Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cygnus

Het is m.i. een Wilde Zwaan met modder op de snavel. Als je ziet hoe modderig het perceel is waarop ze fourageren kun je ook al de conclusie trekken dat dat de reden is waarom de snavel zwart is. Een Fluitzwaan heeft een gitzwarte glanzende snavel, op de foto is een doffe grijszwarte snavel te zien.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

rport

Gisteren heb ik daar dicht in de buurt bij Zonnemaire wat foto's gemaakt van een groep >100 wilde en kleine zwanen op een modderige akker. Daarbij ook nogal wat zwartige snavels..

Rob

Theovanv

Idd een boel "fluitzwanen". Als ze op zo'n ondergrond staan is het oppassen.
Theo van Veenendaal

andrestr

Het zal waarschijnlijk wel een hybride betreffen.
Maar om te voorkomen dat er achteraf gezegd wordt had het maar gemeld toch maar even plaatsen voor eventuele liefhebbers.
http://waarneming.nl/waarneming/view/73866376
Deze vogel leek op afstand een lichte borst te hebben.
Voor mensen die graag grote groepen ganzen afzoeken is dit een leuke groep.
Met vriendelijke groet André.

Caspergr

Ik ga vrijdag naar de Geelsnavelduiker maar hij is al de hele dag niet gezien... Heeft er wel iemand gezocht of is hij gewoon niet gezien omdat niemand er naar op zoek was?

Thijs Fijen

Wel Witbuiken gezien, dus er is minstens eventjes gezocht (ja, door een niet-Zeeuw, dus ik vermoed wel om te zoeken naar de Bananensnavel)
Thijs Fijen

HPM

Citaat van: Caspergr op februari 19, 2013, 19:58:36 PM
Ik ga vrijdag naar de Geelsnavelduiker maar hij is al de hele dag niet gezien... Heeft er wel iemand gezocht of is hij gewoon niet gezien omdat niemand er naar op zoek was?

Op Waarneming kan je zien dat er mensen zijn geweest, maar dat ze de Geelsnavelduiker kennelijk niet hebbe gezien.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Zonder mensen te beledigen. Vandaag toevallig bij de Brilzee-eend, en na wat zoeken ook wel gevonden... Maar er zwierven toch wel een 15+ vogelaars rond, waarvan ik van niemand de indruk kreeg dat ze hem gevonden hadden...

Daarnaast was het vandaag ook weer mistig in Zeeland...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan vH

Ik heb vanmorgen ook een uurtje gezocht, maar zonder resultaat. Het zou best kunnen dat de vogel nog aanwezig was, want er was wel mist (maar het zicht was toch nog redelijk), en ik heb ook niet het hele gebied kunnen afzoeken.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Caspergr

Ik ben in de buurt van vrijdag tot zondag dus ik ga dan ook zoeken! Bedankt voor de info.

Reest

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 19, 2013, 21:09:41 PM
Zonder mensen te beledigen. Vandaag toevallig bij de Brilzee-eend, en na wat zoeken ook wel gevonden... Maar er zwierven toch wel een 15+ vogelaars rond, waarvan ik van niemand de indruk kreeg dat ze hem gevonden hadden...

Daarnaast was het vandaag ook weer mistig in Zeeland...

Wat ben jij goed zeg..... :duim:
Beter gewist dan gemist.

Jaap Denee

Citaat van: Reest op februari 19, 2013, 22:12:53 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 19, 2013, 21:09:41 PM
Zonder mensen te beledigen. Vandaag toevallig bij de Brilzee-eend, en na wat zoeken ook wel gevonden... Maar er zwierven toch wel een 15+ vogelaars rond, waarvan ik van niemand de indruk kreeg dat ze hem gevonden hadden...

Daarnaast was het vandaag ook weer mistig in Zeeland...

Wat ben jij goed zeg..... :duim:

Wat fijn dat jij ons daar even op wijst...  :duim:
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

pietervanveelen

Met vriendelijke groet,

Pieter van Veelen

www.pbase.com/pietervanveelen

Jaap Denee

Ik vond d.m.v. google dit bericht: http://www.lc.nl/friesland/regio/article15081813.ece/Chinese-kraanvogel-gespot-bij-Damw%C3%A2ld 't Is min of meer in de buurt, dus waarschijnlijk dezelfde vogel.

Edit: leuk voor je escapelijst.

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

EPomp

Gisteren zat de vogel over de grens, tussen Leer en Bunde. Zag de vogel, terwijl ik over
de snelweg reed.
groet, Erik Pomp

HPM

Citaat van: Jaap Denee op februari 20, 2013, 16:13:32 PM
Ik vond d.m.v. google dit bericht: http://www.lc.nl/friesland/regio/article15081813.ece/Chinese-kraanvogel-gespot-bij-Damw%C3%A2ld 't Is min of meer in de buurt, dus waarschijnlijk dezelfde vogel.

Edit: leuk voor je escapelijst.

Escape?? Beest heeft geen ringen, er is geen wingclip zichtbaar en het verenpak ziet er gaaf uit.
Heel wat beter dan die natte dweil van een Jufferkraan van Maurik dus   ;)
Herman van der Meer

Jaap Denee

Citaat van: HPM op februari 20, 2013, 16:52:52 PM
Citaat van: Jaap Denee op februari 20, 2013, 16:13:32 PM
Ik vond d.m.v. google dit bericht: http://www.lc.nl/friesland/regio/article15081813.ece/Chinese-kraanvogel-gespot-bij-Damw%C3%A2ld 't Is min of meer in de buurt, dus waarschijnlijk dezelfde vogel.

Edit: leuk voor je escapelijst.

Escape?? Beest heeft geen ringen, er is geen wingclip zichtbaar en het verenpak ziet er gaaf uit.
Heel wat beter dan die natte dweil van een Jufferkraan van Maurik dus   ;)

Piep jij hem effe, Herman?  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HPM

Citaat van: Jaap Denee op februari 20, 2013, 16:57:01 PM
Citaat van: HPM op februari 20, 2013, 16:52:52 PM
Citaat van: Jaap Denee op februari 20, 2013, 16:13:32 PM
Ik vond d.m.v. google dit bericht: http://www.lc.nl/friesland/regio/article15081813.ece/Chinese-kraanvogel-gespot-bij-Damw%C3%A2ld 't Is min of meer in de buurt, dus waarschijnlijk dezelfde vogel.

Edit: leuk voor je escapelijst.

Escape?? Beest heeft geen ringen, er is geen wingclip zichtbaar en het verenpak ziet er gaaf uit.
Heel wat beter dan die natte dweil van een Jufferkraan van Maurik dus   ;)

Piep jij hem effe, Herman?  ;)

Even wachten op een foto vanaf een meter of drie waarop iets van  het vagrancy potential te zien is.
Herman van der Meer

Mark Zevenbergen

Niemand heeft 'm ingevoerd, maar volgens een email van 'de Woensdagtellers' (een groepje Voornse vogelaars die iedere woensdag op stap gaan) hebben zij de GSD VANDAAG (20-02-2013) WEL gezien...

Ik kan pas zondag :(

Pim

Stond er in de bewuste mail ook een locatie, het is namelijk een vrij groot water.........
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

JandJ

Toen ik gisteren rond het middaguur bij Dreischor stond, wist een ouder stel te vertellen dat zij van anderen gehoord hadden dat er mensen waren die hem gezien hadden bij Bruinisse.  De vogel zou toen richting Dreischor zijn verplaatst (vliegend of zwemmend, ik weet het niet). Omdat ik dit viavia-verhaal niet na kon trekken kon worden, heb ik er niets mee gedaan dan alleen maar goed opletten. Daar heb ik ongeveer 1,5 uur gestaan zonder enig spoor van iets wat erop leek.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Folkert Jan

Even over die kokardezaagbek van braasermeer. Laatst was ik daar al te zoeken. Ik heb toen met de ontdekkers gesproken. De vogel is gevonden tijdens een wandeling op een meter uit de kant en was totaal niet schuw.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op februari 21, 2013, 17:32:54 PM
Even over die kokardezaagbek van braasermeer. Laatst was ik daar al te zoeken. Ik heb toen met de ontdekkers gesproken. De vogel is gevonden tijdens een wandeling op een meter uit de kant en was totaal niet schuw.

Volgens een van de waarnemers vandaag kéék de vogel wel een beetje wild.
Herman van der Meer

gerdwichers8


peter33

mooi mannetje van de kuifzaagbek, de balst is ook zeer prachtig om te zien  :blink:


Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Maurice Elf

#1617
Het lijkt mij ook een klein beetje onwaarschijnlijk, maar you never know  :rolleyes:

Edit: ik zie dat er nu foto's bij de waarneming staan, die waren er op het moment van de alert nog niet   ;D
Mvg Maurice

andre

Jan Wolkers keek ook wel eens wild uit zijn ogen, dat was tenminste wel een "rare" vogel.

André
Andre Boven

Cornelis Fokker

Citaat van: peter33 op februari 21, 2013, 18:53:15 PM
mooi mannetje van de kuifzaagbek, de balst is ook zeer prachtig om te zien  :blink:

De vogel heeft een gele ring (http://waarneming.nl/waarneming/view/73901357)

Nu ook een vogel in het Zwanenwater (http://waarneming.nl/waarneming/view/73900390)
Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/