Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

lennartv

Deze acties zijn in elk geval wel effectief om een DBA-abonnementje door je strot te duwen. Ik heb gecapituleerd! Effectieve marketingstrategie  ;)
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Vincent Hart

Even voor de goede orde: de ringers hebben ervoor gekozen de melding via db alerts te verspreiden en op hun verzoek is de locatie verborgen - het was vanochtend dus ook met klem niet de bedoeling de locatie te verspreiden onder de pieperhouders. Er zijn inderdaad een paar 100 mensen die (zonder gemarteld te worden) een paar tientjes per jaar betalen om actief geïnformeerd te worden over actueel nieuws over waarnemingen van zeldzame vogels in Nederland. Uiteraard zijn er ook vele mensen die ervoor kiezen gratis dergelijke info van Waarneming.nl te halen, aldanniet geholpen door de alert-functie die deze site biedt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

petermeer

 Telbaar vanaf morgenochtend 6.00 uur.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

baskok

Dat zou dan 06:45 moeten zijn want toen vingen we hem pas, al tel ik hem al wel  :P


Bram Rijksen

Citaat van: gtroost op april 22, 2016, 09:38:57 AM
http://nos.nl/video/2100318-beeld-van-vlak-na-het-ongeluk-weg-bezaaid-met-melkpakken.html

Dit was voor vele de kans om deze blokker eindelijk aan hun lijst toe te voegen! Aan de andere kant.. door de omstandigheden en locatie rijst wel de vraag of de melkpakken deze plek op eigen kracht hebben bereikt.

gerdwichers8

..we weten dat er één gezeten heeft: present! (verder dan dat zou je gewoon niet moeten gaan)


(De flirt met de status 'absoluut eerste' heeft wel wat weg van een goed bezochte hoerenloop: allemaal zuigen aan een tiet die geen melk geeft.
Het tegengaan van de leegloop van die status door allerlei bijvoeglijke bepaling heeft wel wat tragisch vind ik.
)


Was dit dan niet de eerste Bram?

jeroenroelofsen

Op twitter inmiddels de eerste foto (in de hand) van de Zwartkoprietzanger
https://mobile.twitter.com/bosw8erthijmen/status/723433724621152256
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)



Thijs Fijen

Citaat van: Oenanthe op april 22, 2016, 13:54:27 PM
Foto's van veldrietzangers in het veld zijn amper te vinden. Ga erop googelen en je vind vrijwel niets anders dan foto's van ringvangsten. Van de vogel in de Ooijse Graaf is nog geen foto gemaakt. Daarom begrijp ik niet waarom er zo weinig geluidopnamen zijn gemaakt of althans gepubliceerd.
Wat Veldrietzangers hier mee te maken hebben weet ik niet, maar je bedoeld vast Zwartkoprietzanger?
Voor wat betreft de geluidsopnames van de Zwartkoprietzanger: dat is vrij simpel. Het was een vrij grote opgave om de betreffende vogel te horen vanaf de dijk zonder versterking van een microfoon, laat staan parabool. Vermoedelijk zijn er dus niet zo veel opnames gemaakt, het aantal parabolen was vanmorgen (6-10 uur) slechts twee. De wat minder versterkende microfoons hebben ook wel aardige opnames gemaakt denk ik, die komen vanzelf wel.

Overigens: geluidsopnames moeten altijd bewerkt worden. Dat is wat anders dan bij een foto, waarbij je tijdens het maken van de foto al heel veel kan corrigeren (belichting, contrast, witbalans, scherpte). Die bewerking kost tijd en software, en mensen moeten ook werken.
Thijs Fijen

Vincent Hart

Er is van gisteravond in elk geval een schitterende opname (van dichterbij, met toestemming) van Vincent Sanders:
http://waarneming.nl/sound/view/43540
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Oenanthe op april 22, 2016, 13:54:27 PM
Foto's van zwartkopietzangers in het veld zijn amper te vinden. Ga erop googelen en je vind vrijwel niets anders dan foto's van ringvangsten. Van de vogel in de Ooijse Graaf is nog geen foto gemaakt. Daarom begrijp ik niet waarom er zo weinig geluidopnamen zijn gemaakt of althans gepubliceerd.

Op Google zie ik er een heleboel. En ook video's.
Herman van der Meer



laatvlieger

Maar zijn opnamen nu eigenlijk overtuigend genoeg?

Ik heb de betreffende vogel af en toe ook gehoord (heel ver weg en een enkele maal een gek uithaaltje gehoord met heel veel (echt heeeel veel) fantasie). En eenmaal bij de parabool (maar toen alleen kort een paar keer gehoord en niks anders dan wat karekiet achtig gebrabbel). Al met al te weinig om hem voor mezelf op mijn Nederlandse lijst te tellen, ik hoorde voor mezelf niet voldoende onderscheid met bijvoorbeeld Kleine Karekiet. Ik ben alleen ook niet zo heel erg goed in geluiden, zeker niet op deze afstand. Zijn er geluidsfragmenten opgenomen die kenmerkend en exclusief zijn voor zwartkoprietzanger? En welke zijn dat dan? (Voor het geval ik mocht overwegen om een 2e poging te wagen, dan weet ik tenminste waar ik op moet letten).   
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: laatvlieger op april 22, 2016, 19:21:29 PM

Maar zijn opnamen nu eigenlijk overtuigend genoeg?
... 

Wat mij betreft wel. Probleem is wel dat alle opnames van veraf zijn en dat er meestal wat anders doorheen zit. Winterkoning bijvoorbeeld.
Delen lijken inderdaad wel op Kleine karekiet, maar er zijn aan paar karakteristieke geluiden die ook wel op de huidige opnames te horen zijn.
Je kan het beste luisteren http://www.xeno-canto.org/species/Acrocephalus-melanopogon
Herman van der Meer

Bas vd Burg

Op de DBA-site staat een mooie en lange opname van de Zwartkoprietzanger (opgenomen door Thijs Fijen) https://www.dutchbirding.nl/gallery/detail/18589#r1670655
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

laatvlieger

Citaat van: HPM op april 22, 2016, 20:05:42 PM
Citaat van: laatvlieger op april 22, 2016, 19:21:29 PM

Maar zijn opnamen nu eigenlijk overtuigend genoeg?
... 

Wat mij betreft wel. Probleem is wel dat alle opnames van veraf zijn en dat er meestal wat anders doorheen zit. Winterkoning bijvoorbeeld.
Delen lijken inderdaad wel op Kleine karekiet, maar er zijn aan paar karakteristieke geluiden die ook wel op de huidige opnames te horen zijn.
Je kan het beste luisteren http://www.xeno-canto.org/species/Acrocephalus-melanopogon

oké, ja ik blijf dat lastig vinden. Ik hoor het gewoon niet. Ik hoor op Xeno-canto wel dat er "iets" anders is aan de zang, maar wat dat dan is kan ik niet goed voor mezelf duiden. Behalve dat pjuuh pjuuh pjuuh deel van de zang, dat herken ik wel, maar dat heb ik denk ik niet gehoord bij de ooijse graaf vogel (2x wel zoiets heel vaag ver weg gehoord en een paar keer een wat vreemde uithaal en ook een paar keer een zang die een beetje tussen rietzanger en kleine kar in zat (maar dat had net zo goed ook echt een kleine kar en een rietzanger geweest kunnen zijn). Vogel gehoord, maar niet kunnen herkennen.... grrrr...
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Roland_Wantia

Het is geen antwoord op je vraag maar kan helpen deze beantwoord te krijgen.
Zonder telescoop of telelens is het in voorkomende gevallen ook onmogelijk voldoende onderscheid te maken (bijvoorbeeld door tegenlicht of afstand) voor herkenning. Bij jouw vraag jouw ga je uit van niet te horen naar herkenbaar hoorbaar in plaats van onherkenbaar slecht naar voldoende herkenbaar, maar in beide gevallen is de techniek voorwaardelijk voor een voldoende onderscheidende waarneming.
En net als bij de parabool, bevindt de waarnemer zich met de telescoop of telelens fysiek in de dezelfde ruimte (staat hiermee rechtstreeks in verbinding) als de waargenomen vogel.
Groet, Roland

laatvlieger

Citaat van: Roland_Wantia op april 22, 2016, 21:16:02 PM
Het is geen antwoord op je vraag maar kan helpen deze beantwoord te krijgen.
Zonder telescoop of telelens is het in voorkomende gevallen ook onmogelijk voldoende onderscheid te maken (bijvoorbeeld door tegenlicht of afstand) voor herkenning. Bij jouw vraag jouw ga je uit van niet te horen naar herkenbaar hoorbaar in plaats van onherkenbaar slecht naar voldoende herkenbaar, maar in beide gevallen is de techniek voorwaardelijk voor een voldoende onderscheidende waarneming.
En net als bij de parabool, bevindt de waarnemer zich met de telescoop of telelens fysiek in de dezelfde ruimte (staat hiermee rechtstreeks in verbinding) als de waargenomen vogel.
Groet, Roland
Ik neem aan dat dit antwoord is op vraag van Peter, die nu verwijderd is?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

peterlindenburg

#7462
ja ik het hem verwijderd omdat ik dacht dat het misschien een flauwe vraag van me was bij nader inzien. Maar omdat Roland tegelijk antwoord gaf terwijl ik mijn post verwijderde bij dezen alsnog:


Als je een vogel via een koptelefoon aan opnameapparatuur via een paraboolversterker hoort, wat is dan het verschil met vogels scoren via webcams? Beiden zijn real-life, het verschil zit hem volgens mij in de afstand. In beide gevallen neem je iets waar dat zonder technische (digitale) hulpmiddelen niet waar te nemen zou zijn. Als je met je telefoon de livestream van beleefdelente gaat bekijken terwijl je naar de locatie loopt (bijvoorbeeld de kerkuil die in zijn nestkast zit), mag je hem dan tellen als je net zo dicht bij als vandaag bij de zwartkoprietzanger bent gekomen?

@Roland: idd voor telescopen geldt hetzelfde wat betreft dat dit waarnemingen mogelijk maakt die anders niet zouden kunnen. Maar daarbij is naar mijn mening de waarneming een directe waarneming. In het geval van webcams of via versterkers is het naar mijn mening een indirecte waarneming. WBT de fysieke ruimte: die is wel ruim op te vatten!

groet Peter

Guus Peterse

Ik vind het geen flauwe vraag. Ik vind het een interessante vraag, overigens zonder dat die ernstige consequenties heeft want iedereen moet het uiteindelijk zelf weten, wat mij betreft. Maar ik vroeg me dus hetzelfde af en wil hem morgen dan ook, als-ie er nog zit, graag zonder parabool horen.
Overigens had ik een beetje soortgelijke gevoelens toen ik voor het eerst door een telescoop keek: het gevoel dat je naar iets kijkt waar je zelf niet helemaal bij bent, inderdaad net als bij een webcam (die toen overigens nog niet bestonden). Maar dat is later ook goed gekomen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Het verschil met (openbare) webcams is dat je die niet controleert. Het gebruik van andere kijkers, camera's en geluidsrecorders is dynamisch want wordt (meestal) actief bepaald door een persoon.
Herman van der Meer

Oenanthe

Ik vind er niets aan om een vogel waar te nemen waarvan een ander me moet vertellen om welke soort het gaat omdat ik geen enkel soortkenmerk herken. De zwartkoprietzanger is inmiddels meer dan 100 keer ingevoerd maar als de vogel niet eerst gevangen was had er vermoedelijk geen haan naar zijn aanwezigheid gekraaid.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op april 22, 2016, 22:51:39 PMIk vind er niets aan om een vogel waar te nemen waarvan een ander me moet vertellen om welke soort het gaat omdat ik geen enkel soortkenmerk herken. De zwartkoprietzanger is inmiddels meer dan 100 keer ingevoerd maar als de vogel niet eerst gevangen was had er vermoedelijk geen haan naar zijn aanwezigheid gekraaid.

Dit is wellicht dan ook één van de best 'stringbare' vogels van de afgelopen jaren...   B)
Met vriendelijke groet, Rob

Guus Peterse

Als je je een beetje voorbereid, dan kun je de zang natuurlijk gewoon herkennen. En dat is dan toch niet anders dan de gemiddelde sprinkhaanzanger of snor, noordse nachtegaal, kwartelkoning, ruigpootuil en noem maar op.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

BJHM Possen

Citaat van: guusp op april 22, 2016, 23:10:07 PM
Als je je een beetje voorbereid, dan kun je de zang natuurlijk gewoon herkennen. En dat is dan toch niet anders dan de gemiddelde sprinkhaanzanger of snor, noordse nachtegaal, kwartelkoning, ruigpootuil en noem maar op.

:duim:
Juist! Het vergt alleen wat voorbereiding, geduld en extra zelf-kritiek om zeker te zijn en de soort net als meer triviale soorten op geluid op naam te brengen (én je leert er nog wat bij, voor wat het waard is)
Fijne dag,

B.J.H.M. Possen

"Birding is something we do for enjoyment;
so if you enjoy it, you're a good birder.
If you enjoy it a lot, you're a great birder."

Kenn Kaufman

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013