Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Citaat van: stefanhageman op juli 26, 2015, 17:43:33 PMBroedgeval van Waterspreeuw langs de Geul in Limburg? http://waarneming.nl/waarneming/view/104777255

Citaat van: stefanhageman op juli 31, 2015, 16:48:39 PMWederom een waarneming van een juveniele Waterspreeuw in de Geul. http://waarneming.nl/waarneming/view/104902554

Het gaat om reeds zelfstandige jonge individuen. Vraag is hoever jonge waterspreeuwen normaal uitzwermen. De nu waargenomen dieren kunnen in theorie ook van broedgevallen van over de grens komen...
Met vriendelijke groet, Rob

stefanhageman

Zou natuurlijk ook kunnen, heb geen idee wat de afstand is die Waterspreeuwen op zoek naar een nieuw territorium afleggen. Hemelsbreed is het in ieder geval zo'n 12 km, van Schin op Geul tot de grens bij Cottessen. Dat zal zo'n 20 km lang de Geul zelf zijn.
Stefan Hageman


frankmeer

Dit zal hoe dan ook geen beest zijn dat een nieuw territorium zoekt, het is zoals Rob aangeeft eerder een jong dat na het vliegvlug worden 'uitzwerft'. Juveniele dispersie zeg maar.
Frank van der Meer

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

nick

Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

HPM

De eerste Waterrietzanger dit jaar. Weer op Lentevreugd, na een jaar te hebben overgeslagen.

Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Vincent Hart

Een waarneming van 5 exemplaren van een niet eerder in Nederland vastgesteld taxon zonder extra informatie buiten de trektijd hoort in Foutieve Determinaties thuis (ik ben nog nooit zo'n waarneming tegengekomen die bleek te kloppen), niet in dit topic.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob


HPM

Herman van der Meer

Vincent Hart

Waterrietzanger Abtskolk bij Petten, NH
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

HPM

Herman van der Meer

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankmeer

Citaat van: HPM op augustus 07, 2015, 20:06:51 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op augustus 07, 2015, 16:53:27 PM
vale gier eemnes richting zuidwest: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=89090

Waarneming.nl: Eemnes> Harmelen> Woerden> Driebruggen

De gier heeft precies een uur gedaan over de hemelsbreed 30 km tussen knooppunt Eemnes en onze tuin.
Frank van der Meer

m.dijksterhuis

http://waarneming.nl/waarneming/view/105184642

Marmereend, 1 poot ongeringd.
De vorige was ook in augustus. Voor wat het waard is.

gr, Marc

Karel Hoogteyling

Gemeld als juveniel Oostelijke Orpheus Grasmus, mag wel meer aandacht hebben, toch? Ik hoop dat er meer foto's zijn, vooral de lengte van de vogel, snavel (op de foto's onder een hoek, oogt wat fijntjes — ik zou 'm forser verwachten), en (onder-)staart.

http://waarneming.nl/waarneming/view/105241462?_popup=1


Wellicht handig om bij de hand te hebben:
http://birdingfrontiers.com/2012/06/04/western-and-eastern-orphean-warbler/

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

garryb

Het is om meerdere redenen geen Orpheus maar gewoon een Braamsluiper. Ze slaan de plank mis. Pak er maar een paar boeken bij.

Oenanthe

Citaat van: karel hoogteyling op augustus 09, 2015, 15:55:35 PM
Gemeld als juveniel Oostelijke Orpheus Grasmus, mag wel meer aandacht hebben, toch? Ik hoop dat er meer foto's zijn, vooral de lengte van de vogel, snavel (op de foto's onder een hoek, oogt wat fijntjes — ik zou 'm forser verwachten), en (onder-)staart.

http://waarneming.nl/waarneming/view/105241462?_popup=1



Wat meer aandacht Karel? Het is toch niet de taak van dit forum om claims van zeldzaamheden te beoordelen? Laat dat maar aan de CDNA over. Die zullen er hun handen vol aan hebben want ik zie er niet direct een braamsluiper in.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

gerdwichers8

Waarom niet? Meer nog dan Garry brengt Karel toch deze vogel onder de aandacht zonder direct al te uitgesproken te zijn?
Overigens vind ik de uitspraak van Garry ook niet te ver gaan.

cursorius

Sorry hoor maar n Braamsluiper in de hand is niet zo moeilijk. Een Orpheus ook niet... Ik zou n paar vergunningen intrekken....

Rob Koelman

Citaat van: cursorius op augustus 09, 2015, 17:16:26 PMSorry hoor maar n Braamsluiper in de hand is niet zo moeilijk. Een Orpheus ook niet... Ik zou n paar vergunningen intrekken....

Wellicht wat kort door de bocht. De vogel waarover de discussie gaat is tenminste wel goed gedocumenteerd...
Met vriendelijke groet, Rob

gerdwichers8

Citaat van: cursorius op augustus 09, 2015, 17:16:26 PM
Sorry hoor maar n Braamsluiper in de hand is niet zo moeilijk. Een Orpheus ook niet... Ik zou n paar vergunningen intrekken....


Liever een paar rijbewijzen. Die wegen zwaarder.

Oenanthe

Citaat van: cursorius op augustus 09, 2015, 17:16:26 PM
Sorry hoor maar n Braamsluiper in de hand is niet zo moeilijk. Een Orpheus ook niet... Ik zou n paar vergunningen intrekken....


We matigen ons wel het een en ander aan op dit forum. Wie een zeldzaamheid vangt moet die goed gedocumenteerd aan de CDNA voorleggen. De ringcentrale volgt hun beslissing en trekt pas vergunningen in als zij daar goede redenen voor zien.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

cursorius

Er is toch zeker wel n gedegen basis qua herkenning van de algemene zangvogels voordat er n vergunning word verstrekt?

Een ***SPAM*** invorderen heeft weinig te maken met de herkenning van een Braamsluiper.

Oenanthe

Maak je geen zorgen Leo. Ringers worden aanmerkelijk strenger geexamineerd en gecontroleerd dan welke vogelaar dan ook.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op augustus 09, 2015, 17:39:01 PMMaak je geen zorgen Leo. Ringers worden aanmerkelijk strenger geexamineerd en gecontroleerd dan welke vogelaar dan ook.

Hmm, op Dutch Birding duiken toch regelmatig zeer opmerkelijke determinaties op van ene Nornam DvS. Als ik het goed begrijp een actief ringer (?)...
Met vriendelijke groet, Rob

cursorius

Eerlijk gezegd vind ik dit best zorgelijk. Hoeveel fout gedetermineerde soorten krijgen n ring om? Een ringer heeft de Svensson. Geen een of ander handboek van NIOO uit Wageningen (voor zover ik kon vinden op google wat t is). Tijd voor n herexamen dan maar? T zal wel aan mij liggen maar iemand die n vergunning verleend krijgt tot wetenschappelijk onderzoek, want ik ga ervan uit dat hobbymatig n vogeltje ringen niet zou mogen, zou toch zeker zn algemene soorten moeten kennen?

cursorius

Citaat van: Rob Koelman op augustus 09, 2015, 17:45:49 PM
Citaat van: Oenanthe op augustus 09, 2015, 17:39:01 PMMaak je geen zorgen Leo. Ringers worden aanmerkelijk strenger geexamineerd en gecontroleerd dan welke vogelaar dan ook.

Hmm, op Dutch Birding duiken toch regelmatig zeer opmerkelijke determinaties op van ene Nornam DvS. Als ik het goed begrijp een actief ringer (?)...

Klopt. Maar om die determinaties zit geen ring. Norman is natuurlijk wel n hele aparte figuur.  Ik ben niet bekend met zijn ringvangsten. Ik kan daar dus weinig over zeggen.