Eindelijk een moment om de waarneming van de Grijze gors te verduidelijken.
Gisteren deed ik een dagexcursie voor White Tailed Tours met een echtpaar: ik was het verjaardagscadeau voor de man.
De dag begon met stevige buien, gevolgd door langdurige motregen. Om toch te kunnen vogelen besloten we naar de kijkhut aan de Westerplas te gaan. Toen het opklaarde konden we wat bosjes gaan doen, achterin de Westhoek, waar een stropad naar de wadkant loopt.
Na wat kleine zangertjes gehoord en gezien te hebben zag ik op ongeveer 15 m. in de top van een vlier een vogel zitten, die ik eerst, zonder kijker, uitmaakte voor Heggenmus: bruinige rug en grijzige kop. De vogel zat met de rug naar ons toe, kop iets gedraaid. Terwijl ik begon te vertellen dat de Heggenmus geen mus is; 'kijk maar eens naar de snavel' en mijn kijker op het beestje zette zag ik met een schok een grijze kop met een donkere zijkruinstreep een een zwarte oogstreep. Ik herkende het karakteristieke koppatroon van de Grijze gors onmiddellijk. Afgelopen voorjaar nog mooi Grijze Gorzen in Spanje gezien en al vaker in Zwitserland en Frankrijk. Verbouwereerd en in de war checkte ik de snavel, die niet zo dun was als ik zojuist vertelde. Ook het steviger postuur (iets dat je al registreert voor je er bewust van wordt) paste daarbij.
De flank met vleugelstreepjes heb ik niet gezien vanwege de afgewende houding. Ik vond de kop wel minder contrastrijk dan ik gewend was, maar tot nu toe had ik alleen maar mannen- zomervogels gezien. Deze vogel was oud-loodgrijs. Na ongeveer 10 seconden vloog de vogel weg.
'het is wel raar, maar ik heb het angstige gevoel dat ik zojuist een Grijze Gors zag wegvliegen' . Ik realiseerde me de zeldzaamheid; herinnerde met de vogels van Rottummeroog en Schier, maar wist niet of er nog vroegere gevallen waren geweest.
Ik liet de vogel aan het echtpaar zien, waarop de vrouw tot mijn stomme verbazing zei: maar die heb ik vorige week ook gezien!
Ze vertelde hoe ze wel 1 minuut naar een 'prachtig vogeltje' had zitten kijken, zich verbazend over de mooie grijze kop met zwarte streepjes.
Thuis had ze allerlei vogels gecheckt in de Lars Jonsson tot ze bij de Grijze Gors uitkwam: 'dat was hem, absoluut zeker'.
Toen ze het verspreidingskaartje zag was haar reactie: 'heb ik dat weer: die komt hier helemaal niet voor.'
Voor haar dus een opmerkelijk vervolg dat een week later opnieuw een soortgelijke waarneming gedaan wordt.
We hebben nog een half uur de bosjes in de westhoek van de Westerplas afgezocht, maar het begon opnieuw te motregenen en omdat ik excursieverplichting had moesten we ook verder.
Ik besloot Jacob Bosma te bellen, zodat hij via DB andere vogelaars kon waarschuwen om daar verder te zoeken.
Het is een zeer onoverzichtelijk gebied, zoals de meesten van jullie wel zullen weten, dus uren zoeken was op dat moment voor mij geen optie.
De vorige zoektocht op Schier naar de Grijze Gors leverde ook geen vervolg waarneming op.
Niet om jullie te ontmoedigen; ik hoop natuurlijk dat hij/zij teruggevonden wordt, en er foto's gemaakt kunnen worden.
Alvast succes. Ik ga de vogel indienen en wacht de beslissing van de wijze mannen wel af.
Klaas Nanninga