Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

temmie

Citaat van: michiel1981 op januari 23, 2014, 07:58:33 AM
Ik snap al dat geleuter over "de lijst" niet hoor. Het lijkt mij dat dit je hobby (geen tweede baan) is en het voor jezelf doet en niet om af te steken naar anderen over een speciaal lijstje wat door een speciaal groepje mensen gekeurd word..... en als je niet op de lijstje staat dan hoor je er niet bij  >:D
En dan zitten er ook nog mensen tussen die zelf een goedgekeurde soort hebben die weinig andere mensen gezien hebben en bij iedere nieuwe waarneming van die soort gelijk escape en onwaarschijnlijk beginnen te schreeuwen want o wee laten we vooral een ander het niet gunnen.... Zo stond er ook 1 bij de sneeuwuil te zaniken over dat hij niet telt bla bla.... waarop ik zei: Wat doe je hier dan? En toen werd het stil......
De meeste vogelaars die ik tegenkom in het veld zijn aardig op leeftijd maar het lijkt wel alsof hun kinderen op het forum zitten  :-X


Akkoord ivm individuele lijsten, maar een nuance: je vergeet te melden dat "de lijst" ook gewoon dient om aan te geven hoeveel soorten er in een land zitten, en hoe ze daar ooit gekomen zijn (of weer verdwenen). Het hangt allemaal aan mekaar vast, en "de lijst" lijkt daarin niet zo belangrijk, maar dan kan je alles beginnen relativeren (bvb. wat boeit het hoeveel soorten er in Nederland zijn, en eentje meer of minder boeit dan ook niet, en uitsterven van soorten of exoteninvasies die binnen x-aantal jaar een grote impact kunnen hebben op onze fauna/flora boeien dan ook niet).
De lijst hoort dus ergens binnen die tak van de wetenschap die biologie heet, en hoe meer mensen ermee bezig zijn, hoe beter voor wetenschap. En ik denk niet dat je daar licht over moet gaan.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

garryb

#4201
CiteerDe lijst hoort dus ergens binnen die tak van de wetenschap die biologie heet, en hoe meer mensen ermee bezig zijn, hoe beter voor wetenschap. En ik denk niet dat je daar licht over moet gaan.

Alleen is de totstandkoming van die lijst zelf gerust pseudowetenschappelijk te noemen, want wat dwaalgasten betreft deels gebaseerd op niet bewijsbare aannames en meningen, niet op per geval te verifiëren of te falsificeren feiten (waar het de herkomst van de vogel betreft). Een wetenschappelijk houdbare lijst zou een stuk korter zijn! (Maar doet vast geen recht aan de realiteit, dat snap ik ook wel).

Marcel van kammen

@Steven Wytema: Er zijn onlangs twee Arendbuizerden ontsnapt bij iemand in die omgeving die nog veel meer roofvogels had. Geen idee of er al 1 is teruggevangen,1 zwerft er zowiezo nog rond.

michielg

Citaat van: garryb op januari 23, 2014, 09:41:28 AM
CiteerDe lijst hoort dus ergens binnen die tak van de wetenschap die biologie heet, en hoe meer mensen ermee bezig zijn, hoe beter voor wetenschap. En ik denk niet dat je daar licht over moet gaan.

Alleen is de totstandkoming van die lijst zelf gerust pseudowetenschappelijk te noemen, want wat dwaalgasten betreft deels gebaseerd op niet bewijsbare aannames en meningen, niet op per geval te verifiëren of te falsificeren feiten (waar het de herkomst van de vogel betreft). Een wetenschappelijk houdbare lijst zou een stuk korter zijn! (Maar doet vast geen recht aan de realiteit, dat snap ik ook wel).

Briljant :duim:

hiskodevries

@Jeroennetje2013: Wauw #sneeuwuil gesignaleerd Zijpestraat #Hoofddorp, hij zit op het dak van een huis! Wat een mooi beest zeg!!
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Pim

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl


DKoppenol

Ik zet mijn geld op een nepaccount. 1 tweet, 0 volgers.... Geen foto oid.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Klaas van Dijk

Citaat van: Max Berlijn op januari 23, 2014, 06:07:57 AMResumerend is er voor mij (..) een verschil tussen "vrijwel zeker, gedeeltelijk en zonder zeker te zijn bijgevoerd" (lees weinig invloed van de menselijke hand) zoals bij de Sneeuwuilen maar ook bij bijv. Amerikaanse Gorzen, en "zeker, geheel en met bijvoeren" (veel invloed van de menselijke hand) zoals die [Kaapverdische] mussen, de Kaapse Gier etc.

Max, volgens mij heb je hier een goed punt te pakken en maak je hier een onderscheid wat ook in biologisch / biogeografisch (etc.) opzicht relevant is en dus hout snijdt.

Tegelijkertijd maakt deze onderverdeling duidelijk dat er ergens in het midden een zogenaamd 'grijs gebied' is. Ook dat is geen enkel probleem. Dergelijke grijze gebieden komen veel vaker voor als biologen / ecologen (etc.) dit soort fenomenen gaan categoriseren. De reden is simpel: de natuur laat zich nooit helemaal categoriseren door mensen die alles in hokjes willen indelen.

Groetjes, Klaas

meeuwiss

Moi Klaas,
Het blijft schipperen met die Canadese sneeuwuilen! Volgens mij kunnen we deze verstekelingen wel degelijk in een hokje plaatsen. De uilen zijn volgens mij niet op eigen kracht de oceaan, over een afstand van 3989 km, overgevlogen; de enkele reis New Foundland - Zeeland.
Tot nog toe zijn er voor Nederland tot 2008 18 aanvaarde gevallen. Als ik het goed begrijp zijn dit allemaal Sneeuwuilen van Europese oorsprong en zijn deze uilen op eigen kracht vanuit het hoge noorden naar het zuiden, Nederland, gevlogen.
Dit onderscheid ligt er gewoon, we moeten wel realistisch blijven.
Desalniettemin zijn ook deze Canadese uilen prachtige beesten en is het heel interessant om ze in het veld te blijven volgen.
Nu maar wachten op de komst van een Noordeuropese Sneeuwuil, ongeveer vergelijkbaar met de Sperweruil in Zwolle.
Met hartelijkegroet
Guido



garryb

CiteerTot nog toe zijn er voor Nederland tot 2008 18 aanvaarde gevallen. Als ik het goed begrijp zijn dit allemaal Sneeuwuilen van Europese oorsprong en zijn deze uilen op eigen kracht vanuit het hoge noorden naar het zuiden, Nederland, gevlogen.


Huh? Dat kun je toch helemaal niet weten? Reeds aanvaarde beesten kunnen wel degelijk ship-assisted zijn en/of van Nearctische oorsprong.

FrankK

Citaat van: meeuwiss op januari 25, 2014, 15:05:29 PM
Moi Klaas,
Het blijft schipperen met die Canadese sneeuwuilen! Volgens mij kunnen we deze verstekelingen wel degelijk in een hokje plaatsen. De uilen zijn volgens mij niet op eigen kracht de oceaan, over een afstand van 3989 km, overgevlogen; de enkele reis New Foundland - Zeeland.
Tot nog toe zijn er voor Nederland tot 2008 18 aanvaarde gevallen. Als ik het goed begrijp zijn dit allemaal Sneeuwuilen van Europese oorsprong en zijn deze uilen op eigen kracht vanuit het hoge noorden naar het zuiden, Nederland, gevlogen.
Dit onderscheid ligt er gewoon, we moeten wel realistisch blijven.
Desalniettemin zijn ook deze Canadese uilen prachtige beesten en is het heel interessant om ze in het veld

Nu maar wachten op de komst van een Noordeuropese Sneeuwuil, ongeveer vergelijkbaar met de Sperweruil in Zwolle.
Met hartelijkegroet
Guido

Er is geen onderscheid.

Citaat van: Leo Heemskerk op januari 25, 2014, 11:27:21 AM
DNA sneeuwuil

Dit bericht kreeg ik van P de Knijff

De uil zelf heeft een circumpolaire distributie met veel uitwisselingen tussen de Palearctische en Nearctische populaties waardoor zowel mtDNA als autosomale DNA verschillen afwezig zijn (het is dus 1 soort zonder DNA-gebaseerde ondersoorten).
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

Edwin Russer

Citaat van: Bas vd Burg op januari 22, 2014, 13:02:34 PM
Zul je oordeel CDNA voor moeten afwachten.

Tsja Folkert-Jan, waarom kuhls dan afwijzen? Gevonden in de haven maar niet bewezen dat vogel op schip heeft gezeten

Bas: ik vond bijgaand artikeltje nog op het net. Ik weet uiteraard niet in hoeverre dit nog door de CDNA is meegewogen.

http://www.vandaagenmorgen.nl/nieuws/4292-zeldzame-kuhl-s-pijlstormvogel-in-haven.html
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

garryb

#4213

Citeer Bas: ik vond bijgaand artikeltje nog op het net. Ik weet uiteraard niet in hoeverre dit nog door de CDNA is meegewogen.
http://www.vandaagenmorgen.nl/nieuws/4292-zeldzame-kuhl-s-pijlstormvogel-in-haven.html

Nou, niet natuurlijk. Er staat niks nieuws in, behalve speculaties opgetekend door een journalist. Feitelijke informatie over hoe/wat is 1:1 van Vogelklas naar CDNA gegaan en is compleet. Of dat beest eerder aan boord zat weet niemand, ook de vinder niet.

caliprobola

Citaat van: FrankK op januari 25, 2014, 15:40:49 PM

Citaat van: Leo Heemskerk op januari 25, 2014, 11:27:21 AM
DNA sneeuwuil

Dit bericht kreeg ik van P de Knijff

De uil zelf heeft een circumpolaire distributie met veel uitwisselingen tussen de Palearctische en Nearctische populaties waardoor zowel mtDNA als autosomale DNA verschillen afwezig zijn (het is dus 1 soort zonder DNA-gebaseerde ondersoorten).
Maar wellicht kan je wel informatie halen betreffende de oorsprong via onderzoek naar stabiele isotopen?

Joostlaan

Citaat van: meeuwiss op januari 25, 2014, 15:05:29 PM
Moi Klaas,
Het blijft schipperen met die Canadese sneeuwuilen! Volgens mij kunnen we deze verstekelingen wel degelijk in een hokje plaatsen. De uilen zijn volgens mij niet op eigen kracht de oceaan, over een afstand van 3989 km, overgevlogen; de enkele reis New Foundland - Zeeland.
Tot nog toe zijn er voor Nederland tot 2008 18 aanvaarde gevallen. Als ik het goed begrijp zijn dit allemaal Sneeuwuilen van Europese oorsprong en zijn deze uilen op eigen kracht vanuit het hoge noorden naar het zuiden, Nederland, gevlogen.
Dit onderscheid ligt er gewoon, we moeten wel realistisch blijven.
Desalniettemin zijn ook deze Canadese uilen prachtige beesten en is het heel interessant om ze in het veld te blijven volgen.
Nu maar wachten op de komst van een Noordeuropese Sneeuwuil, ongeveer vergelijkbaar met de Sperweruil in Zwolle.
Met hartelijkegroet
Guido




Maar het is helemaal niet zeker of de vogels die er nu zitten en de andere 18 gevallen echt ship-assisted zijn of niet, zoals Garry al zegt. Natuurlijk is de kans groot bij de gevallen die er nu zitten, maar helemaal zeker weet je het nooit. Voor hetzelfde geld zit er toch een sneeuwuil uit het noorden van Europa. En als je dan toch de sperweruil noemt, die komt ook voor in de bossen van Noord Amerika en zou dus ook ship-assisted kunnen zijn, maar dat nemen we maar niet aan.

Verder ben ik het er inderdaad mee eens dat dit gewoon mooie en wilde vogels zijn en ik vind eigenlijk dat ze ook wel geaccepteerd mogen worden, maar die beslissing laat ik aan CDNA verder.
Groeten,

Joost van der Laan

meeuwiss

#4216
Klopt inderdaad wat Gary en Joost schrijven: het is niet meer te achterhalen of er ook ship-assisted gevallen zitten tussen de tot 2008 18 aanvaarde gevallen van de Sneeuwuil in Nederland. Dna onderzoek levert, omdat we te maken hebben met een circumpolaire soort van het arctische gebied, kennelijk weinig op. Uit wetenschappelijk oogpunt lijkt mij het een erg goed idee van Pieter onderzoek te doen naar oorsprong van de uilen d.m.v. stabiele isotopen. Gaat het om Noord Scandinavie, Noord Rusland, Siberie, Alaska, arctisch Canada of Groenland.
Nog twee weetjes: de grootste afstand die in Europa door een als nestjong geringde Sneeuwuil tot dusver werd afgelegd, bedroeg 1380 km, van Hordaland naar Finnmark (Noorwegen), en in twee gevallen van Zweeds Lapland tot in Siberie. (Uilen van Europa, Mebs Scherzinger, 2000). Bij gebrek aan beter eet een Sneeuwuil ook wel krabben en vissen.
Groet
Guido

Jos Welbedacht

#4217
CiteerEn als je dan toch de sperweruil noemt, die komt ook voor in de bossen van Noord Amerika en zou dus ook ship-assisted kunnen zijn, maar dat nemen we maar niet aan.
Die dook op tijdens een invasie vanuit de juiste regio. Ook meen ik gelezen te hebben (op dit forum of DBA-site) dat S.u.caparoch (de Amerikaan) donkerder is. Ik neem dus inderdaad niet aan dat die vogel ship-assisted is, want er zijn meer aanwijzingen voor het tegendeel (in tegenstelling tot bij de Sneeuwuilen).

Edit: niet donkerder dus, maar iets grotere vlekken op de handpennen. Zie: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=10094&page=1
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Joostlaan

Citaat van: Jos Welbedacht op januari 25, 2014, 17:31:09 PM
CiteerEn als je dan toch de sperweruil noemt, die komt ook voor in de bossen van Noord Amerika en zou dus ook ship-assisted kunnen zijn, maar dat nemen we maar niet aan.
Die dook op tijdens een invasie vanuit de juiste regio. Ook meen ik gelezen te hebben (op dit forum of DBA-site) dat S.u.caparoch (de Amerikaan) donkerder is. Ik neem dus inderdaad niet aan dat die vogel ship-assisted is, want er zijn meer aanwijzingen voor het tegendeel (in tegenstelling tot bij de Sneeuwuilen).

Edit: niet donkerder dus, maar iets grotere vlekken op de handpennen. Zie: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=10094&page=1

Ah, dat wist ik niet, dat er een verschil was. Maar ik bedoelde ermee dat hoezeer de bewijzen ook wijzen in een bepaalde richting, het kan toch altijd er op een andere manier zijn gekomen.
Groeten,

Joost van der Laan

migratorius

Citaat van: caliprobola op januari 25, 2014, 15:53:31 PMMaar wellicht kan je wel informatie halen betreffende de oorsprong via onderzoek naar stabiele isotopen?
Vergeleken met Scandinavië zouden vogels uit Labrador meer deuterium, maar uit bijvoorbeeld noordelijk Baffinland minder deuterium in hun veren moeten hebben, dus dat is niet zo makkelijk!

JanHein

rinsevdvliet

Bij speculaties over de herkomst van de Sneeuwuilen op de Nederlandse lijst valt mij op dat niemand (toch?) nog genoemd heeft dat de soort als broedvogel in Europa ronduit zeldzaam is (in Scandinavië hooguit een paar honderd paar of (veel) minder).

Vriendelijke groeten,
Rinse van der Vliet

Jildert

Via app-groep Gelders VogelNet: Parelduiker op Rhederlaag zou mogelijk een Geelsnavelduiker zijn. Enkele mensen zijn ter plekke bezig met de determinatie...

frankmeer

Frank van der Meer

augustvansteensel

Citaat van: Jildert op januari 26, 2014, 16:19:25 PM
Via app-groep Gelders VogelNet: Parelduiker op Rhederlaag zou mogelijk een Geelsnavelduiker zijn. Enkele mensen zijn ter plekke bezig met de determinatie...

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=67743&page=1

Hij is nu zeker blijkbaar.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

JohanvantBosch

Citaat van: Jildert op januari 26, 2014, 16:19:25 PM
Via app-groep Gelders VogelNet: Parelduiker op Rhederlaag zou mogelijk een Geelsnavelduiker zijn. Enkele mensen zijn ter plekke bezig met de determinatie...
Inmiddels zeker en met foto....
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=67743&page=1

Edwin Russer

Citaat van: JohanvantBosch op januari 26, 2014, 16:26:46 PM
Citaat van: Jildert op januari 26, 2014, 16:19:25 PM
Via app-groep Gelders VogelNet: Parelduiker op Rhederlaag zou mogelijk een Geelsnavelduiker zijn. Enkele mensen zijn ter plekke bezig met de determinatie...
Inmiddels zeker en met foto....
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=67743&page=1

Plaatje,

http://www.dutchbirdalerts.nl/thumb/600/19
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Martijn Bot

#4226
Wat gaaf, weer. Het gaat maar door en door. Volgens mij zijn we nu inmiddels een maand of acht hét vogelland van Europa wat betreft zeldzaamheden. Het heeft ons eigenlijk slechts aan één (spierwitte) soort echt ontbroken, maar we treuren niet te vroeg.

cursorius

Citaat van: Martijn Bot op januari 26, 2014, 16:54:15 PM
Wat gaaf, weer. Het gaat maar door en door. Volgens mij zijn we nu inmiddels een maand of acht hét vogelland van Europa wat betreft zeldzaamheden. Het heeft ons eigenlijk slechts aan één (spierwitte) soort echt ontbroken, maar we treuren niet te vroeg.

Die Ivoormeeuw, want daar doel je op lijkt me, zal dan ook wel in Gelderland opduiken..... Waaom woon ik ook alweer aan de kust....

mhoekstein

vr.groet
Mark Hoekstein

Rene Janssen

Citaat van: cursorius op januari 26, 2014, 18:44:18 PMzal dan ook wel in Gelderland opduiken..... Waaom woon ik ook alweer aan de kust....
Weinig dode zeehonden in het binnenland, maar die worden ook enkel maar voorkomen langs de kust, dus de voorspelling zou zomaar uit kunnen komen...
René Janssen