Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Zingende Grauwe fitis in Den Haag.
https://waarneming.nl/soort/view/252?from=2017-06-02&to=2017-06-02
Vincent van der Spek: "Langverwachte nieuwe soort voor Den Haag. Met de eveneens langverwachte Orpheusspot en de Seebohms opeens 3 nieuwe in 1,5 week, terwijl Den Haag toch de stad is met de hoogste soortenlijst in Nederland."
Herman van der Meer

OlivierO

Net over de met België zit een Roodkopklauwier. Mogelijk ook in Nederland af en toe.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

JohanvantBosch

Erg gave waarneming van een Siberische gierzwaluw bij Westkapelle. Eerste voor Nederland indien aanvaard. Ziet er erg goed uit volgens mij.

https://www.dutchbirding.nl/gallery/detail/20357
https://www.dutchbirding.nl/gallery/detail/20356

HPM

Citaat van: JohanvantBosch op juni 12, 2017, 11:15:31 AM

Erg gave waarneming van een Siberische gierzwaluw bij Westkapelle. Eerste voor Nederland indien aanvaard. Ziet er erg goed uit volgens mij.
...

"There are 13 European records as of 2013, from Denmark (two), Spain, Sweden (four) and the UK (seven). It is possible that this overstates the true number of visiting birds. All the listed countries had a sighting on different dates in the summer of 2013 which could be due to a single wandering bird. The four most recent English records in 2005, 2008, 2011 and 2013 all included sightings at Spurn, East Yorkshire and may refer to one returning individual."
https://en.wikipedia.org/wiki/Pacific_swift
Herman van der Meer

Peter de Vries

Citaat van: HPM op juni 12, 2017, 11:44:25 AM
Citaat van: JohanvantBosch op juni 12, 2017, 11:15:31 AM

Erg gave waarneming van een Siberische gierzwaluw bij Westkapelle. Eerste voor Nederland indien aanvaard. Ziet er erg goed uit volgens mij.
...

"There are 13 European records as of 2013, from Denmark (two), Spain, Sweden (four) and the UK (seven). It is possible that this overstates the true number of visiting birds. All the listed countries had a sighting on different dates in the summer of 2013 which could be due to a single wandering bird. The four most recent English records in 2005, 2008, 2011 and 2013 all included sightings at Spurn, East Yorkshire and may refer to one returning individual."
https://en.wikipedia.org/wiki/Pacific_swift

Er is ook een Duits geval: 28 mei 2014 op Mellum (een heel klein Waddeneiland).
groet,
Peter

frankneijts

Citaat van: JohanvantBosch op juni 12, 2017, 11:15:31 AM
Erg gave waarneming van een Siberische gierzwaluw bij Westkapelle. Eerste voor Nederland indien aanvaard. Ziet er erg goed uit volgens mij.

https://www.dutchbirding.nl/gallery/detail/20357
https://www.dutchbirding.nl/gallery/detail/20356

Fantastisch: helemaal niks mis mee!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Ik vraag me af waar die Siberische gierzwaluw in 2015 en 2016 is geweest.
Herman van der Meer

snwja3

Citaat van: HPM op juni 12, 2017, 13:35:32 PM
Ik vraag me af waar die Siberische gierzwaluw in 2015 en 2016 is geweest.

Hier zattie in 2011  ;)
https://waarneming.nl/waarneming/view/55104007
Wietze Janse

Oenanthe

Citaat van: snwja3 op juni 12, 2017, 14:23:22 PM
Citaat van: HPM op juni 12, 2017, 13:35:32 PM
Ik vraag me af waar die Siberische gierzwaluw in 2015 en 2016 is geweest.

Hier zattie in 2011  ;)
https://waarneming.nl/waarneming/view/55104007
En die is verdikkeme nog an toe nog steeds niet beoordeeld. Dat belooft wat...
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Guus Peterse

Maar die had geen foto. met foto zal het sneller gaan lijkt me.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op juni 12, 2017, 14:32:06 PM
Citaat van: snwja3 op juni 12, 2017, 14:23:22 PM
Citaat van: HPM op juni 12, 2017, 13:35:32 PM
Ik vraag me af waar die Siberische gierzwaluw in 2015 en 2016 is geweest.

Hier zattie in 2011  ;)
https://waarneming.nl/waarneming/view/55104007
En die is verdikkeme nog an toe nog steeds niet beoordeeld. Dat belooft wat...

Is ook niet ingediend denk ik ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob Koelman

Citaat van: frankneijts op juni 12, 2017, 14:48:39 PMIs ook niet ingediend denk ik ..

Kan de beoordeling dan niet ook aan de hand van de geplaatste waarneming (dus op eigen initiatief CDNA, zonder dat de waarnemer de waarneming zelf actief indient)?
Met vriendelijke groet, Rob

RWester

Citaat van: Rob Koelman op juni 12, 2017, 15:55:45 PM
Citaat van: frankneijts op juni 12, 2017, 14:48:39 PMIs ook niet ingediend denk ik ..

Kan de beoordeling dan niet ook aan de hand van de geplaatste waarneming (dus op eigen initiatief CDNA, zonder dat de waarnemer de waarneming zelf actief indient)?

Vind ik persoonlijk nogal eens een kwalijke zaak. Het verschilt of een waarnemer er goed voor gaat zitten en punt voor punt de kleedkenmerken en gedrag beschrijft, of wel uitgebreid beschrijft op waarneming.nl, maar net een paar puntjes vergeet waardoor aanvaarding negatief uit valt. Terwijl dat niet zou hebben gehoeven. In het verleden diverse keren meegemaakt (waarneming niet uitvoerig op waarneming.nl, wel in het notitieboekje, CDNA neemt beschrijving waarneming.nl over, melding niet aanvaard). Dan toch liever persoonlijk laten indienen, of bij goedkeuring door een waarnemer door derden, met overname van de info door die derde (zo werk ik vanuit Avifauna van Gelderland ook). Niet iedereen heeft behoefte of zin in indienen.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


snwja3

Citaat van: RWester op juni 12, 2017, 16:05:46 PM
Citaat van: Rob Koelman op juni 12, 2017, 15:55:45 PM
Citaat van: frankneijts op juni 12, 2017, 14:48:39 PMIs ook niet ingediend denk ik ..

Kan de beoordeling dan niet ook aan de hand van de geplaatste waarneming (dus op eigen initiatief CDNA, zonder dat de waarnemer de waarneming zelf actief indient)?

Vind ik persoonlijk nogal eens een kwalijke zaak. Het verschilt of een waarnemer er goed voor gaat zitten en punt voor punt de kleedkenmerken en gedrag beschrijft, of wel uitgebreid beschrijft op waarneming.nl, maar net een paar puntjes vergeet waardoor aanvaarding negatief uit valt. Terwijl dat niet zou hebben gehoeven. In het verleden diverse keren meegemaakt (waarneming niet uitvoerig op waarneming.nl, wel in het notitieboekje, CDNA neemt beschrijving waarneming.nl over, melding niet aanvaard). Dan toch liever persoonlijk laten indienen, of bij goedkeuring door een waarnemer door derden, met overname van de info door die derde (zo werk ik vanuit Avifauna van Gelderland ook). Niet iedereen heeft behoefte of zin in indienen.

Fotootje van notitieboekje, toevoegen aan waarneming, klaar is ...... probleem uit de wereld, CDNA ook blij  ;)
Wietze Janse

August

Citaat van: Rob Koelman op juni 12, 2017, 15:55:45 PM
Citaat van: frankneijts op juni 12, 2017, 14:48:39 PMIs ook niet ingediend denk ik ..

Kan de beoordeling dan niet ook aan de hand van de geplaatste waarneming (dus op eigen initiatief CDNA, zonder dat de waarnemer de waarneming zelf actief indient)?
Dat word alleen gedaan als er een foto of geluids opname bijzit. Dan kan het CDNA dat beoordelen.

August van Rijn (ass. Archivaris)
August van Rijn

Rob Koelman

Citaat van: frankneijts op juni 12, 2017, 14:48:39 PMIs ook niet ingediend denk ik ..

Citaat van: Rob Koelman op juni 12, 2017, 15:55:45 PMKan de beoordeling dan niet ook aan de hand van de geplaatste waarneming (dus op eigen initiatief CDNA, zonder dat de waarnemer de waarneming zelf actief indient)?

Citaat van: August op juni 12, 2017, 17:28:57 PMDat word alleen gedaan als er een foto of geluids opname bijzit. Dan kan het CDNA dat beoordelen.

August van Rijn (ass. Archivaris)

Ah juist. Wel jammer, want ik heb dit altijd een geloofwaardige waarneming gevonden...
Met vriendelijke groet, Rob

frankneijts

#8596
Citaat van: RWester op juni 12, 2017, 16:05:46 PM
Citaat van: Rob Koelman op juni 12, 2017, 15:55:45 PM
Citaat van: frankneijts op juni 12, 2017, 14:48:39 PMIs ook niet ingediend denk ik ..

Kan de beoordeling dan niet ook aan de hand van de geplaatste waarneming (dus op eigen initiatief CDNA, zonder dat de waarnemer de waarneming zelf actief indient)?
.... In het verleden diverse keren meegemaakt (waarneming niet uitvoerig op waarneming.nl, wel in het notitieboekje, CDNA neemt beschrijving waarneming.nl over, melding niet aanvaard...

Citaat van: August op juni 12, 2017, 17:28:57 PM
Dat word alleen gedaan als er een foto of geluids opname bijzit. Dan kan het CDNA dat beoordelen.
August van Rijn (ass. Archivaris)

Voorbeelden graag Remco: volgens de assistent-archivaris doet de CDNA dit immers niet in gevallen zònder foto's ..??
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Rob Koelman op juni 12, 2017, 17:38:57 PM
Citaat van: frankneijts op juni 12, 2017, 14:48:39 PMIs ook niet ingediend denk ik ..

Citaat van: Rob Koelman op juni 12, 2017, 15:55:45 PMKan de beoordeling dan niet ook aan de hand van de geplaatste waarneming (dus op eigen initiatief CDNA, zonder dat de waarnemer de waarneming zelf actief indient)?

Citaat van: August op juni 12, 2017, 17:28:57 PMDat word alleen gedaan als er een foto of geluids opname bijzit. Dan kan het CDNA dat beoordelen.

August van Rijn (ass. Archivaris)

Ah juist. Wel jammer, want ik heb dit altijd een geloofwaardige waarneming gevonden...

"Geloofwaardig" is niet hetzelfde als "boven enige twijfel verheven' want daar gaat het om bij een nieuwe soort voor Nederland. In geval van een Siberische Gierzwaluw is de hamvraag natuurlijk: is afwijkende gewone Gierzwluw 100% zeker uit te sluiten? En als je de beschrijving van Marcel Capello goed leest zijn er wat dàt betreft wel wat zwakke punten te vinden ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob Koelman

Citaat van: frankneijts op juni 12, 2017, 18:11:59 PM"Geloofwaardig" is niet hetzelfde als "boven enige twijfel verheven' want daar gaat het om bij een nieuwe soort voor Nederland. In geval van een Siberische Gierzwaluw is de hamvraag natuurlijk: is afwijkende gewone Gierzwluw 100% zeker uit te sluiten? En als je de beschrijving van Marcel Capello goed leest zijn er wat dàt betreft wel wat zwakke punten te vinden ..

Klopt.

Toch lijkt het mij goed dit geval beter te documenteren dan nu het geval is. Al is het maar als 'niet aanvaard'...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op juni 12, 2017, 19:33:33 PM
Citaat van: frankneijts op juni 12, 2017, 18:11:59 PM"Geloofwaardig" is niet hetzelfde als "boven enige twijfel verheven' want daar gaat het om bij een nieuwe soort voor Nederland. In geval van een Siberische Gierzwaluw is de hamvraag natuurlijk: is afwijkende gewone Gierzwluw 100% zeker uit te sluiten? En als je de beschrijving van Marcel Capello goed leest zijn er wat dàt betreft wel wat zwakke punten te vinden ..

Klopt.

Toch lijkt het mij goed dit geval beter te documenteren dan nu het geval is. Al is het maar als 'niet aanvaard'...

En al die waarnemingen die niet op Waarneming zijn ingevoerd?
Herman van der Meer

frankmeer

Weer een Forsters Stern op Texel, nu in Wagejot. 2kj.
Frank van der Meer

August

Citaat van: frankneijts op juni 12, 2017, 17:48:39 PM
Citaat van: RWester op juni 12, 2017, 16:05:46 PM
Citaat van: Rob Koelman op juni 12, 2017, 15:55:45 PM
Citaat van: frankneijts op juni 12, 2017, 14:48:39 PMIs ook niet ingediend denk ik ..

Kan de beoordeling dan niet ook aan de hand van de geplaatste waarneming (dus op eigen initiatief CDNA, zonder dat de waarnemer de waarneming zelf actief indient)?
.... In het verleden diverse keren meegemaakt (waarneming niet uitvoerig op waarneming.nl, wel in het notitieboekje, CDNA neemt beschrijving waarneming.nl over, melding niet aanvaard...

Citaat van: August op juni 12, 2017, 17:28:57 PM
Dat word alleen gedaan als er een foto of geluids opname bijzit. Dan kan het CDNA dat beoordelen.
August van Rijn (ass. Archivaris)

Voorbeelden graag Remco: volgens de assistent-archivaris doet de CDNA dit immers niet in gevallen zònder foto's ..??
Kan zijn dat het wel eens gebeurd is, maar daar zijn nu wel afspraken overgemaakt om dat niet meer te doen. Behalve natuurlijk als de waarnemer zijn waarneming zelf indiend.
August van Rijn

RWester

Citaat van: frankneijts op juni 12, 2017, 17:48:39 PM
Citaat van: RWester op juni 12, 2017, 16:05:46 PM
Citaat van: Rob Koelman op juni 12, 2017, 15:55:45 PM
Citaat van: frankneijts op juni 12, 2017, 14:48:39 PMIs ook niet ingediend denk ik ..

Kan de beoordeling dan niet ook aan de hand van de geplaatste waarneming (dus op eigen initiatief CDNA, zonder dat de waarnemer de waarneming zelf actief indient)?
.... In het verleden diverse keren meegemaakt (waarneming niet uitvoerig op waarneming.nl, wel in het notitieboekje, CDNA neemt beschrijving waarneming.nl over, melding niet aanvaard...

Citaat van: August op juni 12, 2017, 17:28:57 PM
Dat word alleen gedaan als er een foto of geluids opname bijzit. Dan kan het CDNA dat beoordelen.
August van Rijn (ass. Archivaris)

Voorbeelden graag Remco: volgens de assistent-archivaris doet de CDNA dit immers niet in gevallen zònder foto's ..??

Ik heb voorbeelden Frank, maar dan moet ik door mijn Gelders archief spitten. Wéét dat ze er zijn, zonder foto's beoordeeld, maar even niet meer welke soorten.

En ik weet ook dat waarnemingen niet meer zo maar van bijv waarneming.nl worden geplukt en worden beoordeeld (@August)
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


vincentvanderspek

August verzamelt waarnemingen met bewijsmateriaal op waarneming.nl wanneer een soort na minimaal drie maanden nog niet is ingediend. Ik vind dat echt grote klasse en een openbare pluim is wel op zijn plaats.

Dat kost August veel werk, de dossiers zijn wat betreft achtergrond niet compleet en het verlengt de looptijd van gevallen (3 maanden "wachttijd" + dossiersamenstelling door August + extra uitzoekwerk voor stemmende leden, omdat veel dossiers niet of niet duidelijk ingaan op determinatie). Niet indienden gebeurt zelfs bij heel "zware" soorten, die gevonden zijn door ervaren waarnemers.

Dus bij deze het vriendelijke verzoek aan alle enigszins ervaren waarnemers (the ones who know the drill) om zelf in te dienen - en bij voorkeur mét (indien aanwezig) foto- en/of geluidsmateriaal (en sonogrammen) én een beschrijving, die ook ingaat op het uitsluiten van gelijkende soorten. Als er ook nog ingegaan wordt op de leeftijd van de vogel, maak ik helemaal een vreugdedansje.

Bij deze meteen een diepe buiging voor de mensen die er duidelijk werk in steken (hulde!). Er zijn er die dat (herhaaldelijk) werkelijk waar geweldig doen. Ook een pluim voor de soms minder ervaren waarnemers die de toch moeite nemen om in te dienen. 

PS IJzersterk van Mardik, in twee jaar tijd in dezelfde hoek twee verschillende Forsters Sterns vinden!
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

jeroen vinke

#8604
Beste waarnemers

Is er iemand die kan verifiëren dat ik zojuist (7:10) net voorbij p+r Haren aan de rechter kant van de A28 in de richting van Groningen een gier in de boom zag zitten? Grote vogel, kromme nek viel me op.
Ik ben allerminst zeker (de ramen in de bus waren namelijk best vies en misschien sliep ik nog half). Mocht het wat anders zijn, 't was in elk geval groot.
Ik wil geen onnodige stennis schoppen maar deze wilde ik jullie niet onthouden mocht het waar zijn. Dus mocht iemand vandaag in de buurt zijn en tijd hebben....

Mvg, Jeroen
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

jeroenroelofsen

Beste manier is om hem in te voeren als onzeker. Dan kun je de positie duidelijk aangeven EN worden meer mensen getriggerd als hier via het forum.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jeroen vinke

#8606
Citaat van: jeroenroelofsen op juni 19, 2017, 08:40:22 AM
Beste manier is om hem in te voeren als onzeker. Dan kun je de positie duidelijk aangeven EN worden meer mensen getriggerd als hier via het forum.
Bij deze gedaan
https://waarneming.nl/waarneming/view/140493577
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

petermeer

Sinds gistermiddag een Kleine klapekster op Texel - Polder Wassenaar.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

sam

Mogelijke Heuglins meeuw in de buurt van Medemblik gemeld door Fred Visscher.
https://waarneming.nl/waarneming/view/140970723

sam

En ook weer afgeserveerd als kleine mantel, zo te zien.