Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citaat van: DKoppenol op februari 15, 2014, 14:27:35 PM
Citaat van: DKoppenol op februari 15, 2014, 10:30:04 AM
Is er iemand die al meer weet over de Kleine Trap? Weggewaaid misschien?
Luuk Punt en nog wat anderen hebben blijkbaar gezocht gezien hun ingevoerde waarnemingen in Langelo. Maar ze zijn rond 10 uur gestopt. Dit lijkt mij dan toch niet slim, gezien het feit dat de vogel gisteren ook pas rond 12/11 uur aan kwam vliegen?

Volgende keer gewoon zelf gaan zoeken Diedert...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

DKoppenol

#4321
Citaat van: frankneijts op februari 15, 2014, 16:54:55 PM
Citaat van: DKoppenol op februari 15, 2014, 14:27:35 PM
Citaat van: DKoppenol op februari 15, 2014, 10:30:04 AM
Is er iemand die al meer weet over de Kleine Trap? Weggewaaid misschien?
Luuk Punt en nog wat anderen hebben blijkbaar gezocht gezien hun ingevoerde waarnemingen in Langelo. Maar ze zijn rond 10 uur gestopt. Dit lijkt mij dan toch niet slim, gezien het feit dat de vogel gisteren ook pas rond 12/11 uur aan kwam vliegen?

Volgende keer gewoon zelf gaan zoeken Diedert...

Dat was ook het plan... Iemand heeft helaas waarschijnlijk zn telefoon uitstaan.... Dus dit is nogal balen.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

frankneijts

Citaat van: DKoppenol op februari 15, 2014, 16:56:57 PM
Citaat van: frankneijts op februari 15, 2014, 16:54:55 PM
Citaat van: DKoppenol op februari 15, 2014, 14:27:35 PM
Citaat van: DKoppenol op februari 15, 2014, 10:30:04 AM
Is er iemand die al meer weet over de Kleine Trap? Weggewaaid misschien?
Luuk Punt en nog wat anderen hebben blijkbaar gezocht gezien hun ingevoerde waarnemingen in Langelo. Maar ze zijn rond 10 uur gestopt. Dit lijkt mij dan toch niet slim, gezien het feit dat de vogel gisteren ook pas rond 12/11 uur aan kwam vliegen?

Volgende keer gewoon zelf gaan zoeken Diedert...

Dat was ook het plan... Iemand heeft helaas waarschijnlijk zn telefoon uitstaan.... Dus dit is nogal balen.

Wat ook de reden was dat je zelf niet kon gaan zoeken en hoezeer je er ook van baalt dat je de vogel hebt gemist: het is geen stijl om andere twitchers te verwijten dat ze in jouw ogen niet goed genoeg gezocht hebben. Daar maak je geen vrienden mee en die heb je hard nodig in dit spelletje... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

DKoppenol

Citaat van: frankneijts op februari 15, 2014, 18:05:41 PM
Citaat van: DKoppenol op februari 15, 2014, 16:56:57 PM
Citaat van: frankneijts op februari 15, 2014, 16:54:55 PM
Citaat van: DKoppenol op februari 15, 2014, 14:27:35 PM
Citaat van: DKoppenol op februari 15, 2014, 10:30:04 AM
Is er iemand die al meer weet over de Kleine Trap? Weggewaaid misschien?
Luuk Punt en nog wat anderen hebben blijkbaar gezocht gezien hun ingevoerde waarnemingen in Langelo. Maar ze zijn rond 10 uur gestopt. Dit lijkt mij dan toch niet slim, gezien het feit dat de vogel gisteren ook pas rond 12/11 uur aan kwam vliegen?

Volgende keer gewoon zelf gaan zoeken Diedert...

Dat was ook het plan... Iemand heeft helaas waarschijnlijk zn telefoon uitstaan.... Dus dit is nogal balen.

Wat ook de reden was dat je zelf niet kon gaan zoeken en hoezeer je er ook van baalt dat je de vogel hebt gemist: het is geen stijl om andere twitchers te verwijten dat ze in jouw ogen niet goed genoeg gezocht hebben. Daar maak je geen vrienden mee en die heb je hard nodig in dit spelletje... 8)

Gelukkig verwijt ik niemand wat, ik vroeg me dat alleen af. Ook hoopte ik dat ze misschien gestopt waren, zodat er misschien nog hoop was. Dus met woorden in de mond leggen maak je ook niet echt vrienden, Frank.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

ArjenDrost †

Citaat van: DKoppenol op februari 15, 2014, 14:27:35 PM
Dit lijkt mij dan toch niet slim, gezien het feit dat de vogel gisteren ook pas rond 12/11 uur aan kwam vliegen?
Dit klinkt toch echt wat verwijtend hoor...

DKoppenol

Citaat van: ArjenDrost op februari 15, 2014, 18:30:27 PM
Citaat van: DKoppenol op februari 15, 2014, 14:27:35 PM
Dit lijkt mij dan toch niet slim, gezien het feit dat de vogel gisteren ook pas rond 12/11 uur aan kwam vliegen?
Dit klinkt toch echt wat verwijtend hoor...
Excuus als ik hier mee iemand beledigd heb, maar het was niet verwijtend bedoeld en gewoom als een oprechte opmerking bedoeld dat het mij niet slim leek. Achteraf gezien, had iedereen.dat zelf ook wel bedacht, neem ik aan.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

frankneijts

Citaat van: DKoppenol op februari 15, 2014, 18:35:23 PM
Citaat van: ArjenDrost op februari 15, 2014, 18:30:27 PM
Citaat van: DKoppenol op februari 15, 2014, 14:27:35 PM
Dit lijkt mij dan toch niet slim, gezien het feit dat de vogel gisteren ook pas rond 12/11 uur aan kwam vliegen?
Dit klinkt toch echt wat verwijtend hoor...
Excuus als ik hier mee iemand beledigd heb, maar het was niet verwijtend bedoeld en gewoom als een oprechte opmerking bedoeld dat het mij niet slim leek. Achteraf gezien, had iedereen.dat zelf ook wel bedacht, neem ik aan.

Het feit dat je het allemaal goed en oprecht bedoeld hebt verandert niks aan de aard van de opmerking Diedert: even nadenken voor en hoe je wat opschrijft kan veel helpen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Martijn Bot

Citaat van: frankneijts op februari 15, 2014, 18:53:58 PM
Citaat van: DKoppenol op februari 15, 2014, 18:35:23 PM
Citaat van: ArjenDrost op februari 15, 2014, 18:30:27 PM
Citaat van: DKoppenol op februari 15, 2014, 14:27:35 PM
Dit lijkt mij dan toch niet slim, gezien het feit dat de vogel gisteren ook pas rond 12/11 uur aan kwam vliegen?
Dit klinkt toch echt wat verwijtend hoor...
Excuus als ik hier mee iemand beledigd heb, maar het was niet verwijtend bedoeld en gewoom als een oprechte opmerking bedoeld dat het mij niet slim leek. Achteraf gezien, had iedereen.dat zelf ook wel bedacht, neem ik aan.
Het feit dat je het allemaal goed en oprecht bedoeld hebt verandert niks aan de aard van de opmerking Diedert: even nadenken voor en hoe je wat opschrijft kan veel helpen.
Er is de hele dag gezocht, en ook ik heb er vanmiddag nog even ingestoken (mijn waarneming van vrijdagmiddag vond ik niet helemaal bevredigend). Desalniettemin denk ik niet dat het kwaad kan om morgen het gebied nog eens goed te checken. Gisteren kwam de vogel in de loop van de ochtend aangevlogen, wat er op duidt dat hij óf meerdere fourageerplekken heeft, óf ergens anders slaapt. Gezien de idiote wind, kan ik me zo voorstellen dat dat aan komen vliegen van gisteren vandaag achterwege bleef, en de vogel dus wellicht op de "andere plek" verbleef. Het gebied is ook nog eens aardig uitgestrekt en behoorlijk onoverzichtelijk.
Ik kan me daarnaast nauwelijks voorstellen dat 'ie vrijdag vertrokken is, gezien de winderige en regenachtige omstandigheden; hij zat vrijdag tot donker in ieder geval op de oude en bekende plek. Het zijn voor zo ver ik weet geen nachttrekkers??

migratorius

Citaat van: Martijn Bot op februari 15, 2014, 20:10:54 PMHet zijn voor zo ver ik weet geen nachttrekkers??
Dat zijn ze wel: http://www.cebc.cnrs.fr/publipdf/2010/2010_VI152.pdf

Citaat: Little Bustards completed their migration journey over a relatively short time period (2–5 days), with nocturnal migration flights of 400–600 km per night.

JanHein

Martijn Bot

Citaat van: migratorius op februari 15, 2014, 20:22:35 PM
Citaat van: Martijn Bot op februari 15, 2014, 20:10:54 PMHet zijn voor zo ver ik weet geen nachttrekkers??
Dat zijn ze wel: http://www.cebc.cnrs.fr/publipdf/2010/2010_VI152.pdf
Citaat: Little Bustards completed their migration journey over a relatively short time period (2–5 days), with nocturnal migration flights of 400–600 km per night.
JanHein
Dank, JanHein; ik had 't niet verwacht maar dus ook niet nagezocht. Dan rest ons niet anders dan morgen in een cirkel van zo'n 1200 kilometer rondom Langelo te gaan zoeken.

migratorius

Citaat van: Martijn Bot op februari 15, 2014, 20:39:08 PMDank, JanHein; ik had 't niet verwacht maar dus ook niet nagezocht. Dan rest ons niet anders dan morgen in een cirkel van zo'n 1200 kilometer rondom Langelo te gaan zoeken.
Hahaha! Ik zal m'n best doen...

JanHein

laatvlieger

Citaat van: DKoppenol op februari 15, 2014, 14:27:35 PM
Citaat van: DKoppenol op februari 15, 2014, 10:30:04 AM
Is er iemand die al meer weet over de Kleine Trap? Weggewaaid misschien?
Luuk Punt en nog wat anderen hebben blijkbaar gezocht gezien hun ingevoerde waarnemingen in Langelo. Maar ze zijn rond 10 uur gestopt. Dit lijkt mij dan toch niet slim, gezien het feit dat de vogel gisteren ook pas rond 12/11 uur aan kwam vliegen?
Geen probleem met je bericht hoor, maar feitelijk is het onjuist wat je schrijft. We zijn er van half negen tot ca kwart voor twaalf geweest. In die tijd het bewuste terrein vanuit verschillende hoeken afgezocht. Daarna toen wij weggingen stonden er nog heel veel mensen. Ook met de auto het omliggende terrein nog even afgezocht, daarna vertrokken. Wind was gruwelijk hard met echt flikse windstoten voor zo diep in het binnenland, dat in combi meg zeer onoverzichtelijk terrein, maakt dat dit beest er nog heel goed kan zitten!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

DKoppenol

Citaat van: laatvlieger op februari 15, 2014, 23:27:14 PM
Citaat van: DKoppenol op februari 15, 2014, 14:27:35 PM
Citaat van: DKoppenol op februari 15, 2014, 10:30:04 AM
Is er iemand die al meer weet over de Kleine Trap? Weggewaaid misschien?
Luuk Punt en nog wat anderen hebben blijkbaar gezocht gezien hun ingevoerde waarnemingen in Langelo. Maar ze zijn rond 10 uur gestopt. Dit lijkt mij dan toch niet slim, gezien het feit dat de vogel gisteren ook pas rond 12/11 uur aan kwam vliegen?
Geen probleem met je bericht hoor, maar feitelijk is het onjuist wat je schrijft. We zijn er van half negen tot ca kwart voor twaalf geweest. In die tijd het bewuste terrein vanuit verschillende hoeken afgezocht. Daarna toen wij weggingen stonden er nog heel veel mensen. Ook met de auto het omliggende terrein nog even afgezocht, daarna vertrokken. Wind was gruwelijk hard met echt flikse windstoten voor zo diep in het binnenland, dat in combi meg zeer onoverzichtelijk terrein, maakt dat dit beest er nog heel goed kan zitten!

Wel balen! Heb je eindelijk vervoer daarheen...
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

FrankK

Citaat van: DKoppenol op februari 16, 2014, 08:39:10 AM
Citaat van: laatvlieger op februari 15, 2014, 23:27:14 PM
Citaat van: DKoppenol op februari 15, 2014, 14:27:35 PM
Citaat van: DKoppenol op februari 15, 2014, 10:30:04 AM
Is er iemand die al meer weet over de Kleine Trap? Weggewaaid misschien?
Luuk Punt en nog wat anderen hebben blijkbaar gezocht gezien hun ingevoerde waarnemingen in Langelo. Maar ze zijn rond 10 uur gestopt. Dit lijkt mij dan toch niet slim, gezien het feit dat de vogel gisteren ook pas rond 12/11 uur aan kwam vliegen?
Geen probleem met je bericht hoor, maar feitelijk is het onjuist wat je schrijft. We zijn er van half negen tot ca kwart voor twaalf geweest. In die tijd het bewuste terrein vanuit verschillende hoeken afgezocht. Daarna toen wij weggingen stonden er nog heel veel mensen. Ook met de auto het omliggende terrein nog even afgezocht, daarna vertrokken. Wind was gruwelijk hard met echt flikse windstoten voor zo diep in het binnenland, dat in combi meg zeer onoverzichtelijk terrein, maakt dat dit beest er nog heel goed kan zitten!

Wel balen! Heb je eindelijk vervoer daarheen...

Wat houd je tegen om vandaag te zoeken?
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Schuller

Edwin Schuller

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

lennartv

Weet niet of dit al eerder is opgemerkt, maar vrouwtje Grote Kruisbek was vandaag nestmateriaal aan het verzamelen!
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Vincent Hart

Ik weet niet of het persee verstandig is daar hier de aandacht op te vestigen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bart van Hoogstraten

Citaat van: lennartv op februari 17, 2014, 18:29:46 PM
Weet niet of dit al eerder is opgemerkt, maar vrouwtje Grote Kruisbek was vandaag nestmateriaal aan het verzamelen!

Geweldig nieuws Lennart!  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

nick

Citaat van: Vincent Hart op februari 17, 2014, 18:35:55 PM
Ik weet niet of het persee verstandig is daar hier de aandacht op te vestigen.


ach, de plek wordt toch niet genoemd?
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

JaapHennevanger

#4341
Citaat van: nick op februari 17, 2014, 19:19:33 PM
Citaat van: Vincent Hart op februari 17, 2014, 18:35:55 PM
Ik weet niet of het persee verstandig is daar hier de aandacht op te vestigen.


ach, de plek wordt toch niet genoemd?

Hier ontbreekt dan wel de plek, maar in zijn ingevoerde waarneming van vandaag niet ;)
Jaap Hennevanger



HJDT

Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Folkert Jan

Of simpelweg niet speculeren, maar je dagje vogelskijken even verzetten naar de genoemde plek en daarnaast meer info van de waarnemer afwachten  :angel:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Edwin Schuller

Citaat van: frankneijts op februari 17, 2014, 18:18:24 PM
Kruisbekken... 8)

Daar ben ik ook bang voor, maar nooit te vroeg stoppen met juichen. Ik herinner me nog een Sperweruil...
Edwin Schuller

Vincent Hart

En die sperweruil kwam mee met een omvangrijke invasie sperweruilen in Denemarken en Noord-Duitsland. Net als de paar NL haakbekken tot nu toe met dergelijke invasies mee kwamen. Alleen is er deze winter absoluut geen sprake van een haakbekkeninvasie.

Maar laat de waarnemer ons vooral met mooie foto's van ons ongelijk overtuigen  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

meeuwiss

#4346
Citaat van: Vincent Hart op februari 17, 2014, 12:23:41 PM
Kleine trap weer op de oude plek: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=68904&page=1
Na de melding met anderen vergeefs gezocht naar de Kleine Trap.
Op de bekende plek struinde een zwart-witte kat rond en een dragline was druk bezig zand te verplaatsen. Mogelijk is de vogel opgevlogen door de (zwerf-) kat en de dragline en is wat verderop neergestreken.
Groet

frankneijts

Citaat van: Folkert Jan op februari 17, 2014, 19:40:37 PM
Of simpelweg niet speculeren, maar je dagje vogelskijken even verzetten naar de genoemde plek en daarnaast meer info van de waarnemer afwachten  :angel:

Ik ben daar gek: ik weet iets meer van hoeden en randen..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob Koelman

Hé, dacht dat mijn melding van een mogelijke bladkoning bij Nijmegen niet doorgekomen was...

Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 14, 2014, 15:32:22 PMVoor de vogelaars uit Nijmegen en omgeving een mogelijke bladkoning sp.

Net daar 3 kwartier gepost en niets bijzonders aangetroffen. Er is ook door 2 andere vogelaars vergeefs gezocht.
Horen en zien is erg lastig daar -> zicht op die tuin is slecht, je mag het spoortalud niet betreden, permanente drukke verkeersstroom, om de haverklap een passerende trein en aan de overkant van het spoor zijn ze met een dragline in de weer.

kwam er eind van de ochtend op de fiets langs en toen was de vogel goed te horen (tenminste vijf keer duidelijk horen roepen). Zoals gezegd geen kijker mee en geen tijd om lang te blijven luisteren.


Citaat van: Yeronimo op februari 14, 2014, 19:45:37 PM
Jongens, besef jezelf dat de melder vast en zeker ook meeleest. Het is nogal denigrerend als er zo vanachter een beeldscherm zo over je waarneming wordt gesproken. Rob meldt het puur om de vogelaars een dienst mee te zijn, hij is zelf vooral van de zoogdieren. In plaats van dankbaar zijn dat hij ons waarschuwt (met een vraagteken zelfs!) gaan we hem hier een beetje half afbranden. Iets tactischer graag, ik stoor mij hier al vaker aan. Zo krijg je mensen aan de beweging om gewoon niets in te voeren als ze er niet zeker van zijn. Zou zonde zijn, kunnen we leuke soorten mee missen.

Nee hoor, voel mij niet aangevallen of zo. Wist natuurlijk van tevoren dat dit iets in de categorie 'vage melding' was.


Citaat van: maartenwielstra op februari 14, 2014, 19:54:05 PMAls de waarnemer meeleest. Bekend met de roep van Zwarte Mees?

Ben bekend met het feit dat de roep van zwarte mees verward kan worden met bladkoning. Heb voordat ik de waarneming op waarneming.nl plaatste nog even snel de roepjes van bladkoning, Humes bladkoning en zwarte mees beluisterd (op archief waarneming.nl). Toen (en nu nog steeds) kwam de roep van bladkoning het beste overeen met de door mij gehoorde roepjes (ook al is bladkoning in februari nou niet bepaald algemeen). Vandaar dat ik de waarneming toch maar heb geplaatst. Nu het dier niet meer door anderen is gehoord en ik verder geen opnames o.i.d. heb zal dit wel altijd een onduidelijke, mogelijk 'spannende' waarneming blijven...

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

DKoppenol

Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl