Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra

Citaat van: Thijs Fijen op oktober 23, 2012, 10:29:52 AM
Dit wordt wel heel bizar... Luister even naar dit geluid wat we die we gisteren op het vuurboetsduin (daar vlakbij) hebben gehoord maar de vogel niet hebben gezien. Inmiddels hebben wel 10 mensen onafhankelijk van elkaar dit geluid in het veld gehoord en gaan opzoeken... Nobody knows..
http://soundcloud.com/thijs-fijen/20121022-13-onbekende-gors

Wie o wie weet het!!


Goed opgenomen! Klink wel spannend=niet direct passend op iets bekends/gewoons. Ortolanen en Zwartkop/Bruinkop zijn natuurlijk alles behalve klein/bol. Wat hebben jullie gezien aan de vogel Thijs? Zijn vinkachtigen uit te sluiten?

Thijs Fijen

Citaat van: maartenwielstra op oktober 23, 2012, 11:34:44 AM
Citaat van: Thijs Fijen op oktober 23, 2012, 10:29:52 AM
Dit wordt wel heel bizar... Luister even naar dit geluid wat we die we gisteren op het vuurboetsduin (daar vlakbij) hebben gehoord maar de vogel niet hebben gezien. Inmiddels hebben wel 10 mensen onafhankelijk van elkaar dit geluid in het veld gehoord en gaan opzoeken... Nobody knows..
http://soundcloud.com/thijs-fijen/20121022-13-onbekende-gors

Wie o wie weet het!!
Goed opgenomen! Klink wel spannend=niet direct passend op iets bekends/gewoons. Ortolanen en Zwartkop/Bruinkop zijn natuurlijk alles behalve klein/bol. Wat hebben jullie gezien aan de vogel Thijs? Zijn vinkachtigen uit te sluiten?

Niet gezien... Het is ook onbekend of het dezelfde vogel is als die van Lazar en Alwin.
Thijs Fijen

HPM

Citaat van: Thijs Fijen op oktober 23, 2012, 10:29:52 AM
Dit wordt wel heel bizar... Luister even naar dit geluid wat we die we gisteren op het vuurboetsduin (daar vlakbij) hebben gehoord maar de vogel niet hebben gezien. Inmiddels hebben wel 10 mensen onafhankelijk van elkaar dit geluid in het veld gehoord en gaan opzoeken... Nobody knows..
http://soundcloud.com/thijs-fijen/20121022-13-onbekende-gors

Wie o wie weet het!!

Ik heb me wezenloos gezocht naar een passend gorzengeluid maar heb niets kunnen vinden.
Was alles maar zo gemakkelijk als die Petsjorapieper  ;)
Voor degenen die mijn excercitie willen herhalen: ga niet op je gehoor af maar op je ogen. Vergelijk dus spectrogrammen.
In het veld zal het ook op de ogen aankomen.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: HPM op oktober 23, 2012, 11:51:48 AM
Citaat van: Thijs Fijen op oktober 23, 2012, 10:29:52 AM
Dit wordt wel heel bizar... Luister even naar dit geluid wat we die we gisteren op het vuurboetsduin (daar vlakbij) hebben gehoord maar de vogel niet hebben gezien. Inmiddels hebben wel 10 mensen onafhankelijk van elkaar dit geluid in het veld gehoord en gaan opzoeken... Nobody knows..
http://soundcloud.com/thijs-fijen/20121022-13-onbekende-gors

Wie o wie weet het!!

Ik heb me wezenloos gezocht naar een passend gorzengeluid maar heb niets kunnen vinden.
Was alles maar zo gemakkelijk als die Petsjorapieper  ;)
Voor degenen die mijn excercitie willen herhalen: ga niet op je gehoor af maar op je ogen. Vergelijk dus spectrogrammen.
In het veld zal het ook op de ogen aankomen.

Hierbij een spectrogrammetje van de vier roepen.

Herman van der Meer

jelmerpoelstra

Citaat van: HPM op oktober 23, 2012, 11:51:48 AM
Ik heb me wezenloos gezocht naar een passend gorzengeluid maar heb niets kunnen vinden.

De lage roepjes van Ortolaan passen aardig, zeker gezien de grote variatie in de precieze vorm van deze roepjes. Voor een Ortolaan zou het wel opmerkelijk zijn dat ie niet roeptypes afwisselt, en natuurlijk is het ook laat voor Orto. Gezien het repertoire van Geelgors is dat denk ik ook nog een serieuze optie.

HPM

Citaat van: jelmerpoelstra op oktober 23, 2012, 13:03:47 PM
Citaat van: HPM op oktober 23, 2012, 11:51:48 AM
Ik heb me wezenloos gezocht naar een passend gorzengeluid maar heb niets kunnen vinden.

De lage roepjes van Ortolaan passen aardig, zeker gezien de grote variatie in de precieze vorm van deze roepjes. Voor een Ortolaan zou het wel opmerkelijk zijn dat ie niet roeptypes afwisselt, en natuurlijk is het ook laat voor Orto. Gezien het repertoire van Geelgors is dat denk ik ook nog een serieuze optie.

Ik heb alle gorzen afgezocht en op het gehoor past het het beste in de ortolanenhoek, maar ik struikelde telkens over  niet passende spectrogrammen.

Herman van der Meer

Dirk van Opheusden

CiteerDat die Raddes later überhaupt nog gezien is vind ik een godswonder.
Als ik dat beest was geweest was ik er tussenuit geknepen. Ik had echt met het beest te doen.
Overal ingesloten door vogelaars die diep in de struiken stonden, of erin rondliepen... Letterlijk tientallen.
Elders op dit forum wordt nog wel eens gemopperd over fotografen die zich van de gebaande paden wagen en zo voor verstoring (kunnen) zorgen. Maar die mopperaars zijn vast andere mensen dan die vogelaars in de bosjes.
Dirk van Opheusden

joostheeremans

Dirk, waar haal je dat citaat precies vandaan?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Norman

#998
Citaat van: Dirk van Opheusden op oktober 23, 2012, 15:23:08 PM
CiteerDat die Raddes later überhaupt nog gezien is vind ik een godswonder.
Als ik dat beest was geweest was ik er tussenuit geknepen. Ik had echt met het beest te doen.
Overal ingesloten door vogelaars die diep in de struiken stonden, of erin rondliepen... Letterlijk tientallen.
Elders op dit forum wordt nog wel eens gemopperd over fotografen die zich van de gebaande paden wagen en zo voor verstoring (kunnen) zorgen. Maar die mopperaars zijn vast andere mensen dan die vogelaars in de bosjes.

Bij zeldzaamheden schijnt dat legitiem te zijn. Je mag er pas over mopperen als je alle overige wereldproblematiek hebt opgelost.  :rolleye:

@ Joost Heeremans:

Het berichtje stond op de vorige pagina:
Citaat van: erikwouda op oktober 22, 2012, 20:16:28 PM
Citaat van: Pim op oktober 22, 2012, 15:30:24 PM
Gelukkig zijn er nog kritische vogelaars.
Zondag stond ik de halve dag bij de Raddes. Zonder succes overigens.
Het verbaast me dan hoe waarnemers zonder alle kenmerken gezien te hebben een nieuwe soort aan hun lijst toevoegen.
Ik stond naast één der waarnemers, die in de ochtend 'een vogel' zag.
Toen de vogel vloog (na hooguit paar seconden) zag ik 'm. Leek mij roodbruin a la Roodborst op de rug (was het enige wat ik zag). Beest verdween diep in de struiken.
Toen ik zei dat hij mij erg roodbruin leek, verdedigde hij zich: 'het leek een Phyllo'
:-\

Thuisgekomen zag ik dat iemand 'm rond dat tijdstip gemeld had.
Vermoedelijk dezelfde persoon die ik sprak.
(weet dat niet zeker, en als iemand het 'zeker weet'; wie ben ik dan om..? Maar zijn 'Phyllo' verweer verbaasde me nogal).


__________________

Dat die Raddes later überhaupt nog gezien is vind ik een godswonder.
Als ik dat beest was geweest was ik er tussenuit geknepen. Ik had echt met het beest te doen.
Overal ingesloten door vogelaars die diep in de struiken stonden, of erin rondliepen... Letterlijk tientallen.
Ik heb het met verbazing gadegeslagen, maar ben dan ook verder onbekend met twitchen.

joostheeremans

Norman, merci! Ik ga me nu eerst inzetten voor gelijke rechten voor vrouwen in Uganda, als ik daarmee klaar zeg ik wat ik van het beschreven gedrag vind.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

DuDe

Citaat van: joostheeremans op oktober 23, 2012, 15:40:15 PM
Norman, merci! Ik ga me nu eerst inzetten voor gelijke rechten voor vrouwen in Uganda, als ik daarmee klaar zeg ik wat ik van het beschreven gedrag vind.
Gelukkig zitten de Bosjesmannen daar alleen in zuidelijk Afrika  ;)
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

erikwouda

#1001
Voor de juistheid van de tekst:
CiteerOveral ingesloten door vogelaars die tot diep in de struiken stonden, of erin rondliepen... Letterlijk tientallen.
Het woordje 'tot' dient toegevoegd! Mijn excuses.

Voor de volledigheid dien ik te vermelden dat ca. 60-75% zich wel redelijk netjes gedroeg.
Dichtbij de vermoedelijke plek van de bewuste vogel, dicht opeengepakt staand, en niét diep door bosjes gaand/diep in struiken staand. Zo lijk je bij de aanwezigheid van veel mensen toch het leed wat te beperken.
Hoewel ik me ook afvraag hoe verstorend zo'n wal van vogelaars over een paar meter lengte is. Toch ook redelijk dichtbij.

Sommigen passeerden een hek (weet niet of de eigenaar dat leuk vind...)

Ik -als buitenstaander- kreeg heel sterk de indruk dat dierenwelzijn het moest afleggen tegen het ego van een flinke handvol twitchers. Maar ik vind het moeilijk er echt een oordeel over te vormen. Ik denk dat ook míjn aanwezigheid in het veld iedere keer een verstoring inhoudt.
Maar veertig/vijftig vogelaars allemaal bij, in en rond je struikgewas waar je had willen verblijven lijkt me toch als vogel extreem stressvol.

Ook ik liep daar even later (even verderop) achter een Tjif aan.
En ook ik heb even diep in de struiken staan turen.
Het werkt kennelijk aanstekelijk.
(Wel netjes vanaf het pad, dat wel).
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Yeronimo

Dierenwelzijn van een Raddes Boszanger die vrij tam zijn, juist gewacht werd tot deze uit de dichte begroeiing dichtbij kwam en in land van herkomst waarschijnlijk op de lijst staat als delicatesse. Schei toch uit, er was geen spoor van stress bij het dier te zien.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Dirk van Opheusden

Ik wil er ook geen hard oordeel over vellen. Ik kan me dat ook niet aanmatigen, omdat ik zelf ook wel eens ergens terecht kom waar helemaal geen pad is. En ik snap ook dat juist als je met meer bent de koorts om de soort te scoren hoog kan oplopen. Zonder enige kwade bedoeling.
Een aantal van jullie herinneren je vast ook de witbandkruisbekken van vorig jaar op Vlieland nog wel. Daar was het ook de hele dag gezellig druk met bewonderaars. Indrukken kunnen bedrieglijk zijn, maar ik heb niet de indruk dat die vogels zich verstoord voelden. Ze bleven er nog dagen zitten.
Waarom ik dan toch zo'n reactie heb gepost? Eerlijk gezegd heb ik er een beetje spijt van.  :-[  Zo'n Raddes heeft vast meer te vrezen van de sperwer die langskomt als de rust is weergekeerd, dan van een groep enthousiaste vogelaars. Het is allemaal relatief denk ik.
Dirk van Opheusden

erikwouda

Citaat van: Yeronimo op oktober 23, 2012, 16:36:57 PMSchei toch uit, er was geen spoor van stress bij het dier te zien.
Kunnen discussiëren tot we een ons wegen: hoe zie je stress?
En waarom bleef de vogel dan zo aanhoudend verscholen?

Nogmaals: het was mijn eigen beleving van wat ik zag.
Ik was tamelijk verbaasd van veel wat ik zag gebeuren.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Gerard Troost

Citaat van: erikwouda op oktober 23, 2012, 16:59:41 PM
Nogmaals: het was mijn eigen beleving van wat ik zag.
Ik was tamelijk verbaasd van veel wat ik zag gebeuren.
Ga eens een keer kijken hoe een natuurgebied er uit ziet als er bijvoorbeeld een illegale houseparty is geweest en je bent heel erg blij dat er mensen zijn die vogels kijken en op die manier van de natuur genieten, voila er breekt wel eens een takje van een duindoorn (..), zie het als natuurlijk beheer. Wees blij dat ze niet hun tijd verdrijven met natuur / milieu verwoestende bezigheden.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

on topic svp
om verstoring te melden bestaan tal van andere topics
vervolg meldingen worden verwijderd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rob Halff

Volgens mij is dit topic aangemaakt om zeldzame vogelsoorten in Nederland te vermelden/bespreken ;)

Vanmorgen is er wéér een Raddes Boszanger gevangen, ditmaal op VRS Van Lennep in de Kennermerduinen. Alweer het 8e geval voor dit najaar, ongekend veel!

Yeronimo

Citaat van: Rob Halff op oktober 23, 2012, 18:04:25 PM
Volgens mij is dit topic aangemaakt om zeldzame vogelsoorten in Nederland te vermelden/bespreken ;)

Vanmorgen is er wéér een Raddes Boszanger gevangen, ditmaal op VRS Van Lennep in de Kennermerduinen. Alweer het 8e geval voor dit najaar, ongekend veel!

Zevende bedoel je neem ik aan? Al ga ik er vanuit dat er nog wel een handje vol van die beestjes aanwezig zijn wachtend om ontdekt te worden.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Vincent Hart

4x Vlie (1 Westerse veld, 2 Bomenland, 1 Vliehors), en vangsten Castricum (2), Zwanenwater en Kennemerduinen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Yeronimo

Die van Zwanenwater had ik gemist  :duim:.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

frankmeer

Frank van der Meer


frankmeer

#1013
Mij ook Jan, was misschien niet heel duidelijk. Commentaar erbij geplaatst en inmiddels gewijzigd!
Frank van der Meer

lennartv

Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

JandJ

Frank, misschien moet je de waarnemer nog wat info geven over het indienen :)
Wist trouwens niet dat bosgorzen nogal wat geel aan de kop en tweetonige roep hebben. Dacht zelf aan cirlgors...?
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

frankmeer

Indienen hoeft niet meer sinds '09.
Frank van der Meer

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Vincent Hart

Kan dat geel ook niet helemaal plaatsen maar dat zou ook troep kunnen zijn. Ad man ruiend naar winterkleed?

En weer een sterke digitale vondst van Frank  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

August

#1019
Citaat van: Vincent Hart op oktober 23, 2012, 22:52:07 PM
Kan dat geel ook niet helemaal plaatsen maar dat zou ook troep kunnen zijn. Ad man ruiend naar winterkleed?

En weer een sterke digitale vondst van Frank  :duim:
Geweldig :duim:  nu alleen 1 live die ter plaatse is ps misschien is deze nog wel terplaatse? Kan misschien alleen even opgevlogen zijn. Hoop dat de locals toch even gaan zoeken
August van Rijn