Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marten Hornsveld

wel foto's maar in de piep geen zekerheid, zijn de foto's inmiddels gezien?

pietervanveelen

Marten, ik heb geen foto's gezien. Ik weet verder niks. Daarom is het vooralsnog 'mogelijk deze soort, onbevestigde waarneming van derde'.. Als er foto's online stonden met een Dwergje, dan had ik wel op zeker gepiept denk ik ;)
Met vriendelijke groet,

Pieter van Veelen

www.pbase.com/pietervanveelen

Marten Hornsveld

Vanzelfsprekend Pieter :), was gewoon benieuwd of iemand ze al gezien had (en ik geen zin heb om voor jan doedel naar de andere kant van het land te knallen :p)

Chris van Rijswijk

Met vriendelijke groet,


Chris van Rijswijk

Kijk ook eens op mijn website http://www.birdshooting.nl/    



------------------------
De Azorengoudvink
Barmsijzen

BramtK

Hoog tijd om die naar de vogelopvang te brengen. Uitzetten in een van die mooie bossen daar in het noorden en wie weet.
Groeten,

Bram ter Keurs

Rob Halff

Citaat van: BramtK op augustus 02, 2012, 21:09:09 PM
Hoog tijd om die naar de vogelopvang te brengen. Uitzetten in een van die mooie bossen daar in het noorden en wie weet.

Moet hij wel eerst teruggevonden worden

lennartv

Citaat van: Chris van Rijswijk op augustus 02, 2012, 20:30:55 PM
Zie DB-site voor een foto...

:rolleye: Degene die deze terug vindt mag van mij genomineerd worden tot vogelaar van het jaar. Wat een vogel!
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

veedee

Morgenochtend bij het eerste licht ben ik (net als vanavond) aan het zoeken. Die titel lijkt me wel wat... ;-))
gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

Folkert Jan

Citaat van: veedee op augustus 02, 2012, 22:38:13 PM
Morgenochtend bij het eerste licht ben ik (net als vanavond) aan het zoeken. Die titel lijkt me wel wat... ;-))
gr. Vincent..

Goed bezig!  :duim: 
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Timo Roeke

Ik sprak net iemand die zocht, maar nog niets kunnen vinden.

Jaap Denee

Het is ook knap lastig. We hebben gisteravond alles afgezocht: we hebben plat op de buik gelegen om onder alle auto's te zoeken, alle richeltjes onder het parkeerdek afgezocht, rondom en boven op het paviljoen/Wagenborg gebouw gezocht, het staketsel waar de veerboot aanlegt afgezocht, alle schuine kades afgelopen... De kans is natuurlijk groot dat de vogel nadat hij is opgevlogen gewoon is doorgevlogen.

Wat we ons kunnen afvragen is of het grote aantal waarnemingen van Dwerguilen in de twee noordelijke provincies toeval is. Waar zit die (nederlandse) bron?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Justin Jansen

Gezien de leeftijd (met nog donsveren op de kop lijkt me), Ameland?
M.v.g., Justin Jansen


Folkert Jan

Citaat van: Jaap Denee op augustus 03, 2012, 10:09:19 AM
Het is ook knap lastig. We hebben gisteravond alles afgezocht: we hebben plat op de buik gelegen om onder alle auto's te zoeken, alle richeltjes onder het parkeerdek afgezocht, rondom en boven op het paviljoen/Wagenborg gebouw gezocht, het staketsel waar de veerboot aanlegt afgezocht, alle schuine kades afgelopen... De kans is natuurlijk groot dat de vogel nadat hij is opgevlogen gewoon is doorgevlogen.

Wat we ons kunnen afvragen is of het grote aantal waarnemingen van Dwerguilen in de twee noordelijke provincies toeval is. Waar zit die (nederlandse) bron?

Grote aantal? bedoel je dan de afgelopen jaren (vogel van lauwersoog) of alleen de vogel van texel erbij?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankmeer

#343
Zie http://waarneming.nl/soort/cdna_overzicht/18729?code=4

5 vogels in Friesland en Groningen binnen 10 jaar tijd. Volgens de jaarverslagen kan dat ook een indicatie zijn voor een afkomst uit de vlakbij gelegen broedgebieden in Niedersachsen en Nordrhein-Westfalen.
Frank van der Meer

JohanvantBosch

Citaat van: Justin Jansen op augustus 03, 2012, 10:20:43 AM
Gezien de leeftijd (met nog donsveren op de kop lijkt me)...

Of is ie gewoon verfomfaaid omdat ie ergens tegenaan is gevlogen?

peterlindenburg

Hoe dan ook, het lijkt dat die dwerguil wel goed gaat komen voor de mensen die hem nog niet hebben (waaronder ik)

Albert de Jong

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 03, 2012, 13:03:12 PM
Citaat van: Justin Jansen op augustus 03, 2012, 10:20:43 AM
Gezien de leeftijd (met nog donsveren op de kop lijkt me)...

Of is ie gewoon verfomfaaid omdat ie ergens tegenaan is gevlogen?

Donsveren zie ik zo snel niet, maar er zit bijna geen streping op de kop en er zitten nauwelijks lichte toppen op de rug- en schouderveren. En de vogel oogt best bruin. Dus toch een juveniel?
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

veedee

Ik heb vanochtend in ieder geval mijn best gedaan om 'm terug te vinden. Dit is helaas niet gelukt. Ik heb geen andere vogelaars gezien en ook mijn kleren kunnen inmiddels in de was doordat ze bijna zwart van voren zijn van het op de grond liggen. Ik had een zaklamp mee om goed onder de auto's te kunnen kijken en de wielkasten goed te kunnen verlichten maar ook dit heeft niet tot resultaten geleid.
De grote aantallen dwergsterns (>200) waren een schrale troost.
Zou ik in de gelegenheid zijn dan zou ik de bossen van Ameland eens lekker doorstruinen...
gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

Albert de Jong

O, ja, die vale gier van de Engbertdijksvenen is dezelfde als die van Volkel/Zeeland (NB) van enkele dagen geleden. Maar dat is vast al ergens opgemerkt. Dezelfde slijtage in de vleugel. Leuk, hij zwerft dus aardig rond.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

HPM

Citaat van: frankmeer op augustus 03, 2012, 12:59:29 PM
Zie http://waarneming.nl/soort/cdna_overzicht/18729?code=4

5 vogels in Friesland en Groningen binnen 10 jaar tijd. Volgens de jaarverslagen kan dat ook een indicatie zijn voor een afkomst uit de vlakbij gelegen broedgebieden in Niedersachsen en Nordrhein-Westfalen.

Of voor een uilenhouder in Friesland.
Herman van der Meer

August

Citaat van: HPM op augustus 03, 2012, 14:03:51 PM
Citaat van: frankmeer op augustus 03, 2012, 12:59:29 PM
Zie http://waarneming.nl/soort/cdna_overzicht/18729?code=4

5 vogels in Friesland en Groningen binnen 10 jaar tijd. Volgens de jaarverslagen kan dat ook een indicatie zijn voor een afkomst uit de vlakbij gelegen broedgebieden in Niedersachsen en Nordrhein-Westfalen.

Of voor een uilenhouder in Friesland.
Dan is hij erg rijk dwerguilen kosten rond de 500 euro. Dus is hij 2500 euro armer. Dus lijkt me niet Herman
August van Rijn

frankw

Citaat van: Thijs Fijen op juli 30, 2012, 23:11:56 PM
Citaat van: HPM op juli 30, 2012, 21:39:47 PM
Citaat van: Thijs Fijen op juli 30, 2012, 21:26:12 PM
Overigens over de Slangenarenden van Drenthe (Friesland): een van de twee vogels van Fochtelo is dezelfde als een van de twee op het Dwingelderveld (sterk gehavende staart). Van de tweede vogel van Fochtelo zijn naar mijn weten nog geen foto's, maar mogelijk was dat dezelfde als van Dwingelderveld. Foto's zouden uitsluitsel moeten geven of er (minstens) 2 of 3 vogels rondhangen daar.

Waarom worden ze niet in de tussenliggende gebieden gezien? Het Drents-Friese Wold bijvoorbeeld?

Vermoedelijk omdat er niet gericht naar gekeken wordt..

Vandaag zowel 2 op het Fochteloërveen als 1 op het Dwingelderveld.. Vermoedelijk dus 3 beesten in de buurt.
Nu ook 2 vogels op de Hoge Veluwe begrijp ik. (waar er al 1 zat)

HPM

Citaat van: Albert de Jong op augustus 03, 2012, 13:58:52 PM
O, ja, die vale gier van de Engbertdijksvenen is dezelfde als die van Volkel/Zeeland (NB) van enkele dagen geleden. Maar dat is vast al ergens opgemerkt. Dezelfde slijtage in de vleugel. Leuk, hij zwerft dus aardig rond.

Zie bijgaand plaatje.
Herman van der Meer

willemxd

leuk plaatje :duim:, dan is de vale gier best ver gevlogen :blink:

HPM

Citaat van: willemxd op augustus 03, 2012, 20:23:06 PM
leuk plaatje :duim: , dan is de vale gier best ver gevlogen :)

Voor een beest wat uit de Alpen of de Pyreneeën is gekomen is 100 km niks.
Herman van der Meer

Rick van der Weijde

Je weet toch iedere keer illustratieve plaatjes te produceren Herman. Leuk!
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Norman

Citaat van: veedee op augustus 03, 2012, 13:57:42 PM
Ik had een zaklamp mee om goed onder de auto's te kunnen kijken en de wielkasten goed te kunnen verlichten maar ook dit heeft niet tot resultaten geleid.

Doe je een Dwerguil daar een plezier mee????

veedee

Misschien wel, misschien niet. In ieder geval mezelf en héél veel anderen wel als ik 'm hierdoor had kunnen terugvinden! (Ik weet 't, de antitwitch-brigade hoeft nu niet te reageren; heel asociaal van me en respectloos voor de vogel....)
Aan de andere kant; als ik de (wellicht verzwakte) vogel hierdoor had teruggevonden en naar de Fûgelhelling voor behandeling / herstel had gebracht had hij zijn leven aan mijn zaklampje kunnen danken.... misschien was het dan wel goed geweest voor de vogel? Mag het dan wel?  :angel:

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

UtrechtsVogelNet

Pffff ... wat een hypocriet antwoord ...say no more.
Phil

veedee

#359
Bericht verplaatst naar het adminforum.
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes