook niet zo moeilijk moet zijn voor de toch wel redelijk ervaren waarnemer die deze waarneming heeft gedaan.
Ik heb zelf nog nooit van de beste man gehoord maar er is toch niet zo heel ervaring nodig om te weten dat bij een soort die buiten invasiewinters zo zeldzaam is als deze, documentatie of bij ontbreken daarvan een uitgebreide beschrijving geen overbodige luxe is.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Schuller

Edwin Schuller

garryb

#7005
Hoe weet je zeker dat er bij déze Toendraslechtvalk géén sprake is van introgressie met peregrinus-genen? Een zender vertelt me alleen iets over de herkomst. Slechtvalken die zich op grond van uiterlijk kwalificeren als Toendraslechtvalk zijn niet zeldzaam in Nederland. Enige punt is dat de CDNA het niet aandurft ze als zodanig te kwalificeren vanwege bovengenoemde onzekerheid.

Albert de Jong

Citaat van: Rene Janssen op november 24, 2015, 12:07:28 PM
JanHein postte een waarneming van een gezenderde Toendraslechtvalk in Duitsland in het WP zeldzaamheden- topic
Citaat van: migratorius op november 19, 2015, 16:40:36 PMGeen zeldzaamheid in de WP, maar wellicht interessant omdat deze ondersoort in Nederland maar niet aanvaard wordt (en wellicht ook niet ingediend?):een gezenderde Toendraslechtvalk (calidus) is aanwezig bij de Altmühlsee, 50 km ten ZW van Nürnberg: http://www.ornitho.de/index.php?m_id=54&mid=191199
Bart Kranstauber wees me er op dat een gezenderd dier van het LifeTrack Peregrine falcon- project vanaf een eiland ten westen van Nova Zembla naar Stavoren is gevlogen. Het dier is op 20 september gezenderd en zit al weer een tijdje bij Stavoren.

Een kaartje ingezoomd via deze link en waar alle 11 de dieren naar toe zijn gevlogen via deze link.


Dus als je deze ondersoort met zekerheid wil zien in Nederland...


Overigens heet het bewuste eiland Kolguev
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Edwin Schuller

Nu met foto's, waar overigens weinig op te zien is. Zelfs geen zender...
Edwin Schuller

GijsB

Ik kan je uit ervaring zeggen dat zenders verrassend lastig te zien zijn. Zeker zittend. Daarbij zit de zender op de rug, die op de foto niet te zien is. Zegt niet zo veel dus.
Gijs

leostegeman

Ziet er toch wel echt uit als een "gewone" slechtvalk en heeft niets van een toendra....(zover zichtbaar op de fotos)

pdeknijff

Is het überhaupt redelijk precies bekend waar de grenzen tussen calidus en peregrinus lopen in NW Siberie?
Als ik hier naar kijk:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/PeregrineSubspeciesMap.png

Een kaart gebaseerd op de tekst in HBW, dan kan het wel eens zo zijn dat het puur op geografie helemaal niet zo duidelijk is wat dit beest is.
Tenzij er veel recentere en betere data beschikbaar zijn natuurlijk.

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

garryb

#7011
Precies, en daarom zou het beter zijn om de determinatie (voorlopig) consequent op 'onzeker' te zetten.

Rene Janssen

Citaat van: garryb op november 25, 2015, 10:57:59 AM
Hoe weet je zeker dat er bij déze Toendraslechtvalk géén sprake is van introgressie met peregrinus-genen?
Ik heb contact hierover opgenomen met Ivan, en hem direct ook de waarnemingen + GoogleStreetview laten zien waar het dier zich ongeveer bevind (in wat voor een soort habitat).
Ik laat jullie weten als ik een reactie heb ontvangen.

René Janssen

migratorius

Citaat van: Albert de Jong op november 25, 2015, 11:45:33 AMOverigens heet het bewuste eiland Kolguev
Het eiland heet (о́стров) Колгу́ев, maar de correcte Engelse transcriptie is Kolguyev (Island); in het Nederlands wordt het Kolgoejev.
Dit voor het onvermijdelijke artikel als het een échte calidus blijkt te zijn.

JanHein

Jan Borst

Is er geen website waar meer over het project te vinden is? Alleen het gegeven dat het beest op 20 september gezenderd is (blijkbaar als adult) zegt ook vrij weinig over de herkomst namelijk. Alleen iets over zijn beweging vanaf 20 september.

Wouter Puyk

De ringplaats Kolguyev ligt binnen het broedgebied zoals omschreven in de tekst en op de kaart getoond voor calidus in Peregrine Falcons of the World ( Cade et.al. 2013 ). Maar dan wel aan de NW rand  :huh: Kaartje is vergelijkbaar met dat van HBW.
De Kanin Peninsula is de grens in het westen voor calidus. Kolguyev ligt een paar honderd km NO van de Kanin peninsula. Kolguyev en andere eilanden in de Barentszzee worden met name genoemd als broedgebied voor calidus.
Voor wat het waard is, veronderstel dat er ''wanderers'' en trekkers zijn geringd op dat eiland in september waarvan de herkomst niet duidelijk is.

Goeie actie Rene, ben benieuwd.


Wouter Puyk

#7016
Niet hét project maar leuk leesvoer; http://www.mefrg.org/researchMP.asp en http://www.mefrg.org/russia.asp

H.Valkema

Citaat van: Wouter Puyk op november 25, 2015, 14:33:41 PM
De ringplaats Kolguyev ligt binnen het broedgebied zoals omschreven in de tekst en op de kaart getoond voor calidus in Peregrine Falcons of the World ( Cade et.al. 2013 ). Maar dan wel aan de NW rand  :huh: Kaartje is vergelijkbaar met dat van HBW.
De Kanin Peninsula is de grens in het westen voor calidus. Kolguyev ligt een paar honderd km NO van de Kanin peninsula. Kolguyev en andere eilanden in de Barentszzee worden met name genoemd als broedgebied voor calidus.
Voor wat het waard is, veronderstel dat er ''wanderers'' en trekkers zijn geringd op dat eiland in september waarvan de herkomst niet duidelijk is.

Goeie actie Rene, ben benieuwd.

Weet je wat het leuke van zenders is? Als een zendervogel de winter overleefd en de zender blijft werken, dan komen we met een beetje geduld er wel achter waar het vogeltje broed. Oftewel: De zuidermeer polder is een leuk poldertje, ga er lekker een dag naar toe, garantie op een mooi gebied en over een half jaar heb je misschien ook nog een leuke ondeersoort erbij. Ik zeg vogelen 2.0! O0 O0
Groeten,
Haije Valkema

Rene Janssen

#7018

De reactie van Ivan die Andrew Dixon gevraagd heeft te reageren:

CiteerThere is no precise definition of a calidus.  It is a concept based on the frequency of a specific combination of plumage characters in the breeding birds of a particular geographical area.  The difference in appearance between peregrinus and calidus is very slight.  calidus birds are characterised by light cheeks, narrow moustachial stripes, paler blue grey backs, lighter breasts, pale forehead patch and large size. Birds that possess most/all of these characters are found at higher frequency in breeding populations in Arctic Eurasia from the White Sea to Kolyma (though data on proportions of different plumage types in each region of this huge region are not actually available – so this is a necessarily vague definition). Birds breeding in Yamal/Taimyr can be indistinguishable in appearance from nominate peregrinus.  The converse is also true – birds breeding in UK, France and Netherlands can have characteristics that best fit those described for the calidussubspecies.
Subspecific definition of the population and individuals breeding on Kolguev is pretty meaningless. Birds breeding on Kolguev are likely to show characteristics that match both nominate peregrinus and calidus – the island is west of the core area where calidus plumage types predominate and east of the core area whereperegrinus plumage types predominate.
There is no such thing as a genetic test for calidus.  As calidus is not defined as a distinct genetic entity. It is just a plumage type that is more frequently found in a specific geographical area.
We can identify population structuring in Arctic Eurasian Peregrines, indicating limits to longitudinal gene flow and regional adaptation. But these genetic differences do not necessarily map on to the classical subspecies geographical distributions.  Peregrines from Kola and Yamal are genetically distinct.  In this case, Peregrines breeding in Kola are mainly peregrinus type and in Yamal they are mainly calidus type.
René Janssen

pdeknijff

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff