Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

HJDT

Er wordt een Grijze Gors gemeld om Schier. Door 1 waarnemer gezien, nu uit beeld. Als iemand meer info heeft dan maak je daarmee meer mensen blij!!
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

nick

als top-of-holland-mensen nu even allemaal de half vier boot pakken, vinden ze hem ff terug, en kan de rest van nederland morgenochtend het gaan proberen!
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Folkert Jan

Tja werk...
Morgen ben ik vrij en ga ik de hele dag zoeken! Nog meer mensen die opnieuw gaan voor "de dappere 30" als in 2010? Was toen wel een geslaagd dagje ondanks de dip!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

nick

Citaat van: rnbflavour op september 11, 2012, 14:55:38 PM
Tja werk...
Morgen ben ik vrij en ga ik de hele dag zoeken! Nog meer mensen die opnieuw gaan voor "de dappere 30" als in 2010? Was toen wel een geslaagd dagje ondanks de dip!


dat was slechts anderhalf jaar terug, 2011 dus
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

HJDT

Voor de zekerheid heb ik voor half zeven vanavond een watertaxi gereserveerd vanuit Lauwersoog, er is plaats voor maximaal 12 personen waarvan er nu nog 10 vrij zijn. Bel me nu nog niet plat om te vragen of je mee kunt, doe dat als de vogel weer terug gevonden wordt. . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

dupont

Zie piep: ik zou niet oversteken. Hans Pohlmann is omgedraaid na het inwinnen van informatie bij derden.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Rob Halff

Citaat van: rnbflavour op september 11, 2012, 14:55:38 PM
Tja werk...
Morgen ben ik vrij en ga ik de hele dag zoeken! Nog meer mensen die opnieuw gaan voor "de dappere 30" als in 2010? Was toen wel een geslaagd dagje ondanks de dip!

Ik was er die dag ook bij, vond er eerlijk gezegd niks geslaagds aan, een dag om snel te vergeten in mijn optiek.

Folkert Jan

Hoezo? :p heerlijk weertje, groepje roodhalsganzen, strandleeuwerikken, zomerkleed strandplevieren en ijsgorzen. Niks mis mee!
Maar ik denk niet dat we de gors te snel moeten afschrijven! Als de gors zit in het gebied waarvan ik denk dat deze zit is daar toch een groot gedeelte goed van te overzien vanaf het fietspad! 30 dappere mannen verspreid over het fietspad met scopes geeft toch een behoorlijke kans!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Gerben Mensink

Citaat van: dupont op september 11, 2012, 15:15:03 PM
Zie piep: ik zou niet oversteken. Hans Pohlmann is omgedraaid na het inwinnen van informatie bij derden.
Iets minder cryptisch  ???
groet,
Gerben Mensink

Steven Wytema

30 dwazen geeft ongeveer een even grote kans
Steven Wytema


Alex vd Giessen

Ik vind Folkert Jan zo ie zo al een "TOPPERTJE" en als hij hem terug vind, kan hij bij mij helemaal niet meer stuk..........

Max Berlijn

Wel een rare tijd voor een dwalende Grijze Gors, alle andere gevallen zijn uit het voorjaar en winter, maar goed alles kan. Ik hoop dat de waarnemer toch nog met wat meer info en beschrijving komt om zoekers extra te stimuleren...
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Certhia

Was idd een prima dag, maar dat is eigenlijk elke dag op Schier natuurlijk.

mhoekstein

aziatische goudplevier van Wieringen lijkt me een gewone GP. Beetje vreemd gesleten / gekleurd dat wel. Pootlengte en lichaamsbouw zijn als GP. Grootte vlekjes op mantel als GP. Kopaanzicht van achter: bij aziaat / amerikaan neigen de witte banen naar elkaar toe, bij deze niet.
Mark
vr.groet
Mark Hoekstein

Max Berlijn

hmmm Mark, ik weet niet of ik het met je eens ben. Naast jou punten toch wel lange snavel, korte hpp, kleiner en veel zwart op middenborst. Zou graag de ondervleugels zien....
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Bram Rijksen

Zelf moest ik direct aan deze vogel denken. Gelukkig duwde die wél z'n vleugels een keer goed omhoog:
http://waarneming.nl/waarneming/view/2814037?_popup=1
Daar heeft toen zelfs nog iemand een piepje voor verstuurd...

Klaas Nanninga

Eindelijk een moment om de waarneming van de Grijze gors te verduidelijken.
Gisteren deed ik een dagexcursie voor White Tailed Tours met een echtpaar: ik was het verjaardagscadeau voor de man.
De dag begon met stevige buien, gevolgd door langdurige motregen. Om toch te kunnen vogelen besloten we naar de kijkhut aan de Westerplas te gaan. Toen het opklaarde konden we wat bosjes gaan doen, achterin de Westhoek, waar een stropad naar de wadkant loopt.
Na wat kleine zangertjes gehoord en gezien te hebben zag ik op ongeveer 15 m. in de top van een vlier een vogel zitten, die ik eerst, zonder kijker, uitmaakte voor Heggenmus: bruinige rug en grijzige kop. De vogel zat met de rug naar ons toe, kop iets gedraaid. Terwijl ik begon te vertellen dat de Heggenmus geen mus is; 'kijk maar eens naar de snavel' en mijn kijker op het beestje zette zag ik met een schok een grijze kop met een donkere zijkruinstreep een een zwarte oogstreep. Ik herkende het karakteristieke koppatroon van de Grijze gors onmiddellijk. Afgelopen voorjaar nog mooi Grijze Gorzen in Spanje gezien en al  vaker in Zwitserland en Frankrijk. Verbouwereerd en in de war checkte ik de snavel, die niet zo dun was als ik zojuist vertelde. Ook het steviger postuur (iets dat je al registreert voor je er bewust van wordt) paste daarbij.
De flank met vleugelstreepjes heb ik niet gezien vanwege de afgewende houding. Ik vond de kop wel minder contrastrijk dan ik gewend was, maar tot nu toe had ik alleen maar mannen- zomervogels gezien. Deze vogel was oud-loodgrijs. Na  ongeveer 10 seconden vloog de vogel weg.
'het is wel raar, maar ik heb het angstige gevoel dat ik zojuist een Grijze Gors zag wegvliegen' . Ik realiseerde me de zeldzaamheid; herinnerde met de vogels van Rottummeroog en Schier, maar wist niet of er nog vroegere gevallen waren geweest.
Ik liet de vogel aan het echtpaar zien, waarop de vrouw tot mijn stomme verbazing zei: maar die heb ik vorige week ook gezien!
Ze vertelde hoe ze  wel 1 minuut naar een  'prachtig vogeltje' had zitten kijken, zich verbazend over de mooie grijze kop met zwarte streepjes.
Thuis had ze allerlei vogels gecheckt in de Lars Jonsson tot ze bij de Grijze Gors uitkwam: 'dat was hem, absoluut zeker'.
Toen ze het verspreidingskaartje zag was haar reactie: 'heb ik dat weer: die komt hier helemaal niet voor.'
Voor haar dus een  opmerkelijk vervolg dat een week later opnieuw een soortgelijke waarneming gedaan wordt.
We hebben nog een half uur de bosjes in de westhoek van de Westerplas afgezocht, maar het begon opnieuw te motregenen en omdat ik excursieverplichting had moesten we ook verder.
Ik besloot Jacob Bosma te bellen, zodat hij via DB andere vogelaars kon waarschuwen om daar verder te zoeken.
Het is een zeer onoverzichtelijk gebied, zoals de meesten van jullie wel zullen weten, dus uren zoeken was op dat moment voor mij geen optie.
De vorige zoektocht op Schier naar de Grijze Gors leverde ook geen vervolg waarneming op.
Niet om jullie te ontmoedigen; ik hoop natuurlijk dat hij/zij teruggevonden wordt, en er foto's gemaakt kunnen worden.
Alvast succes. Ik ga de vogel indienen en wacht de beslissing van de wijze mannen wel af.

Klaas Nanninga



Folkert Jan

Hoi Klaas! Is dat ook de plek waar je de vogel voor het laatst zag? Uit de piepjes zou blijken dat hij eerst richting dorp vloog en daarna toch weer gezien was aan de westkant van de westerplas.
Overigens net al gezocht op de door jou genoemde plek, maar alleen veel heggenmussen :p
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rob Gordijn

Citaat van: Klaas Nanninga op september 12, 2012, 11:47:11 AM
Ik liet de vogel aan het echtpaar zien, waarop de vrouw tot mijn stomme verbazing zei: maar die heb ik vorige week ook gezien!
Ze vertelde hoe ze  wel 1 minuut naar een  'prachtig vogeltje' had zitten kijken, zich verbazend over de mooie grijze kop met zwarte streepjes.
Thuis had ze allerlei vogels gecheckt in de Lars Jonsson tot ze bij de Grijze Gors uitkwam: 'dat was hem, absoluut zeker'.
Toen ze het verspreidingskaartje zag was haar reactie: 'heb ik dat weer: die komt hier helemaal niet voor.'
Voor haar dus een  opmerkelijk vervolg dat een week later opnieuw een soortgelijke waarneming gedaan wordt.
Die waarneming een week eerder was ook op dezelfde lokatie ??

Klaas Nanninga

De vogel vloog vanaf de westhoek richting Westerplas, en verdween uit beeld achter de boompjes: ik heb niet kunnen volgen waar de vogel neerstreek.
De vrouw had de vogel een week eerder op een heel andere plek gezien: begin veerdam, op het gras en op een paaltje, dus een flink stuk oostelijker.
Dat zou betekenen dat hij nogal zwerflustig is/was of dat hij zich langzaam heeft verplaatst; kortom: ik kan er weinig zinnigs over zeggen.

Klaas

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)


GertJ

Citaat van: JandJ op september 12, 2012, 13:23:59 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/71118797 huh?


Als dit onze Buffelkop in eclips is dan is het de vroegste melding ooit van dit exemplaar:
http://waarneming.nl/soort/view/2028?from=2011-09-12&to=2012-09-12&prov=0&maand=9&rows=20&os=0


Dat deze jongen altijd in de winter aanwezig is en in de zomer "weg" is, is voor mij gevoelsmatig altijd een belangrijk pluspunt geweest voor dit geval. Ben dan benieuwd waar deze dan in de zomer uithangt.

Groet Gert Jager

HPM

Citaat van: GertJ op september 12, 2012, 13:44:36 PM
Citaat van: JandJ op september 12, 2012, 13:23:59 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/71118797 huh?


Als dit onze Buffelkop in eclips is dan is het de vroegste melding ooit van dit exemplaar:
http://waarneming.nl/soort/view/2028?from=2011-09-12&to=2012-09-12&prov=0&maand=9&rows=20&os=0


Dat deze jongen altijd in de winter aanwezig is en in de zomer "weg" is, is voor mij gevoelsmatig altijd een belangrijk pluspunt geweest voor dit geval. Ben dan benieuwd waar deze dan in de zomer uithangt.

Er is een melding van 11 september maar er is niet te zien waar dat is.
http://waarneming.nl/soort/stats/2028?month=9
Herman van der Meer

Ben Gaxiola

Dat is de escape van de Lepelaarsplassen.
Ben Gaxiola

JandJ

Oke, maar als het dezelfde vogel is, vindt ik het frappant dat hij vorig jaar op 27-9 (twee weken later) gevonden werd (ik had hem de dag erna): volledig adult winterkleed. 0,0 eclips, dus is hij nu laat met rui en vorig jaar vroeg. Vandaar mijn 'huh?'

Natuurlijk neem ik heel graag van jullie aan dat het dezelfde is! ;D
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

JandJ

Het is overigens een trend dat de vogel eerder komt en later gaat. Opwarming aarde???
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Rikstar

nieuwe waarneming van de aziaat
http://waarneming.nl/waarneming/view/71120516
ik vind de beschrijving zelf niet heel duidelijk eerlijk gezegt maar gezien de tekst 'de groep goudplevieren werd dikwijl verstoord door tractor die land omploegde'  zou je toch denken dat de ondervleugels ook wel zijn gezien?

Citaat van: Max Berlijn op september 12, 2012, 09:12:50 AM
hmmm Mark, ik weet niet of ik het met je eens ben. Naast jou punten toch wel lange snavel, korte hpp, kleiner en veel zwart op middenborst. Zou graag de ondervleugels zien....
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Folkert Jan

#628
Nog even na aanleiding van de Schierse goudplevier http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=203909.msg1270043#msg1270043


Overigens alleen Erik Menkveld en metgezel tegengekomen op het eiland zoekend naar de grijze gors. Wel enigzins teleurstellend  ;)  Erik heeft de goudplevier ook gezien en mogelijk ook nog plaatjes.
Nog door zijn nieuwe swaro gekeken....Wat is dat ding belachelijk veel beter dan de vorige high-end scopes. Ik heb zelf een leica apo televid 82 (ook geen verkeerde), maar er ging een wereld voor me open.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rob Halff

Citaat van: rnbflavour op september 13, 2012, 00:22:22 AM
Nog even na aanleiding van de Schierse goudplevier http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=203909.msg1270043#msg1270043


Overigens alleen Erik Ernens en metgezel tegengekomen op het eiland zoekend naar de grijze gors. Wel enigzins teleurstellend  ;)  Erik heeft de goudplevier ook gezien en mogelijk ook nog plaatjes.
Nog door zijn nieuwe swaro gekeken....Wat is dat ding belachelijk veel beter dan de vorige high-end scopes. Ik heb zelf een leica apo televid 82 (ook geen verkeerde), maar er ging een wereld voor me open.

Opvallend beest idd maar zie er eerlijk gezegd niks vreemds aan. Zo zie je ze wel vaker in het najaar.