Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap Denee

Dit hoort er bij, Rob: even lekker zagen. Zal de spanning wel zijn...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

ArjanH

Citaat van: Rob Halff op juli 28, 2012, 22:53:00 PM
Nou, ik weet wel wat ik doe morgen...eerste licht! Wil hem graag zien! Voor de mensen die twijfelen, vooral niet gaan en thuis blijven zou ik zeggen... ;)


Prachtige waarneming en heel bijzonder maar ik ken geen twijfel. Ik ga in ieder geval niet.


Yeronimo

Citaat van: August op juli 28, 2012, 22:35:49 PM
Er is een ook een tweede waarnemer waren ze met ze tweeën of is dit onafhankelijk van elkaar, zo ja hoe laat was dat
http://waarneming.nl/waarneming/view/70079123

Ik heb Merel en Atze vanavond/vannacht nog gesproken. Ze waren die dag samen.

Iets meer details: Ze hadden de Kortbekzeekoet ongeveer 50 meter voor de monding van de pier. Erg dichtbij de pier dus, wellicht dat hij daar gewoon rondhangt. Ze hebben hem gezien vanaf de varende boot, dus hebben hem uiteraard niet super lang kunnen bekijken.
Super vondst Merel en Atze ;)!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden


frankw

Hij zit nu op de kant. Hoe gaaf is dat.. :rolleye:

Ben Wielstra

Altijd  mooi om een vogel te zien sterven!

HPM

Citaat van: Ben Wielstra op juli 29, 2012, 10:12:18 AM

Altijd  mooi om een vogel te zien sterven!


Er staat me iets bij van een Zwarte Zeekoet en een hond.
Herman van der Meer

frankw

Ik ben niet geweest dus ik weet niet in welke staat hij op de kant zit. 8)

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HJDT

Fijn om te horen Hisko maar het ging niet om jou  ;D
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Ben Wielstra

Op de kant zitten = niet goed.

Folkert Jan

Citaat van: Ben Wielstra op juli 29, 2012, 11:47:56 AM
Op de kant zitten = niet goed.


In theorie misschien, maar met het beest leek niets mis.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jvdlaan

Speciaal voor Ben, hier een foto van een Dikbekzeekoetenziekenhuis (leuk woord voor scrabble overigens) ;)

http://www.flickr.com/photos/mgsbird/5141391170/

Rob Halff

Citaat van: rnbflavour op juli 29, 2012, 13:28:19 PM
Citaat van: Ben Wielstra op juli 29, 2012, 11:47:56 AM
Op de kant zitten = niet goed.


In theorie misschien, maar met het beest leek niets mis.

Nou dan heb je niet goed gekeken want ik heb wel degelijk iets van een olie achtig goedje gezien in zijn hals aan beide zijden.

Theovanv

Beestje zat rustig even op de kant, keek af en toe alert om zich heen, sloeg af en toe even de vleugels uit, na niet al te lange tijd dook hij weer  het water in maar hij raakte "vast" in het doolhof van stenen in het water, maar na vele pogingen begreep hij dat over de stenen moest klimmen en er niet onderdoor kon duiken :D Af en toe duikend zwom hij een stuk uit de kust en ging zich daar zitten poetsen. Zag er allemaal vrij normaal uit.

Overigens voor zover ik er was weer eens een goed voorbeeld van hoe twitchen ook vaak goed gaat. Iedereen netjes op afstand, de fotografen die het beestje van de zijkant ipv vanaf de dijk wilde fotograferen stonden op geruime afstand, niemand wilde dat extra stapje voorbij de rest doen, beest leek zich ook niet bedreigd te voelen en kwam ook niet voor niets pal voor de neus van de groep op de kant zitten.

Filmpje Kortbekzeekoet:
http://youtu.be/D5z1VMkeAJs
(even op 1080p zetten)
Theo van Veenendaal

Folkert Jan

Citaat van: Rob Halff op juli 29, 2012, 14:00:37 PM
Citaat van: rnbflavour op juli 29, 2012, 13:28:19 PM
Citaat van: Ben Wielstra op juli 29, 2012, 11:47:56 AM
Op de kant zitten = niet goed.


In theorie misschien, maar met het beest leek niets mis.

Nou dan heb je niet goed gekeken want ik heb wel degelijk iets van een olie achtig goedje gezien in zijn hals aan beide zijden.


Was dat olie? Hij had wel een vlek in zen hals, maar had niet gezien dat dat olie was. Maar een beetje olie op de hals lijkt me geen ramp toch? Beest kon goed duiken.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rob Halff

#287
Citaat van: rnbflavour op juli 29, 2012, 14:15:59 PM
Citaat van: Rob Halff op juli 29, 2012, 14:00:37 PM
Citaat van: rnbflavour op juli 29, 2012, 13:28:19 PM
Citaat van: Ben Wielstra op juli 29, 2012, 11:47:56 AM
Op de kant zitten = niet goed.


In theorie misschien, maar met het beest leek niets mis.

Nou dan heb je niet goed gekeken want ik heb wel degelijk iets van een olie achtig goedje gezien in zijn hals aan beide zijden.


Was dat olie? Hij had wel een vlek in zen hals, maar had niet gezien dat dat olie was. Maar een beetje olie op de hals lijkt me geen ramp toch? Beest kon goed duiken.

Het leek in ieder geval wel verdacht veel op olie (ook op diverse foto's terug te zien overigens). Vogel was ook steeds bezig met poetsen etc op die plekken. Een kleine beetje olie kan al genoeg zijn om de vogel een longontsteking te laten oplopen (waar ze ook uiteindelijk vaak aan dood gaan). Dit komt volgens mij omdat ze 'lek' raken, ze zijn zeg maar niet meer 'waterdicht'. De vogels kunnen het water niet meer goed van zich af krijgen en dat dringt steeds dieper in hun verenpak door waardoor ze hun warmte isolatie verliezen en kou vatten met vaak een longontsteking tot gevolg.

Edwin Russer

#288
Citaat van: Ben Wielstra op juli 29, 2012, 11:47:56 AM
Op de kant zitten = niet goed.


Heb jij die vogel van Schier toen niet in zee zien neerstorten?
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Johan Buckens

Even tussen het Dikbekgeweld door.
De Bonapartes van Oostburg was vanmorgen niet meer te vinden. Goede zet dus van Alwin om die gisterenavond nog te doen.

groet,
Johan

CockReijnders

#290
Vanmorgen heeft mijn dochter Lisanne een kort filmpje gemaakt van uitgelaten vogelaars bij de Kortbekzeekoet. Er werd zelfs gedanst. Het laatste stukje is het leukst!
Zie link hieronder.

http://www.youtube.com/watch?v=Nmgp6oyv6CY&feature=youtu.be

theo53

Gelukkig kan Luuk beter fotograferen van dansen!
Theo Admiraal

M. Hoogteijling

Hoe leuk de vakantie ook is in Frankrijk, dit is toch altijd een beetje zuur als je echt niet kan (verleden jaar Am oeverl)... Voor allen die m hebben: van harte en hou m nog een week! Wat een gaaf beest is dit zeg
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Theovanv

Citaat van: Johan Buckens op juli 29, 2012, 18:09:06 PM
Even tussen het Dikbekgeweld door.
De Bonapartes van Oostburg was vanmorgen niet meer te vinden. Goede zet dus van Alwin om die gisterenavond nog te doen.

groet,
Johan
Zeker, het is natuurlijk altijd het beste om zo snel mogelijk te gaan, dat weet iedereen, en Alwin helemaal, en hij past dat goed toe. Maar het heeft ook met tijd, geld en prioriteiten te maken natuurlijk.
Theo van Veenendaal

Marnix

Stukje van RTV Noord (met daarbij beelden van de vogel van Marc Plomp) zie video rechts: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=112159
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

Theovanv

Citaat van: Marnix op juli 29, 2012, 19:17:01 PM
Stukje van RTV Noord (met daarbij beelden van de vogel van Marc Plomp) zie video rechts: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=112159
Lezen ze nou de tekst die erbij staat voor of hebben ze het gesproken commentaar overgeschreven :D

Leuk dat het aandacht krijgt en leuke beelden!
Theo van Veenendaal

frankmeer

Uitgebreidere beelden van de vogel, gemaakt door Marc, staan op http://www.wadden.tv/
Frank van der Meer

HPM

#297
Hier een paar cijfertjes over de Lauweroogse Kortbekzeekoettwitch van gisteren.
Er zijn 207 meldingen door 205 personen. Bij 47 waarnemingen zitten foto's.
Bij 156 waarnemingen is de tijd ingevoerd. De eerste om 6:44, de laatste om 16:30. Het grafiekje geeft het aantal meldingen per uur weer.

Herman van der Meer

snwja3

#298
Citaat van: HPM op juli 30, 2012, 08:55:30 AM
Hier een paar cijfertjes over de Lauweroogse Kortbekzeekoettwitch van gisteren.
Er zijn 207 meldingen door 206 personen. Bij 47 waarnemingen zitten foto's.
Bij 156 waarnemingen is de tijd ingevoerd. De eerste om 6:44, de laatste om 16:30. Het grafiekje geeft het aantal meldingen per uur weer.

Leuk is te zien dat de eerste piek veroorzaakt wordt door de 'die-hards' die de vogel vanaf het eerste licht aan het zoeken zijn.
Na doorgeven heeft de aanstormende meute nog een uur of 2 nodig om aan te komen, de 2e piek. De vogel bevindt zich dan ook een klein uurtje aan wal.
Rond 11 uur zitten veel vogelaars een bak koffie of een brunch te nuttigen (en na te genieten) in Schierzicht, gratis wifi, ofwel weer een klein piekje.
Wietze Janse

peterlindenburg

rond één uur, toen ik er stond, viel het met bakken uit de hemel, dat zal de dip veroorzaken (er stonden ook maar een man of 8...)