Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Guus Peterse

#4620
Misschien niet helemaal het juiste topic maar ik wil niet te voorbarig zijn:
http://waarneming.nl/waarneming/view/83013756
Misschien kan iemand met de daartoe geëigende apparatuur deze opname eens naast die van Schulze (Die Vogelstimmen Europas, Nordafrikas und Norderasiens, Disc 7, opname ong. in het midden van zang sperweruil) leggen, met sonagrammen en zo, om mijn argwaan enigszins weg te nemen.
Sowieso al te onwaarschijnlijk denk ik.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Edwin Schuller

Het lijkt in ieder geval behoorlijk op een opname als deze...
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: guusp op april 07, 2014, 21:43:40 PM
Misschien niet helemaal het juiste topic maar ik wil niet te voorbarig zijn:
http://waarneming.nl/waarneming/view/83013756
Misschien kan iemand met de daartoe geëigende apparatuur deze opname eens naast die van Schulze (Die Vogelstimmen Europas, Nordafrikas und Vorderasiens, Disc 7, opname ong. in het midden van zang sperweruil) leggen, met sonagrammen en zo, om mijn argwaan enigszins weg te nemen.
Sowieso al te onwaarschijnlijk denk ik.

Het is niet dezelfde opname.
Herman van der Meer

Guus Peterse

Citaat van: Edwin Schuller op april 07, 2014, 21:49:45 PM
Het lijkt in ieder geval behoorlijk op een opname als deze...
Ja, maar dat het behoorlijk lijkt is logisch, aangezien het een sperweruil is.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Edwin Schuller

#4624
Citaat van: guusp op april 07, 2014, 21:53:31 PM
Ja, maar dat het behoorlijk lijkt is logisch, aangezien het een sperweruil is. Wat ik suggereer is dat de opname misschien niet in Vorden gemaakt is. Vandaar 'Misschien niet helemaal het juiste topic'. Of ben ik nu te wantrouwig?

Ah, ja zo wantrouwend was ik nog niet :). Tsja, alles kan. Ik ken Jelmer de Jong verder niet, misschien er een mail aan wagen?
Edwin Schuller

Vincent Hart

Ik had zonder dit gelezen te hebben ook het idee dat het wel een erg mooie opname is - wellicht volkomen ten onrechte. Commentaartje geplaatst.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: HPM op april 07, 2014, 21:53:12 PM
Citaat van: guusp op april 07, 2014, 21:43:40 PM
Misschien niet helemaal het juiste topic maar ik wil niet te voorbarig zijn:
http://waarneming.nl/waarneming/view/83013756
Misschien kan iemand met de daartoe geëigende apparatuur deze opname eens naast die van Schulze (Die Vogelstimmen Europas, Nordafrikas und Vorderasiens, Disc 7, opname ong. in het midden van zang sperweruil) leggen, met sonagrammen en zo, om mijn argwaan enigszins weg te nemen.
Sowieso al te onwaarschijnlijk denk ik.

Het is niet dezelfde opname.

Denk dat Guus vooral op de 2e opname doelt, na de korte pauze. Die lijkt er toch wel veel op, inclusief dat achtergrondgeluid dat lijkt op een voorbijrijdende trein...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: guusp op april 07, 2014, 21:54:53 PM
Citaat van: Edwin Schuller op april 07, 2014, 21:49:45 PM
Het lijkt in ieder geval behoorlijk op een opname als deze...
Ja, maar dat het behoorlijk lijkt is logisch, aangezien het een sperweruil is.

Het is duidelijk ook niet die opname van Dan Lane.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: frankneijts op april 07, 2014, 22:04:22 PM
Citaat van: HPM op april 07, 2014, 21:53:12 PM
Citaat van: guusp op april 07, 2014, 21:43:40 PM
Misschien niet helemaal het juiste topic maar ik wil niet te voorbarig zijn:
http://waarneming.nl/waarneming/view/83013756
Misschien kan iemand met de daartoe geëigende apparatuur deze opname eens naast die van Schulze (Die Vogelstimmen Europas, Nordafrikas und Vorderasiens, Disc 7, opname ong. in het midden van zang sperweruil) leggen, met sonagrammen en zo, om mijn argwaan enigszins weg te nemen.
Sowieso al te onwaarschijnlijk denk ik.

Het is niet dezelfde opname.

Denk dat Guus vooral op de 2e opname doelt, na de korte pauze. Die lijkt er toch wel veel op, inclusief dat achtergrondgeluid dat lijkt op een voorbijrijdende trein...

Ja, maar er zit meer laag in , en kraakjes en de bovenkant is gefilterd. En de zangstrophes komen ook al niet overeen.
Er valt een heleboel te fabriceren maar in dat geval is Schultze niet de bron.
Herman van der Meer

Jan Borst

#4629
Citaat van: frankneijts op april 07, 2014, 22:04:22 PM
Citaat van: HPM op april 07, 2014, 21:53:12 PM
Citaat van: guusp op april 07, 2014, 21:43:40 PM
Misschien niet helemaal het juiste topic maar ik wil niet te voorbarig zijn:
http://waarneming.nl/waarneming/view/83013756
Misschien kan iemand met de daartoe geëigende apparatuur deze opname eens naast die van Schulze (Die Vogelstimmen Europas, Nordafrikas und Vorderasiens, Disc 7, opname ong. in het midden van zang sperweruil) leggen, met sonagrammen en zo, om mijn argwaan enigszins weg te nemen.
Sowieso al te onwaarschijnlijk denk ik.

Het is niet dezelfde opname.

Denk dat Guus vooral op de 2e opname doelt, na de korte pauze. Die lijkt er toch wel veel op, inclusief dat achtergrondgeluid dat lijkt op een voorbijrijdende trein...

Het spoor ligt niet heel ver van de plek van de waarneming, dus die trein zou ook gewoon kunnen......

edit: zou wel vet zijn als blijkt dat hij de datum verkeerd heeft ingevoerd (2 en 4 omgedraaid) en het beest er afgelopen week zat te roepen  :rolleye:

Tom1980

Citaat van: guusp op april 07, 2014, 21:43:40 PM
Misschien niet helemaal het juiste topic maar ik wil niet te voorbarig zijn:
http://waarneming.nl/waarneming/view/83013756
Misschien kan iemand met de daartoe geëigende apparatuur deze opname eens naast die van Schulze (Die Vogelstimmen Europas, Nordafrikas und Norderasiens, Disc 7, opname ong. in het midden van zang sperweruil) leggen, met sonagrammen en zo, om mijn argwaan enigszins weg te nemen.
Sowieso al te onwaarschijnlijk denk ik.


Wow enigste waarneming,en dan meteen een sperweruil B) :angel:
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

Jan Borst

Citaat van: Tom1980 op april 07, 2014, 22:51:40 PM
Citaat van: guusp op april 07, 2014, 21:43:40 PM
Misschien niet helemaal het juiste topic maar ik wil niet te voorbarig zijn:
http://waarneming.nl/waarneming/view/83013756
Misschien kan iemand met de daartoe geëigende apparatuur deze opname eens naast die van Schulze (Die Vogelstimmen Europas, Nordafrikas und Norderasiens, Disc 7, opname ong. in het midden van zang sperweruil) leggen, met sonagrammen en zo, om mijn argwaan enigszins weg te nemen.
Sowieso al te onwaarschijnlijk denk ik.


Wow enigste waarneming,en dan meteen een sperweruil B) :angel:

Tjaaa dat is bij die twee Zwolse Sperweruilondekkers (treinmachinist en die ander) ook zo  ;)

adriaens

#4632
Dat lijkt toch wel bijzonder sterk op één van de opnames van Schulze, meer bepaald  opname 14 op CD 7 (zoals al gesuggereerd), van seconde 30 tot en met 46.
Op http://users.telenet.be/peteradriaens/sperweruil/ even twee bestanden gezet:
1) Een mp3 met beide fragmenten aan elkaar geplakt, ter vergelijking. Eerste 16 seconden zijn de opname van wnm.nl, de volgende 15 zijn van Schulze (relevant fragment uit opname 7-14). Stel nu dat iemand die opname van Schulze wat zachter maakt (wat eenvoudig is met gratis software zoals Audacity) en er zelf een paar kraakjes aan toevoegt nu hij toch de boel aan het bedotten is, krijg je dan niet iets zoals nu op wnm.nl staat?
2) Sonogram (.jpg) van de hier bijgevoegde opname - dus opnieuw eerst opname van Bronkhorst met dan fragment van Schulze er achter geplakt.
Toch wel opvallend veel gelijkenissen tussen de eerste 16 seconden en de laatste 15 in dit sonogram, zeker als je je beperkt tot de roep zelf (vet zwarte delen).

...

RWester

Over dat spoor gaat de boemel Zutphen-Winterswijk. Áls het al een trein is, zou je een onregelmatigheid moeten horen: bij Vorden is een station waar hij zeker stopt, dus remt, stopt en weer optrekt. En dan hoor je die boemels echt wel brommen!
En als tijdstip 23:45 overeenkomt met moment geluidsopname, dan is het zeker geen trein. Die reden volgens 't rooster ruim rond dat tijdstip niet


Wat me ook opvalt zijn de hele zachte mechanische cicade-achtige geluiden. Om nog maar te zwijgen van de hardheid en 'regelmatigheid' van de achtergrond ruis. Dat kan ik echt niet plaatsen in dat bos. 


En het is wel een verrekt korte opname voor een uil die de hele nacht riep...


Maarrr, ik heb graag ongelijk ::)
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


HPM

Adriaens, welke twee van de vijf series van Schultze heb je gebruikt?
Herman van der Meer

carel

Een rare gedachte mijnerzijds ?
Kan het niet zijn dat er iemand in het bos geluid afdraaide met inventariseren en dat dit is opgenomen door de andere ?


krijg je natuurlijk ook diverse vreemde geluiden erbij.
is hieraan gedacht ?


Ik heb geen ervaring met geluiden opnemen dus ik roep maar wat.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

JohanvantBosch

Citaat van: DKoppenol op april 07, 2014, 17:02:39 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/83131216
Toch nog tp in de buurt? Misschien heeft ze foto's?


Zie deze waarneming met foto.
http://waarneming.nl/waarneming/view/83139328
Op basis van de waarneming van zondagmiddag lag het voor de hand dat de vogel er nog zat, wat mij betreft. Ik vind het dus eigenlijk verrassender dat er maar zo weinig waarnemingen van gisteren zijn... niemand de moeite genomen om te zoeken? Of heeft de vogel misschien een veel groter 'werkgebied', waardoor hij veel lastiger te vinden is?

Certhia

Citaat van: Tom1980 op april 07, 2014, 22:51:40 PM
Citaat van: guusp op april 07, 2014, 21:43:40 PM
Misschien niet helemaal het juiste topic maar ik wil niet te voorbarig zijn:
http://waarneming.nl/waarneming/view/83013756
Misschien kan iemand met de daartoe geëigende apparatuur deze opname eens naast die van Schulze (Die Vogelstimmen Europas, Nordafrikas und Norderasiens, Disc 7, opname ong. in het midden van zang sperweruil) leggen, met sonagrammen en zo, om mijn argwaan enigszins weg te nemen.
Sowieso al te onwaarschijnlijk denk ik.


Wow enigste waarneming,en dan meteen een sperweruil B) :angel:

En ook nog eens de enige.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

HPM

Citaat van: HPM op april 08, 2014, 07:52:32 AM

Adriaens, welke twee van de vijf series van Schultze heb je gebruikt?


Hierbij twee blikken op de sperweruilopnames van 'Vorden' en die op 'Schultze' staat.

Onderaan is goed te zien dat de achtergronden heel anders zijn. Een achtergrond aanpassen, inclusief klikjes, is niet moeilijk maar om van de achtergrond van Schultze naar die van Vorden te gaan lijkt me een lastige klus.

Boven alleen de hardste delen van de zang. Ook daar zie ik geen overeenkomsten, ook niet bij in detail bekijken. Ik blijf er dus bij dat Schultze niet de basis is voor Vorden.

Wat me opvalt is dat er wel een fade-in is gebruikt maar geen fade-out. Het einde is koud afgekapt. Dat kan betekenen dat het een cut is van het begin van een bestaande opname maar hij kan het natuurlijk ook gewoon vergeten zijn.

Zolang er geen passende opname wordt gevonden blijft het speculeren.
Herman van der Meer

Rudy_Offereins

Citaat van: JohanvantBosch op april 08, 2014, 09:08:22 AM
Citaat van: DKoppenol op april 07, 2014, 17:02:39 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/83131216
Toch nog tp in de buurt? Misschien heeft ze foto's?


Zie deze waarneming met foto.
http://waarneming.nl/waarneming/view/83139328
Op basis van de waarneming van zondagmiddag lag het voor de hand dat de vogel er nog zat, wat mij betreft. Ik vind het dus eigenlijk verrassender dat er maar zo weinig waarnemingen van gisteren zijn... niemand de moeite genomen om te zoeken? Of heeft de vogel misschien een veel groter 'werkgebied', waardoor hij veel lastiger te vinden is?
Kijk maar 's goed naar de locatie van de waarneming van zondag (en maandamiddag) en maandagavond. Daar zitten aardig wat kilometers tussen die je niet zomaar even afzoekt.
Vriendelijk groet, Rudy

DKoppenol

Er is zondag wel degelijk gezocht hoor. Oa sochtends door Wietse Janse weet ik. Drie andere voelaars hebben de steppekiek toen een stuk ten noorden van de bekende plek gevonden, maar niet doorgegeven. Zodoende is er dus zondags steeds op de oude plek gezocht, maar niks gevonden. Ook is de steppekiek een keer foutief gedetermineerd als Blauwe.. Dus daarom zo weinig waarnemingen.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

JohanvantBosch

Citaat van: DKoppenol op april 08, 2014, 10:04:37 AM
Er is zondag wel degelijk gezocht hoor. Oa sochtends door Wietse Janse weet ik.
Ik had het over maandag  O0

Tom1980

Citaat van: Certhia op april 08, 2014, 09:45:02 AM
Citaat van: Tom1980 op april 07, 2014, 22:51:40 PM
Citaat van: guusp op april 07, 2014, 21:43:40 PM
Misschien niet helemaal het juiste topic maar ik wil niet te voorbarig zijn:
http://waarneming.nl/waarneming/view/83013756
Misschien kan iemand met de daartoe geëigende apparatuur deze opname eens naast die van Schulze (Die Vogelstimmen Europas, Nordafrikas und Norderasiens, Disc 7, opname ong. in het midden van zang sperweruil) leggen, met sonagrammen en zo, om mijn argwaan enigszins weg te nemen.
Sowieso al te onwaarschijnlijk denk ik.

Wow enigste waarneming,en dan meteen een sperweruil B) :angel:

En ook nog eens de enige.

;D
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

JohanvantBosch

Citaat van: Rudy_Offereins op april 08, 2014, 09:50:43 AM
Citaat van: JohanvantBosch op april 08, 2014, 09:08:22 AM
Citaat van: DKoppenol op april 07, 2014, 17:02:39 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/83131216
Toch nog tp in de buurt? Misschien heeft ze foto's?


Zie deze waarneming met foto.
http://waarneming.nl/waarneming/view/83139328
Op basis van de waarneming van zondagmiddag lag het voor de hand dat de vogel er nog zat, wat mij betreft. Ik vind het dus eigenlijk verrassender dat er maar zo weinig waarnemingen van gisteren zijn... niemand de moeite genomen om te zoeken? Of heeft de vogel misschien een veel groter 'werkgebied', waardoor hij veel lastiger te vinden is?
Kijk maar 's goed naar de locatie van de waarneming van zondag (en maandamiddag) en maandagavond. Daar zitten aardig wat kilometers tussen die je niet zomaar even afzoekt.


't Is mij om t even.... waar het mij om gaat is dat er blijkbaar mensen zijn die zich afvragen of de vogel er nog zit. Uit de waarnemingen blijkt duidelijk dat de vogel er nog zit. Als je de vogel wilt zien, maar niet gaat zoeken, zie je hem zeker niet. Wellicht slaapt de vogel alleen op de oude plek en heeft hij zijn jachtgebied verplaatst naar de plek van zondag- en maandagmiddag?

DKoppenol

Ik haalde de zondag erbij om aan te geven, dat de vogel dus veronderstelt wordt te zijn verplaatst.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

adriaens

#4645
Citaat van: HPM op april 08, 2014, 07:52:32 AM
Adriaens, welke twee van de vijf series van Schultze heb je gebruikt?

Schreef ik toch? Opname 14 op CD 7, seconde 30 tot en met 45?
Ik zie overigens slechts 4 series op Schulze?

Naar mijn mening zijn de overeenkomsten tussen de (zogezegd) Nederlandse opname en die van Schulze zo frappant dat het wel om één en dezelfde opname moet gaan.
De meest opvallende gelijkenissen maar eens aangeduid met cirkeltjes en pijltjes op het sonogram; zie bijlage.
Lijkt me gewoon de opname van Schulze, maar dan bewerkt (bv. met ruisonderdrukking?).

@Carel: Als daar iemand geluid aan het afspelen was, moet dat wel een bijzonder hardnekkig iemand geweest zijn aangezien hij "de hele nacht actief" was (zoals bij de waarneming staat)!

Lijkt me sowieso verdacht dat je, als je een zingende Sperweruil hebt, pas twee maanden na datum slechts één kort fragmentje post (terwijl de vogel toch de hele nacht actief was - dus zingend?) en niet antwoordt op vragen van de admin. Verdacht ook dat het fragment abrupt stopt - en dat het in veel opzichten identiek is aan een bekende opname van een CD!
Benieuwd of er nog reactie komt van de waarnemer, maar ik vrees ervoor...

RWester

Dat ziet er wel héél sterk overeenkomstig uit..  :duim:
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Steven Wytema

Citaat van: RWester op april 08, 2014, 12:42:53 PM
Dat ziet er wel héél sterk overeenkomstig uit..  :duim:
idd, dacht ik ook. wat mij betreft mag waarnemer daarmee geconfronteerd worden. En waarneming in de prullenbak
Steven Wytema


HPM

Citaat van: adriaens op april 08, 2014, 12:29:30 PM
Citaat van: HPM op april 08, 2014, 07:52:32 AM
Adriaens, welke twee van de vijf series van Schultze heb je gebruikt?

Schreef ik toch? Opname 14 op CD 7, seconde 30 tot en met 45?
Ik zie overigens slechts 4 series op Schulze?

Naar mijn mening zijn de overeenkomsten tussen de (zogezegd) Nederlandse opname en die van Schulze zo frappant dat het wel om één en dezelfde opname moet gaan.
De meest opvallende gelijkenissen maar eens aangeduid met cirkeltjes en pijltjes op het sonogram; zie bijlage.
Lijkt me gewoon de opname van Schulze, maar dan bewerkt (bv. met ruisonderdrukking?).

@Carel: Als daar iemand geluid aan het afspelen was, moet dat wel een bijzonder hardnekkig iemand geweest zijn aangezien hij "de hele nacht actief" was (zoals bij de waarneming staat)!

Lijkt me sowieso verdacht dat je, als je een zingende Sperweruil hebt, pas twee maanden na datum slechts één kort fragmentje post (terwijl de vogel toch de hele nacht actief was - dus zingend?) en niet antwoordt op vragen van de admin. Verdacht ook dat het fragment abrupt stopt - en dat het in veel opzichten identiek is aan een bekende opname van een CD!
Benieuwd of er nog reactie komt van de waarnemer, maar ik vrees ervoor...

OK, de eerste twee series dus. Ik ben in meer detail gaan kijken en heb geprobeerd jouw resultaat te reproduceren. Voor alle zekerheid heb ik daarbij jouw combi-mp3 gebruikt.
Hierbij twee plaatjes. De eerste met de 2x2 series, uitgelijnd op de achterkant van de 2e. Boven Vorden, onder Schultze.
Je ziet dat de interval is verkort. Er is ook gerommeld met het begin van de eerste serie. Er een stukje voor geplakt en dan een nieuwe fade-in? De overeenkomst is mij nu duidelijk. Er is volumeverschil en er is mogelijk een extra high-pass uitgevoerd.

Het tweede plaatje geeft de stukjes direct achter de series. Dat is niet de sperweruil maar achtergrond. Opnieuw natuurlijk volumeverschil en er zit waarschijnlijk een andere achtergrond doorheen, maar de overeenkomst is ook hier duidelijk.

Zal ik maar gewoon zeggen dat die opname een bedriegelijke vervalsing is?
Een kopie waarbij veel moeite is gedaan om te verhullen dat het een kopie is.
Herman van der Meer

frankneijts

We zullen de waarnemer in kwestie confronteren met deze conclusies. Iedereen in deze zaak bedankt voor zijn opmerkzaamheid, kritische opmerkingen en professionele analyses!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'