Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Willem_Bosma

Blijkbaar is er wel gezocht naar de Provencaalse Grasmus, maar was er geen spoor van de vogel te bekennen (Zie bij extra informatie): http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=63737
Groeten,
Willem

Velp/Opeinde

Mijn blog; http://natuurblog89.wordpress.com/

laatvlieger

Citaat van: Willem_Bosma op november 08, 2013, 16:55:58 PM
Blijkbaar is er wel gezocht naar de Provencaalse Grasmus, maar was er geen spoor van de vogel te bekennen (Zie bij extra informatie): http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=63737
Ja, dan hebben ze dus niet goed genoeg gezocht...  ;)

Zo zinloos om dat weer zo snel op te geven. Goede kans dat dit beest daar nog ergens rondhangt.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Thijs Fijen

Niet zo snel concluderen Wouter. Er is van vanochtend tot vanmiddag 17 uur gezocht door minstens 3 man tegelijk. Zelf van 14 tot 17 uur gezocht
Thijs Fijen

laatvlieger

Citaat van: Thijs Fijen op november 08, 2013, 17:34:45 PM
Niet zo snel concluderen Wouter. Er is van vanochtend tot vanmiddag 17 uur gezocht door minstens 3 man tegelijk. Zelf van 14 tot 17 uur gezocht
He Thijs, ik concludeer helemaal niks. Dat van dat niet goed zoeken was natuurlijk met een vette knipoog en prima dat jullie aangeven dat jullie niks hebben gevonden.

Ik probeer alleen aan te geven, dat de soort ondanks jullie zoekactie er nog steeds heel goed kan zitten. Als ik die verhalen zo lees, is het gewoon een lastig beest. Wie weet zit hij het grootste deel van de tijd wel op een ander terrein?

Maar als alles goed gaat, zit ik daar morgen zelf ook, dus dan kan ik met je meevoelen ;-)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rikstar

Ondertussen meerdere foto's aanwezig! Leuk beestje :duim: :)  Laat hem nog even 2 weken aanwezig blijven graag  :P

Citaat van: Jacob Molenaar op november 08, 2013, 16:37:30 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/80150212 eerste foto's van witbandkruisbek.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Thijs Fijen

Citaat van: laatvlieger op november 08, 2013, 18:01:46 PM
Citaat van: Thijs Fijen op november 08, 2013, 17:34:45 PM
Niet zo snel concluderen Wouter. Er is van vanochtend tot vanmiddag 17 uur gezocht door minstens 3 man tegelijk. Zelf van 14 tot 17 uur gezocht
He Thijs, ik concludeer helemaal niks. Dat van dat niet goed zoeken was natuurlijk met een vette knipoog en prima dat jullie aangeven dat jullie niks hebben gevonden.

Ik probeer alleen aan te geven, dat de soort ondanks jullie zoekactie er nog steeds heel goed kan zitten. Als ik die verhalen zo lees, is het gewoon een lastig beest. Wie weet zit hij het grootste deel van de tijd wel op een ander terrein?

Maar als alles goed gaat, zit ik daar morgen zelf ook, dus dan kan ik met je meevoelen ;-)
Prima, je zin is multi interpretabel en insinueerde dat wij niet meer gezocht zouden hebben.
Thijs Fijen

Corstiaan Beeke

#3517
Vanmiddag meldde Arjen van Gilst een zekere Aziatische Goudplevier in overgangskleed in het Zandvoortweggebied bij Middelburg. Zijn beschrijving klinkt goed en hij heeft ook wat beeldmateriaal: http://waarneming.nl/waarneming/view/80170153 Hij heeft de ondervleugel niet gezien. Ik heb de vogel wat later onder belabberde omstandigheden nog wel gezien, maar kon er vanwege forse afstand, (te weinig) licht en regen weinig details meer aan zien. Leuke zoekoptie voor na een leuke zeetrektelling op Westkapelle morgen!

Corstiaan Beeke

En deze 'Bladkoning' van gisteren (Oudorp, Noord-Holland) bleek een Pallas' Boszanger te zijn: http://waarneming.nl/waarneming/view/80153864

Folkert Jan

Wordt net via een app groepje hierop gewezen:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Tim de Boer

Bij mij ligt de grens van nl wel een stukje naar het westen vanaf daar;)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Folkert Jan

Citaat van: Tim de Boer op november 09, 2013, 19:47:25 PM
Bij mij ligt de grens van nl wel een stukje naar het westen vanaf daar;)


Als jij nou morgen op de veluwe zo'n beestje vind is je flauwe grap vergeven  O0
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

garryb

#3522
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=454285088015691&set=a.285512328226302.63710.282016391909229&type=1&theater&notif_t=like

Met betrekking tot de mogelijke Flammulated Owl (want dat lijkt het te zijn) in de Grunninger vogelopvang, het zou toch mooi zijn als mensen uit die regio hier contacten hadden/meer te weten zouden kunnen komen (is de vogel geringd bijvoorbeeld?). Het blijft akelig stil. Overigens zijn er van deze soort geen gevallen bekend van oostkust VS. Dan nog is het interessant na te gaan hoe zo'n beest in -of all places- Niezijl beland kan zijn.

Yeronimo

Mijn mening: ontsnapt of illegale handel.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

garryb

Maar waarom? Flammulated Owl is wel een trekvogel. Er moeten m.i. gewoon mensen uit de buurt achter informatie aan i.p.v. blijven speculeren. Straks gooien we een nieuwe voor de WP weg. 

HPM

Citaat van: garryb op november 10, 2013, 20:58:55 PM

Maar waarom? Flammulated Owl is wel een trekvogel. Er moeten m.i. gewoon mensen uit de buurt achter informatie aan i.p.v. blijven speculeren. Straks gooien we een nieuwe voor de WP weg.

Ach ja, hoop doet leven.

Herman van der Meer

garryb

#3526
Ach tja, een kaartje. Gevallen van Varied Trush en Elegant Tern werden aanvankelijk ook niet geloofd, totdat ze zich herhaalden. Ook al lijkt het nog zo onwaarschijnlijk, dan nog kun je beter goed onderzoek doen als je daar de kans voor hebt (=een levende of dode vogel in hand hebt).

Peter de Vries

Veertjes verzamelen (eentje uit de rug en topje handpen). Ik kan de isotopen-analyse wel regelen.
groet,
Peter

garryb

#3528
 Reactie op de facebookpagina: het is in ieder geval een escape. En naar zeggen van de eigenaar een "oosterse of Indische dwergooruil" (=Collared Scops Owl):
CiteerStichting Faunavisie Wildcare Beste mensen hierbij even een bericht na alle reacties die bij ons binnen zijn gekomen: De vermeende dwergooruil (Otis scops) die vorige week bij ons binnen kwam, bleek later die dag een Indische dwergooruil te zijn. De vogel was niet geringd maar bleek 10 weken eerder ontsnapt te zijn bij een particulier. Bij binnenkomst was het diertje stervende maar het infuus kikkerde hem of haar weer op, maar omdat de vogel niet wilde eten, hebben we de vogel onder dwang gevoerd en dat wierp zijn vruchten af. Sinds gister is, dankzij de media aandacht, de eigenaar gevonden en deze wist te melden dat het om een oosterse of Indische dwergooruil gaat. Het uiltje is inmiddels weer bij de eigenaar terug. Hoewel het niet om de inheemse soort ging, is het toch bijzonder om zo'n vogel onder handen te hebben. Dankzij de inzet van de dierenambulance Zuidhorn en onze inspanningen hebben we een bijzonder vogeltje een tweede kans kunnen geven en z'n maatje en verzorger zeer gelukkig gemaakt, mission succeeded. Wij van Faunavisie willen jullie van harte bedanken voor de interesse die is getoond en ook voor alle support die we via deze pagina krijgen. Bedankt!

NB Ik zie dat eerdere geplaatst enthousiast commentaar hier ("hier moeten mensen serieus achteraan gaan"), vermoedelijk n.a.v. dit nieuws, ijlings is weggehaald. Grappig.

Yeronimo

Behoort zo een dier geen ring te dragen als het legaal gehouden wil worden in Nederland? Of zal deze een chip dragen en is dat ook genoeg?
Lijkt mij lastig als dit plaats vind met een echte dwergooruil bijvoorbeeld. Hoe gaan we in het veld na of deze wild of ontsnapt is als deze geen ring meer draagt?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jeroen Nagtegaal

Alleen inheemse soorten dienen aantoonbaar gekweekt te zijn...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Timo Roeke

Citaat van: Yeronimo op november 10, 2013, 23:52:04 PM
Behoort zo een dier geen ring te dragen als het legaal gehouden wil worden in Nederland?

De discussie of een dergelijk dier in gevangenschap behoort, vind ik interessanter. Maar dat is iets voor een ander topic.

maartenwielstra

Nóg interessanter vind ik de vraag in hoeverre aangetoond is dat de eigenaar de eigenaar is...zeker omdat de vogel ongeringd was. Lijkt me een zaak voor de politie om dat uit te zoeken. Los je ook gelijk een deel van de vorige interessante vraag op.

HPM

Citaat van: maartenwielstra op november 11, 2013, 13:24:31 PM

Nóg interessanter vind ik de vraag in hoeverre aangetoond is dat de eigenaar de eigenaar is...zeker omdat de vogel ongeringd was. Lijkt me een zaak voor de politie om dat uit te zoeken. Los je ook gelijk een deel van de vorige interessante vraag op.


Nog veel interessanter is de vraag hoe aangetoond zou worden dat het beest uit Amerika (of India) is komen vliegen als het gewoon ergens in een boom was gezien.
Kennelijk is de beste manier om nieuwe soorten voor de WP te scoren het verdacht maken van vogelhouders.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Het lijkt me niet meer dan logisch dat wanneer iemand een gevonden 'voorwerp' komt opeisen, je probeert te verifiëren of die persoon ook de rechtmatige eigenaar is.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

snwja3

Maar het geeft wel aan dat die uiltjes gehouden worden (zonder ring). Is die niet van hem dan wel van zijn collega.
Wietze Janse

frankneijts

Citaat van: snwja3 op november 11, 2013, 15:37:56 PM
Maar het geeft wel aan dat die uiltjes gehouden worden (zonder ring). Is die niet van hem dan wel van zijn collega.


Google bijv. op "uilen kweken" (o.i.d.) en kijk dan maar eens op de diverse sites wat de heren & dames allemaal voor uilensoorten fokken of toch tenminste in gevangenschap houden...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: Vincent Hart op november 11, 2013, 15:32:24 PM
Het lijkt me niet meer dan logisch dat wanneer iemand een gevonden 'voorwerp' komt opeisen, je probeert te verifiëren of die persoon ook de rechtmatige eigenaar is.

Maar dat is niet de taak van iemand die zo graag zou willen dat het beest wild is omdat het dan op zijn lijstje kan maar in dit geval van de asielhouder. Ik kan me moeilijk voorstellen dat die hem aan de eerste de beste heeft meegegeven.
Herman van der Meer

Vincent Hart

De persoon die je beschrijft zit wellicht in je hoofd, in elk geval is ie in deze discussie niet langsgekomen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op november 11, 2013, 16:11:21 PM
De persoon die je beschrijft zit wellicht in je hoofd, in elk geval is ie in deze discussie niet langsgekomen.

O, zou dát het zijn?
Herman van der Meer