Welke Valk?

Gestart door kleibrink, juni 23, 2012, 21:46:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

kleibrink

Deze valk kwam ik vandaag tegen in de Enge Wormer. Omdat de torenvalk er veel voorkomt ligt dat het meeste voor de hand, maar dit exemplaar joeg op de groep zwaluwen en dook in de boom met zwaluwen, iets wat ik een torenvalk nog nooit heb zien doen, dat is meer iets voor een sperwer maar daar lijkt dit exemplaar niet op vind ik. Met het oog heb ik hem even iets beter gezien dan op foto (tegenlicht), hij was opvallend lichtbruin en op de achterzijde van de buik leek hij bruiner. De staart had meerdere donkere banden.
Eline Kleibrink

PieterH

Het is een Boomvalk , die zijn snel genoeg om op zwaluwen te jagen.
Groeten , Pieter Hilgeman

Wil

Dat was ook mijn eerste gedachte  :) .
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

kleibrink

dank voor de reacties, dat is dan de eerste keer dat ik hier een boomvalk zie. Is wel goed mogelijk want 8 km verder worden er regelmatig 2 gezien, maar dat is minder open gebied dan hier. Wel zit hier een kolonie met meer dan 150 boerenzwaluwen en daar doorheen vliegen nog een tiental gierzwaluwen, dus voer voor boomvalken genoeg  ;D
Eline Kleibrink

frankneijts

De foto van Eline laat zien dat ook Torenvalken (want die soort staat op de foto...) zich wel eens trachten te vergrijpen aan vogels, bijv. zwaluwen. Dat ze daar zelden succesvol in zijn wil niet zeggend at ze het niet af en toe proberen, al is het maar uit 'balorigheid........... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

PieterH

Foto vergroot en inderdaad toch een Torenvalk .  Dacht dat die nooit achter zwaluwen aanzaten  :huh: . Weer wat geleerd.
Groeten , Pieter Hilgeman