Foutieve determinaties

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:42:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

QuintenCT

#750
Deze bruine kiekendief man is geregistreerd als vrouw, is de registratie van foto's ook te corrigeren naar man?
Nog een aantal bruine kiekendief mannetjes waarnemingen geregistreerd als vrouw:
1,2,3,4,5,6,7,8,9.

Is deze bruine kiekendief niet mogelijk een 2e kalenderjaar man?
bruine kiek man 2e kj?
bruine kiek man 2e kj?

juveniel?

Deze bruine kiekendief is reeds aangepast van vrouw naar man:
de bijbehorende foto's zijn nog foutief geregistreerd als vrouw: 1, 2
te vinden op 3-8-2020 via zoekopdracht

Idem voor deze bruine kiekendief:
en nog foutief als vrouw geregistreerde foto's:1,2,3,4,5,
Vindbaar via zoekopdracht2

Nog meer mannetjes bruine kiekendieven met foto vindbaar als vrouw: 1,2,3,4,5,6.

Zou het kunnen zijn dat op meer plekken wijziging aan waarnemingen worden aangebracht die niet doorgevoerd worden bij de betreffende foto's? Het is misschien de moeite waard dat te onderzoeken.
Met vriendelijke groet,

Quinten

frankneijts

Citaat van: OJGoreng op augustus 07, 2020, 01:09:53 AM
Bruine kiek
Occam's razor is wat bot
Sperwer
Op één van de foto's staat wat anders. Het lijkt me een valk, maar het is wat lastig te zien welke (i.e. bovenkant lijkt torenvzlk, onderkant nog het meest op man roodpoot, maar artefacten zullen hier een rol spelen).
Tweede foto toont wat anders, zo te zien een boerenzwaluw.
Torenvalk
Buizerd
Bruine kiek
Eerste twee foto's tonen man Bruine.
Buizerd
Is dit geen Bruine die aan beide vleugels P6 ruit en daarom vier vingers en een smalle hand lijkt te hebben? Vooral op de eerste en derde foto lijken de koptekening, forse snavel en "koplampen" te zien.

Wordt/Is aan gewerkt, dank voor t melden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Steven Wytema op augustus 12, 2020, 09:28:27 AM

Graspieper[/url
.....

Prima Boompieper hoor: weliswaar is de flanktekening slecht zichtbaar maar koptekening, dikke snavelbasis met roze ipv gele ondersnavelbasis en 'knipje' in de oogring voor het oog, sluiten Graspieper uit..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: OJGoreng op augustus 21, 2020, 00:55:26 AM
Verbazingwekkend lastige foto, maar dit lijkt me geen buizerd maar een vers uitgevlogen wespendief van de donkere vorm. Belichting corrigeren laat het staartpatroon zien, met dikke proximale band en vlekkerige dunne banden. Verder de combinatie van rechte klauwen, gele "smile" en donker oog.
Torenvalk
Bruine kiek
Buizerd
Omdat ik mieren zo sexy vind: geen juv maar adulte vrouw.

Dank Zainal, er wordt aan gewerkt..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OJGoreng

Verschlimmbesserung, mijn favoriete Duitse woord.

Ergens heb ik een link verdubbeld. Die eerste bruine kiekendief verwijst naar een sperwer die als havik getermineerd was, de link van de regel eronder. Weet nu niet meer zeker naar welke waarneming hij zou moeten verwijzen; ergens op 27-8 staat dus nog dus nog een waarneming van iets dat in werkelijkheid een bruine kiekendief is. Het ging om deze, denk ik.
Met vriendelijke groet, Zainal

frankneijts

Citaat van: Jacob Molenaar op september 02, 2020, 19:06:31 PM
Citaat van: frankneijts op september 02, 2020, 18:52:48 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op september 02, 2020, 18:44:42 PM
Citaat van: OJGoreng op september 01, 2020, 23:13:37 PM
Die van vandaag op dezelfde plek zien er dan wel weer een stuk spannender uit.
Deze? Lijken me rietgorzen.

Goed gezien Jacob, heb commentaar geplaatst.
Terecht dat je erbij zet 'mits het dezelfde vogel is' want nu ik nog eens goed kijk zou op de eerste twee foto's weleens een kneu kunnen staan..

...

Gelukkig kunnen we op de 1e foto het staartpatroon met enige moeite beoordelen. Dit sluit sowieso een Kneu uit (die heeft bijv bij lange niet zoveel wit in de staart: T6 is voor het grootste deel wit hier) maar ook Ortolaan die een brede zwarte 'lob' heeft op T6. Bovendien laten beide foto's iets van de zijkant van de kop zien en daar mis je de opvallende oogring van een Ortolaan. E.e.a. past echter allemaal prima op Rietgors.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Jacob Molenaar op september 02, 2020, 19:06:31 PM
Citaat van: frankneijts op september 02, 2020, 18:52:48 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op september 02, 2020, 18:44:42 PM
Citaat van: OJGoreng op september 01, 2020, 23:13:37 PM
Die van vandaag op dezelfde plek zien er dan wel weer een stuk spannender uit.
Deze? Lijken me rietgorzen.

Goed gezien Jacob, heb commentaar geplaatst.
Terecht dat je erbij zet 'mits het dezelfde vogel is' want nu ik nog eens goed kijk zou op de eerste twee foto's weleens een kneu kunnen staan..

Gaan we gelijk nog even door:
Vondst (dood) in plaats van ter plaatse
Sperwer
Grauwe kiekendief
Ik denk toch havik
Grauwe kiek
Tureluur
Kneu
Grote lijster
Havik
Zwartkop

Zo veel mogelijk aangepast (gemeld bij de dienstdoende admin, waarnemer geattendeerd op enz.) maar die 'Grote Lijster' vind ik lastig Jacob: de kop lijkt nogal grijs en de onderzijde iets te 'gekleurd' en zo'n tamelijk egale onderzijde zie je bij Kramsvogel ook wel eens. Maar het is een baggerfoto natuurlijk en de kans is groot dat het inderdaad een groepje Grote Lijsters betreft maar de foto is niet overtuigend..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Maarten Hotting op september 30, 2020, 10:33:51 AM
Citaat van: OJGoreng op september 29, 2020, 23:22:34 PM
Dit is een buizerd. Foto is trouwens nog prima op te lichten.
Dit lijkt me er eigenlijk ook eentje obv die staarthoeken, maar zeker weet ik dat niet, dus wellicht houd ik hier beter mijn mond over..
Dank, commentaar geplaatst.

Het laatste geval dat Zainal aankaart is inderdaad een Buizerd op basis van die hoekige, niet afgeronde staarthoeken welke wat mij betreft Wespendief meteen uitsluiten...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OJGoreng

Citaat van: frankneijts op september 30, 2020, 18:06:54 PM
welke wat mij betreft Wespendief meteen uitsluiten...

Normaliter wat mij betreft ook, maar dit is echt zo'n camerahoek waarbij alles mogelijk is, vandaar mijn voorbehoud.

[Bijna volkomen ongerelateerd maar ergens ook heel erg niet: ook leuk om eens mee te spelen is subtiele afwijkingen in parallelliteit tussen camerasensor en aalscholverkop als je de keelzakhoek wil beoordelen. De geringste afwijking maakt alles meteen vele graden scherper.]
Met vriendelijke groet, Zainal

frankneijts

Citaat van: OJGoreng op september 30, 2020, 19:35:12 PM
Citaat van: frankneijts op september 30, 2020, 18:06:54 PM
welke wat mij betreft Wespendief meteen uitsluiten...

Normaliter wat mij betreft ook, maar dit is echt zo'n camerahoek waarbij alles mogelijk is, vandaar mijn voorbehoud.

[Bijna volkomen ongerelateerd maar ergens ook heel erg niet: ook leuk om eens mee te spelen is subtiele afwijkingen in parallelliteit tussen camerasensor en aalscholverkop als je de keelzakhoek wil beoordelen. De geringste afwijking maakt alles meteen vele graden scherper.]

Normaal ben ik wat minder stellig met zulke plaatjes maar de vogel in kwestie is, gevoelsmatig, zo duidelijk geen Wespendief maar die staartvorm is het enige dat je daarvoor als zichtbaar kenmerk kunt opvoeren..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jacob Molenaar

Ik weet niet zo goed wat ik met deze moet, een topper lijkt het me niet, wellicht is het deze vogel?
Nog maar eens vragen, methode staat nog steeds op gevangen
Hier duurt het ook vrij lang
Vondst (dood)
Obv foto 2 is dit een zekere havik
Ik neig meer naar boompieper bij deze, meer foto's zijn gewenst
Tjif(?)
Graspieper
Ik vermoed slechtvalk
Foto 3 hoort hier niet thuis
Dit lijkt me een afwijkende merel
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankneijts

Citaat van: vs.vanbergen op oktober 12, 2020, 09:25:46 AM
Ik tel zeker 6 fijne regelmatige bandjes op de middelste staartpen.

Gewone buizerd met een nogal witte staart?

https://waarneming.nl/observation/191042382/

Citaat van: OJGoreng op oktober 13, 2020, 12:26:22 PM
Citaat van: vs.vanbergen op oktober 12, 2020, 09:25:46 AM
Ik tel zeker 6 fijne regelmatige bandjes op de middelste staartpen.

Scherp! Beetje dit type, inderdaad.

Zeker scherp! Bij nader inzien klopt ook het ontbreken van de lichte tekening op de basis v.d. handpennen niet. Heb te gemeld bij de dienstdoende admin, bedankt!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: gertjanvannoord op oktober 18, 2020, 21:46:52 PM
zelfde foto, waarnemingen op twee verschillende dagen:
https://friesland.waarneming.nl/waarneming/view/201860016
https://friesland.waarneming.nl/waarneming/view/201860186

De ene waarneming betreft een wijfje, dus die kan blijven staan maar de andere een mannetje dus die moet sowieso vervangen of verwijderd. Heb commentaar geplaatst, dank voor t melden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Jacob Molenaar op november 03, 2020, 18:35:40 PM
Citaat van: frankneijts op november 03, 2020, 14:40:37 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op november 03, 2020, 11:01:57 AM
Hier durf ik met een gerust hart een buizerd van te maken
Ik zie 'm niet op de foto's... Wellicht heeft hij de stormmeeuw voor franklins aangezien?
Rietgors
Lijkt me bij lange na niet genoeg voor zo'n (fenologische) zeldzaamheid
Torenvalk
Bontbek-
Kneu
Ik zie hier weinig 'siberisch' aan..
De foto vind ik lastig te beoordelen (al is 'ie zeker niet zo duidelijk als het eerder gemelde exemplaar), maar op de opname zijn enkel vinken te horen, ik weet niet op basis waarvan deze is goedgekeurd?
Er staan twee verschillende vogels op de foto's, de eerste twee tonen een tjiftjaf, de andere foto's lijken me wel het juiste exemplaar.
Kleine barmsijs
Amerikaanse

Voor zover relevant aangepast c.q. doorgespeeld naar mede-admins. Waarnemingen met ? zetten we vaak op "(nog) niet te beoordelen" Jacob, bespaart soms weinig vruchtbare discussies en de Siberische Tjiffen hebben we in het adminforum weer eens aangekaart (geluid vereist voor goedkeuring zoals we voorheen altijd hanteerden of durven we het aan ze alleen op uiterlijk te determineren). Bedankt weer voor je bijdragen!
Duidelijk Frank, een onzekere waarnemingen die al op 'niet te beoordelen' staat hoef ik dus niet meer door te geven in principe?

Tenzij het, voor jou in elk geval, heel erg duidelijk is dat de vogel in kwestie tot een duidelijk te herkennen soort behoort en dus, voor jou, geen ? behoeft. In dat geval kàn er sprake zijn van een beoordelingsfout en het wijzen daarop is inherent aan dit topic..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Maarten Hotting

Citaat van: OJGoreng op november 09, 2020, 19:56:21 PM
Kraai, lijkt me. In elk geval een gorte kraaiachtige.
ID klopt natuurlijk, maar "vangst" lijkt me hier het correcte 'gedrag'.
Dit lijkt me aan spreeuw.
Dit lijkt me een sperwer met ongebruikelijk dunne bandjes op de armpennen.
Buizerd
Accipiter
:right:

Citaat van: OJGoreng op november 07, 2020, 09:25:45 AM
Wat het precies wel zijn weet ik niet (wilde eenden?), maar geen rotganzen.
:right:
Groet,
Maarten

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jacob Molenaar

#770
Ikzelf heb al tegen Pieter gezegd dat dit mij een gewone goudplevier lijkt. Ik kan het alleen lastig onderbouwen, maar ik vermoed dat er vast wel een admin is die dat beter kan dan ik..  O0
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Oenanthe

Dat hoeft ook niet Jacob. De Aziatische goudplevier is een beoordeelsoort van de CDNA. Het is dus aan de waarnemer om de juistheid van zijn determinatie aan te tonen aan de commissie. Daar hoeven jij of admins zich niet druk over te maken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Guus Peterse

Alleen zit dat beest er al weken. Beoordeling door de CDNA is niet afhankelijk van deze waarneming en of dit de juiste vogel is, gaat de CDNA niet beoordelen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Citaat van: Jacob Molenaar op december 01, 2020, 20:24:20 PM
Ikzelf heb al tegen Pieter gezegd dat dit mij een gewone goudplevier lijkt. Ik kan het alleen lastig onderbouwen, maar ik vermoed dat er vast wel een admin is die dat beter kan dan ik..  O0

Probeer het zelf ns te onderbouwen Jacob, daar ben ik wel benieuwd naar. Zelf durf ik daar niks fundamenteels van te zeggen..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Robertmeer

Citaat van: Oenanthe op december 01, 2020, 20:32:20 PM
Dat hoeft ook niet Jacob. De Aziatische goudplevier is een beoordeelsoort van de CDNA. Het is dus aan de waarnemer om de juistheid van zijn determinatie aan te tonen aan de commissie. Daar hoeven jij of admins zich niet druk over te maken.
Sinds 2019 is de soort afgevoerd van de beoordeellijst, Maarten, dus de admins kunnen zich op deze waarneming storten.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Jacob Molenaar

Citaat van: frankneijts op december 01, 2020, 22:53:01 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op december 01, 2020, 20:24:20 PM
Ikzelf heb al tegen Pieter gezegd dat dit mij een gewone goudplevier lijkt. Ik kan het alleen lastig onderbouwen, maar ik vermoed dat er vast wel een admin is die dat beter kan dan ik..  O0

Probeer het zelf ns te onderbouwen Jacob, daar ben ik wel benieuwd naar. Zelf durf ik daar niks fundamenteels van te zeggen..
Haha, die had ik al een beetje verwacht, ik doe een poging:
Ik heb een beetje gezocht naar foto's van een aziaat uit december met dezelfde houding om mee te vergelijken, dan kom ik uit op bijvoorbeeld deze twee: link 1 en link 2.
- Overall vind ik de vogel teveel zwart en te weinig geel hebben, alleen de dikke wenkbrauwstreep valt op, maar dat is iets wat goudplevieren ook veel hebben in deze tijd van het jaar
- De kleur van de borst zou een beetje smoezelig en egaal beige gekleurd moeten zijn, de vogel van Pieter heeft behoorlijk grove zwarte streping en ook juist wit op de borst, wat het dus niet egaal van kleur maakt.
- Witte 'kin' (onder de snavel) heeft de vogel van Goedereede ook niet, ik weet niet of dit een kenmerk is maar het viel me wel op
- Hoewel de dikke gele wenkbrauw een indicatie lijkt voor aziaat, is ook hier te zien dat het 'm niet is, omdat het bij aziaat door zou moeten lopen tot onder het oog, terwijl daar bij de vogel van Pieter juist bijna zwart is.
Hoop dat dit een beetje een uitleg is van wat voor mij eerst vooral een gevoelskwestie was, dat is nog altijd hoe ik vogels determineer ('jizz', of mag ik dat niet zeggen? ;)), toch vind ik dat de kenmerken ook wel aanwijzingen geven dat dit een gewone goudplevier is.

Overigens vertelde Pieter me dat hij het liefst ook foto's van de staart en ondervleugels had gehad, maar dat hij deze vogel alleen even gefotografeerd had als zijnde een spannend beest vanwege de wenkbrauw, en vervolgens vloog de groep op en was alles weer verdwenen..
Ik hoorde van andere vogelaars overigens wisselende determinaties, sommigen wisten zeker dat 't de juiste vogel was, sommigen wisten zeker dat het een gewone goudplevier was. Ben benieuwd of je er nu wel wat over durft te zeggen, Frank ;)
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankneijts

Citaat van: Jacob Molenaar op december 02, 2020, 09:26:12 AM
Citaat van: frankneijts op december 01, 2020, 22:53:01 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op december 01, 2020, 20:24:20 PM
Ikzelf heb al tegen Pieter gezegd dat dit mij een gewone goudplevier lijkt. Ik kan het alleen lastig onderbouwen, maar ik vermoed dat er vast wel een admin is die dat beter kan dan ik..  O0

Probeer het zelf ns te onderbouwen Jacob, daar ben ik wel benieuwd naar. Zelf durf ik daar niks fundamenteels van te zeggen..
Haha, die had ik al een beetje verwacht, ik doe een poging:
Ik heb een beetje gezocht naar foto's van een aziaat uit december met dezelfde houding om mee te vergelijken, dan kom ik uit op bijvoorbeeld deze twee: link 1 en link 2.
- Overall vind ik de vogel teveel zwart en te weinig geel hebben, alleen de dikke wenkbrauwstreep valt op, maar dat is iets wat goudplevieren ook veel hebben in deze tijd van het jaar
- De kleur van de borst zou een beetje smoezelig en egaal beige gekleurd moeten zijn, de vogel van Pieter heeft behoorlijk grove zwarte streping en ook juist wit op de borst, wat het dus niet egaal van kleur maakt.
- Witte 'kin' (onder de snavel) heeft de vogel van Goedereede ook niet, ik weet niet of dit een kenmerk is maar het viel me wel op
- Hoewel de dikke gele wenkbrauw een indicatie lijkt voor aziaat, is ook hier te zien dat het 'm niet is, omdat het bij aziaat door zou moeten lopen tot onder het oog, terwijl daar bij de vogel van Pieter juist bijna zwart is.
Hoop dat dit een beetje een uitleg is van wat voor mij eerst vooral een gevoelskwestie was, dat is nog altijd hoe ik vogels determineer ('jizz', of mag ik dat niet zeggen? ;)), toch vind ik dat de kenmerken ook wel aanwijzingen geven dat dit een gewone goudplevier is.

Overigens vertelde Pieter me dat hij het liefst ook foto's van de staart en ondervleugels had gehad, maar dat hij deze vogel alleen even gefotografeerd had als zijnde een spannend beest vanwege de wenkbrauw, en vervolgens vloog de groep op en was alles weer verdwenen..
Ik hoorde van andere vogelaars overigens wisselende determinaties, sommigen wisten zeker dat 't de juiste vogel was, sommigen wisten zeker dat het een gewone goudplevier was. Ben benieuwd of je er nu wel wat over durft te zeggen, Frank ;)

Dank je wel Jacob, met deze uitleg kan ik weliswaar prima leven maar ik weet te weinig van 'goudplevier-ID' (te weinig ervaring met de zeldzamere soorten) om een inhoudelijk waardevollere bijdrage aan de discussie erover te geven. Ik weet zeker dat andere admins hier (veel) beter in zijn en anders zou je Diederik Kok eens om zijn mening kunnen vragen: weinig vogelaars in NL die meer van goudplevier-ID af weten dan hij..
(En wat het gebruik van 'jizz' betreft: prima om te gebruiken in het veld om alvast een schifting te maken in de ID-mogelijkheden. Maar dat heeft alleen ècht waarde als je vervolgens je uiteindelijke ID-keuze duideijk kunt maken aan de hand van duidelijke verenkleedkenmerken en niet blijft hangen in vage termen als "duivenkopje".. Maar hierboven ben je er m.i. prima in geslaagd je 'gut feeling' te 'vertalen' in begrijpelijke verenkleedkenmerken.. :duim:)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Morten op december 10, 2020, 14:57:36 PM
https://limburg.waarneming.nl/waarneming/view/204104464
Hoewel hier vaak raven worden waargenomen, is dit een zwarte kraai.

https://limburg.waarneming.nl/waarneming/view/202524304
Ook dit is een duidelijke zwarte kraai.

https://limburg.waarneming.nl/waarneming/view/203655188
De roepende vogel lijkt me een zwarte kraai: geen piekerig afstaande baardveren en snavelbevedering komt tot halverwege de snavel, die ook nog eens relatief slank is.
De vliegende vogel vind ik lastiger te beoordelen (snavel komt zwaarder over), maar aantal = 1, dus het zal wel dezelfde vogel zijn?

https://limburg.waarneming.nl/waarneming/view/203941688
Deze is al goedgekeurd en de snavel lijkt aardig zwaar, maar het kopprofiel zit me niet lekker. Nogal bol, meer als zwarte kraai, maar hier kan ik fout zitten.

Bedankt, zijn gewijzigd (behalve de laatste want dat is inderdaad een Raaf).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Morten op december 14, 2020, 18:01:35 PM
https://limburg.waarneming.nl/waarneming/view/199208166
De derde foto laat alleen een tapuit zien. Verder lijkt me de leeftijd (adult) wat voorbarig.

........

Scherp Morten en terecht: eerste foto laat een 1e winter vogel zien (zie bijv. de witte, scherpe ipv isabelkleurige onscherpe bij adult, begrenzing van grote dekveren en tertials) en de 3e foto is inderdaad een wijfje Tapuit. Heb de betreffende admin hierop gewezen.
(Maar in die dagen was het overigens kinderspel om op die plek minstens 4 Duinpiepers te zien .. B))

Citaat van: Morten op december 14, 2020, 18:01:35 PM
...
https://limburg.waarneming.nl/waarneming/view/204205451
Dit zijn volgens mij toendrarietganzen.

Inmiddels aangepast.

Dank voor t melden!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'