Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citaat van: rinsevdvliet op april 05, 2013, 10:19:54 AM
Citaat van: frankneijts op april 05, 2013, 00:53:00 AM
Citaat van: Yeronimo op april 05, 2013, 00:05:55 AM
Zeker met trektellen is bewijs maken een ongelukkige combinatie, je bent tenslotte druk bezig met tellen van allemaal soorten en daarom je focus op andere dingen.


Onzin Jeroen: op telpost de Loozerheide hebben we elke relevante zeldzaamheid (o.a. 5 Slangenarenden, 2 Dwergarenden, Vale Gier, Schreeuwarend, Spaanse Keizerarend, Kalanderleeuwerik) ook werkelijk ingediend. En het merendeel is toevallig ook nog aanvaard, dank u.... 8)

Frank,
In jouw lijstje staan tien roofvogels (en één grote zangvogel).
Het lijstje indiensoorten op bijv. diverse kusttelposten bestaat voor een groot deel uit zangvogels (tot voor kort meestal zonder geluidsopsname).

Een kortteenleeuwerik is door ervaren waarnemers, mits redelijk gezien, prima te herkennen (zeker als ie ook roept), maar met "klein zandkleurig leeuwerikje" (zonder geluidsopname) komt ie (terecht) niet voor aanvaarding in aanmerking.
Als aanvaarding bij voorbaat kansloos is is de drang tot indienen natuurlijk niet zo groot.

Ik neem aan dat je het verschil wel begrijpt?

Mvg,
Rinse van der Vliet

Natuurlijk begrijp ik dat maar ook voor jouw reactie geldt: het gaat in wezen natuurlijk niet om 5 Slangenarenden of die 17 Kortteentjes.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

rinsevdvliet

Frank,

Van jullie Spaanse Keizerarend zijn foto's(!), waarop hoe dan ook iets zeldzaams (aquila) staat. Natuurlijk dien je die in, wat had je te verliezen?
Een langstrekkende Kortteenleeuwerik of Siberische Boompieper indienen zonder foto (logisch) en zonder geluidsopname (was vroeger ook logisch) is echt iets anders. Ik ga ervan uit dat veel waarnemers voor zichzelf afwegen of ze voldoende bewijs hebben om anderen (CDNA) te overtuigen. Veel waarnemers hebben moeite met afwijzingen, dus dan heb je volgens mij twee mogelijkheden, indienen met bewijs of met perfecte (uit de boekjes overgeschreven..) beschrijving enerzijds of níet indienen anderzijds.

Dat heeft niets te maken met instelling, maar des te meer de inschatting van de kans op aanvaarding van iedere afzonderlijke waarneming.

Rinse

frankneijts

Citaat van: rinsevdvliet op april 05, 2013, 11:09:40 AM
Frank,

Van jullie Spaanse Keizerarend zijn foto's(!), waarop hoe dan ook iets zeldzaams (aquila) staat. Natuurlijk dien je die in, wat had je te verliezen?
Een langstrekkende Kortteenleeuwerik of Siberische Boompieper indienen zonder foto (logisch) en zonder geluidsopname (was vroeger ook logisch) is echt iets anders. Ik ga ervan uit dat veel waarnemers voor zichzelf afwegen of ze voldoende bewijs hebben om anderen (CDNA) te overtuigen. Veel waarnemers hebben moeite met afwijzingen, dus dan heb je volgens mij twee mogelijkheden, indienen met bewijs of met perfecte (uit de boekjes overgeschreven..) beschrijving enerzijds of níet indienen anderzijds.

Dat heeft niets te maken met instelling, maar des te meer de inschatting van de kans op aanvaarding van iedere afzonderlijke waarneming.

Rinse

Rinse, ik heb ook aantal gevallen niet ingediend omdat ik ze kansloos achtte. Daaronder bijv., ironisch, een overvliegende roepende Kortteen en een toen nog nieuwe Eleonora's die helaas voor mijn medewaarnemers, onzichtbaar bleef in het beruchte blauwe, zinderende gat dat soms in het late voorjaar zo'n (binnenland-)telpost kan teisteren. Ik heb ook een geval ingediend (Schreeuwarend) waarvan ik de goede afloop (terecht) betwijfelde omdat de afstand wat groot was en niet alle relevante details even goed zichtbaar. (Hoezo zijn roofvogels "makkelijk te bewijzen"?). Verder hebben we op de Loozerheide natuurlijk nog een heleboel andere leuke vogeltjes zien langskomen waaronder regionaal (zeer) zeldzame die weliswaar niet bij de CDNA moesten/hoefden (te) worden verantwoord maar wèl bij een groepje uiterst kritische regiovogelaars (en da's misschien nog wel 'erger'..).
Maar opnieuw: het gaat niet om die specifieke gevallen. Het gaat om de opmerking van Guido dat "zeldzaamheden (niet gespecificeerd dus) langs de Noordkaap/Eemshaven niet worden ingediend" waarbij die Korttenen slechts als voorbeeld werden genoemd.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: rinsevdvliet op april 05, 2013, 10:19:54 AM
...
Als aanvaarding bij voorbaat kansloos is is de drang tot indienen natuurlijk niet zo groot.
...

Dat is een kwestie van instelling. Uiteraard is het niet leuk als iets waarin je gelooft als onvoldoende wordt bestempeld, maar als je wat je doet serieus neemt zal je dat risico toch moeten nemen.
Een opeenstapeling van oncontroleerbare zeldzaamheden lijkt me op den duur toch slechter voor je reputatie dan een opeenstapeling van afwijzingen. En als je je claims niet toetst aan de mening van anderen kan je er ook niets van leren en die anderen ook niet
Herman van der Meer

erikwouda

#1774
Citaat van: guusp op april 05, 2013, 08:09:23 AM
Ofwel: iedereen moet het helemaal zelf weten maar als je wilt dat je meldingen serieus worden genomen, zul je die fatsoenlijk moeten onderbouwen.
Juist! De ene waarnemer hecht meer waarde aan zeldzaamheden dan de ander.

Anderzijds, je wordt pas een echt goeie waarnemer als je jezelf onderhevig laat zijn aan kritiek. Denk ik.
En dat denk ik niet uit masochisme.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

rinsevdvliet

#1775
Citaat van: HPM op april 05, 2013, 11:24:53 AM
Citaat van: rinsevdvliet op april 05, 2013, 10:19:54 AM
...
Als aanvaarding bij voorbaat kansloos is is de drang tot indienen natuurlijk niet zo groot.
...

Dat is een kwestie van instelling. Uiteraard is het niet leuk als iets waarin je gelooft als onvoldoende wordt bestempeld, maar als je wat je doet serieus neemt zal je dat risico toch moeten nemen.
Een opeenstapeling van oncontroleerbare zeldzaamheden lijkt me op den duur toch slechter voor je reputatie dan een opeenstapeling van afwijzingen. En als je je claims niet toetst aan de mening van anderen kan je er ook niets van leren en die anderen ook niet

Herman, heb jij alle door jouw geclaimde zeldzaamheden ingediend?

Ik weet niet of een opeenstapeling van oncontroleerbare zeldzaamheden op den duur slechter is voor je reputatie. Je kunt er als waarnemer op een telpost toch niets aan doen dat er af en toe een zeldzaamheid langs vliegt? Wat moet je dan, de vogel in kwestie helemáál niet melden? Dan krijg je de situatie wel gezien, maar niet gemeld, omdat dat slecht is voor je reputatie (ervan uitgaande dat je in een afwijzing door de CDNA geen trek hebt).

Wat trektellers zouden kunnen doen is vaker woorden als "kandidaat", "mogelijk", "waarschijnlijk" gebruiken. Of vaker gebruik te maken van soortparen (bijv. bopi/sibopi, waterpieper/oeverpieper etc.).
Maar wat te doen met die kleine, zandkleurige leeuwerik met ongestreepte borst en zonder lichte vleugelachterrand die dichtbij en met goed licht passeerde en die roept als een kortteenleeuwerik (je kent ze daarnaast goed uit 't buitenland)?
Wat wordt dat? Een zekere die wordt ingediend, een zekere die niet wordt ingediend, een kandidaat, een waaschijnlijke , een mogelijke? Er zullen vele factoren zijn die de interpretatie gaan beinvloeden.


Dat leerproces door de indienprocedure bij de CDNA is ongetwijfeld belangrijk, maar moet je ook weer niet overdrijven. Er zijn meer manieren om iets te leren over (zeldzame) vogels en om je (gebrek aan) eigen vaardigheden in beeld te brengen.

Voor Frank: hoe er met zeldzaamheden in het noorden wordt omgegaan is gelukkig niet mijn probleem (heb m'n handen vol aan de haagse regio).

Rinse

meeuwissen

Trektellers gaat het in de eerste plaats om het tellen van aantallen en soorten op een dag. Doortrek van 10.000-en Kleine Rietganzen, Graspiepers, Spreeuwen, Boerenzwaluwen of Kokmeeuwen kunnen zo'n dag onvergetelijk maken. Zeldzaamheden zijn de krenten in de pap op Trektellen en leuk om mee te nemen. Niet meer of minder.
Sommige doorgewinterde trektellers oefenen zelfs bewust op moeilijke soorten zoals leeuweriken en gorzen in het buitenland. Ze blijven leren!
Dankzij betere optiek en camera's worden soorten als Roodkeelpieper, Ortolaan, Roodstuitzwaluw, Steppekiek en zelfs Kalanderleeuwerik meer en beter vastgelegd. Dit gaat in de toekomst vast ook lukken met de Kortteenleeuwerik bijvoorbeeld.
Ik pleit ervoor maar zuinig te zijn op de krenten in de pap en die een eigen status te geven op trektellen.
Guido



HPM

Citaat van: rinsevdvliet op april 05, 2013, 12:02:22 PM
Citaat van: HPM op april 05, 2013, 11:24:53 AM
Citaat van: rinsevdvliet op april 05, 2013, 10:19:54 AM
...
Als aanvaarding bij voorbaat kansloos is is de drang tot indienen natuurlijk niet zo groot.
...

Dat is een kwestie van instelling. Uiteraard is het niet leuk als iets waarin je gelooft als onvoldoende wordt bestempeld, maar als je wat je doet serieus neemt zal je dat risico toch moeten nemen.
Een opeenstapeling van oncontroleerbare zeldzaamheden lijkt me op den duur toch slechter voor je reputatie dan een opeenstapeling van afwijzingen. En als je je claims niet toetst aan de mening van anderen kan je er ook niets van leren en die anderen ook niet

Herman, heb jij alle door jouw geclaimde zeldzaamheden ingediend?
...

Ik heb bijzonder weinig indiensoorten gelaimd en dat is nou juist het verschil met wat de aanleiding voor deze discussie was. Wat iemand niet claimt bestaat niet, maar die 17 Kortteenleeuweriken van de Noordkaap bestaan wel maar daar weigert men kennelijk verantwoording over af te leggen. Dat is heel jammer, want 17 claims terwijl er slechts een stuk of 50 ooit zijn beoordeeld is wel heel erg veel. Als je die 17 als een serieuze bijdrage aan onze kennis moet beschouwen kan de CDNA net zo goed worden opgeheven en moet iedereen maar raak claimen. Zouden we daar echt wijzer van worden?
Herman van der Meer

rinsevdvliet

Herman,

Er zijn soorten waarbij iedere serieuze, betrokken vogelaar, incl CDNA-leden, aan zijn water kan aanvoelen (ik weet 't: heel vaag) dat ze (veel) algemener zijn in ons land dan dat het aantal door de CDNA aanvaarde gevallen suggereert, juist omdát ze zo vaak worden geclaimd. Bijv: Dwerggors, Kortteenleeuwerik, Poelsnip, Siberische Boompieper. Probleem: ze zijn relatief moeilijk aanvaard te krijgen. Natuurlijk hechten velen van ons veel meer waarde aan een door de CDNA aanvaarde kortteenleeuwerik, maar dat wil toch niet zeggen dat die 17 claims helemaal waardeloos zijn. Integendeel, zij "bevestigen" mijn vermoeden hierboven.

En dan nog iets: de ene claim is de andere niet. Dus, inderdaad, zo veel mogelijk beschrijven, waar dan ook..)

Guus Peterse

Het gaat hier nu ineens alleen nog maar over indienen bij de CDNA. Ik kan me best voorstellen dat je dat niet doet als je weet dat je onvoldoende bewijs hebt. Maar waarom niet, los daarvan, gewoon even kort uitleggen waarom je meent gezien te hebben wat je gezien hebt? Dan schrijf je toch gewoon 'kleine, zandkleurige leeuwerik met ongestreepte borst en zonder lichte vleugelachterrand die dichtbij en met goed licht passeerde en die riep als een kortteenleeuwerik'. Een melding van een zeldzaamheid zonder enig commentaar, daar kan echt niemand iets mee.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

Citaat van: rinsevdvliet op april 05, 2013, 12:49:43 PM
maar dat wil toch niet zeggen dat die 17 claims helemaal waardeloos zijn.
Die 17 claims lijken me vrij waardeloos als er verder geen enkele beschrijving of wat dan ook bij staat. Zoals, als ik me goed herinner, dat geval waar Folkert Jan naar verwees en waar deze discussie mee begon.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

rinsevdvliet

Uiteraard eens Guus. Als jij nou de komende jaren en met terugwerkende kracht eens alle melders van zeldzaamheden op trektellen.nl aanschrijft met het vriendelijke doch dringende verzoek bij iedere claim een zo goed mogelijke beschrijving op trektellen.nl te plaatsen krijg je van mij een cadeautje. Oftewel is trektellen.nl toe aan de kritische "admin"? Ik denk 't wel!

Folkert Jan

Nog even ter informatie: Het was puur een voorbeeld die in mijn geheugen was blijven hangen, omdat het TOH betreft en ik zelf geregeld tel op noordkaap/eemshaven. Ik heb het ook wel elders voorbij zien komen.

Afgelopen weekend hoorde ik bij de telpost van de eemshaven dat Leo zelf niet invoerd op trektellen.nl, maar dat hij dat vermeld op een eigen website/databank (die volgens mij niet via het www, maar alleen voor tellers bereikbaar is). Het zou dus best kunnen dat Leo daar zijn telling heeft vermeld inclusief beschrijving, maar dat degene die invoerd op trektellen.nl deze beschrijving niet heeft bijgevoegd.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Citaat van: Folkert Jan op april 05, 2013, 12:59:34 PM
Nog even ter informatie: Het was puur een voorbeeld die in mijn geheugen was blijven hangen, omdat het TOH betreft en ik zelf geregeld tel op noordkaap/eemshaven. Ik heb het ook wel elders voorbij zien komen.

Afgelopen weekend hoorde ik bij de telpost van de eemshaven dat Leo zelf niet invoerd op trektellen.nl, maar dat hij dat vermeld op een eigen website/databank (die volgens mij niet via het www, maar alleen voor tellers bereikbaar is). Het zou dus best kunnen dat Leo daar zijn telling heeft vermeld inclusief beschrijving, maar dat degene die invoerd op trektellen.nl deze beschrijving niet heeft bijgevoegd.

Vroeger had je in Brabant (en ongetwijfeld elders) van die geheimzinnige, bebaarde bosjesmannen die, altijd in groen canvas en bruin ribfluweel gekleed, met een stokoude Zeiss en lange zelf gesneden stok, over de grote stille heide en door de natte broekbossen dwaalden en, volgens hardnekkige overlevering, nog een robbertje hadden gestoeid met de laatste Oeros. Onveranderlijk genoten zij groot aanzien bij de plaatselijke IVN-afdeling (vooral de dames) als geweldige natuurkenners. Maar van al hun fantastische waarnemingen zag niemand ooit één veer....
Dit lijkt haast een ge-update versie van zo iemand, een 2.02 uitvoering..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ben Wielstra

CiteerGelukkig zorgt juist een goede documentatie ervoor dat - ik noem maar wat - een goed gedocumenteerde kortbekzeekoet de CDNA in de gelegenheid stelt een eerdere dwaling uiteindelijk goed te zetten  ;)

Nee hoor, als de waarnemers de CDNA niet hadden verteld hoe je zo'n beest moet herkennen was-ie nooit aanvaard geworden.

Indienen als je weet dat het zinloos is: of omdat een beest niet goed genoeg te documenteren is of omdat het beest compleet afgeplaat is en toch wel aanvaard wordt. Tja, waarom zou je dan die moeite nemen?

JacobBosma(Gr.)

[Dit lijkt haast een ge-update versie van zo iemand, een 2.02 uitvoering..... 8)


Blijkbaar wordt het tijd op te komen voor de goede naam van de naaste.

Leo schrijft alleen een soort als hij zeker weet welke soort hij ziet en als hij het niet weet schrijft hij niks op. Hij is aan niemand verder verantwoording schuldig zolang op Trektellen.nl bij indiensoorten niet om beschrijvingen wordt gevraagd. Op waarneming.nl voert hij niks in. Oftewel, waar maak je je druk om? 

Tot slot: goed blijven lezen: Op de Noordkaap zijn tot nu toe 'slechts' 2 Kortteenleeuweriken gezien. Die andere 15 eerder op diverse plekken aan de noordkust, voornamelijk Eemshaven.
Groeten, Jacob Bosma

frankneijts

Citaat van: JacobBosma(Gr.) op april 05, 2013, 14:03:53 PM
[Dit lijkt haast een ge-update versie van zo iemand, een 2.02 uitvoering..... 8)


Blijkbaar wordt het tijd op te komen voor de goede naam van de naaste.

Leo schrijft alleen een soort als hij zeker weet welke soort hij ziet en als hij het niet weet schrijft hij niks op. Hij is aan niemand verder verantwoording schuldig zolang op Trektellen.nl bij indiensoorten niet om beschrijvingen wordt gevraagd. Op waarneming.nl voert hij niks in. Oftewel, waar maak je je druk om? 

Tot slot: goed blijven lezen: Op de Noordkaap zijn tot nu toe 'slechts' 2 Kortteenleeuweriken gezien. Die andere 15 eerder op diverse plekken aan de noordkust, voornamelijk Eemshaven.

Humor Jacob... Ik maak alleen een grap over zoveel 'geheimzinnigheid' als FJ suggereert in zijn post: iemand die veel aan trektellen doet maar alles alleen maar invoert op een eigen website die slechts voor ingewijden toegankelijk is en waar anderen dan weer de info vandaan halen om de betreffende telpost-account op trektellen.nl te vullen (en die zijn bijzondere waarnemingen nergens indient..).. Of zie ik het verkeerd?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Certhia

Los daarvan is zeker zijn van iets nog geen garantie, dat is in het verleden vaak genoeg gebleken. Los van wat voor een waarnemer dan ook, dus geen disrespect voor Leo.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

JacobBosma(Gr.)



Humor Jacob... Ik maak alleen een grap over zoveel 'geheimzinnigheid' als FJ suggereert in zijn post: iemand die veel aan trektellen doet maar alles alleen maar invoert op een eigen website die slechts voor ingewijden toegankelijk is en waar anderen dan weer de info vandaan halen om de betreffende telpost-account op trektellen.nl te vullen (en die zijn bijzondere waarnemingen nergens indient..).. Of zie ik het verkeerd?


D'r zal humor in jouw grap zitten, maar omdat Leo hier niet reageert,  is het gevaar dat er een beeld blijft hangen dat hem geen recht doet.
Groeten, Jacob Bosma

hiskodevries

mensen dit is een non discussie, ga naar buiten soorten zoeken die in dit topic thuis horen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Edwin Russer

Citaat van: hiskodevries op april 05, 2013, 15:44:04 PM
mensen dit is een non discussie, ga naar buiten soorten zoeken die in dit topic thuis horen.


Hisko, dan moet eerst eens die vermaledijde wind gaan draaien 8)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

gerdwichers8

Citaat van: Certhia op april 05, 2013, 14:21:34 PM
Los daarvan is zeker zijn van iets nog geen garantie, dat is in het verleden vaak genoeg gebleken.


Niet om bijdehand te doen, maar die Griel (jouw) daar toen op Schier 18 jaar geleden, was die zeker? Die Kalanderleeuwerik (mijn) was dat op het moment zelf niet..en die handhaaft zich dan zeker niet.
Zeker is soms alleen maar een woord hè. De toepassing ervan moet uit ter aard, essentieel, natuurlijk, in principe, substantieel  eenvoudig, eenduidig tot in alle eeuwigheid met de coherente samenhang die het aanduidt, in geval van zekerheid 'status-zeker' blijven verlenen.


We kunnen ons taalgebruik niet vaarwel zeggen door het misbruik ervan, al is het misbruik schering en inslag...en om te consolideren in pruttige  bewijsplaatjes is daarvoor geen echt alternatief: de menselijk geest moet zich zelf maar aan de waarheid verantwoorden!


Of wordt niet onderscheiden waar ààn die menselijke geest zich in dat geval heeft te verantwoorden?
Misschien is dat de enige ware identiteitscrisis.

laatvlieger

Citaat van: Edwin Russer op april 05, 2013, 15:54:46 PM
Citaat van: hiskodevries op april 05, 2013, 15:44:04 PM
mensen dit is een non discussie, ga naar buiten soorten zoeken die in dit topic thuis horen.


Hisko, dan moet eerst eens die vermaledijde wind gaan draaien 8)
Dat lijkt mij niet! Oostelijke component lijkt mij prima!
(alleen die verrekte kou....)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Folkert Jan

Citaat van: Edwin Russer op april 05, 2013, 15:54:46 PM
Citaat van: hiskodevries op april 05, 2013, 15:44:04 PM
mensen dit is een non discussie, ga naar buiten soorten zoeken die in dit topic thuis horen.


Hisko, dan moet eerst eens die vermaledijde wind gaan draaien 8)

Windguru geeft vrijdag zuid naar zuidoost dus wie weet!
duimendraaien iig  ;D
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

mensen ga even al jullie merels, koolmezen etc invoeren of nog wat oude vakantie`s op observado.org in plaats van hier te rellen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Edwin Russer

Citaat van: laatvlieger op april 05, 2013, 16:40:43 PM
Citaat van: Edwin Russer op april 05, 2013, 15:54:46 PM
Citaat van: hiskodevries op april 05, 2013, 15:44:04 PM
mensen dit is een non discussie, ga naar buiten soorten zoeken die in dit topic thuis horen.


Hisko, dan moet eerst eens die vermaledijde wind gaan draaien 8)
Dat lijkt mij niet! Oostelijke component lijkt mij prima!
(alleen die verrekte kou....)

Geen noordoostelijke component, maar meer een zuidoostelijke component. Alles wordt nu linea recta teruggeblazen naar warmere oorden.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

HPM

Citaat van: JacobBosma(Gr.) op april 05, 2013, 14:03:53 PM
...
Leo schrijft alleen een soort als hij zeker weet welke soort hij ziet en als hij het niet weet schrijft hij niks op.
...

Het lijkt me een fijn gevoel om zo zeker van jezelf te zijn maar het lijkt me nog veel fijner om anderen op basis van feiten te kunnen overtuigen waardoor waarnemingen meer waardce krijgen.

(Hisko, ik heb vandaag al een algemene vogel ingevoerd.)
Herman van der Meer

ArjanH

Citaat van: laatvlieger op april 05, 2013, 16:40:43 PM
Dat lijkt mij niet! Oostelijke component lijkt mij prima!
(alleen die verrekte kou....)


Die verrekte kou komt juist door die aanhoudende noord-noord-oosten-wind. Maar goed: dat maakt de trefkans op Goudlijster, Siberische Taling en wellicht zelfs Cebu Flowerpecker en Gurney's Pitta weer wat groter.  8)

Vincent Hart

Citaat van: Ben Wielstra op april 05, 2013, 13:55:26 PM
CiteerGelukkig zorgt juist een goede documentatie ervoor dat - ik noem maar wat - een goed gedocumenteerde kortbekzeekoet de CDNA in de gelegenheid stelt een eerdere dwaling uiteindelijk goed te zetten  ;)

Nee hoor, als de waarnemers de CDNA niet hadden verteld hoe je zo'n beest moet herkennen was-ie nooit aanvaard geworden.
En als de documentatie minder was geweest wel?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Ben Wielstra

Het probleem dat zich voort deed was onafhankelijk van documentatie.