https://waarneming.nl/soort/view/307
De twee heren die vandaag een Poelruiter melden, geven een gecombineerde beschrijving die prima op Zwarte Ruiter past (en enkele kenmerken pro Poel die voor interpretatie vatbaar zijn)
De beschrijving, waaronder die van het geluid, van in elk geval de 2e waarnemer heeft maar weinig van een Zwarte Ruiter Steven. Dat ga je ook met een "andere interpretatie" niet redden ..
De beschrijving van beide heren past ook grotendeels op een Zwarte Ruiter (richting) winterkleed.
Als Elmar zeker al blijk geeft dat hij nog nooit een Poelruiter heeft gezien, lijkt een 1e waarneming van die soort me nogal onwaarschijnlijk (mijn 1e "Krombek" was in november, en mijn 1e "Breedbek" vloog tussen Steenlopers en Bontjes op de Zuidpier).
Either way: de reden dat ik bij Elmar zijn beschrijving van de roep heb gekopieerd is omdat die beschrijving niet zomaar uit de lucht komt vallen. Ze hebben wél de roep van Poelruiter afgespeeld, maar hebben ze ook de roep van Zwarte Ruiter afgespeeld?
Dat "de beschrijving" weinig heeft/hebben van een Zwarte Ruiter ga ik niet direct in mee: de enige 2 kenmerken die Zwarte Ruiter tegenspreken zijn "kjoew kjoew" bij Meino (maar dus tulut bij Elmar) en de niet oranje maar groene poten bij Elmar (maar is slik uitgesloten? licht mee/tegen?). Daarom zeg ik hierboven ook "voor interpretatie vatbaar".
Meino z'n vorige Poelruiter was in (voorjaarskleed) 2003.. 14 jaar geleden.
Al met al vind ik het zeker voor zo'n late waarneming nogal mager.
Maar goed: jullie zijn de admins. Doe met mijn goedbedoelde uiteenzetting wat je wil.