Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

RWester

Die Witstuitbarmsijzen zijn niet altijd even makkelijk dit jaar... Zowel die van Deventer als deze van Texel vandaag bijvoorbeeld
https://waarneming.nl/waarneming/view/146231509

(was er eigenlijk al een apart topic voor herkenning van deze (onder)soort...? )
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


frankneijts

Alle 'barmsijzen' zijn erg variabel en de kenmerken lijken soms ahw in elkaar over te lopen. De typische ('klassieke') vogels zijn in veel gevallen relatief eenvoudig te herkennen maar helaas vliegen er veel vogels rond die veel lastiger zijn. Met name in het geval van een mogelijke Witstuitbarmsijs is in alle gevallen de voorwaarde dat de waarneming ondersteund wordt door goede foto's: scherp, goed belicht en die de vogel van alle kanten laten zien. Vooral het beoordelen van eventuele aan- of afwezigheid van tekening op stuit en onderstaartdekveren is uiterst lastig omdat hier zelfs een beetje overbelichting al funest is. Zonder foto's is dit helemaal onbegonnen werk.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

vincentvanderspek

We zijn vorig najaar en begin deze winter stevig verwend met Oosterse Zwarte Roodstaarten, maar dit https://waarneming.nl/soort/photos/27035?from=2017-11-30&to=2017-11-30 eerstejaars mannetje is pas de 8e of 9e voor Nederland. En dat in een najaar dat ze uitermate zeldzaam zijn in Europa.
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

RWester

De plaatjes van de Witstuitbarmsijs van de Nieuwe Haven, Arnhem worden steeds beter...
https://avi-gelderland.waarneming.nl/soort/photos/1268
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


RWester

Na nodige discussie via diverse kanalen, waaronder over de juiste leeftijd, is de conclusie dat de witstuitbarmsijs van Arnhem als adulte man Witstuitbarmsijs de boeken in mag. Nieuwe (onderbouwde) meningen blijven nog altijd welkom...
Foto's van de Arnhemse vogel staan hier
https://vwgarnhem.waarneming.nl/soort/photos/1268
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


RWester

Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Yeronimo

Citaat van: RWester op januari 29, 2018, 18:05:44 PM
Fluitzwaan of gevalletje modder aan de snavel...
https://waarneming.nl/waarneming/view/148037206

Lastig te beoordelen. Weet wel dat er rond de Groote Wielen/Leeuwarden een Trompetzwaan rondhangt die ontsnapt is uit Aqua Zoo...
Overigens zat deze in een groep van 5 Kleine Zwanen en is vanmorgen weer gezien op dezelfde plaats waar deze in een greppel liep op grote afstand waardoor niet goed gedocumenteerd kon worden. Modder lijkt het niet te wezen. De groep vloog om 12:30 uur op door onbekende reden richting Leeuwarden, waarna deze niet meer gezien is (maar ook niet meer echt gezocht door vele regen en werkdag). Morgen gaan er weer lokale mensen zoeken.

Zelf overigens niet gezien, informatie komt uit lokale app-groep (058-waarnemers).
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

jeroenroelofsen

Er wordt vandaag een onzekere Sneeuwgans x Ross' gans ingevoerd bij Houten.
https://waarneming.nl/waarneming/view/148239600

Dit roept bij mij een aantal vragen op;
1) is dit een andere vogel dan de veel gemelde Ross'gans?
Hier was volgens mij vrij weinig twijfel over (zie bijv; https://waarneming.nl/waarneming/view/148003011 )

2) eerder deze week werd er in die regio ook een Sneeuwgans gemeld, is dat dan dezelfde vogel als deze Sneeuw x Ross'?
(waarnemingen zijn niet terug te vinden helaas, toch aangepast in Ross' gans?)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Guus Peterse

Er wordt een blauwe fase gemeld, dus dat is in elk geval een andere vogel dan de bekende ross' gans daar.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Wilfred

#8740
Mogelijk is dit inderdaad dezelfde gans als die zaterdag in de Lazeruswaard bij Culemborg is gezien.
De eerste waarneming werdt die dag als sneeuwgans blauwe fase gemeld maar meeste latere meldingen zijn gecorrigeerd of weggezet als hybride brandgans-sneeuwgans.
Daar staan ook enkele foto's bij zoals deze: https://waarneming.nl/waarneming/view/148161497

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HT

Hinderi Tamminga

"Echte natuurliefhebbers blijven thuis" - JWT

Guus Peterse

Maar aangezien er dagelijks boten heen en weer varen van Harlingen naar Vlieland of Terschelling, zal er altijd wel een keer iemand dat geluk hebben.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rob Koelman

Citaat van: Guus Peterse op februari 09, 2018, 21:46:58 PMMaar aangezien er dagelijks boten heen en weer varen van Harlingen naar Vlieland of Terschelling, zal er altijd wel een keer iemand dat geluk hebben.

En hij kan natuurlijk ook wel eens op één van de strekdammen bij de haven van Harlingen zitten...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: Guus Peterse op februari 09, 2018, 21:46:58 PMMaar aangezien er dagelijks boten heen en weer varen van Harlingen naar Vlieland of Terschelling, zal er altijd wel een keer iemand dat geluk hebben.

Citaat van: Rob Koelman op februari 10, 2018, 11:32:10 AMEn hij kan natuurlijk ook wel eens op één van de strekdammen bij de haven van Harlingen zitten...

https://waarneming.nl/waarneming/view/148377984

Koningseider in de haven van Harlingen.

I rest my case...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

snwja3

Citaat van: Rob Koelman op februari 10, 2018, 18:16:12 PM
Citaat van: Guus Peterse op februari 09, 2018, 21:46:58 PMMaar aangezien er dagelijks boten heen en weer varen van Harlingen naar Vlieland of Terschelling, zal er altijd wel een keer iemand dat geluk hebben.

Citaat van: Rob Koelman op februari 10, 2018, 11:32:10 AMEn hij kan natuurlijk ook wel eens op één van de strekdammen bij de haven van Harlingen zitten...

https://waarneming.nl/waarneming/view/148377984

Koningseider in de haven van Harlingen.

I rest my case...  B)

Hier is een GPS blijven hangen, helaas dus (nog) niet in de haven.
Wietze Janse

veedee

Ik heb de locatie even bijgewerkt; het was inderdaad niet in de haven en ook niet te zien vanuit de haven.
Maar ik denk dat met wat geluk en goede omstandigheden (met name waterstand maar ook genoeg zicht; het was vandaag erg heiïg, dus niet optimaal) het prima vanuit de veerboot naar Vlieland / Terschelling te doen moet zijn.

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

Rob Koelman

Citaat van: veedee op februari 10, 2018, 19:51:08 PMIk heb de locatie even bijgewerkt; het was inderdaad niet in de haven en ook niet te zien vanuit de haven. Maar ik denk dat met wat geluk en goede omstandigheden ... het prima vanuit de veerboot naar Vlieland / Terschelling te doen moet zijn.

Op het bijgewerkte kaartje is de locatie van de waarneming 'een behoorlijk eind buitengaats'. In de beschrijving wordt echter gesteld: 'De vogel zat in een klein groepje ... eiders achter (oostkant) de strekdam die behoorlijk droog lag (ca. -60 NAP). Vanuit Harlingen bezien moet het ongeveer op 3/4 van de strekdam zijn geweest'.

Ligt er daar een strekdam? De weergegeven locatie ligt namelijk midden in Waddenzee. Op Google-Earth luchtfoto of Maps is daar geen strekdam te zien. Toch nog foutieve locatie?...
Met vriendelijke groet, Rob

Guus Peterse

Nooit naar Vlieland of Terschelling geweest, Rob?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Cygnus

Citaat van: Rob Koelman op februari 10, 2018, 20:40:39 PM
Ligt er daar een strekdam? De weergegeven locatie ligt namelijk midden in Waddenzee. Op Google-Earth luchtfoto of Maps is daar geen strekdam te zien. Toch nog foutieve locatie?...

Het gaat hier om de zogenaamde Pollendam. Die dam ligt langs de vaargeul en is ongeveer 3 kilometer lang en begint circa 1,5 kilometer vanuit de kust. Begint in tegenstelling tot de meeste strekdammen in zee.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Leo Heemskerk

Pollendam licht ten noorden van de vaargeul. Boven op de dam staan ongeveer 20 staken. De dam is met hoogwater niet te zien de staken wel.
Op de veerboot sta je hoog en kan je de eidereenden altijd goed zien. Alleen vaart de boot hard door.....
Groet,

Leo Heemskerk

lennartv

Kunnen we langzaam gaan concluderen dat de zwartkeellijster weg is? Ik wilde hem deze week nog even op de valreep gaan bezoeken nadat ik 'm de hele winter genegeerd had, maar ik zie dat de waarnemingen nu uitblijven. Iemand nog wezen kijken de afgelopen dagen? Ik zie dat de laatste waarneming op de 24ste is, een zaterdag dus het zou mij ook niet verbazen als gewoon nog niemand langsgeweest is.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Guus Peterse

Als je op gebied selecteert zie je dat er zowel op 25 als op 26 maart mensen zijn wezen kijken, dus ik ben er inderdaad een beetje bang voor.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

lennartv

Ik dacht dat dat misschien localo's waren die de vogel allang niet meer de moeite waard vinden om in te voeren. Ik zal ze eens even een PB sturen.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Guus Peterse

Wel merels en heggenmussen invoeren en niet de zwartkoplijster?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

lennartv

#8757
Ik had niet gecheckt of het ook op de plek van de zwartKEELlijster was, ik kan me voorstellen dat je als je in Scheemda woont ook in je achtertuin soorten in voert. Daar zit dan misschien geen zwartKEELlijster, maar wel het gewone spul. Inmiddels heb ik van een waarnemer begrepen dat er in elk geval zondag nog gezocht is, zonder resultaat. Voorlopig nog maar niet afreizen dus maar...
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com


lennartv

 :lol:
Zou wel een mooi beestje zijn toch? Ik begrijp van een andere waarnemer dat er ook een sperwer in de tuin geweest zou zijn, die heeft hem mogelijk verjaagd of...
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com