herkenbaar blad, maar wat is het?

Gestart door Grada Menting, juli 24, 2005, 19:06:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

Kompassla, mooi dat je op de eerste foto ook de onderkant van het blad hebt staan (met stekels op de hoofdnerf).

Grada Menting

De Kompassla heeft een diep veerlobbig blad en deze niet.
De stekels onder het blad op de middennerf klopt wel weer.
Ik zal de bloeiwijze in de gaten houden. (geel)

Grada Menting

Ik denk dat je gelijk hebt. In mijn boeken stond ie alleen afgebeeld met diep veerlobbig blad.
Dank je voor je bijdrage. ^_^  

Vincent

Citeermet diep veerlobbig blad.
Bij mij ook
Vincent

marcel123

Heb je dan een ander voorstel voor deze plant, een met ingesneden blad?

CiteerAlle slasoorten zijn ontstaan uit de kompassla (Lactuca serriola). Deze komt voor van Aziƫ en Noord-Afrika tot in Noord-Europa, op open plekken in het bos, op rotswanden en op braakliggende velden. Het is een eenjarige plant die in de herfst kiemt en die een bladrozet vormt dat langs wegbermen vooral in het oog loopt, wanneer de plant in de nazomer in bloei komt; de bloeistengels bereiken dan een hoogte van wel 2 meter. De bladeren hebben aan de onderzijde een gestekelde middennerf en staan meestal gedraaid tot een verticale stand; ze zijn omgekeerd eirond en gaafrandig tot bochtig veerspletig. De kleine bloemen zijn bleekgeel en de zaden grijsgroen.
Lactuca virosa, de gifsla, lijkt er ook veel op, maar heeft een horizontale bladstand en vrijwel zwarte zaden. Deze soort is gebruikt om resistentie tegen de ziekte 'rand' in de cultuursla te kweken.
Nog een andere wilde slasoort is wilgsla, Lactuca saligna, een over het geheel slankere plant met lijnvormige bladeren. Bepaalde nauw verwante soorten komen voor in de gebergten van Turkije, Iran en de zuidelijke Kaukasus, maar ook in de bossen en op de prairies van Noord-Amerika komen slasoorten voor, waaronder ook Lactuca canadensis, die soms wordt aangeduid als wilde opium. Lactuca indica, Chinese sla, is een overblijvende soort, inheems in China en behalve daar ook geteeld in Indonesiƫ om de kleine lancetvormige stengelbladeren, die gewoonlijk worden gekookt maar ook wel als salade worden gegeten.

Vincent

Ik weet het niet.

Als je op die site kijkt zou ik zeggen dat het Kompassla is, alleen heb ik hier in een boek een andere foto staan, die er juist niet op lijkt.

En dit staat er:

CiteerDe onderste bladeren diep veerlobbig, de bovenste niet diep ingesneden, van onderen met stekels op de middennerf. Bloemhoofdjes klein met slechts weinig gele lintbloemen.
Vincent

Vincent

Misschien dat alleen de bladeren die echt helemaal onderaan zitten er zo uitzien en dat die op de foto niet te zien zijn. Want op deze site is bij de onderste foto wel zo'n veerlobbig blad te zien en bij de derde foto (overzicht) weer niet. Kompassla lijkt mij wel het meest logische.

http://www.trq.nl/school/herbarium.php?fra...95ab80cf1bf5f13
Vincent

han.endt

Kompassla hoeft geen ingesneden blad te hebben, integendeel zelfs de vorm als hier afgebeeld is heel gewoon.

Met vriendelijke groet,

Han.

Pieter Stolwijk

Deze vorm wordt wel Lactuca serriola forma integrifolia genoemd!

Hoort, denk ik, gewoon tot de variabiliteit van Kompassla.

Vr. groet, Pieter Stolwijk

Floristische Werkgroep Twente