Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic


migratorius

Citaat van: Jan Borst op maart 16, 2015, 08:13:05 AM
Hisko moet die Duitsers in ieder geval maar gauw iets als www. beobachtung.de aansmeren  ;) , want die sites die ze nu gebruiken zijn echt een ramp als je oudere waarnemingen + informatie probeert terug te vinden.
Volgens mij werd waarneming.nl in de grensgebieden best veel gebruikt, maar de Duitsers hebben voor aansluiting bij het Frans/Zwitserse ornitho gekozen. Ik kan nog wel een paar nadelen opnoemen. Als je iets wil weten: ik mag als regelmatig gebruiker in elk geval onbeperkt zoeken.
Die ring stemt natuurlijk niet optimistisch.

JanHein

Jan Borst

Citaat van: migratorius op maart 16, 2015, 09:28:56 AM
Citaat van: Jan Borst op maart 16, 2015, 08:13:05 AM
Hisko moet die Duitsers in ieder geval maar gauw iets als www. beobachtung.de aansmeren  ;) , want die sites die ze nu gebruiken zijn echt een ramp als je oudere waarnemingen + informatie probeert terug te vinden.
Volgens mij werd waarneming.nl in de grensgebieden best veel gebruikt, maar de Duitsers hebben voor aansluiting bij het Frans/Zwitserse ornitho gekozen. Ik kan nog wel een paar nadelen opnoemen. Als je iets wil weten: ik mag als regelmatig gebruiker in elk geval onbeperkt zoeken.
Die ring stemt natuurlijk niet optimistisch.

JanHein

Het zou handig kunnen zijn om te weten van wanneer tot wanneer hij daar is waargenomen en ook of ze de herkomst van de ring hebben kunnen achterhalen. Nadat hij als Gefangenschaftsflüchtling bestempeld is kan ik er op club300 en ornitho in ieder geval niks meer over vinden en ook op de site van AKNB kon ik niks over deze vogel vinden.

oeverzwaluw

Op de foto van de vogel van Groningen lijkt het wel of de rechterpoot in z'n geheel ontbreekt. Kan gezichtsbedrog zijn, maar toch...
Groet,

Ricardo

frankneijts

Citaat van: Max Berlijn op maart 16, 2015, 05:59:09 AM
Zou dit nu niet meteen een verkeerde ring willen noemen (iets te achterhalen van geringde Steenarenden, Denemarken?) en ja, zou best dezelfde vogel kunnen betreffen.


Maar Max ... [size=78%]Je kunt toch op je klompen aanvoelen dat (wetenschappelijke) ringen bij grote vogels er zó niet uit kunnen zien? Die moeten immers luid en duidelijk opvallen zodat ze ook met een Aldi-scoopje nog afgelezen kunnen worden! Dit lijkt wel een naamplaatje zoals verliefde tienermeisjes cadeau geven aan hun loverboy...[/size] 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HJDT

Waar zit de like-knop Frank?
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Max Berlijn

Zou kunnen Frank, zou ook kunnen dat de vogel zijn kleurring verloren heeft en dit de andere ring is? Als beide duitse vogels dezelfde vogel betreffen (?? voor mij nog onduidelijk), dan jaagt dat beest dus op hazen (zie commentaar, prima voor een wild beest), en als we Steenarenden ook niet meer kunnen vertrouwen....
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

frankneijts

Citaat van: Max Berlijn op maart 16, 2015, 10:45:31 AM
Zou kunnen Frank, zou ook kunnen dat de vogel zijn kleurring verloren heeft en dit de andere ring is? Als beide duitse vogels dezelfde vogel betreffen (?? voor mij nog onduidelijk), dan jaagt dat beest dus op hazen (zie commentaar, prima voor een wild beest), en als we Steenarenden ook niet meer kunnen vertrouwen....


Sorry Max maar dat dingetje ziet er ook niet uit als een standaard VTS-ring natuurlijk: wat ik al zei, t lijkt veel meer op een soort 'tag' of naamplaatje! En dat die vogel(s) prima hazen of ander wild kan/kunnen vangen zegt uiteraard niks: daar worden veel van die rovers in gevangenschap toch juist voor afgericht!? Maar het is niks nieuws toch dat je ook een losvliegende Steenarend in NL niet zonder meer op zijn mooie bruine ogen kunt vertrouwen? Het lijkt me juist een tikje naïef om voetstoots aan te nemen dat zoiets uit Scandinavië is af komen zakken om in Drenthe hazen te komen vangen .... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jan Borst

Citaat van: Max Berlijn op maart 16, 2015, 10:45:31 AM
en als we Steenarenden ook niet meer kunnen vertrouwen....

Zou mooi knaken zijn inderdaad, zijn inmiddels al iets teveel soorten waarvan je (mocht je ooit het geluk hebben er een te ontdekken) je bij voorbaat drukker maakt over het vastleggen van de poten/staart/vleugels/(nagels :P) dan over of je de juiste ID-kenmerken wel weet vast te stellen.

Duitse vogel kwam in ieder geval voorbij omdat Remco hem eind november op facebook plaatste met de opmerking "laat die de grens maar even overwaaien, hij is er nu toch bijna" en toen kwam er al redelijk snel een reactie met het verhaal van die ring. Vandaar dat we er eigenlijk gelijk aan moesten denken toen gister de melding kwam.

Max Berlijn

#6220
@Frank, ik ken geen gevallen van escape Steenarenden, jij?. De soort staat niet op de lijst van "omgekeerde bewijslast". Tevens hebben roofvogels (uilen iets minder) die in gevangenschap zijn uitgebroed (dit zijn/is een juv.) geen moeite met jagen maar wel met het daadwerkelijk opeten (en zich in leven houden) van hun prooien. Al met al, ben ik nog niet zo overtuigd van een escape bij de Duitse vogel. (Blijft overigens voor mij ook niet duidelijk of die geringde poot bij de vogel in kwestie hoort) Ik denk wel dat de kans groot is dat het om dezelfde vogel gaat als in NL, en eeeh de Deense populatie gaat goed en bevind zich op slechts enkele vleugelslagen van NL, het blijft eigenlijk raar dat we er zo weinig krijgen.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Martijn Bot

Citaat van: frankneijts op maart 16, 2015, 11:31:25 AM
dat zoiets uit Scandinavië is af komen zakken om in Drenthe hazen te komen vangen .... 8)
Als je je dan toch uitlaat over andervolks gebied, doe het dan überhaupt correct Frank ... ;)

migratorius

Citaat van: Jan Borst op maart 16, 2015, 09:51:22 AMHet zou handig kunnen zijn om te weten van wanneer tot wanneer hij daar is waargenomen en ook of ze de herkomst van de ring hebben kunnen achterhalen. Nadat hij als Gefangenschaftsflüchtling bestempeld is kan ik er op club300 en ornitho in ieder geval niks meer over vinden en ook op de site van AKNB kon ik niks over deze vogel vinden.
Tot 13 november bij de Dummer (Diepholz), daarna geen meldingen meer.

Overigens zat er in april 2014 drie dagen een (waarschijnlijk oorspronkelijk in Düsseldorf) ontsnapte Steenarend met bel aan poot bij Wesel. Ze bestaan dus wel degelijk Max...

JanHein

Certhia

Citaat van: Martijn Bot op maart 16, 2015, 12:20:45 PM
Citaat van: frankneijts op maart 16, 2015, 11:31:25 AM
dat zoiets uit Scandinavië is af komen zakken om in Drenthe hazen te komen vangen .... 8)
Als je je dan toch uitlaat over andervolks gebied, doe het dan überhaupt correct Frank ... ;)

Die snap ik niet. Of Frank heeft zijn post gecorrigeerd.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

frankneijts

Citaat van: Martijn Bot op maart 16, 2015, 12:20:45 PM
Citaat van: frankneijts op maart 16, 2015, 11:31:25 AM
dat zoiets uit Scandinavië is af komen zakken om in Drenthe hazen te komen vangen .... 8)
Als je je dan toch uitlaat over andervolks gebied, doe het dan überhaupt correct Frank ... ;)

Als je je dan toch uitlaat over andermans spelfouten, doe het dan überhaupt correct Martijn....  8)
(http://www.woorden.org/foute-spellingx.php: even scrollen naar Drent(h)e ..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Certhia op maart 16, 2015, 13:22:23 PM
Citaat van: Martijn Bot op maart 16, 2015, 12:20:45 PM
Citaat van: frankneijts op maart 16, 2015, 11:31:25 AM
dat zoiets uit Scandinavië is af komen zakken om in Drenthe hazen te komen vangen .... 8)
Als je je dan toch uitlaat over andervolks gebied, doe het dan überhaupt correct Frank ... ;)

Die snap ik niet. Of Frank heeft zijn post gecorrigeerd.

Nee hoor maar het ligt er een beetje aan hoe bij-de-tijds je spellingwijzer is denk ik ...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op maart 16, 2015, 13:23:46 PM
Citaat van: Certhia op maart 16, 2015, 13:22:23 PM
Citaat van: Martijn Bot op maart 16, 2015, 12:20:45 PM
Citaat van: frankneijts op maart 16, 2015, 11:31:25 AM
dat zoiets uit Scandinavië is af komen zakken om in Drenthe hazen te komen vangen .... 8)
Als je je dan toch uitlaat over andervolks gebied, doe het dan überhaupt correct Frank ... ;)

Die snap ik niet. Of Frank heeft zijn post gecorrigeerd.

Nee hoor maar het ligt er een beetje aan hoe bij-de-tijds je spellingwijzer is denk ik ...

De spelling 'Drente' is zeldzaam in Nederland.
Herman van der Meer

Jan Borst

#6227
Citaat van: HPM op maart 16, 2015, 13:36:04 PM
Citaat van: frankneijts op maart 16, 2015, 13:23:46 PM
Citaat van: Certhia op maart 16, 2015, 13:22:23 PM
Citaat van: Martijn Bot op maart 16, 2015, 12:20:45 PM
Citaat van: frankneijts op maart 16, 2015, 11:31:25 AM
dat zoiets uit Scandinavië is af komen zakken om in Drenthe hazen te komen vangen .... 8)
Als je je dan toch uitlaat over andervolks gebied, doe het dan überhaupt correct Frank ... ;)

Die snap ik niet. Of Frank heeft zijn post gecorrigeerd.

Nee hoor maar het ligt er een beetje aan hoe bij-de-tijds je spellingwijzer is denk ik ...

De spelling 'Drente' is zeldzaam in Nederland.

De vogels is tot nu toe alleen maar in Groningen gezien.... :rolleye:

Even terug JanHein heb je ook kunnen vinden of die arend (november) inderdaad die geringde is en dat dat waarschijnlijk ook de reden is dat hij nergens meer terug te vinden is (op bijv. de site van AKNB waar wel andere recentere zeldzaamheden te vinden zijn)?

jeroenroelofsen

Fout         Goed        Uitleg
Drente   Drenthe   'Drente' is geschreven volgens de regels van 1995, 'Drenthe' volgens de regels van 2005.

Zullen we het nu weer over vogels hebben?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

frankneijts

Citaat van: HPM op maart 16, 2015, 13:36:04 PM
Citaat van: frankneijts op maart 16, 2015, 13:23:46 PM
Citaat van: Certhia op maart 16, 2015, 13:22:23 PM
Citaat van: Martijn Bot op maart 16, 2015, 12:20:45 PM
Citaat van: frankneijts op maart 16, 2015, 11:31:25 AM
dat zoiets uit Scandinavië is af komen zakken om in Drenthe hazen te komen vangen .... 8)
Als je je dan toch uitlaat over andervolks gebied, doe het dan überhaupt correct Frank ... ;)

Die snap ik niet. Of Frank heeft zijn post gecorrigeerd.

Nee hoor maar het ligt er een beetje aan hoe bij-de-tijds je spellingwijzer is denk ik ...

De spelling 'Drente' is zeldzaam in Nederland.

Niet alleen zeldzaam maar ook (weer) foutief:
http://www.woorden.org/woord/Drenthe (zie opmerking onder 'spelling') èn:
http://www.woorden.org/woord/drente
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Martijn Bot

Citaat van: frankneijts op maart 16, 2015, 13:22:29 PM
Citaat van: Martijn Bot op maart 16, 2015, 12:20:45 PM
Citaat van: frankneijts op maart 16, 2015, 11:31:25 AM
dat zoiets uit Scandinavië is af komen zakken om in Drenthe hazen te komen vangen .... 8)
Als je je dan toch uitlaat over andervolks gebied, doe het dan überhaupt correct Frank ... ;)

Als je je dan toch uitlaat over andermans spelfouten, doe het dan überhaupt correct Martijn....  8)
(http://www.woorden.org/foute-spellingx.php: even scrollen naar Drent(h)e ..)
Dat bedoelde ik nieth. Ik doelde op de provincie; de vogel zat (zit?) in Groningen. Laat maar, mislukt ;-)

Edwin Russer

Citaat van: RWester op maart 15, 2015, 23:57:18 PM
Citaat van: Folkert Jan op maart 15, 2015, 21:57:57 PM
Citaat van: Max Berlijn op maart 15, 2015, 20:52:35 PM
Nou dat is er wel een. Ik geloof dat ik wel drie keer moest gaan voor ik de vogel van Drente in 2002 zag, hopelijk gaat het bij deze makkelijker.

Wat was het verhaal omtrent dat beest dan?


Die vogel in Drenthe destijds had een voorliefde voor oude koeien gemarineerd in slootjes. Alleen, men kwam er toen maar niet achter wáár die slootjes lagen. Dagen heeft men er achter aan gehobbeld
Nu nóg, bij elke claimSteen of zekere, als eerste wil men gelijk die ouwe koeien weten  :angel:


Klopt Remco, een paar voorbeelden.


http://waarneming.nl/waarneming/view/43934273


http://waarneming.nl/waarneming/view/1405934


En trek maar eens een lijntje in het gebied Norg, Westerbork, en Rolde, waar de vogel toentertijd verbleef, dan kun je zien hoe groot het winterterritorium van zo'n vogel is 8)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

migratorius

Citaat van: Jan Borst op maart 16, 2015, 13:46:57 PMEven terug JanHein heb je ook kunnen vinden of die arend (november) inderdaad die geringde is en dat dat waarschijnlijk ook de reden is dat hij nergens meer terug te vinden is (op bijv. de site van AKNB waar wel andere recentere zeldzaamheden te vinden zijn)?
Ik heb ook op Gefängnisflüchtling gezocht, maar kreeg geen extra waarnemingen.
Het ging overigens om dezelfde vogel: http://www.ornitho.de/index.php?m_id=54&mid=124582 (foto gemaakt bij Diepholz).

JanHein

frankneijts

Citaat van: Martijn Bot op maart 16, 2015, 13:56:38 PM
Citaat van: frankneijts op maart 16, 2015, 13:22:29 PM
Citaat van: Martijn Bot op maart 16, 2015, 12:20:45 PM
Citaat van: frankneijts op maart 16, 2015, 11:31:25 AM
dat zoiets uit Scandinavië is af komen zakken om in Drenthe hazen te komen vangen .... 8)
Als je je dan toch uitlaat over andervolks gebied, doe het dan überhaupt correct Frank ... ;)

Als je je dan toch uitlaat over andermans spelfouten, doe het dan überhaupt correct Martijn....  8)
(http://www.woorden.org/foute-spellingx.php: even scrollen naar Drent(h)e ..)
Dat bedoelde ik nieth. Ik doelde op de provincie; de vogel zat (zit?) in Groningen. Laat maar, mislukt ;-)

Sorry Martijn, was anders wel grappig geweest... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

chatman

Geen ruzie maken jongens. ;-)

De vogel zat dus in de provincie Groningen (vlakbij Stadskanaal/Onstwedde). Ik kom er net vandaag met de TV-ploeg. ;-)

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/drentse-vogelaar-spot-zeldzame-steenarend-stadskanaal-video

mvg, Jos
http://www.noordlaarderbos.nl



Jan Borst

Prachtige ontdekking in ieder geval Jos  :duim:

Cygnus

Citaat van: Jan Borst op maart 17, 2015, 10:06:37 AM
Prachtige ontdekking in ieder geval Jos  :duim:

Een prachtige ontdekking van een escape.  8)

In het stukje op de website van rtvdrenthe wordt beweerd dat er binnen een straal van 1000 kilometer geen Steenarenden broeden. In Denemarken broeden al weer een aantal jaren Steenarenden in het Lille Vildmose gebied ten oosten van Kongerslev. Dat is hemelsbreed slechts 475 kilometer van Onstwedde. Het gaat daar om boombroedende Steenarenden. Boombroeden is de gebruikelijke wijze van nestelen van Steenarenden in het Oostzeegebied. Zo broeden alle circa 60 paren Steenarend in Estland in bomen in en rond veengebieden die vergelijkbaar zijn met bijvoorbeeld het Fochteloerveen. Broeden in bergachtige gebieden vindt plaats in de Alpen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Folkert Jan

Zijn er historische broedgevallen bekend van steenarend in NL?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

meeuwissen

#6238
Vandaag sprak ik een inwoner van Onnen, die mij vertelde dat hij de Steenarend zondag, 15 maart, boven zijn akker had gezien.
Hij woont aan de Dalweg in Onnen, de weg omlaag, net voorbij het viaduct. Hij was aan het werk op zijn akker toen de Steenarend in zijn richting kwam aanvliegen. Hij zag dat de arend wat donkerder was dan een gewone Zeearend, iets kleiner ook, lange haaksnavel en grote witte vlekken op de ondervleugel. Hij heeft de waarneming niet doorgegeven omdat Jos de Vries de Steenarend reeds had gemeld.
Om 17:15 uur vloog de Steenarend richting Appelbergen (Haren), mogelijk om daar te overnachten.
Groet Guido

Oenanthe

Citaat van: Folkert Jan op maart 18, 2015, 09:33:56 AM
Zijn er historische broedgevallen bekend van steenarend in NL?
Nee, bij gebrek aan geschikt broedbiotoop. Dat hebben we nooit gehad ook.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips