Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

dupont

Citaat van: BramtK op september 18, 2012, 13:49:04 PM
Een alternatieve wijze van waarnemen waarbij sprake is van vangst: Bruine boszanger;)


Als dank komt ie vast een keer een bezoekje brengen aan jouw achtertuin...  ;)
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

JohanvantBosch

http://waarneming.nl/soort/view/894?from=2012-09-01&to=2012-09-18&prov=2&maand=0&rows=20&os=0

Veel mensen melden dat de Aziatische goudplevier (?) van Noord-Holland regelmatig vliegt, maar nog niemand meldt een ondervleugelkleur. Nog steeds niet gezien? Of neemt niemand de moeite dit te melden?

JohanvantBosch

Ik zie dat diverse waarnemers de Blonde ruiter van Tholen als juveniel bestempelen. Ik zie op de bovenzijde alleen veren met donker centrum en brede lichte randen. Geen donkere subterminale randjes met witte randjes eromheen.... Ik zou er dan eerder een adult van maken.

Corstiaan Beeke

Je zou best gelijk kunnen hebben hoor. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het een 1kj was, met al wat geruide veren op de rug. Daaronder zie je wel een hele partij mooi verse veren, met lichte randjes. Maar als ik deze plaatjes http://waarneming.nl/waarneming/view/3042818# zie, denk ik dat die van Tholen inderdaad toch een adult is.


Folkert Jan

Via trektellen: vanmorgen een kuhls langs texel paal 9 richting noord! Indien correct een mooie soort om morgen op ameland in het vooruitzicht te hebben! Overigens nog 4 plekken vrij op de watertaxi van 7.00 voor de liefhebber. 25€ pp
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013


cursorius

Citaat van: Ben Wielstra op september 21, 2012, 15:56:15 PM
CJ Camphuysen kent zijn Kuhls.

Dat zal best maar om nou iets over de grootte (Kuhls tov Scopoli) te zeggen terwijl de vogel op c 3 km afstand vliegt vind ik knap.....

frankmeer

Frank van der Meer

Thijs Fijen

Thijs Fijen

Tom1980

Snap het niet zeldzaamheden invullen,
komt er toch waarschuwing zeldzaam dier graag wat meer info of foto's
En dan dit http://waarneming.nl/waarneming/view/71335477  :huh: :huh:
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

C.Dekker

Dat komt omdat die roodpootvalk er al 4 dagen zit en Jan zijn soorten wel kent.
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Tom1980

Ja zag het excusses hiervoor,
Wil hiermee ook niet suggeren dat iemand geen verstand heeft van vogelen,
Als ie geen info geeft.
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

Max Berlijn

Gaat er niemand naar die Bosgors van de Eems?, toch een tijd geleden dat er een twitchbare was (2010 Strabrecht?)

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

HPM

Citaat van: Tom1980 op september 25, 2012, 12:25:09 PM
Ja zag het excusses hiervoor,
Wil hiermee ook niet suggeren dat iemand geen verstand heeft van vogelen,
Als ie geen info geeft.

Bedoel je verstand van DE vogelen of van HET vogelen?
Herman van der Meer

JohanvantBosch

Citaat van: Max Berlijn op september 25, 2012, 13:18:10 PM
Gaat er niemand naar die Bosgors van de Eems?, toch een tijd geleden dat er een twitchbare was (2010 Strabrecht?)

Groet Max


Ik neem aan Alwin....  O0

Vincent Hart

Citaat van: C.Dekker op september 25, 2012, 12:22:10 PM
Dat komt omdat die roodpootvalk er al 4 dagen zit en Jan zijn soorten wel kent.
dat laatste is geen argument bij validatie van waarnemingen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: Vincent Hart op september 25, 2012, 13:24:12 PM
Citaat van: C.Dekker op september 25, 2012, 12:22:10 PM
Dat komt omdat die roodpootvalk er al 4 dagen zit en Jan zijn soorten wel kent.
dat laatste is geen argument bij validatie van waarnemingen.

Het eerste ook niet als je niet zeker weet dat het om dezelfde vogel gaat er als niemand beschrijving of bewijs toevoegt zal je dat nooit weten ook.
.
Herman van der Meer

Vincent Hart

 ???  Dit is toch een behoorlijk uitgebreid gedocumenteerde subzeldzaamheid.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

C.Dekker

Jullie hebben gelijk zal me er niet meer mee bemoeien.....
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Tom1980

Citaat van: HPM op september 25, 2012, 13:20:39 PM
Citaat van: Tom1980 op september 25, 2012, 12:25:09 PM
Ja zag het excusses hiervoor,
Wil hiermee ook niet suggeren dat iemand geen verstand heeft van vogelen,
Als ie geen info geeft.

Bedoel je verstand van DE vogelen of van HET vogelen?

Wat jij wil ;)
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

Vincent Hart

Citaat van: C.Dekker op september 25, 2012, 15:16:24 PM
Jullie hebben gelijk zal me er niet meer mee bemoeien.....
Geen probleem hoor  :)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Citaat van: JohanvantBosch op september 25, 2012, 13:22:12 PM
Citaat van: Max Berlijn op september 25, 2012, 13:18:10 PM
Gaat er niemand naar die Bosgors van de Eems?, toch een tijd geleden dat er een twitchbare was (2010 Strabrecht?)

Groet Max


Ik neem aan Alwin....  O0

Idd samen met nog 5 man en ik voeg zo bij.
Vogel schijnt te zijn opgevlogen en zoek geraakt. Lastige plek om te zoeken
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: HPM op september 25, 2012, 13:37:49 PM
Citaat van: Vincent Hart op september 25, 2012, 13:24:12 PM
Citaat van: C.Dekker op september 25, 2012, 12:22:10 PM
Dat komt omdat die roodpootvalk er al 4 dagen zit en Jan zijn soorten wel kent.
dat laatste is geen argument bij validatie van waarnemingen.

Het eerste ook niet als je niet zeker weet dat het om dezelfde vogel gaat er als niemand beschrijving of bewijs toevoegt zal je dat nooit weten ook.
.
Citaat van: Vincent Hart op september 25, 2012, 15:07:09 PM
???  Dit is toch een behoorlijk uitgebreid gedocumenteerde subzeldzaamheid.

Ook zonder de waarnemer te kennen zou ik van de aangehaalde waarneming geen probleem maken. Ik bedoelde in het algemeen dat bij een niet zo erg zeldzame doortrekker de kans bestaat dat het een of meerdere dagen later een andere is. Daar komt bij dat keer op keer blijkt dat er mensen zijn die iets denken te zien alleen maar omdat het daar eerder is gezien. Met ongedocumenteerde vervolgwaarnemingen moet je dus een beetje voorzichtig zijn.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Eens. Maar alleen als er geen gedocumenteerde waarnemingen zelfde plek van die dag zijn.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

C.Dekker

Bedoelde er verder ook niks mee hoor en weet ook wel dat het allebei argumenten zijn van lik me vestje, maar aan de andere kant
word er dit geroepen.
Citaat van: Ben Wielstra op september 21, 2012, 15:56:15 PM
CJ Camphuysen kent zijn Kuhls.
Aan de hand daarvan vond ik het nodig ook even te goeder trouw te reageren niks kwaads in de zin hebbend trouwens.
Maar dom nu reageer ik toch  :-\
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Vincent Hart

Cock, er lopen in een topic als Zeldzaamheden in Nederland vaak twee zaken door elkaar (en dat kan best verwarrend zijn):
1. Op basis van welke informatie kan een waarneming gevalideerd worden door validators van waarneming.nl
2. Welke informatie is voor twitchers van belang in hun afweging om wel/niet te gaan rijden op een waarneming van een (zeer) zeldzaamheid.

Kees Camphuysen is een autoriteit op zeevogelgebied. Voor een twitcher speelt de reputatie van degene die een zeldzaamheid ontdekt/meldt een rol in de afweging of je op zo'n melding afgaat. Zeker als een beschrijving/documentatie (nog) ontbreekt en je daar dus niet op kunt varen, en bij een goede soort niet op wilt wachten!

Voor de validatie van een waarneming is de reputatie van de waarnemer in het huidige validatiesysteem van geen enkele waarde. Waarnemingen worden beoordeeld op de beschrijving/documentatie die de waarnemer weet op te hoesten. Daarnaast worden waarnemingen van soorten als Kuhls natuurlijk beoordeeld door de CDNA, op basis van de bij hen binnengekomen beschrijving/documentatie. Waarneming.nl volgt voor beoordeelsoorten het oordeel van de CDNA.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Citaat van: Vincent Hart op september 25, 2012, 18:15:19 PM
Cock, er lopen in een topic als Zeldzaamheden in Nederland vaak twee zaken door elkaar (en dat kan best verwarrend zijn):
1. Op basis van welke informatie kan een waarneming gevalideerd worden door validators van waarneming.nl
2. Welke informatie is voor twitchers van belang in hun afweging om wel/niet te gaan rijden op een waarneming van een (zeer) zeldzaamheid.

Kees Camphuysen is een autoriteit op zeevogelgebied. Voor een twitcher speelt de reputatie van degene die een zeldzaamheid ontdekt/meldt een rol in de afweging of je op zo'n melding afgaat. Zeker als een beschrijving/documentatie (nog) ontbreekt en je daar dus niet op kunt varen, en bij een goede soort niet op wilt wachten!

Voor de validatie van een waarneming is de reputatie van de waarnemer in het huidige validatiesysteem van geen enkele waarde. Waarnemingen worden beoordeeld op de beschrijving/documentatie die de waarnemer weet op te hoesten. Daarnaast worden waarnemingen van soorten als Kuhls natuurlijk beoordeeld door de CDNA, op basis van de bij hen binnengekomen beschrijving/documentatie. Waarneming.nl volgt voor beoordeelsoorten het oordeel van de CDNA.
Naar wat ik begreep dus tegenwoordig wel (de blauwe vinkjes). En dat is overigens een prima systeem.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

C.Dekker

Vincent bedankt voor de uitleg alhoewel ik de achterliggende gedacht al wel begreep.
Wilde in mijn laatste inmiddels voor laatste reactie alleen maar even verklaren waarom ik reageerde.
Zo genoeg over gezegd nu.
Nogmaals mijn excuus voor als ik verkeerd begrepen ben.
Beperk me nu maar weer tot meelezen.
:-X :-X :-X
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock