Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

migratorius

Grappig dat de eerste (twitchbare) Siberische Boompieper voor Groningen voorafgegaan werd door een waarneming op telpost Eemshaven.

JanHein

Vincent Hart

Citaat van: adriaens op november 05, 2014, 19:44:17 PM
Citaat van: Jan van der Laan op november 05, 2014, 18:01:49 PM
Citaat van: adriaens op november 05, 2014, 17:41:52 PM
Google noch Facebook kennen een "Mercedes Verrijdt"...
Duidelijk een hoax, lijkt mij.
Euh, buiten Google en Facebook is er ook nog een wereld. De niet virtuele wereld O0

Waarin Mercedes woont samen met haar broertjes Romeo-Alfa en Martijn-Aston! Right...  :rolleye:
Inmiddels blijkt (zie http://waarneming.nl/waarneming/view/89670857) dat Mercedes wat moeite had met de werking van onze site en gaat ze haar Portugese (...) waarnemingen op Observado invoeren.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

KorHaan

Citaat van: Vincent Hart op november 06, 2014, 18:10:00 PM
Citaat van: adriaens op november 05, 2014, 19:44:17 PM
Citaat van: Jan van der Laan op november 05, 2014, 18:01:49 PM
Citaat van: adriaens op november 05, 2014, 17:41:52 PM
Google noch Facebook kennen een "Mercedes Verrijdt"...
Duidelijk een hoax, lijkt mij.
Euh, buiten Google en Facebook is er ook nog een wereld. De niet virtuele wereld O0

Waarin Mercedes woont samen met haar broertjes Romeo-Alfa en Martijn-Aston! Right...  :rolleye:
Inmiddels blijkt (zie http://waarneming.nl/waarneming/view/89670857) dat Mercedes wat moeite had met de werking van onze site en gaat ze haar Portugese (...) waarnemingen op Observado invoeren.


Woeps! Mijn excuses aan Mercedes voor mijn aanvankelijke achterdocht...  :-[ :angel:
Vincent  :duim:

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

adriaens

Ho!?  :o
Als admin word je al heel gauw (te) sceptisch...

Rob Koelman

Hmm, een interessante wending. Toch wil ik even het volgende noemen:

De waarnemer geeft aan - nadat er door de admins opmerkingen zijn geplaatst bij de waarnemingen van kuifleeuwerik en graszanger - dat de foto van de graszanger inderdaad niet in Nederland is gemaakt: De foto's zijn in Portugal genomen in de Serra da Estrela.

Volgens de waarnemer heeft ze geprobeerd de waarneming op deze locatie in te voeren, maar heeft de computer daar spontaan een locatie in Nederland van gemaakt: ik probeerde de exacte plaats waar ik de foto's heb genomen in te vullen, maar het was niet mogelijk en opeens besliste de computer zelf een bepaalde plaats in Nederland.

Ik heb zelf eens geprobeerd om via waarneming.nl een willekeurige soort in te voeren voor Portugal, maar dat is onmogelijk. Het systeem geeft een foutmelding (This area is outside the working range.) en de waarneming is niet op te slaan...

Inmiddels zijn er sinds vandaag vier waarnemingen voor Portugal ingevoerd (http://observado.org/user/photos/73334), waaronder de bewuste graszanger. De kuifleeuwerik staat er niet bij. Eén van de waarnemingen zou vandaag (6 november) zijn gedaan.

Blijft toch allemaal een beetje merkwaardig. Zie ook het eerdere bericht over de waarnemingsgeschiedenis van deze waarnemer (één ingevoerde waarneming in 2009, twee in 2011 en vijf in de tweede helft van 2014).

Natuurlijk kan het gaan om een waarnemer die nogal onhandig is als het gaat om het invoeren van waarnemingen op waarneming.nl of observado.org. Toch ben ik daar op grond van bovenstaande nog niet 100% van overtuigd. Hopelijk blijkt mijn argwaan later alsnog onterecht.

Los van dat alles: er staan nog altijd twee aantoonbaar onjuiste waarnemingen van kuifleeuwerik en graszanger op waarneming .nl.

Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Even tussendoor: Die haar naam is toch hilarisch!  :rolleye: ;D
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

Citaat van: OlivierO op november 06, 2014, 21:31:36 PMEven tussendoor: Die haar naam is toch hilarisch!  :rolleye: ;D

Maar zoals eerder gezegd niet onmogelijk, zowel wat betreft de voornaam als de achternaam. Zeker in zuidelijkere landen is Mercedes als naam heel normaal zelfs. Met de interpretatie van de naam kan je dus twee kanten op...
Met vriendelijke groet, Rob

Guus Peterse

Citaat van: Rob Koelman op november 06, 2014, 21:29:27 PM
Los van dat alles: er staan nog altijd twee aantoonbaar onjuiste waarnemingen van kuifleeuwerik en graszanger op waarneming .nl.
Dat komt goed Rob want die zijn allebei in behandeling. Overigens, die kuifleeuwerik staat als soort onbekend geboekt en doet als zodanig weinig kwaad.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Rob Koelman op november 06, 2014, 21:39:59 PM
Citaat van: OlivierO op november 06, 2014, 21:31:36 PMEven tussendoor: Die haar naam is toch hilarisch!  :rolleye: ;D

Maar zoals eerder gezegd niet onmogelijk, zowel wat betreft de voornaam als de achternaam. Zeker in zuidelijkere landen is Mercedes als naam heel normaal zelfs. Met de interpretatie van de naam kan je dus twee kanten op...

Weet je toevallig ook wat de achternaam was van de uitvinder van de auto? ;) (En waar de toevoeging "Benz" vandaan komt?)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

OlivierO

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 06, 2014, 21:48:43 PM
Citaat van: Rob Koelman op november 06, 2014, 21:39:59 PM
Citaat van: OlivierO op november 06, 2014, 21:31:36 PMEven tussendoor: Die haar naam is toch hilarisch!  :rolleye: ;D

Maar zoals eerder gezegd niet onmogelijk, zowel wat betreft de voornaam als de achternaam. Zeker in zuidelijkere landen is Mercedes als naam heel normaal zelfs. Met de interpretatie van de naam kan je dus twee kanten op...

Weet je toevallig ook wat de achternaam was van de uitvinder van de auto? ;) (En waar de toevoeging "Benz" vandaan komt?)

Bon, ik ken zelf iemand die Mercedes heet, zij het wel als tweede naam, maar de combinatie "Mercedes" en "Verrijdt". Komaan ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

frankneijts

Citaat van: OlivierO op november 06, 2014, 22:43:31 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 06, 2014, 21:48:43 PM
Citaat van: Rob Koelman op november 06, 2014, 21:39:59 PM
Citaat van: OlivierO op november 06, 2014, 21:31:36 PMEven tussendoor: Die haar naam is toch hilarisch!  :rolleye: ;D

Maar zoals eerder gezegd niet onmogelijk, zowel wat betreft de voornaam als de achternaam. Zeker in zuidelijkere landen is Mercedes als naam heel normaal zelfs. Met de interpretatie van de naam kan je dus twee kanten op...

Weet je toevallig ook wat de achternaam was van de uitvinder van de auto? ;) (En waar de toevoeging "Benz" vandaan komt?)

Bon, ik ken zelf iemand die Mercedes heet, zij het wel als tweede naam, maar de combinatie "Mercedes" en "Verrijdt". Komaan ...

Nou heb ik toevallig over de naam "Olivier Olyslaegers" ook al geruime tijd zo mijn bedenkingen......  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

caliprobola

Citaat van: Rob Koelman op november 07, 2014, 00:10:21 AM
Nog meer merkwaardige zaken m.b.t. de graszanger van Mercedes Verrijdt

Ik ben een aantal jaar geleden toevallig zelf in het Parque Natural da Serra da Estrela (de door de waarnemer opgegeven locatie van de graszanger) geweest en kon mij niet herinneren dat ik daar graszangers had gezien. Daarom even het soortenlijstje van het gebied op observado bekeken. En raad eens: graszanger is NIET bekend uit het park (terwijl er meer dan 1000 vogelwaarnemingen bekend zijn uit het gebied). En uitgerekend deze onervaren (zegt ze tenminste zelf) waarnemer blundert tegen een graszanger aan en maakt er ook nog een 'bewijsplaatje' van...

Het wordt er allemaal niet geloofwaardiger op...




Of misschien heb je zelf niet zo goed opgelet... De volledigheid en betrouwbaarheid van observation.org als database is veel kleiner dan van de Nederlandse en Belgische versie dus is het niet omdat in één gebied nog geen waarnemingen van een soort gebeurd zijn dat ze er niet voorkomt. Observation.org wordt hoofdzakelijk gevuld door Nederlandse/Belgische waarnemers die op reis gaan. Bovendien zie je in gebieden in de buurt veel waarnemingen van graszanger opduiken. Gezien Mercedes blijkbaar weinig ervaring heeft met het invoeren van waarnemingen kan het best wel zijn dat ze er daar in Portugal een tiental kilometer naast zit maar daar kan het in elk geval minder kwaad. Op een 15-tal kilometer in vogelvlucht bijvoorbeeld deze waarneming. Nu vind ik "Jorrit Vlot" toch wel een beetje een vreemde naam, hoor! "Vlotjes" een graszanger claimen op het Iberisch schiereiland! :-\
(Sorry Jorrit, niet persoonlijk bedoeld...)

Uit haar opmerking bij de Nederlandse graszangerwaarneming leid ik overigens af dat ze een Spaanse versie van de Svenson & Mullarney gebruikt (de "ANWB", zeg maar). Wellicht heeft Mercedes dus Iberische roots/familie en op het Iberisch schiereiland is Mercedes alvast niet echt een opvallende voornaam. Dus gewoon, een vrouw met Iberische roots die weinig ervaring heeft met computers maar op familiebezoek wat leuke plaatjes heeft gemaakt en die wil delen. Niets om je slaap voor te laten, tijd om dit hoofdstuk af te sluiten en over te laten aan de admins. Waar blijven die meldingen van die zeldzaamheden!

frankneijts

Citaat van: caliprobola op november 07, 2014, 00:30:19 AM
Citaat van: Rob Koelman op november 07, 2014, 00:10:21 AM
Nog meer merkwaardige zaken m.b.t. de graszanger van Mercedes Verrijdt

Ik ben een aantal jaar geleden toevallig zelf in het Parque Natural da Serra da Estrela (de door de waarnemer opgegeven locatie van de graszanger) geweest en kon mij niet herinneren dat ik daar graszangers had gezien. Daarom even het soortenlijstje van het gebied op observado bekeken. En raad eens: graszanger is NIET bekend uit het park (terwijl er meer dan 1000 vogelwaarnemingen bekend zijn uit het gebied). En uitgerekend deze onervaren (zegt ze tenminste zelf) waarnemer blundert tegen een graszanger aan en maakt er ook nog een 'bewijsplaatje' van...

Het wordt er allemaal niet geloofwaardiger op...




Of misschien heb je zelf niet zo goed opgelet... De volledigheid en betrouwbaarheid van observation.org als database is veel kleiner dan van de Nederlandse en Belgische versie dus is het niet omdat in één gebied nog geen waarnemingen van een soort gebeurd zijn dat ze er niet voorkomt. Observation.org wordt hoofdzakelijk gevuld door Nederlandse/Belgische waarnemers die op reis gaan. Bovendien zie je in gebieden in de buurt veel waarnemingen van graszanger opduiken. Gezien Mercedes blijkbaar weinig ervaring heeft met het invoeren van waarnemingen kan het best wel zijn dat ze er daar in Portugal een tiental kilometer naast zit maar daar kan het in elk geval minder kwaad. Op een 15-tal kilometer in vogelvlucht bijvoorbeeld deze waarneming. Nu vind ik "Jorrit Vlot" toch wel een beetje een vreemde naam, hoor! "Vlotjes" een graszanger claimen op het Iberisch schiereiland! :-\
(Sorry Jorrit, niet persoonlijk bedoeld...)

Uit haar opmerking bij de Nederlandse graszangerwaarneming leid ik overigens af dat ze een Spaanse versie van de Svenson & Mullarney gebruikt (de "ANWB", zeg maar). Wellicht heeft Mercedes dus Iberische roots/familie en op het Iberisch schiereiland is Mercedes alvast niet echt een opvallende voornaam. Dus gewoon, een vrouw met Iberische roots die weinig ervaring heeft met computers maar op familiebezoek wat leuke plaatjes heeft gemaakt en die wil delen. Niets om je slaap voor te laten, tijd om dit hoofdstuk af te sluiten en over te laten aan de admins. Waar blijven die meldingen van die zeldzaamheden!

Perfeitamente Pieter..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Citaat van: frankneijts op november 06, 2014, 23:20:21 PM
Citaat van: OlivierO op november 06, 2014, 22:43:31 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 06, 2014, 21:48:43 PM
Citaat van: Rob Koelman op november 06, 2014, 21:39:59 PM
Citaat van: OlivierO op november 06, 2014, 21:31:36 PMEven tussendoor: Die haar naam is toch hilarisch!  :rolleye: ;D

Maar zoals eerder gezegd niet onmogelijk, zowel wat betreft de voornaam als de achternaam. Zeker in zuidelijkere landen is Mercedes als naam heel normaal zelfs. Met de interpretatie van de naam kan je dus twee kanten op...

Weet je toevallig ook wat de achternaam was van de uitvinder van de auto? ;) (En waar de toevoeging "Benz" vandaan komt?)

Bon, ik ken zelf iemand die Mercedes heet, zij het wel als tweede naam, maar de combinatie "Mercedes" en "Verrijdt". Komaan ...

Nou heb ik toevallig over de naam "Olivier Olyslaegers" ook al geruime tijd zo mijn bedenkingen......  8)

Juist, dus ik eigen mij het recht toe om met andere te lachen om mijn eigen pijn te verzachten.  :rolleye: :angel: ;D ;)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

migratorius

Citaat van: Yeronimo op november 07, 2014, 17:04:46 PM
Provençaalse Grasmus, helaas wel dood.
http://waarneming.nl/waarneming/view/95202001
Indien aanvaard het eerste geval voor Brabant. Toch verrassend met al die (helaas gaspeldoornloze) heidevelden.

JanHein

PS: als geboren Bredanaar had ik natuurlijk nog wel iets lolligs op te merken over Tilburg, maar voor je het weet heb je weer zo'n misplaatste onzindiscussie.

Rob Koelman

#5777
Citaat van: migratorius op november 07, 2014, 17:15:26 PMIndien aanvaard het eerste geval voor Brabant.

Géén kwekersring en alle teentjes ok...  ;)


Citaat van: migratorius op november 07, 2014, 17:15:26 PMPS: als geboren Bredanaar had ik natuurlijk nog wel iets lolligs op te merken over Tilburg, maar voor je het weet heb je weer zo'n misplaatste onzindiscussie.

Nou willen we het weten ook! ...  :wacko:
Met vriendelijke groet, Rob

frankneijts

Citaat van: migratorius op november 07, 2014, 17:15:26 PM
Citaat van: Yeronimo op november 07, 2014, 17:04:46 PM
Provençaalse Grasmus, helaas wel dood.
http://waarneming.nl/waarneming/view/95202001
Indien aanvaard het eerste geval voor Brabant. Toch verrassend met al die (helaas gaspeldoornloze) heidevelden.

JanHein


Valt misschien nog mee: de Oirschotse Hei, toch al een wat onderschat gebied geloof ik, heeft hier en daar wat Ulex-struwelen Jan Hein:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

migratorius

Citaat van: frankneijts op november 07, 2014, 18:39:35 PM
Citaat van: migratorius op november 07, 2014, 17:15:26 PM
Citaat van: Yeronimo op november 07, 2014, 17:04:46 PM
Provençaalse Grasmus, helaas wel dood.
http://waarneming.nl/waarneming/view/95202001
Indien aanvaard het eerste geval voor Brabant. Toch verrassend met al die (helaas gaspeldoornloze) heidevelden.
Valt misschien nog mee: de Oirschotse Hei, toch al een wat onderschat gebied geloof ik, heeft hier en daar wat Ulex-struwelen Jan Hein
Ook iets teveel militairen wat mij betreft...
Ik ken alleen wat Gaspeldoorn van knooppunt Annabosch (ook geen plek om te gaan vogelen!)

JanHein

GertJ

De Spaanse Mus van de Maasvlakte is kennelijk deze week toch nog gezien:
http://waarneming.nl/waarneming/view/95197093
Heeft door al dat Mercedes-gedoe geen aandacht gekregen hier?
Groet Gert Jager

Rob Koelman

Citaat van: GertJ op november 08, 2014, 07:41:19 AMDe Spaanse Mus van de Maasvlakte is kennelijk deze week toch nog gezien: http://waarneming.nl/waarneming/view/95197093

Beschrijving is wat beperkt en laat ruimte voor twijfel...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op november 08, 2014, 11:43:15 AM

Citaat van: GertJ op november 08, 2014, 07:41:19 AMDe Spaanse Mus van de Maasvlakte is kennelijk deze week toch nog gezien: http://waarneming.nl/waarneming/view/95197093

Beschrijving is wat beperkt en laat ruimte voor twijfel...

Ik zie geen beschrijving.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: GertJ op november 08, 2014, 07:41:19 AMDe Spaanse Mus van de Maasvlakte is kennelijk deze week toch nog gezien: http://waarneming.nl/waarneming/view/95197093

Citaat van: Rob Koelman op november 08, 2014, 11:43:15 AM
Beschrijving is wat beperkt en laat ruimte voor twijfel...

Citaat van: HPM op november 08, 2014, 11:50:57 AMIk zie geen beschrijving.

Dat zei ik dus (voor de goede verstaander; niet letterlijk)...
Met vriendelijke groet, Rob

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Marmereend 2014
Schiedam 11 jan - 12 jan
Wassenaar 3 sep - 25 okt (inclusief 20 sep)
Haarlem 20 sep
Rosmalen 8 nov - ...
Herman van der Meer

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jan van der Laan


Vincent Hart

en met (vrijwel) alle kenmerken erop  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers