Foutieve determinaties

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:42:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citaat van: OJGoreng op augustus 25, 2019, 00:43:58 AM
Buizerd, buizerd, juveniel ipv adult (en op drie foto's staan alleen reuzensterns en eenden), buizerd, sperwer, lastige foto's maar in elk geval Accipiters, havik.

Torenvalk, wespendief, wespendief, wespendief.

Commentaren geplaatst, dank weer voor t melden..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Guus Peterse

Citaat van: OJGoreng op augustus 30, 2019, 22:46:53 PM
Havik, buizerd, havik, tricky beest met die spaarzame banden op de arm, maar staartprofiel (middelste pennen het langst) en gebrek aan duidelijke donkere arm gescheiden van lichte hand suggereert buizerd, wespendief, buizerd, buizerd.
Allemaal weer van commentaar voorzien. Dank.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Guus Peterse

Citaat van: OJGoreng op september 11, 2019, 22:15:08 PM
Buizerd, buizerd. Ik heb eigenlijk het idee dat ik hier ook naar een buizerd zit te kijken, vooral obv heet straatprofiel (middelste pennen te lang), maar zeker ben ik niet.
Eerste twee van commentaar voorzien, de derde weet ik ook niet helemaal zeker.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

#694
Citaat van: Guus Peterse op september 11, 2019, 22:36:32 PM
Citaat van: OJGoreng op september 11, 2019, 22:15:08 PM
Buizerd, buizerd. Ik heb eigenlijk het idee dat ik hier ook naar een buizerd zit te kijken, vooral obv heet straatprofiel (middelste pennen te lang), maar zeker ben ik niet.
Eerste twee van commentaar voorzien, de derde weet ik ook niet helemaal zeker.

De derde is ook een Buizerd: Wespendief heeft iets langere staart met duidelijk afgeronde hoeken die hier duidelijk te recht zijn. Ook zijn de vleugels te compact. Tevens andermaal aangetoond hoe misleidend zulke kwalificaties als "duivenkop" zijn: de vogel in kwestie heeft, zeker op de eerste foto, juist een relatief brede nek/kop..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroen vinke

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

frankneijts

Citaat van: OJGoreng op september 16, 2019, 00:29:37 AM
Buizerd (overigens zelfs als jpg nog prima op te lichten), buizerd, buizerd, buizerd.
Wespendief.
Ik heb om verschillende redenen mijn twijfels bij deze; wellicht is wat navraag op zijn plaats.

Commentaar geplaatst, met dank weer..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jacob Molenaar

Ze hebben iets te weinig strandplevieren in Amsterdam, zo bleek de afgelopen dagen:
Kleine plevier
Idem
Idem
Idem
Idem

Bontbekplevier
Bruine kiekendief
Gekraagde roodstaart
Ik zie op deze foto's alleen kanoeten, op de laatste foto na, waar uiteraard wel zilverplevieren op staan
Grote gele kwikstaart
Drieteenstrandlopers
Tapuit
Escape
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

hiskodevries

Citaat van: OJGoreng op september 21, 2019, 09:11:11 AM
Huismus
Fazant, vermoed ik.
Hier zie ik geen kenmerken die determinatie tot op het niveau van een zeldzame ondersoort toelaten.
:right:
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


jeroen vinke

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

frankneijts

Citaat van: Jacob Molenaar op oktober 09, 2019, 10:59:58 AM
Geen reactie
Dit lijkt me een foto van een kievit, waarbij de kleuren omgekeerd zijn
Kleinste jager
Lijkt me een kleine strandloper
Foto 2 toont een visdief/noordse stern
Atypische locatie, wellicht eerder kuifeenden?
Onterecht goedgekeurd, het zijn graspiepers
Smelleken
Lijkt me een buizerd
Buizerd
Idem
Idem
Watersnip
Graspieper
Zeker
Graspieper

Bedankt Jacob, ze zijn weer allemaal in behandeling ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OJGoreng

Dit rijtje is wat aandacht waard, al klopt die gedocumenteerde van 6-10 natuurlijk wel.
Met vriendelijke groet, Zainal

frankneijts

Citaat van: Jacob Molenaar op november 27, 2019, 23:10:50 PM
Dodaars
Ik kan me vergissen, maar hier zou ik eerder een zwartsnavelige grote zilverreiger van maken.
Methode 'gevangen' is hier niet correct.
Waterpieper
Ik zie hier alleen sneeuwgorzen op, voor zo ver dat te beoordelen is
Deze vogel is uiteindelijk genoteerd als hybride met kokardezaagbek
De foto bij deze waarneming is beslist niet op de Maasvlakte gemaakt, te zien aan het licht (tussen de middag scheen de zon even maar toen was het juist vervelend doordat dit tegenlicht opleverde) en de struik waar de vogel in zit, de vogel zat uitsluitend in vliertjes en rozenbottels..

Commentaar geplaatst (die Kleine is inderdaad een Grote Zillie: let ook s op de zwarte voeten ..) en weer bedankt Jacob. Ook Jan Hein voor de bevestiging van de frauduleuze Witkeelgors ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Jacob Molenaar op december 10, 2019, 09:51:04 AM
Vink op de 3e foto
Grote zilverreiger
Rietgors, lijkt me
Merel
Snor
Roodborsttapuit
Buizerd
Hybride, wellicht met keizer- of brandgans?
Fuut
Kuifeenden

Is resp wordt aan gewerkt muv de 'Grote Zilverreiger' want dat is toch echt een Kleine (mondhoek reikt bij lange niet tot achter het oog) en de 'Rietgors' wat zo maar zou kunnen maar dat is met dit materiaal niet met zekerheid te zeggen. Maar weer bedankt!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: OJGoreng op december 29, 2019, 23:54:35 PM
Om eens zout te leggen op slakken - volgens mij zijn dit allemaal jonge mannetjes ipv al dan niet volwassen vrouwtjes, vooral obv de steeds goed zichtbare iriskleur: 1 2 3 4 5 6 7 8
Dit is sowieso geen blauwe. Het zal een bruine zijn, maar om de één of andere reden word ik wat nerveus van die foto.
Buizerd. Volgens mij sluit de lichte buik uit de beschrijving hier ruigpootbuizerd uit.

Wordt aan gewerkt, bedankt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Jacob Molenaar op januari 17, 2020, 10:01:01 AM
Beetje vaag verhaal dit, waarneming stond eerst op onzeker met een foto erbij (die m.i. geen zwarte zeekoet liet zien), nu is de foto weggehaald en de waarneming op zeker gezet  :rolleyes:
Niet gevangen (ga ik vanuit, tenminste ;))
Idem
Lijkt mij een boomleeuwerik
Wespendief
Sperwer
Roodkeelduiker
Buizerd
Deze mag gewoon op  :right:, lijkt me
Of het de look-a-like van het Schar is weet ik niet, er staat in ieder geval een buizerd op de foto
Waterpieper
Deze mag wel op zeker

Dank weer Jacob en waar relevant commentaar geplaatst maar die 'Roodkeelduiker' moet je even uitleggen ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jacob Molenaar

Citaat van: frankneijts op januari 17, 2020, 11:21:40 AM
Citaat van: Jacob Molenaar op januari 17, 2020, 10:01:01 AM
Beetje vaag verhaal dit, waarneming stond eerst op onzeker met een foto erbij (die m.i. geen zwarte zeekoet liet zien), nu is de foto weggehaald en de waarneming op zeker gezet  :rolleyes:
Niet gevangen (ga ik vanuit, tenminste ;))
Idem
Lijkt mij een boomleeuwerik
Wespendief
Sperwer
Roodkeelduiker
Buizerd
Deze mag gewoon op  :right:, lijkt me
Of het de look-a-like van het Schar is weet ik niet, er staat in ieder geval een buizerd op de foto
Waterpieper
Deze mag wel op zeker

Dank weer Jacob en waar relevant commentaar geplaatst maar die 'Roodkeelduiker' moet je even uitleggen ..
Lastig, maar ik mis voor een ijsduiker de dikke nek en de dikke kop. Ook mis ik het 'slagschipgevoel' hier nogal.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankneijts

Citaat van: Jacob Molenaar op januari 17, 2020, 14:02:35 PM
Citaat van: frankneijts op januari 17, 2020, 11:21:40 AM
Citaat van: Jacob Molenaar op januari 17, 2020, 10:01:01 AM
Beetje vaag verhaal dit, waarneming stond eerst op onzeker met een foto erbij (die m.i. geen zwarte zeekoet liet zien), nu is de foto weggehaald en de waarneming op zeker gezet  :rolleyes:
Niet gevangen (ga ik vanuit, tenminste ;))
Idem
Lijkt mij een boomleeuwerik
Wespendief
Sperwer
Roodkeelduiker
Buizerd
Deze mag gewoon op  :right:, lijkt me
Of het de look-a-like van het Schar is weet ik niet, er staat in ieder geval een buizerd op de foto
Waterpieper
Deze mag wel op zeker

Dank weer Jacob en waar relevant commentaar geplaatst maar die 'Roodkeelduiker' moet je even uitleggen ..
Lastig, maar ik mis voor een ijsduiker de dikke nek en de dikke kop. Ook mis ik het 'slagschipgevoel' hier nogal.

Die persoonlijke 'gevoelens' bij een vogel laat ik maar even wat ze zijn Jacob B), ik verlaat me liever op wat ik zie op de foto's. Met name op foto 2 lijken me achterhoofd en nek toch niet zo héél dun en met wat goede wil zie je nog net iets van een 'bult' op het voorhoofd. Misschien niet overtuigend genoeg voor IJsduiker wellicht maar dat geldt zeker ook voor een ID als Roodkeelduiker. Aangezien IJsduiker op die locatie geenszins zeldzaam is laat ik de waarneming maar even zo staan al vind ik m (nog) niet te beoordelen..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Jacob Molenaar op januari 17, 2020, 15:04:13 PM
Heb ik geen problemen mee hoor Frank, overigens is slagschip een bekend begrip onder twitchers.
Fijn, bedankt Jacob. Overigens is t gebruik van zulke kwalificaties als 'slagschip' heel vermakelijk natuurlijk maar om verschillen tussen soorten duidelijk te maken is het misschien beter om zo goed mogelijk verenkleeddetails te beschrijven.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: frankneijts op januari 17, 2020, 14:39:36 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op januari 17, 2020, 14:02:35 PM
Citaat van: frankneijts op januari 17, 2020, 11:21:40 AM
Citaat van: Jacob Molenaar op januari 17, 2020, 10:01:01 AM
Beetje vaag verhaal dit, waarneming stond eerst op onzeker met een foto erbij (die m.i. geen zwarte zeekoet liet zien), nu is de foto weggehaald en de waarneming op zeker gezet  :rolleyes:
Niet gevangen (ga ik vanuit, tenminste ;))
Idem
Lijkt mij een boomleeuwerik
Wespendief
Sperwer
Roodkeelduiker
Buizerd
Deze mag gewoon op  :right:, lijkt me
Of het de look-a-like van het Schar is weet ik niet, er staat in ieder geval een buizerd op de foto
Waterpieper
Deze mag wel op zeker

Dank weer Jacob en waar relevant commentaar geplaatst maar die 'Roodkeelduiker' moet je even uitleggen ..
Lastig, maar ik mis voor een ijsduiker de dikke nek en de dikke kop. Ook mis ik het 'slagschipgevoel' hier nogal.

Die persoonlijke 'gevoelens' bij een vogel laat ik maar even wat ze zijn Jacob B), ik verlaat me liever op wat ik zie op de foto's. Met name op foto 2 lijken me achterhoofd en nek toch niet zo héél dun en met wat goede wil zie je nog net iets van een 'bult' op het voorhoofd. Misschien niet overtuigend genoeg voor IJsduiker wellicht maar dat geldt zeker ook voor een ID als Roodkeelduiker. Aangezien IJsduiker op die locatie geenszins zeldzaam is laat ik de waarneming maar even zo staan al vind ik m (nog) niet te beoordelen..
Bij nader inzien en commentaar van Peter Adriaens is die 'Boomleeuwerik' toch een Veldleeuwerik Jacob..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: rudi op januari 20, 2020, 10:18:43 AM
https://waarneming.nl/waarneming/view/184520627
12 regenwulpen in de Eemshaven, redelijk grote groep en ruim een maand te vroeg?
Commentaar geplaatst, dank voor t melden..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Guus Peterse

Citaat van: OJGoreng op januari 20, 2020, 21:28:09 PM
Hier gaat iets niet helemaal goed; afgaand op de info op de kaart ("Roofvogelcentrum") zijn dit waarschijnlijk dieren in gevangenschap. De bosuil lijkt me een Amerikaanse oehoe ofzo, en die buizerd lijkt me wat anders dan B. buteo.
Allebei van commentaar voorzien. Dank weer.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Citaat van: rudi op januari 20, 2020, 19:42:23 PM
Hallo Frank, ik zie de reaktie, de waarnemer heeft nog even nagevraagd bij zijn medewaarnemer of het wel klopt die Regenwulpen, nou komt ie: de mede waarnemer meldt ongeveer gelijktijdig maar liefst 12 slechtvalken, een plaatselijk record, als bewijs een foto van 1 slechtvalk met op de achtergrond 3 wulpen. dat is 2 records binnen 10 minuten.  ;D

Daar is inderdaad niet alles goed gegaan, in elk geval niet als t gaat om de documentatie ..😎 Maar goed, ook hier commentaar geplaatst en nu maar kijken of we t recht kunnen breien .. Dank voor de melding in elk geval.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: OJGoreng op februari 01, 2020, 11:55:15 AM
Deze is niet op voorhand fout, maar extra info lijkt me wenselijk, ook vanwege regionale schaarsheid. Locatie suggereert dat de waarneming vanuit een (rijdende?) auto is gedaan, terwijl betrouwbaar onderscheid met watersnip al lastig kan zijn als je goed beeld hebt.

Maar het herkennen van een vliegend Bokje is, zeker voor een ervaren waarnemer, toch geen levensgroot probleem Zainal?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OJGoreng

#717
In zijaanzicht niet, maar ik kan me haast niet voorstellen dat je vanuit een rijdende auto tijd hebt om kleed- en structuurkenmerken goed te beoordelen, dus dan moet je het van gedrag hebben. Er zijn zat vervelende watersnippen die slecht vogelgidsen lezen en niet in zigzag-vlucht maar in keurige rechte lijntjes vliegen.
Kernpunt is dat zonder beschrijving wat wat er gezien is, dit ook maar gissen blijft.
Met vriendelijke groet, Zainal

Jan van der Laan

#718
Op 4 oktober 2016 staan een heleboel waarnemingen van een Kleine Sprinkhaanzanger op Sprinkhaanzanger.
Gister werd op de DB-dag bekend gemaakt dat ook autosomaal DNA op Kleine Sprinhaanzanger wijst en dat er geen hybride invloeden van gewone Sprinkhaanzanger gevonden zijn.

Op kleedkenmerken kwam je al uit op Kleine Sprinkhaanzanger, maar leuk dat dit nu ook door zowel mtDNA als autosomaal DNA is bewezen.
------------
Groeten, Jan van der Laan

Jacob Molenaar

Hier gaat iets mis met de groepssamenstelling..
Foto 2 tonen tureluurs
Witbuik toch?
Invoerfoutje, ga ik vanuit
Geen reactie
Idem
Idem
Dit kan haast niks anders zijn dan een nonnetje, toch?
Meeuw onbekend is hier beter op zijn plaats, een vorkstaartmeeuw is het in elk geval niet
Allemaal escape
Dood, ipv ter plaatse.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)