Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

SlechtValk

Ik vraag me af waarom ik deze hier nog niet heb zien langskomen: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=66960

Of heb ik weer eens iets gemist ofzo?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Edwin Schuller

Edwin Schuller

hiskodevries

Citaat van: SlechtValk op januari 14, 2014, 14:29:13 PM
Ik vraag me af waarom ik deze hier nog niet heb zien langskomen: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=66960

Of heb ik weer eens iets gemist ofzo?
je alerts in waarneming.nl niet juist ingesteld ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankcoenjaerts

#4083
Werken die ook als (onder-)soorten op onzeker staan dan?

edit: dank Jan!!
Met vriendelijke groeten,

Frank

JandJ

Ja, dat staat dan ook aangegeven dat het onzeker is.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

mdevries

Mark de Vries


RWester

Citaat van: frankcoenjaerts op januari 14, 2014, 16:49:55 PM
Werken die ook als (onder-)soorten op onzeker staan dan?

edit: dank Jan!!


Dat op onzeker zetten heb ik vanavond pas gedaan, de upload naar waarneming.nl vanmiddag al, dus stond er al een tijd als 'zeker' op
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


JandJ

#4087
Hoi Remco, de piep van vanmorgen op dba is van Sylvia althaea (Humes Braamsl.), maar ik lees net bij je wrn (http://waarneming.nl/waarneming/view/81180763) dat je hem nog het meest op de 'onze' vind lijken. Is Humes dus toch uitgesloten of ingetrokken?
Gewoon voor de zeker-/duidelijkheid, ik ben misschien niet de enige die het niet helemaal meer snapt :)
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

RWester

#4088
Hoi Jan,


Sowieso is er nog geen duidelijkheid over de exacte soort in Culemborg, aan een juiste determinatie wordt gewerkt. Ik had 'm eerst echter zonder vraagteken (en dus als 'zeker') ingevoerd. Dat heb ik vanavond gewijzigd.
Bij het bekijken van vele braamsluiperfoto's, en een goede foto van de Culemborgse vogel, vond ik de vogel toch meer op onze 'eigen' Braamsluiper lijken en heb deze gedachte toegevoegd bij mijn waarneming.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Max Berlijn

Als ik het allemaal goed begrijp is Humes Braamsluiper nu een "verzamelsoort" van alle (zuid) oostelijke Braamsluiper taxa. Ze kunnen er dus nogal wisselend uitzien?? Is die vogel van Culemborg een beetje te doen?
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Vincent Hart

Behalve minula, die nu onder curruca valt. Vogel laat zich vanaf de openbare weg regelmatig maar vaak kort zien. Je kunt ook zoals Co een bakkie gaan drinken bij de bewoonster als ze thuis is  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op januari 15, 2014, 08:28:01 AM

Behalve minula, die nu onder curruca valt. Vogel laat zich vanaf de openbare weg regelmatig maar vaak kort zien. Je kunt ook zoals Co een bakkie gaan drinken bij de bewoonster als ze thuis is  ;)

Ze zal vast wel zitten wachten op een kudde fanatieke vogelaars over de vloer.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Dan vrees ik dat ze lang kan wachten. Ze liep zaterdag in elk geval lachend en honderduit pratend rond. Maar misschien is dat Stockholm-syndroom?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op januari 15, 2014, 08:40:28 AM
Dan vrees ik dat ze lang kan wachten. Ze liep zaterdag in elk geval lachend en honderduit pratend rond. Maar misschien is dat Stockholm-syndroom?


8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: Vincent Hart op januari 15, 2014, 08:40:28 AM

Dan vrees ik dat ze lang kan wachten. Ze liep zaterdag in elk geval lachend en honderduit pratend rond. Maar misschien is dat Stockholm-syndroom?

Op de foto's maakt die Braamsluiper ook wel een vrolijke indruk. Alsof hij in zijn vuistje lacht.
Herman van der Meer

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Edwin Schuller

Edwin Schuller

Theovanv

Tja, hij lijkt al afgedaan als escape...Maar er zijn al eerder Troepialen geaccepteerd, dus lijkt me voorbarig?
Theo van Veenendaal

garryb

#4098
Een Baltimore Troepiaal (Oriole) is iets heel anders dan een Quiscalus-troepiaal (Grackle) .... De Common Grackle van de Kamperhoek is bij mijn weten nog niet aanvaard. Er zijn niet bijster veel gevallen van enige grackle in Europa, laat staan dat een zingend beest midden in Brabant in januari dan iets is om heel warm van te worden.

Folkert Jan

Citaat van: garryb op januari 17, 2014, 01:39:45 AM
Een Baltimore Troepiaal (Oriole) is iets heel anders dan een Quiscalus-troepiaal (Grackle) .... De Common Grackle van de Kamperhoek is bij mijn weten nog niet aanvaard. Er zijn niet bijster veel gevallen van enige grackle in Europa, laat staan dat een zingend beest midden in Brabant in januari dan iets is om heel warm van te worden.

Dat het niet te vergelijken is met baltimore troepiaal mag duidelijk zijn, maar ik zie niet gek veel verschil met bruinkopkoevogel of geelkoptroepiaal. Mocht blijken dat deze vogel inderdaad een common crackle is zou het net zo goed dezelfde vogel als die van kamperhoek zijn die hier nu overwintert. Of dat zingen raar is voor de soort weet ik niet, maar er zijn genoeg soorten die nu zingen dus opzich hoeft dat ook geen probleem te zijn.

Hoe zit het overigens met crackles in gevangenschap in europa?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

garryb

CiteerDat het niet te vergelijken is met baltimore troepiaal mag duidelijk zijn, maar ik zie niet gek veel verschil met bruinkopkoevogel of geelkoptroepiaal
Klopt want allemaal Icteridae.

CiteerMocht blijken dat deze vogel inderdaad een common crackle is zou het net zo goed dezelfde vogel als die van kamperhoek zijn die hier nu overwintert
Dat zal nooit te bewijzen zijn.

CiteerOf dat zingen raar is voor de soort weet ik niet, maar er zijn genoeg soorten die nu zingen dus opzich hoeft dat ook geen probleem te zijn.
Nee dat is niet raar maar in de VS doen ze dat meestal niet vóór maart. Het is bij ons wel lekker warm nu.

CiteerHoe zit het overigens met crackles in gevangenschap in europa?
Diverse soorten worden verhandeld dus een escape is een realistische optie.

falco

Toch ook maar eventjes hier melden; Reuzenhaai (min of meer tp?) vanaf de zeedijk van Westkapelle. Door Pim Wolf
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

lennartv

Citaat van: falco op januari 17, 2014, 10:50:39 AM
Toch ook maar eventjes hier melden; Reuzenhaai (min of meer tp?) vanaf de zeedijk van Westkapelle. Door Pim Wolf


Inmiddels al weer enige tijd uit beeld
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

oceanodroma

CiteerDiverse soorten worden verhandeld dus een escape is een realistische optie.
Volgens verschillende mensen in het commentaar van de Grackle bij Kamperhoek worden Grackles niet of nauwelijks gehouden als kooivogel... Shipassisted lijkt me dan een logischer herkomst.
Dimitri Mulder
oceanodroma

Bastiaan van de Wetering

M.v.g. Bastiaan van de Wetering

Levenslijst
Vogels: 293
Nachtvlinder 340
Dagvlinders: 43
Libellen: 52

Jacob Molenaar

#4105
Citaat van: Bastiaan van de Wetering op januari 17, 2014, 19:39:35 PM
De eerste goedgekeurde Buffelkopeend die ik zie? http://ijsselmonde.waarneming.nl/waarneming/view/81225295?_popup=1
inmiddels op 'in behandeling'. Inmiddels op 'nog niet te beoordelen'.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

laatvlieger

Citaat van: lennartv op januari 17, 2014, 10:56:26 AM
Citaat van: falco op januari 17, 2014, 10:50:39 AM
Toch ook maar eventjes hier melden; Reuzenhaai (min of meer tp?) vanaf de zeedijk van Westkapelle. Door Pim Wolf


Inmiddels al weer enige tijd uit beeld
wow! Hoe gaaf is dat!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jacob Molenaar

Citaat van: laatvlieger op januari 17, 2014, 20:03:41 PM
Citaat van: lennartv op januari 17, 2014, 10:56:26 AM
Citaat van: falco op januari 17, 2014, 10:50:39 AM
Toch ook maar eventjes hier melden; Reuzenhaai (min of meer tp?) vanaf de zeedijk van Westkapelle. Door Pim Wolf


Inmiddels al weer enige tijd uit beeld
wow! Hoe gaaf is dat!
Dat hij inmiddels uit beeld is of om hem te zien? B) :angel:
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Yeronimo

Tweede sneeuwuil voor Nederland en wel op Terschelling door Rinse van Vliet: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=67159&page=1
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Herman van der Meer