Hoofdmenu

tapuit met jong beide geringd

Gestart door dutchway, juni 23, 2012, 22:28:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

dutchway

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/69359562
Tapuit - Oenanthe oenanthe gezien op 2012-06-22 Drents-Friese Wold - Aekingerzand (Kale Duinen) - Friesland
Foto's:

zijn hier gegevens te achterhalen omtrent de oudervogel?
De ringen van de jonge vogel heb ik niet duidelijk kunnen zien

bij voorbaat dank lia douma

Groeten van Lia

Jeroen Nagtegaal

Dat moet zeker lukken. Ik ga de komende dagen even vragen wie je nu het beste hiervoor kan benaderen.
Normaal is dat Frank Majoor, maar hij heeft de nu data nog niet van deze vogels.

Help me gerust herinneren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

dutchway

Groeten van Lia

Jeroen Nagtegaal

Even gebeld. Beide ouders (van het bovenste jong) zijn daar vorig jaar uit het ei gekropen en broeden dus nu voor het eerst. Helaas dus weinig spannends.
Groet, Jeroen Nagtegaal

dutchway

Toch leuk om te weten hoor.
Bedankt voor de moeite :duim:
Groeten van Lia

Oenanthe

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 25, 2012, 17:59:48 PM
Even gebeld. Beide ouders (van het bovenste jong) zijn daar vorig jaar uit het ei gekropen en broeden dus nu voor het eerst. Helaas dus weinig spannends.

Jeroen, in het overgrote deel van Nederland denkt men vol weemoed terug aan de tijd dat er nog tapuiten broedden, hun jongen grootbrachten en die de jaren daarop zagen terugkeren om zelf aan het broedproces deel te nemen. Deze melding is dan misschien weinig spannend, het is een feest om te lezen dat er in Nederland nog populaties tapuiten zijn die zichzelf in stand kunnen houden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op juni 26, 2012, 11:37:20 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 25, 2012, 17:59:48 PM

Jeroen, in het overgrote deel van Nederland denkt men vol weemoed terug aan de tijd dat er nog tapuiten broedden, hun jongen grootbrachten en die de jaren daarop zagen terugkeren om zelf aan het broedproces deel te nemen. Deze melding is dan misschien weinig spannend, het is een feest om te lezen dat er in Nederland nog populaties tapuiten zijn die zichzelf in stand kunnen houden.

Ik ben het met je eens dat het een leuke waarneming is, maar over de populatie zegt  het natuurlijk niets want misschien is er maar een enkel paar uit de populatie wat jongen heeft grootgebracht. Het zegt wel dast die populatie in ieder geval niet helemaal van 'import' afhankelijk is.

Herman van der Meer

Oenanthe

Herman, je hebt gelijk. Maar zullen we afspreken dat wij een biertje nemen als er in Meijendel weer een paartje tapuiten broedt waarvan we de jongen het jaar erop weer in Meijendel terugzien?  ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op juni 26, 2012, 13:24:43 PM
Herman, je hebt gelijk. Maar zullen we afspreken dat wij een biertje nemen als er in Meijendel weer een paartje tapuiten broedt waarvan we de jongen het jaar erop weer in Meijendel terugzien?  ;D

Laten we er dan maar een fles champagne van maken.

Kun je je trouwens die tapuit nog herinneren die in hetzelfde Aekingerzand geringd was en waarschijnlijk in de Noordhollandse duinen was gaan broeden? Ook niet slecht toch?. Als er maar reproductie is.

PS. Dat ging geloof ik om niet om een Tapuit maar om een Boomleeuwerik Van Aekigerzand naar AWD.

Herman van der Meer

Oenanthe

Tapuiten schijnen zich alleen in de nabijheid van hun geboortegrond te vestigen. Voor herkolonisatie van de Zuid Hollandse duinen zijn we denk ik aangewezen op import vanuit Castricum en verder noordelijk. Voorlopig afwachten en de hoop gaande houden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jaofik

Ha Maarten en anderen,

Zeker hoop gaande houden! [size=78%]http://waarneming.nl/waarneming/view/64264862[/size]
Was spannend, maar zit vanaf 15 mei toch weer bij Castricum -welkom thuis!

Groet,

Herman.

Jeroen Nagtegaal

Probleem bij het Aekingerzand is momenteel predatie. De populatie heeft meer dan genoeg mannen, echter zijn vele vrouwtjes van nest gegeten... Nestbescherming werd de afgelopen jaren niet toegestaan. Of dat dit jaar anders is weet ik nog niet.

@ Herman. Ging inderdaad om een Boomleeuwerik, maar of ie daadwerkelijk is gaan broeden is mij onbekend.
Wel is er mij één waarneming bekend van een Tapuit die van de Duinen ten zuiden van Den Helder is gaan broeden op de noordpunt van Texel.

Verder zouden er op de Mavla nog redelijk wat Tapuiten zitten, wellicht de mogelijkheid voor de rest van de ZH-duinen?
Groet, Jeroen Nagtegaal

Rein Genuït

Maarten, vorig jaar heeft er in ieder geval een en waarschijnlijk een tweede paartje succesvol gebroed (als ik het goed heb begrepen) in de zuidelijke
AWD (ergens in de buurt van het zweefvliegveld)
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

jvogels

Jammer genoeg gaat het met de tapuiten van Castricum niet al te best, zowel dit en vorig jaar (volgens mijn collega onderzoekers)....

Oenanthe

Joost, een paar jaar geleden bezocht ik samen met Frank Majoor een aantal onderzoekers in Castricum die zich bezig hielden met de broedpopulatie van de tapuiten. Weet jij of dat onderzoek nog gegevens opgeleverd heeft over de oorzaak van de achteruitgang en over de mogelijkheden om de tapuit te helpen zich te handhaven?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

Wat ik via via begreep is dat SOVON nu druk is met de data-analyse en dat daarbij wel al enkele resultaten naar voren zouden komen. Kan dan denk ik niet heel lang(?) meer duren voordat daarvan de eerste publicatie komt.
Groet, Jeroen Nagtegaal

Oenanthe

Ik hoop dat de publicatie bruikbare gegevens oplevert om de tapuit de helpen zich te handhaven en dat die publicatie niet alleen onder ogen komt van de betrokken terreinbeheerders maar ook dat zij er iets mee doen. Het verdwijnen van de tapuit uit de Zuid Hollandse duinen is helaas gebeurd zonder dat iemand begreep waarom en zonder dat iets kon worden gedaan om het tij te keren.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jvogels

CiteerJoost, een paar jaar geleden bezocht ik samen met Frank Majoor een aantal onderzoekers in Castricum die zich bezig hielden met de broedpopulatie van de tapuiten. Weet jij of dat onderzoek nog gegevens opgeleverd heeft over de oorzaak van de achteruitgang en over de mogelijkheden om de tapuit te helpen zich te handhaven?

tapuit onderzoek wordt zowel door SOVON (Frank Majoor, Chris v. Turnhout) als door Stichting Bargerveen (Herman van Oosten, Remco Versluis) uitgevoerd, veel ook in samenwerking met elkaar.

Ik zit er niet bovenop, maar er zijn volgens mij al wel een aantal publicaties (rapportages) over verschenen.
Degene die zich bij mijn stichting er primair mee bezig houdt is Herman van Oosten (ook op het forum actief; onder de naam jaofik ). Als je meer info wilt hebben, moet je hem maar even een pm sturen.