Alpengierzwaluw
Voor de werkers (sic !) en thuisblijvers misschien een troost , in Kortrijk (Belgie) is een alpengierzwaluw waargenomen.
Tussendoor omhoog blijven kijken dus, in elk geval na wekenlange stagnatie komt de boel los.
Mbt opmerking van Hisko de Vries ( toe/afname steppe - resp grauwe kiek) ik bedoelde het directe na
jaag of na-ijl efffect.
In de statistieken is dat per maand zowel inm absolute getallen danwel gemiddelde niet na te gaan denk ik.
In ieder gevaL dank voor 't onder de neus brengen van statistiek geweld, wel opvallend dat pakweg vanaf 2009/ 2010 de absolute aantallen sterk ( meeer waarnemers ?) toenemen.
Uiteraard afgezien van trek effecten in augustus en september/ october ook sterke toename gfrauwe kiek alongside meldingen steppekiek, men gaat er meer op letten of zoekt plekken op waar kands groter is.
Nog iets mbt de rode rotslijster,typische combi van relatief slecht weer en het opduiken van een (semi) mediterrane soort in het voorjaar, verleden jaaar mei zat d'r in de buiurt een baardgrasmus dacht ik me te herinneren.
Is dat iets met die specifieke geografische situatie en bepaaald weertype?
Groeten,
Ed