Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

ealblas

Een duidelijk verhaal Gerd. Ik zou zeggen: dien hem in.
Eric Jan Alblas

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

#3692

De mensen die reageerden snapten daar niet dat die barmsijs bij mij in één keer de sequentie van 27 jaren ervaring met barmsijzen ontwrichtte; want ook ik snapte zelf niet direct waar ik gebleven was met dat beest: totall los! ;D




edit: ik moet eigenlijk tellen vanaf de invasie 1986-87

gerdwichers8

Kijk ook eens wat die vogels met Chris doen: Ze maken Chris met camera en al  klein. Daar moet je wel raar van worden. Alsof je een kip in één keer zo groot als een Struisvogel ziet; dat geloof je gewoon niet, ook niet als je het ziet.

frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op december 02, 2013, 01:25:27 AM
Kijk ook eens wat die vogels met Chris doen: Ze maken Chris met camera en al  klein.


Zeker zijn hornemanni flinke beesten Gerd maar de foto van Chris is een perspectivisch grapje natuurlijk.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Caspergr


Folkert Jan

Wat moet dat lichtblauwe ding voorstellen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Folkert Jan op december 02, 2013, 18:12:43 PM
Wat moet dat lichtblauwe ding voorstellen?

Misschien is het een jong mannetje?  :huh:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

lucasn

Staat een vrouwtje met net zo'n vlek in de ANWB.
Groet,
Lucas Nieuweboer


Steven Wytema

Een jonge man Korhoen zou wel sensationeel zijn, ik meende te hebben begrepen dat alle broedsels mislukt waren dit voorjaar.
Steven Wytema


frankneijts

Jonge Korhoen-hanen lijken niet op wijfjes maar op adulte mannen ...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Bart van Hoogstraten

Citaat van: frankneijts op december 02, 2013, 19:36:38 PM
Jonge Korhoen-hanen lijken niet op wijfjes maar op adulte mannen ...

Juvenielen ook?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

frankneijts

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 02, 2013, 19:55:25 PM
Citaat van: frankneijts op december 02, 2013, 19:36:38 PM
Jonge Korhoen-hanen lijken niet op wijfjes maar op adulte mannen ...

Juvenielen ook?

Zoals meer hoendersoorten ruien ook Korhoenders het juveniele kleed (dat wèl wat lijkt op hen) zeer snel naar 1e winter: in elk geval ruim vóór november..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Citaat van: Folkert Jan op december 02, 2013, 19:37:45 PM
Citaat van: maartenwielstra op december 02, 2013, 19:06:15 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/80483890


Hilarisch bijschrift. Wie piept hem?

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Laten we blij zijn dat Frans mooie foto's heeft gemaakt, lijkt me niet nodig iemand af te branden die een woestijntapuit niet herkent.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gerben Mensink

Citaat van: Steven Wytema op december 02, 2013, 19:23:38 PM
Een jonge man Korhoen zou wel sensationeel zijn, ik meende te hebben begrepen dat alle broedsels mislukt waren dit voorjaar.
Misschien wel net zo sensationeel is de plek van deze waarneming. Behoorlijk ver buiten het laatste bolwerk op de Sallandse Heuvelrug. Nu vlogen ze vroeger ook wel heen en weer tussen geschikte gebieden, maar dat was nog in de tijd dat ze erg algemeen waren. Eigenlijk betekent deze waarneming misschien wel dat er weer een vrouwtje minder is op de Sallandse Heuvelrug.
groet,
Gerben Mensink

Gert Veurink

misschien een reden voor een vraag? lijkt me stug dat de pointer goed staat
groet!
Gert Veurink



maartenwielstra

Citaat van: Vincent Hart op december 02, 2013, 20:08:01 PM
Citaat van: Folkert Jan op december 02, 2013, 19:37:45 PM
Citaat van: maartenwielstra op december 02, 2013, 19:06:15 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/80483890


Hilarisch bijschrift. Wie piept hem?

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Laten we blij zijn dat Frans mooie foto's heeft gemaakt, lijkt me niet nodig iemand af te branden die een woestijntapuit niet herkent.


Klopt. Mijn reactie kan lompe overkomen maar is niet bedoeld als pesten, maar is gewoon grappig vind ik. Met alle respect! Mooie terugvondst!

migratorius

Citaat van: Gert Veurink op december 02, 2013, 20:30:15 PM
misschien een reden voor een vraag? lijkt me stug dat de pointer goed staat
Maar hoeveel Zwarte Elzen staan er óp de heuvelrug? Die zou ik inderdaad eerder verwachten waar de pointer staat (en met inmiddels twee waarnemers lijkt de kans op een invoerfout gering).

JanHein

Folkert Jan

Citaat van: Vincent Hart op december 02, 2013, 20:08:01 PM
Citaat van: Folkert Jan op december 02, 2013, 19:37:45 PM
Citaat van: maartenwielstra op december 02, 2013, 19:06:15 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/80483890


Hilarisch bijschrift. Wie piept hem?

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Laten we blij zijn dat Frans mooie foto's heeft gemaakt, lijkt me niet nodig iemand af te branden die een woestijntapuit niet herkent.

Mijn excuus aan Frans mocht dit verkeerd zijn opgevat. Uiteraard wil ik hier niemand belachelijk maken. Ik moest gewoon erg lachen om de droge opmerking en had niet door dat de vogel eerst verkeerd gedetermineerd was
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jildert

Vandaag met 3 man intensief gezocht naar de Witstuitbarmsijs, van 12:00-14:30. Hierbij vooral het jonge berken-perceel (stakenfase) aan de noordkant van het kanaal en de vele zwarte elzen in de gaten gehouden. Bij eerstgenoemde zaten ook werkelijk Barmsijzen (5-7), waaronder voornamelijk Kleine. Eenmaal vloog een groep paniekerig op, door toedoen van een Sperwer. De andere aanwezige waarnemers hebben hier door tegenlicht niks van kunnen maken. Deze groep werd later niet meer teruggevonden. De vogel kan heel goed nog aanwezig zijn...

Timo Roeke

Citaat van: migratorius op december 02, 2013, 20:43:08 PM
Citaat van: Gert Veurink op december 02, 2013, 20:30:15 PM
misschien een reden voor een vraag? lijkt me stug dat de pointer goed staat
Maar hoeveel Zwarte Elzen staan er óp de heuvelrug? Die zou ik inderdaad eerder verwachten waar de pointer staat (en met inmiddels twee waarnemers lijkt de kans op een invoerfout gering).

JanHein
Dit zijn twee locals die het gebied zeer goed kennen. Het peil staat goed (even snel met een van hen gecheckt op Facebook). Maar de vogels maken steeds vaker kleine uitstapjes uit het gebied. Vorige week sprak ik ook al iemand die ze buiten de Heuvelrug had gezien. Het is daar een nieuw stuk natuur dat net is aangelegd. Maar wat ze er nu zoeken weet ik niet. De bovenlaag is net weggehaald dus volgend jaar begint het er goed te groeien. Het gebiedje is 160 hectare maar kan als verbindingzone fungeren met de Borkeld (natuur gebied naast de Heuvelrug). De verbreding van de A1 schijnt toentertijd het eind te zijn geweest van het korhoen op de Borkeld (1977 laatste waarneming als ik me niet vergis). Als de verbinding zich tijdelijk hersteld dat geeft het wellicht weer hoop. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik te weinig kennis heb van geschikte kruiden en of die wel/niet op de Borkeld groeien. 

theomuusse

Is dat blauwe op dat hoen toevallig een soort wingtag?

Theo

gerdwichers8

 Ligt inderdaad wel op de juiste plek voor het witte vlekje. Veel wijfjes vinden met die precieze vorm is niet zo eenvoudig; mannetjes tonen dat die vorm wel de juiste is.

Max Berlijn

Rond 11.00 uur met Alwin gezocht naar de KGpootruiter. Er stond hoog water in zijn favoriete hoek????. Bij Den Oever kwamen we de eerste Tureluurs tegen maar het weer en licht was slecht. Niet gevonden dus (maar zal er vast nog wel zitten)
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

frankneijts

Ben niet zo onder de indruk van deze Witstuitbarmsijs: http://waarneming.nl/waarneming/view/80504108 Weliswaar lijkt de stuit althans voor een deel ongetekend maar bijv. flanken en onderstaartdekveren zijn nogal zwaar getekend, zelfs voor een 1e kj vogel (leeftijd op basis van gesleten vleugelpennen) en ook verder vind ik het een wat twijfelachtig beestje. Misschien dat wat meer foto's voor een betere ondersteuning kunnen zorgen? De 1e waarnemer lijkt overigens wel een andere vogel te hebben gezien: http://waarneming.nl/waarneming/view/80501553...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

RWester

Ik zie op de foto van Toy een zwart anaalstreepje, bij de andere, eerdere, niet....


Was zo'n streepje niet voor Grote Barmsijs? (Heb de belgische determinatiesleutel niet meer na compucrash, weer eens opzoeken)


En idd veel meer flankstreping
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Vincent Hart

Citaat van: frankneijts op december 04, 2013, 18:04:26 PM
Ben niet zo onder de indruk van deze Witstuitbarmsijs: http://waarneming.nl/waarneming/view/80504108 Weliswaar lijkt de stuit althans voor een deel ongetekend maar bijv. flanken en onderstaartdekveren zijn nogal zwaar getekend, zelfs voor een 1e kj vogel (leeftijd op basis van gesleten vleugelpennen) en ook verder vind ik het een wat twijfelachtig beestje. Misschien dat wat meer foto's voor een betere ondersteuning kunnen zorgen? De 1e waarnemer lijkt overigens wel een andere vogel te hebben gezien: http://waarneming.nl/waarneming/view/80501553...
De vogel van Toy lijkt me sowieso een andere dan die van afgelopen zondag (foto's). Beschrijving van Frank van der Wielen sluit dan weer meer aan op die vogel van zondag, die dus mogelijk nog wel in de buurt is, maar niet op Toys foto's staat ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers