Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Citaat van: Rob Halff op september 13, 2012, 10:05:25 AM
Citaat van: rnbflavour op september 13, 2012, 00:22:22 AM
Nog even na aanleiding van de Schierse goudplevier http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=203909.msg1270043#msg1270043


Overigens alleen Erik Ernens en metgezel tegengekomen op het eiland zoekend naar de grijze gors. Wel enigzins teleurstellend  ;)  Erik heeft de goudplevier ook gezien en mogelijk ook nog plaatjes.
Nog door zijn nieuwe swaro gekeken....Wat is dat ding belachelijk veel beter dan de vorige high-end scopes. Ik heb zelf een leica apo televid 82 (ook geen verkeerde), maar er ging een wereld voor me open.

Opvallend beest idd maar zie er eerlijk gezegd niks vreemds aan. Zo zie je ze wel vaker in het najaar.

Zo'n antwoord had ik wel verwacht alleen heb ik niks aan....Wat is dan het verschil met de andere getoonde foto in dat topic? Ik zie het niet en zou er toch graag iets van leren.
Helaas staan er maar 10 foto's als eerste kalanderjaar in waarneming.nl en maar 8 als juveniel. Bijna allemaal dezelfde vogel. Dat schiet dus niet op. Ik heb in ieder geval nog nooit zo'n koudgrijze juveniel gezien en in de TOH is goudplevier nou niet bepaald schaars. Voordat het afgelopen winter begon te vriezen liepen er op meerdere plekken duizenden goudplevieren (en dus ook veel eerste winters) rond. Niet 1 die zo de alarmbellen deed rinkelen. Als je ze zo wel vaker ziet, heeft dan iemand foto's?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankmeer

Frank van der Meer

m.dijksterhuis

Zou de tweede adulte man voor NL zijn als ik het goed begrijp. Vogel van 1960 bij Apeldoorn de eerste.

gr, Marc

Justin Jansen

Citaat van: m.dijksterhuis op september 13, 2012, 12:41:12 PM
Zou de tweede adulte man voor NL zijn als ik het goed begrijp. Vogel van 1960 bij Apeldoorn de eerste.

gr, Marc
En de diverse voorjaarsgevallen uit Nederland dan?
M.v.g., Justin Jansen


Oscar Balm

Citaat van: m.dijksterhuis op september 13, 2012, 12:41:12 PM
Zou de tweede adulte man voor NL zijn als ik het goed begrijp. Vogel van 1960 bij Apeldoorn de eerste.

gr, Marc

En deze adulte man uit 2010:
http://waarneming.nl/waarneming/view/49856184
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

dupont

Citaat van: rnbflavour op september 13, 2012, 00:22:22 AM
Nog even na aanleiding van de Schierse goudplevier http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=203909.msg1270043#msg1270043


Overigens alleen Erik Ernens en metgezel tegengekomen op het eiland zoekend naar de grijze gors. Wel enigzins teleurstellend  ;)  Erik heeft de goudplevier ook gezien en mogelijk ook nog plaatjes.
Nog door zijn nieuwe swaro gekeken....Wat is dat ding belachelijk veel beter dan de vorige high-end scopes. Ik heb zelf een leica apo televid 82 (ook geen verkeerde), maar er ging een wereld voor me open.


Erik Ernens was niet op Schier gisteren. Dat was Erik Menkveld. Ken je medevogelaars Folkert-Jan!  ;)
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Timo Roeke

Bosgors gezien door Nils op Vlieland - 2e kroonspolder.

Vincent Hart

En da's als de gegevens op wrn.nl volledig zijn 8 dagen eerder dan de vroegste ooit!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

RasManen

Wim Nap

Ben Gaxiola

Citaat van: Vincent Hart op september 13, 2012, 14:02:07 PM
En da's als de gegevens op wrn.nl volledig zijn 8 dagen eerder dan de vroegste ooit!


Bij de aanvaarde gevallen staat een geval van 12 sep 82. ( Westerschouwen).  8)
Ben Gaxiola

Vincent Hart

Excusez-moi, het vroegste najaarsgeval ooit  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Ben Gaxiola

Dus in jouw ogen begint het najaar op 13 september (ipv 12)?  8)
Ben Gaxiola

Vincent Hart

Nee, ik kan blijkbaar zelfs niet een beetje lezen ...

Wist niet zeker of aanvaarde gevallen in de wnr.nl-database waar geen waarnemingen aan gekoppeld zijn, ook meegenomen worden in de statistieken. Dat is dus niet zo. Dank voor de aanvulling (verbetering...), Ben!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

Foto van de sperwergrasmus van Westkapelle: http://waarneming.nl/waarneming/view/71136229
Lijkt me toch een eerstejaarsvogel (ondanks de flink lichte iris).
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Citaat van: dupont op september 13, 2012, 13:34:53 PM
Citaat van: rnbflavour op september 13, 2012, 00:22:22 AM
Nog even na aanleiding van de Schierse goudplevier http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=203909.msg1270043#msg1270043


Overigens alleen Erik Ernens en metgezel tegengekomen op het eiland zoekend naar de grijze gors. Wel enigzins teleurstellend  ;)  Erik heeft de goudplevier ook gezien en mogelijk ook nog plaatjes.
Nog door zijn nieuwe swaro gekeken....Wat is dat ding belachelijk veel beter dan de vorige high-end scopes. Ik heb zelf een leica apo televid 82 (ook geen verkeerde), maar er ging een wereld voor me open.


Erik Ernens was niet op Schier gisteren. Dat was Erik Menkveld. Ken je medevogelaars Folkert-Jan!  ;)


Crap, zal het aanpassen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

m.dijksterhuis

Citaat van: Justin Jansen op september 13, 2012, 13:08:29 PM
Citaat van: m.dijksterhuis op september 13, 2012, 12:41:12 PM
Zou de tweede adulte man voor NL zijn als ik het goed begrijp. Vogel van 1960 bij Apeldoorn de eerste.

gr, Marc
En de diverse voorjaarsgevallen uit Nederland dan?

Waar kan ik deze waarnemingen vinden? Op waarneming.nl zijn in het voorjaar geen adulte vogels ingevoerd. Ook in de avifauna van NL staan ze niet. Op trektellen.nl kan ik er iig geen foto's van vinden.

Waarneming Noordwijk van 2010 vind ik niet 100% duidelijk, door waarnemer 2 keer ingevoerd op die dag (of 2 vogels?) en er zat toen kennelijk ook een juveniele vogel. 1e zomer man heeft ook bandering en gele iris. Zelfs 1kj kan al vrij gele iris hebben: http://www.trektellen.nl/foto.asp?id=18109&p=1&sorteren=1&taal=1&oth=False&telpostland=1&soort=346. Hangt er natuurlijk vanaf onder welk licht je de vogel ziet.

De vogel van vandaag lijkt mij ook geen adult: geen heldergele iris (springt er echt uit), handpentoppen erg licht/wit, geen zichtbare bandering en lichte vogel. Maar ik wacht de betere foto's nog even af.

gr, Marc

frankmeer

Citaat van: dupont op september 13, 2012, 13:34:53 PM
Citaat van: rnbflavour op september 13, 2012, 00:22:22 AM
Nog even na aanleiding van de Schierse goudplevier http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=203909.msg1270043#msg1270043


Overigens alleen Erik Ernens en metgezel tegengekomen op het eiland zoekend naar de grijze gors. Wel enigzins teleurstellend  ;)  Erik heeft de goudplevier ook gezien en mogelijk ook nog plaatjes.
Nog door zijn nieuwe swaro gekeken....Wat is dat ding belachelijk veel beter dan de vorige high-end scopes. Ik heb zelf een leica apo televid 82 (ook geen verkeerde), maar er ging een wereld voor me open.

Erik Ernens was niet op Schier gisteren. Dat was Erik Menkveld. Ken je medevogelaars Folkert-Jan!  ;)

Het is niet Erik maar Eric Menkveld...  8)
Frank van der Meer

JohanvantBosch

Citaat van: Rikstar op september 12, 2012, 16:15:35 PM
nieuwe waarneming van de aziaat
http://waarneming.nl/waarneming/view/71120516
ik vind de beschrijving zelf niet heel duidelijk eerlijk gezegt maar gezien de tekst 'de groep goudplevieren werd dikwijl verstoord door tractor die land omploegde'  zou je toch denken dat de ondervleugels ook wel zijn gezien?

Citaat van: Max Berlijn op september 12, 2012, 09:12:50 AM
hmmm Mark, ik weet niet of ik het met je eens ben. Naast jou punten toch wel lange snavel, korte hpp, kleiner en veel zwart op middenborst. Zou graag de ondervleugels zien....

De waarneming van vandaag draagt wat dat betreft ook niets bij....

http://waarneming.nl/waarneming/view/71139266

frankneijts

#648
Citaat van: m.dijksterhuis op september 13, 2012, 15:08:12 PM
Citaat van: Justin Jansen op september 13, 2012, 13:08:29 PM
Citaat van: m.dijksterhuis op september 13, 2012, 12:41:12 PM
Zou de tweede adulte man voor NL zijn als ik het goed begrijp. Vogel van 1960 bij Apeldoorn de eerste.

gr, Marc
En de diverse voorjaarsgevallen uit Nederland dan?

Waar kan ik deze waarnemingen vinden? Op waarneming.nl zijn in het voorjaar geen adulte vogels ingevoerd. Ook in de avifauna van NL staan ze niet. Op trektellen.nl kan ik er iig geen foto's van vinden.

Waarneming Noordwijk van 2010 vind ik niet 100% duidelijk, door waarnemer 2 keer ingevoerd op die dag (of 2 vogels?) en er zat toen kennelijk ook een juveniele vogel. 1e zomer man heeft ook bandering en gele iris. Zelfs 1kj kan al vrij gele iris hebben: http://www.trektellen.nl/foto.asp?id=18109&p=1&sorteren=1&taal=1&oth=False&telpostland=1&soort=346. Hangt er natuurlijk vanaf onder welk licht je de vogel ziet.

De vogel van vandaag lijkt mij ook geen adult: geen heldergele iris (springt er echt uit), handpentoppen erg licht/wit, geen zichtbare bandering en lichte vogel. Maar ik wacht de betere foto's nog even af.

gr, Marc

Zie 'Bare Parts' (Barred Warbler) in 'Sylvia Warblers': "Iris coloration extremely variable in relation to age and sex..." hoewel extremen wel te duiden zijn. Bedenk ook dat adulte mannen in de herfst nog steeds flink gebandeerd ('gesperwerd') zijn op de onderzijde (ook keel en borst).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Justin Jansen

#649
Citaat van: m.dijksterhuis op september 13, 2012, 15:08:12 PM
Citaat van: Justin Jansen op september 13, 2012, 13:08:29 PM
Citaat van: m.dijksterhuis op september 13, 2012, 12:41:12 PM
Zou de tweede adulte man voor NL zijn als ik het goed begrijp. Vogel van 1960 bij Apeldoorn de eerste.

gr, Marc
En de diverse voorjaarsgevallen uit Nederland dan?

Waar kan ik deze waarnemingen vinden? Op waarneming.nl zijn in het voorjaar geen adulte vogels ingevoerd. Ook in de avifauna van NL staan ze niet. Op trektellen.nl kan ik er iig geen foto's van vinden.

Waarneming Noordwijk van 2010 vind ik niet 100% duidelijk, door waarnemer 2 keer ingevoerd op die dag (of 2 vogels?) en er zat toen kennelijk ook een juveniele vogel. 1e zomer man heeft ook bandering en gele iris. Zelfs 1kj kan al vrij gele iris hebben: http://www.trektellen.nl/foto.asp?id=18109&p=1&sorteren=1&taal=1&oth=False&telpostland=1&soort=346. Hangt er natuurlijk vanaf onder welk licht je de vogel ziet.

De vogel van vandaag lijkt mij ook geen adult: geen heldergele iris (springt er echt uit), handpentoppen erg licht/wit, geen zichtbare bandering en lichte vogel. Maar ik wacht de betere foto's nog even af.

gr, Marc
Wat ik ff snel kon vinden:
18 mei 1860 tweede kj man Haren (nu in Naturalis)
25 april 1967 Ameide (vrouw)
28 mei tot 13 juni 1969 Valkenburg
22 mei 1987 Cadzand (vangst)
22 mei 1988 Oostvoorne (vangst)
27 april 2009 Nederweert (foto in LImburgse Vogels 20: pagina 111)


En adulte man in najaar:
4-6 aug 1960 Apeldooorn adult mannetje gevangen

M.v.g., Justin Jansen


Alex vd Giessen

#650
Helemaal goed als je naar Roze Spreeuw gaat zoeken die op wrn.nl staat, maar om daar nou een RBA -tje met een heel verhaal aan te besteden met als uitslag ....niet gevonden????  Zo kan je wel blijven melden, met alles wat je niet kan vinden. Maar goed, we zijn inmiddels wel wat  gewend van FJ...!

Alex vd Giessen

Vroeger noemde we dat  Piep-Geil !!!  ;D

Rob Halff


Henk de Waard

Hoewel het bericht voor mijzelf geen enkele relevantie had (ik woon wat uit de buurt), vond ik het eigenlijk wel een informatief bericht, met precies de dingen die je zou willen weten als je er event. naar toe zou willen (nl.: er is gezocht, groep spreeuwen nog aanwezig, situatie overzichtelijk, ook omgeving gecheckt, niets gevonden). Ik zie niet in wat er mis is met Folkert-Jans 'piepje'; dat hij misschien ook weleens 'piept' als het wat minder nodig is (waar ik trouwens ook geen probleem mee heb), betekent toch nog niet dat iedere (halve) gelegenheid moet worden aangegrepen om hem dergelijk commentaar te geven?

martinharskamp

Citaat van: Alex vd Giessen op september 14, 2012, 12:22:57 PM
Helemaal goed als je naar Roze Spreeuw gaat zoeken die op wrn.nl staat, maar om daar nou een RBA -tje met een heel verhaal aan te besteden met als uitslag ....niet gevonden? ???  Zo kan je wel blijven melden, met alles wat je niet kan vinden. Maar goed, we zijn inmiddels wel wat  gewend van FJ...!

Je hebt natuurlijk ook de mooie mogelijkheid om een alert op te slaan i.p.v. te verzenden, waardoor die alleen op de dba-site komt. Als de beheerders je alert toch belangrijk genoeg vinden kunnen die hem alsnog verzenden. Bij twijfel laat je dan de keuze aan de beheerders.

Alex vd Giessen

#655
Helemaal mee eens Martin!!!

En Henk, ik blijf van mening dat onze vriend FJ af en toe best wel eens mag nadenken of het piepje wat hij wil sturen echt wel relevant genoeg is!

Folkert Jan

Voor de zoveelste maal: heb je een probleem met mij(n doen of laten) neem dan persoonlijk contact op. Mijn email staat hier en mijn 06 wordt met een piep verzonden.

Om er toch even op in te gaan. Ik heb nagedacht over opslaan of verzenden. Echter de waarneming stond op waarneming.nl (overigens bekende vogelaar). Als ik em zou opslaan zou men zelf de dba site moeten openen. Daar was echter geen aanleiding toe, omdat de spreeuw daar nog helemaal niet gemeld was. Vandaar dus verzenden.

Overigens redeneer ik puur vanuit het feit: wat had ik zelf gewild dat er was doorgegeven? Om een voorbeeld te geven: dit voorjaar werd er een hop gemeld op het dwingelderveld. Ik heb een halve dag lopen zoeken naar niks. Bleek dat de vogel een heel stuk naar het zuiden was gevlogen. De vogel was alleen op de plek van ontdekking ingevoerd. Was dat doorgegeven geweest had ik de hop waarschijnlijk gewoon gezien.

Totdat de beheerder het onmogelijk maakt zal ik dit soort informatie doorsturen. Ik voorkom liever dat een paar mensen voor noppes geld en tijd lopen uitgeven. Dat er dan mensen zijn die voor noppes hun mobiel moeten bekijken neem ik daarbij op de koop toe. Dat laatste is namelijk gewoon instelbaar.

Btw de ortolaan van het aekingerzand is nog aanwezig, maar erg lastig. In drie uur tijd 2x kort waargenomen. Dit piep ik dan weer niet, omdat de info uit de waarneming van Jeroen nog steeds geldend is.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Datura

Volgens mij moet óf Folkert Jan, óf degene die problemen met zijn meldingen hebben, niet piepen.

Sorry, kon het even niet laten  :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Timo Roeke

Het was iets waar ik vanmiddag nog voor had willen rijden dus dank Folkert.
Het scheelt me weer een uur heen, en een uur terug rijden.

snwja3

Citaat van: Datura op september 14, 2012, 16:08:14 PM
Volgens mij moet óf Folkert Jan, óf degene die problemen met zijn meldingen hebben, niet piepen.

Sorry, kon het even niet laten  :)

;D   ;)
Ze krigen vanavond allemaal nog een mailtje van mij!  :P
Wietze Janse