Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Justin Jansen

Citaat van: Max Berlijn op januari 13, 2013, 15:37:41 PM
@ Jaap  ;D
@ Justin, ik ken een andere site met plaatje van Frank?
@Max, kan, maar de tekening van de type word niet anders.....
M.v.g., Justin Jansen


hiskodevries

Gaarne discussiëren over het onderwerp uit de titel van dit forum onderdeel
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0



cursorius

#1414
Citaat van: Jaap Denee op januari 13, 2013, 15:27:40 PM
Citaat van: cursorius op januari 13, 2013, 14:37:32 PM
Ik heb met geen woord gerept over de Wageningen vogel.... Die staartband was idd roze, die van de Almaty vogel niet. En wie weet waardoor die band rood word gekleurd? Kan dat ook zijn door een gebrek aan een bepaald type voedsel in Europa?

Nee, je hebt het niet letterlijk genoemd, maar leg me eens uit dan wat je bedoelt met "...maar wel interessant voor ons"?


Omdat niet alleen onze Wageningen vogel het enige geval is in de WP, er zijn er ondertussen een handje vol, als we er van blijven uitgaan dat al deze vogels escapes zijn nemen ze zelfs in Kazachstan de soort niet serieus. Komt toch in de buurt van een Daurische Spreeuw, die laat je toch ook niet nog een keer schieten Jaap? Ik zou zo weer naar een volgende Japanse Pestvogel gaan, en laten we hopen dat die wel een mooie rode staartband heeft! En zouden er mensen in Kazachstan zijn die Japanse Pestvogels houden? (dit is natuurlijk nergens op gebaseerd).

JohanvantBosch

Citaat van: cursorius op januari 13, 2013, 21:14:36 PM
Citaat van: Jaap Denee op januari 13, 2013, 15:27:40 PM
Citaat van: cursorius op januari 13, 2013, 14:37:32 PM
Ik heb met geen woord gerept over de Wageningen vogel.... Die staartband was idd roze, die van de Almaty vogel niet. En wie weet waardoor die band rood word gekleurd? Kan dat ook zijn door een gebrek aan een bepaald type voedsel in Europa?

Nee, je hebt het niet letterlijk genoemd, maar leg me eens uit dan wat je bedoelt met "...maar wel interessant voor ons"?


Omdat niet alleen onze Wageningen vogel het enige geval is in de WP, er zijn er ondertussen een handje vol, als we er van blijven uitgaan dat al deze vogels escapes zijn nemen ze zelfs in Kazachstan de soort niet serieus. Komt toch in de buurt van een Daurische Spreeuw, die laat je toch ook niet nog een keer schieten Jaap? Ik zou zo weer naar een volgende Japanse Pestvogel gaan, en laten we hopen dat die wel een mooie rode staartband heeft! En zouden er mensen in Kazachstan zijn die Japanse Pestvogels houden? (dit is natuurlijk nergens op gebaseerd).

Daurische Spreeuw is wel iets minder zeldzaam op wereldschaal...

Ben Wielstra

Ik geloof dat het een goed Japanse Pestvogeljaar is voor Beijing.

cursorius

Citaat van: Ben Wielstra op januari 14, 2013, 13:08:03 PM
Ik geloof dat het een goed Japanse Pestvogeljaar is voor Beijing.

Klopt, vriend Max gaat er deze week heen om zijn Pallas Roodmussen in te koppen. Dat schijnt er dus ook een goed jaar voor te zijn....

Ben Wielstra

Nou dan mail ik Max meteen want ik vertrek morgen!

Max Berlijn

"Pallas Roodmussen in te koppen", ho ho dat soort uitspraken brengen ongeluk...Ik ga vanaf vrijdag drie dagen mijn best doen
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

cursorius

Citaat van: Max Berlijn op januari 14, 2013, 21:25:38 PM
"Pallas Roodmussen in te koppen", ho ho dat soort uitspraken brengen ongeluk...Ik ga vanaf vrijdag drie dagen mijn best doen

Nee hoor, t gaat je lukken! Ondanks dat ik er niet bij ben!

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Folkert Jan

Alweer een mooie tijd geleden voor zo'n rakker

http://waarneming.nl/waarneming/view/73264918

edit: zie nu pas dat het net in duitsland is. Desondanks toch even hier posten
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

SlechtValk

Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

pwolf

Citaat van: SlechtValk op januari 20, 2013, 02:45:42 AM
Misschien wel interessant: http://www.pzc.nl/weer-zeldzame-witte-giervalk-gezien-1.3614445

EDIT: Yeah mijn 800ste post :D


da's wel ongeveer het normale niveau van de natuurbijdragen in de Zeeuwse media...


groeten, Pim
Pim Wolf, Vlissingen

Gert Ottens

Citaat van: cursorius op januari 13, 2013, 12:41:53 PM
Citaat van: Jaap Denee op januari 12, 2013, 11:23:10 AM
Citaat van: cursorius op januari 12, 2013, 10:19:45 AM
Niet echt NL maar wel interessant voor ons: op drie januari is er n eerste winter Japanse Pestvogel gevangen in n groep Pestvogels in Almaty, kazachstan.


Dan moet je er -even afgezien van de opmerking van Frank- eerlijkheidshalve ook bij vertellen hoe er daar over gedacht wordt, Leo... Lang hè, die winter?


CiteerA first-winter male Japanese Waxwing Bombycilla japonica was trapped from a flock of Bohemian Waxwings B garrulus at Almaty on 3 January 2013 (Afanasiev 2013). The bird did not seem to show signs of captivity. However, there are no documented and accepted records of birds of wild origin west of the Russian Far East and eastern and southern China (including Hong Kong). A record from Mongolia is regarded as doubtful (Gombobaatar and Monks 2011; Axel Braunlich in litt). The Japanese Waxwing is, therefore, provisionally regarded as an escape here.

http://birdsofkazakhstan.com/news/

Wat zij er mee doen is aan hun, omdat er geen waarnemingen zijn buiten de normale gebieden is toch geen reden om aan te nemen dat deze vogel n escape zou zijn? Ik vind hun redenering nergens op slaan.


Toch geen escape?



http://birdsofkazakhstan.com/news/:

"In my previous comment on the record of a first-winter male (age based on wing pattern and lack of prominent crest, sex based on broad tailbar and sharply defined throat patch) Japanese Waxwing trapped at Almaty on 3 January 2013, I suggested that this bird (provisionally) should be regarded an escape (see 9 January 2013). Today, Axel Braunlich forwarded me a comment by Igor Feletov on a post on Birding Mongolia in which he states that this autumn/winter there is a serious invasion of Japanese Waxwing (likely with Bohemian Waxwing B garrulus), bringing birds far west of the usual range, for instance in the region around Lake Baikal. This news, together with the fact that the bird showed no signs of captivity, gives enough reason to accept Japanese Waxwing as a new species for Kazakhstan (see Species account)."

Jildert

Via DBA en Birdpix een melding van een Amerikaanse Smient ergens in de omgeving van de Utrechtse Heuvelrug!

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=345507&recent=1

Theovanv

Hoe zinvol is het zo'n soort in deze periode op verborgen te zetten (en dan wel op de dag zelf je foto te showen waaruit blijkt dat je kennelijk heel dichtbij t beest zat)?
Theo van Veenendaal

Rick van der Weijde

Citaat van: Theovanv op januari 20, 2013, 20:46:30 PM
Hoe zinvol is het zo'n soort in deze periode op verborgen te zetten (en dan wel op de dag zelf je foto te showen waaruit blijkt dat je kennelijk heel dichtbij t beest zat)?

Hij schrijft zelf:

CiteerDe vogel gefourageerd samen met andere Smienten in een kwetsbaar gebied. Ik ben bang dat veel vogelaars het gebied in trekken en de boel verstoren, daarom heb ik hem niet op waarneming geplaatst.

groet, Harry

Daarom dus...
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Theovanv

Ja dag, wat is dat voor geneuzel. Hij heeft er zelf met zn camera bovenop gelegen midden in het gebied en daar heeft die eend geen last van en het gebied ook niet, maar een stel vogelaars die wss 10x zover blijven staan en waarvan 99,9% gewoon op de paden blijft of op de weg met een telescoop zouden dan voor verstoring zorgen....Als je dan echt zo begaan bent met dat beest of t gebied moet je ook die foto niet maken en hem anders lekker over een paar weken op internet zetten. Als een soort geheim moet blijven, houd hem dan ook geheim en ga er niet mee te koop lopen.
Theo van Veenendaal

Rick van der Weijde

Ja, ga deze discussie nog eens voeren. Komen we heel vaak heel veel verder mee...  :-X
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Jeroen Nagtegaal

Theo, als je kan tellen zou je de plek zo moeten kunnen raden...

Overigens valt mij op dat je zelden begrip hebt voor iemands keuzes omtrent embargo's. Niet iedereen doet aan lijstjes...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Je mag je teleurstelling inderdaad wel iets sjieker verpakken Theo. Ik ben het met je eens dat er geen hordes vogelaars door de akkers zullen gaan rennen maar als de fotograaf oordeelt dat de situatie kwetsbaar is, kun je met inhoudelijke argumenten proberen hem van het tegendeel te overtuigen, maar tot je dat gelukt is, heb je zijn oordeel te respecteren.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Theovanv

#1434
Een grote groep smienten langs de Utrechtse Heuvelrug is op waarneming.nl wel te vinden ja. Ik heb meestal helemaal geen kritiek op embargo's en als ze nodig zijn zijn ze nodig, maar ik blijf bij het principe, als iets verborgen moet worden houd het dan ook verborgen en ga er niet mee lopen showen, je roept er altijd bij veel mensen een hoop ergernis mee op en dat is wat niet chique is. Het heeft nogal een hoog lekker puh gehalte. Ik lig echt niet wakker van die eend, maar ik wil wel eens een opmerking maken over dit principe, wat idd al vaker langsgekomen is. En dan het hele verhaal van bescherming terwijl je zelf wel door het gebied bent wezen banjeren gaat er helemaal niet in. Die foto is echt niet van buiten het gebied gemaakt.
Theo van Veenendaal

ArjenDrost †

Je kunt toch ook gewoon genieten van een mooie foto van deze eend? Ik zie niet in wat dat met "lekker puh" te maken heeft...


De waarnemer heeft geoordeeld dat de situatie daar kwetsbaar is. Prima, daar moeten we het mee doen... Ik ken de situatie in ieder geval niet, dus zou niet anders kunnen oordelen.


Groeten, Arjen

Theovanv

Het gaat om het principe, dat heb ik al uitgelegd, ik heb er verder niks aan te voegen. Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar ik weet dat velen dat wel zijn, en vast ook een boel mensen niet.
Theo van Veenendaal

joostheeremans

Dus als je iets zeldzaams fotografeert, en de foto die avond nog op internet zet, dan ben je verplicht de locatie vrij te geven aan derden, tenzij de locatie heel kwetsbaar is? Is dat het principe?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Theovanv

Citaat van: joostheeremans op januari 20, 2013, 21:29:30 PM
Dus als je iets zeldzaams fotografeert, en de foto die avond nog op internet zet, dan ben je verplicht de locatie vrij te geven aan derden, tenzij de locatie heel kwetsbaar is? Is dat het principe?
Nee maak het niet zo absurd. Als je daadwerkelijk vind dat een gebied of soort zo kwetsbaar is snap ik niet dat je er met een kanon van een lens (nikon 600mm) doorheen gaat om toch foto's te maken. Om dan vervolgens de foto meteen op internet te zetten. Vind je echt dat een soort geheim moet blijven ter bescherming dan heb ik daar alle begrip voor, maar dan houd je je waarneming en foto even geheim en voor jezelf. Wat is dan de meerwaarde om het meteen te publiceren op internet? Daar schaad je dan alleen maar het belang mee wat je zegt te dienen, het beschermen van het gebied. Dus dan gaat het er bij mij niet in dat je het kwetsbare gebied of vogel het belangrijkst vindt.
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: Theovanv op januari 20, 2013, 20:46:30 PM
Hoe zinvol is het zo'n soort in deze periode op verborgen te zetten (en dan wel op de dag zelf je foto te showen waaruit blijkt dat je kennelijk heel dichtbij t beest zat)?

Ik weet niet of je de laatste tijd nog wel eens naar buiten hebt gekeken of zelfs buiten bent geweest, maar het vriest flink en er ligt een pak sneeuw. Alleen dat al lijkt mij een uistekende reden om te proberen zo'n vogel zoveel mogelijk met rust te laten en niet een horde bezoekers te genereren.
Herman van der Meer