Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 25 26 [27]   Omlaag

Auteur Topic: Foutieve determinaties  (gelezen 408699 keer)

Jacob Molenaar

• Member
  • Wil je het of niet, natuur boeit!
Re: Foutieve determinaties
« Reactie #780 Gepost op: december 15, 2020, 09:23:41 am »

Ikzelf heb al tegen Pieter gezegd dat dit mij een gewone goudplevier lijkt. Ik kan het alleen lastig onderbouwen, maar ik vermoed dat er vast wel een admin is die dat beter kan dan ik..  O0

Probeer het zelf ns te onderbouwen Jacob, daar ben ik wel benieuwd naar. Zelf durf ik daar niks fundamenteels van te zeggen..
Haha, die had ik al een beetje verwacht, ik doe een poging:
Ik heb een beetje gezocht naar foto's van een aziaat uit december met dezelfde houding om mee te vergelijken, dan kom ik uit op bijvoorbeeld deze twee: link 1 en link 2.
- Overall vind ik de vogel teveel zwart en te weinig geel hebben, alleen de dikke wenkbrauwstreep valt op, maar dat is iets wat goudplevieren ook veel hebben in deze tijd van het jaar
- De kleur van de borst zou een beetje smoezelig en egaal beige gekleurd moeten zijn, de vogel van Pieter heeft behoorlijk grove zwarte streping en ook juist wit op de borst, wat het dus niet egaal van kleur maakt.
- Witte 'kin' (onder de snavel) heeft de vogel van Goedereede ook niet, ik weet niet of dit een kenmerk is maar het viel me wel op
- Hoewel de dikke gele wenkbrauw een indicatie lijkt voor aziaat, is ook hier te zien dat het 'm niet is, omdat het bij aziaat door zou moeten lopen tot onder het oog, terwijl daar bij de vogel van Pieter juist bijna zwart is.
Hoop dat dit een beetje een uitleg is van wat voor mij eerst vooral een gevoelskwestie was, dat is nog altijd hoe ik vogels determineer ('jizz', of mag ik dat niet zeggen? ;)), toch vind ik dat de kenmerken ook wel aanwijzingen geven dat dit een gewone goudplevier is.

Overigens vertelde Pieter me dat hij het liefst ook foto's van de staart en ondervleugels had gehad, maar dat hij deze vogel alleen even gefotografeerd had als zijnde een spannend beest vanwege de wenkbrauw, en vervolgens vloog de groep op en was alles weer verdwenen..
Ik hoorde van andere vogelaars overigens wisselende determinaties, sommigen wisten zeker dat 't de juiste vogel was, sommigen wisten zeker dat het een gewone goudplevier was. Ben benieuwd of je er nu wel wat over durft te zeggen, Frank ;)

Dank je wel Jacob, met deze uitleg kan ik weliswaar prima leven maar ik weet te weinig van 'goudplevier-ID' (te weinig ervaring met de zeldzamere soorten) om een inhoudelijk waardevollere bijdrage aan de discussie erover te geven. Ik weet zeker dat andere admins hier (veel) beter in zijn en anders zou je Diederik Kok eens om zijn mening kunnen vragen: weinig vogelaars in NL die meer van goudplevier-ID af weten dan hij..
(En wat het gebruik van 'jizz' betreft: prima om te gebruiken in het veld om alvast een schifting te maken in de ID-mogelijkheden. Maar dat heeft alleen ècht waarde als je vervolgens je uiteindelijke ID-keuze duideijk kunt maken aan de hand van duidelijke verenkleedkenmerken en niet blijft hangen in vage termen als "duivenkopje".. Maar hierboven ben je er m.i. prima in geslaagd je 'gut feeling' te 'vertalen' in begrijpelijke verenkleedkenmerken.. :duim:)
'Ah die vogel. Lastig om daar iets over te zeggen. Wbs is suggestief, vogel lijkt niet zo klein maar kan vertekenen. Foto’s zijn te matig om alleen hierop te determineren voor mij. In het veld wrs beter gezien.'
Alleen is de vogel juist obv van de foto's ingevoerd en is er in het veld niks aan gezien, dus m.i. houd je dan niet zoveel over..
Heb dit ook al aan Pieter doorgegeven, laat het aan hem over wat hij ermee doet.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 425 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Jacob Molenaar

• Member
  • Wil je het of niet, natuur boeit!
« Reactie #781 Gepost op: december 17, 2020, 11:14:46 am »

https://waarneming.nl/observation/2030063/

deze eend, midden op het spoor.....
Ik zeg niet dat de pijl helemaal goed staat, maar 13 jaar geleden zag de Maasvlakte er nog totaal anders uit en kan er op dat moment best een haven geweest zijn op die plek. Je zou www.topotijdreis.nl eens kunnen bekijken voor de verandering van het gebied.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 425 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankneijts

• Admins
« Reactie #782 Gepost op: december 17, 2020, 15:18:27 pm »

Er is een aantal kuifali’s goedgekeurd die zijn ingevoerd als adult, maar dat nog niet zijn getuige de foto’s...

Ik zal de boodschap verplaatsen naar het adminforum Ben, daar komen de admins meer dan hier .. Dank voor t melden evengoed!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob Koelman

• Member
« Reactie #783 Gepost op: december 29, 2020, 14:37:16 pm »

https://waarneming.nl/observation/204799760/

Ik heb Chris Tiaan even gevraagd te gaan kijken maar dit lijkt hem ook een hoax.

Of een leucistische Bosuil want daar hebben de structuur van de vogel en de donkere ogen natuurlijk veel meer van weg ..😎

Reactie (bij de waarneming zelf) door één van de admins (Fred Visscher):
...
Edit; ik hoor zojuist dat dit een knuffel en dus een pluche exemplaar betreft die hier zo nu en dan verplaatst wordt. Vroeg voor 1 april grappen..
Met vriendelijke groet, Rob

pdeknijff

• Member
« Reactie #784 Gepost op: januari 16, 2021, 16:07:50 pm »

Deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/205068821/ is ondanks dit commentaar https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,477727.0.html en een vriendelijk mailtje naar de waarnemer nog niet aangepast naar Grote mantelmeeuw.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

frankneijts

• Admins
« Reactie #785 Gepost op: januari 16, 2021, 21:02:09 pm »

Deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/205068821/ is ondanks dit commentaar https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,477727.0.html en een vriendelijk mailtje naar de waarnemer nog niet aangepast naar Grote mantelmeeuw.

De betreffende admin hierop gewezen, dank voor t melden Peter.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'
Pagina's: 1 ... 25 26 [27]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.05 seconden met 20 queries.