Een vliegje!!??!!

Gestart door Marijn van Oss, februari 03, 2007, 10:32:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marijn van Oss

Hallo.

Ik ben helemaal niet thuis in de insectenen wereld.
Laatst vroeg mijn buurvrouw of ik wist voor voor vliegje dit was.
Ze hadden er namelijk een plaag van.
Ze zijn ongeveer 0,5 cm. groot.
Groeten,
Marijn van Oss

Robert Heemskerk

dag Marijn, dit is een Motmugje - Psychodidae


(wikipedia)
''Het volwassen individu legt zijn eieren in vervuild, troebel water of in vochtig organisch materiaal. De larven voeden er zich met de rottende bestanddelen, bacteriën en schimmels. Deze voedingsbodems vindt men in de aflopen en overlopen van gootstenen waar regelmatig voedingsresten doorgespoeld worden. De organische bestanddelen blijven achter op plaatsen met weinig stroming: in de naden en hoeken en onder de roosters. Men vindt de larven ook terug in afvoerbuizen van sanitaire installaties, W.C.'s, dakgoten, mesthopen, beerputten, etc.

''Begrijperlijkerwijze is hun aanwezigheid voor vele mensen naast onhygiënisch ook irritant, zeker als ze in grote aantallen voorkomen.
Ze zijn zelfs nuttig omdat de larven de omzetting van het organisch materiaal bevorderen, de geur wegnemen en het vuil losmaken zodat het kan wegspoelen. Tevens zullen motmuggen en steekmuggen niet in elkaars territorium voorkomen. In ruimtes met veel motmugjes zullen dus minder steekmuggen voorkomen. Ook de larven van de motmug zijn in stilstaande wateroppervlakken agressiever dan de steekmuglarven, en zullen ze zo wegconcurreren.''

gardensafari

Met die donkere vleugels met witte vlekjes moet dit wel een Pericoma sp. zijn. Die zijn zonder verder onderzoek niet tot op de soort te determineren.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.