Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

caliprobola

Op 23 december is blijkbaar een met de hand grootgebrachte sneeuwuil ontsnapt in Pervijze (Diksmuide, dus in de regio De Westhoek). Bij deze vogel valt ook al op dat de buikveren en de vleugels er wel erg gesleten uitzien...

Sander Haak

Citaat van: caliprobola op januari 08, 2014, 20:48:46 PM
Geen idee wat Nederlands België is... nooit van gehoord... Wat met Frans-Belgische regio bedoeld wordt is dat een deel in Frankrijk en een deel in België ligt.

Geen mens is in staat zowel alle Europese vogelsoorten te kunnen determineren als de Belgische staatsstructuur te doorgronden.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Thijs Fijen

Via twitter Marc Plomp (https://twitter.com/natuurdigitaal): Spannend er is net een onbevestigde waarneming van een sneeuwuil gedaan op zeeburg [Texel]. Tot op heden zelf nog niets kunnen vinden.
Thijs Fijen

jeroenroelofsen

Citaat van: Thijs Fijen op januari 09, 2014, 10:55:18 AM
Via twitter Marc Plomp (https://twitter.com/natuurdigitaal): Spannend er is net een onbevestigde waarneming van een sneeuwuil gedaan op zeeburg [Texel]. Tot op heden zelf nog niets kunnen vinden.

Dan zouden het er mogelijk 2 zijn, op Vlieland is ie nog aanwezig.  Of ze vliegt heen en weer.....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

DKoppenol

Marc Plomp heeft hem niet gevonden.. "verder dan een ruigpootbuizerd, bijna geheel witte buizerd en slechtvalk kwam ik niet.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Edwin Schuller

Citaat van: caliprobola op januari 08, 2014, 21:05:56 PM
Op 23 december is blijkbaar een met de hand grootgebrachte sneeuwuil ontsnapt in Pervijze (Diksmuide, dus in de regio De Westhoek). Bij deze vogel valt ook al op dat de buikveren en de vleugels er wel erg gesleten uitzien...

Update van Edwin Vanhoutte op Facebook: "De vogel is gaan vliegen. Na m'n post hier op Faceboek gisterenavond, enorm veel reacties gekregen, maar ook info over deze sneeuwuil.... Het zou gaan om een jong vrouwtje, haar gevangenschap ontsnapt eind 2013. Op één van de paar honderd foto's die ik in een tijdspanne van 2 uur heb kunnen nemen, zag ik inderdaad een ring. Het was zoeken, want onder dit verenpak is zo'n ring moeilijk te zien. Dus ja, een volgende fotosessie zit er jammer genoeg niet aan te komen... maar ik heb gisteren toch wel enorm kunnen genieten, toen ze zat te rusten op het paaltje, haar veren poetsend, vaak de oogjes dicht, om erna dan weer de wijde omgeving in zich op te nemen. Zalige momenten!!! Ik blijf de eerstvolgende dagen wel fotootjes plaatsen, zo kan iedereen mee genieten, waar daar gaat het toch om.... niet? Bedankt voor de vele reacties van gisteren! — bij Veurne, wijde omgeving."

Dus idd in België. En alle Sneeuwuilen weer ontkracht :).
Edwin Schuller

Edwin Schuller

#4056
http://waarneming.nl/waarneming/view/81097651 -> Het zal wel niet... maar toch.

Update: staan inmiddels foto's en commentaar bij. Nevermind.
Edwin Schuller

Vincent Hart

Mogelijke (gezien de omschrijving en waarnemer wellicht meer dan dat) Kaspische Plevier Zeeland: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=66673&page=1
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Citaat van: Vincent Hart op januari 10, 2014, 15:08:25 PM
Mogelijke (gezien de omschrijving en waarnemer wellicht meer dan dat) Kaspische Plevier Zeeland: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=66673&page=1

Hoe zit het met de optie steppenplevier  ???
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

theomuusse

Kaspische plevier klopt!!!!!!!!!

Wat een wereld waar we in leven....


R Theo

theomuusse

Plek is op akker ten zuiden van sGravenhoekinlaag, tussen de kievitten.
Beetje aan westkant vd akker.

Via Pim

Theo

Vincent Hart

Vogel is ca. 15.15u opgevlogen en sindsdien uit beeld. Er wordt gezocht.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

laatvlieger

Citaat van: Vincent Hart op januari 10, 2014, 15:38:56 PM
Vogel is ca. 15.15u opgevlogen en sindsdien uit beeld. Er wordt gezocht.
poeh he.... jaarlijsters, opgelet!!! (alles mag!  ;) )
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rikstar

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre



garryb

Om dat gezeik over die halve Zilvermeeuw van jou te bashen!  :P

frankmeer

 ;D

Gelukkig blijft de echte vorst nog even uit overdag. Biedt kansen wellicht.
Frank van der Meer

Rikstar

 ;D oke, ik zeg eerlijk, hij is goed  :duim:
succes morgen!

Citaat van: garryb op januari 10, 2014, 16:54:24 PM
Om dat gezeik over die halve Zilvermeeuw van jou te bashen!  :P
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre


falco

Kasp al een tijd uit beeld.

Ik meld het maar even want volgens mij komen vandaag meldingen op www.dutchbirdalerts.nl en www.waarneming.nl niet goed door.


Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Theovanv

Op plek vandaag niks. Op oude plek niks tp maar meerdere grote groepen kievitten vliegen rond en vormen nu 1 groep. Lijken te vertrekken.
Theo van Veenendaal

Edwin Russer

#4072
Ik denk dat de Marmereend van Schiedam ook roemloos ten onder zal gaan. Koptekening en witte kont lijken identiek overeen te komen en zo ja: dan hangt deze vogel al ruim twee jaar in die contreien rond....

http://waarneming.nl/waarneming/view/61980074

http://waarneming.nl/waarneming/view/56888060


Edit: Inmiddels ook wel duidelijk dat het een hybride betreft.




Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Corstiaan Beeke

Citaat van: Theovanv op januari 11, 2014, 15:16:48 PM
Op plek vandaag niks. Op oude plek niks tp maar meerdere grote groepen kievitten vliegen rond en vormen nu 1 groep. Lijken te vertrekken.

Beetje onduidelijke post Theo... Op de plek zat vandaag natuurlijk wel wat. Om 10.37u werd de Kaspische Plevier door Hans Moerman bijzonder knap teruggevonden, met enkele Watersnippen en twee Kievieten op een grote omgeploegde kluitenakker, ruim 2,5 km westelijk van de waarneming van gisteren. Daar vloog de vogel diverse keren korte stukjes, maar bleef tot 12.30u in beeld. Toen is de vogel weer opgevlogen, maar ik heb geen idee of iemand hem heeft zien landen. Gisteren was ik te laat en zocht ik ook in groepen Kieviten, met soms wat Goudplevieren en Kemphanen, maar tevergeefs. Vandaag bleek de Kaspische Plevier niet echt op zoek naar gezelschap, maar stond of liep vaak in de buurt bij wat Watersnippen op de akker. Degenen die nog een poging gaan wagen: neem er de tijd voor, kale akkers niet links laten liggen, maar scoopje erop en zoeken maar!

Edwin Schuller

Citaat van: Edwin Russer op januari 11, 2014, 17:35:39 PMEdit: Inmiddels ook wel duidelijk dat het een hybride betreft.

Hoe is dit "inmiddels duidelijk"? En is ook bekend wat voor hybride het is?
Edwin Schuller

snwja3

Wietze Janse

Edwin Schuller

Edwin Schuller

Folkert Jan

Grote grijze snip van de bantpolder zit er weer. Zal zo wel op de pieper komen. Gevonden door Lodi Nauta en volgens Martin Olthof is kleine wederom uitgesloten.


Edit: vogel nu even zoek
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Theovanv

Citaat van: Corstiaan Beeke op januari 11, 2014, 18:26:28 PM
Citaat van: Theovanv op januari 11, 2014, 15:16:48 PM
Op plek vandaag niks. Op oude plek niks tp maar meerdere grote groepen kievitten vliegen rond en vormen nu 1 groep. Lijken te vertrekken.

Beetje onduidelijke post Theo... Op de plek zat vandaag natuurlijk wel wat. Om 10.37u werd de Kaspische Plevier door Hans Moerman bijzonder knap teruggevonden, met enkele Watersnippen en twee Kievieten op een grote omgeploegde kluitenakker, ruim 2,5 km westelijk van de waarneming van gisteren. Daar vloog de vogel diverse keren korte stukjes, maar bleef tot 12.30u in beeld. Toen is de vogel weer opgevlogen, maar ik heb geen idee of iemand hem heeft zien landen. Gisteren was ik te laat en zocht ik ook in groepen Kieviten, met soms wat Goudplevieren en Kemphanen, maar tevergeefs. Vandaag bleek de Kaspische Plevier niet echt op zoek naar gezelschap, maar stond of liep vaak in de buurt bij wat Watersnippen op de akker. Degenen die nog een poging gaan wagen: neem er de tijd voor, kale akkers niet links laten liggen, maar scoopje erop en zoeken maar!
Ik meld dat even snel vanuit t veld als reactie op het bericht dat de Kasp al een tijd uit beeld was. Dat was hij idd nog steeds en op de plek van die ochtend zat niks, ook geen Kievitten en op de oude plek, van de dag ervoor, vlogen veel groepen kievitten rond die samenklonterden en vertrokken. Beest zat de dag ervoor bij Kievitten, dus misschien relevant. Wat is er onduidelijk aan? Ik geef even actuele info uit t veld.



Vandaag zowat de hele dag tp op de vierkante cm, apart. Zouden we hem gister dan toch ergens over het hoofd hebben gezien?
Theo van Veenendaal

Bas vd Burg

Theo, misschien had de onduidelijkheid te maken met de opmerking "op plek vandaag niks.", terwijl de vogel wel degelijk van 1030 tot 1230u was gezien?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012