Hoe voorkomen we verstoring

Gestart door hiskodevries, juni 21, 2012, 12:45:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas van Dijk

Citaat van: Norman op september 02, 2012, 20:38:33 PMIk weet overigens niet hoe waarneming.nl hier een rol in kan spelen. niet waarschijnlijk. Belangrijk is en blijft dat deze malloten aangesproken worden, al heeft het weinig zin als een hele groep maling heeft aan de rust en het welzijn van het onderwerp. (..). Toch hoop ik dat er mensen zijn gaan nadenken nadat ik ze gewezen had op dit idiote gedrag en dit niet meer herhalen.

Beste Norman,

Waarneming.nl kan hierin best een grote rol spelen, en doet dat nu zelfs al.

(1): Om te beginnen door ruimte aan jou en anderen te geven om er hier op dit forum uitgebreid over van gedachten te wisselen. En erg veel mensen ('lurkers') lezen mee hoor! En we noemen regelmatig namen van overtreders. De namen staan er nog steeds. Dus deze mensen betwisten het niet (anders trekken ze wel bij waarneming.nl aan de bel dat hun naam door het slijk wordt gehaald en haalt waarneming.nl de naam wel weg [en geeft de poster een tik op de vingers]).

(2):
Citaat van: MarianneW op september 02, 2012, 12:51:25 PMVerstoring is niet te voorkomen. Bij aankomst vanochtend 7 fotografen langs de slootrand druk klikkend. Gevraagd of ze terug op het pad wilden komen, wazige blikken....Marianne

Ik neem aan (ken de locale situatie niet) dat het Verboden is om buiten de paden te lopen en dat deze 7 fotografen dus duidelijk in overtreding waren.

De 'wazige blikken' geven dus aan dat ze geen gevolg gaven aan het verzoek om zich aan de regels te houden. Nou, veel foto's maken van de fotografen (bewijsplaatjes dat ze in het Verboden Gebied rondsjouwen), uitvogelen wie het zijn en vervolgens zorgen dat hun foto's niet meer zichtbaar zijn op sites als waarneming.nl, birdpix.nl, dutchbirding.nl etc. En dat hun naam op een openbare zwarte lijst komt te staan (ook op waarneming.nl).

Dit forum wordt veel gelezen, dus hier een oproep plaatsen (met de 'bewijsplaatjes') wie de naam van de fotograaf kent. Werkt prima hoor.

Vanzelfsprekend de 'bewijsplaatjes' overhandigen (= doormailen) naar NM/ terreinbeheerder. Met naam en al erbij (incl. adres). Krijgen ze dus (1) alsnog een dikke boete en (2) komen ze op een zwarte lijst te staan bij de terreinbeheerders.

Ergo, zorgen dat dergelijke lieden niet langer kunnen pronken met illegaal verkregen foto's. Want dat is het in dit geval.

Wat vind je hiervan?

Groetjes, Klaas

Roland_Wantia

Iedereen mag roepen wat hij/zij wil maar volgens mij is het discutabel om op dit forumonderwerp aan de bairds strandloper te refereren. Insluiten was echt niet nodig, daar zorgde de vogel zelf wel voor. En ik vraag me werkelijk af of de vogel gedurende het verblijf op het strand van Wassenaar veel extra stresshormonen heeft moeten aanmaken. Aanvankelijk legde de vogel weinig angst aan de dag voor mensen, en die angst zal als gevolg van habituatie (het geleidelijk wennen aan herhaaldelijke terugkerende prikkels), naarmate de vogel langer op het strand verbleef, (na waarschijnlijk eerst kort te zijn toegenomen) waarschijnlijk verder zijn afgenomen. Interessant daarbij is dat twee drieteenstrandlopers zich vrijwillig mengden in de twitcherstaferelen.
Op een bepaald moment legden de drie vogels zelfs hun kop in de veren, op slechts drie meter afstand van een leger fotografen. Het moment voor mij om de vogels met rust te laten, maar dat terzijde.

Groet,
Roland

javahol

Beste HPM,

Er zijn ondertussen genoeg regels gemaakt hoe een ieder zich zou moeten gedragen. Alleen gooit de adrenaline en/of de wil om een goede foto te maken soms roet in het eten. Als dat ook nog gepaard gaat met een stuk onwetendheid kan het niet anders dan dat het soms mis gaat.
Ik vind wel dat de term ''verstoren'' een heel breed begrip is tegenwoordig. Er wordt wel heel snel geroepen. Ben zelf twee jaar geleden beticht van verstoring door een groep medefotografen. Het gekke is dat de man van Natuurmonumenten die naast me stond me groot gelijk gaf in wat ik toen deed.
Natuurfotografie IS VERSTORING. Al fotografeer je een vlinder die in een graspriet hangt tot deze voldoende is opgewarmd, je zit dan met je billen in dat zelfde stuk. Helemaal niemand die eerst dat betreffende stukje gaat uitkammen om te kijken of er nog iets anders inzit.
De digitale fotografie heeft een hoos aan ''nieuwe'' fotografen opgelevert en er iedere keer komen er mensen bij die de kneepjes nog moeten leren. Het is wat massaal geworden. Het belangrijkste, maak dat je als fotograaf bewust met het onderwerp verstoring bezig ben.
VERSTOOR JE, DAN KUN JE FLUITEN NAAR JE BEELDEN. Alleen zal je toch eerst uit moeten vinden tot hoever je kunt gaan en misschien is dat de kunst wel,...........OBSERVEREN, INSCHATTEN EN GEDULD. 

p.s , we gebruiken onze ''cultuur-natuur'' alleen maar als verstoorbaar element.

Jan
Jan van Holten

HPM

Citaat van: javahol op september 03, 2012, 11:34:22 AM
Beste HPM,

Er zijn ondertussen genoeg regels gemaakt hoe een ieder zich zou moeten gedragen.
...

Jan

Er zijn al jaren gedragsregels en ieder weldenkend mens zal het daar mee eens zijn en ernaar handelen. Toch komen er telkens weer ernstige verstoringen voor. De vraag in dit topic is daarom hoe Waarneming dat zoveel mogelijk kan voorkomen en welke sancties Waarneming kan treffen tegen bekende overtreders. Mensen hier vertellen hoe ze het beste vogels kunnen fotograferen zonder ze te verstoren is natuurlijk leuk, maar daar zal je de misdadigers niet mee bereiken en de kwaadwillenden er zeker niet mee stoppen.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op september 03, 2012, 12:32:55 PM
Citaat van: javahol op september 03, 2012, 11:34:22 AM
Beste HPM,

Er zijn ondertussen genoeg regels gemaakt hoe een ieder zich zou moeten gedragen.
...

Jan

Er zijn al jaren gedragsregels en ieder weldenkend mens zal het daar mee eens zijn en ernaar handelen. Toch komen er telkens weer ernstige verstoringen voor. De vraag in dit topic is daarom hoe Waarneming dat zoveel mogelijk kan voorkomen en welke sancties Waarneming kan treffen tegen bekende overtreders. Mensen hier vertellen hoe ze het beste vogels kunnen fotograferen zonder ze te verstoren is natuurlijk leuk, maar daar zal je de misdadigers niet mee bereiken en de kwaadwillenden er zeker niet mee stoppen.


Wat is "ernstig"?
Kan iemand tevens voorbeelden geven alwaar populaties af zijn genomen door verstoring, waar broedgevallen door verstoring mislukt zijn of waar inheemse soorten (dus niet dwaalgasten met ecologische waarde van 0) zijn omgekomen van de stress?


Het verhaal over die kleinst waterhoenders is vervelend en onnodig, maar om dat nu verstoring te noemen? Is daar nu onherstelbare natuurschade aangebracht?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

joostheeremans

Citaat van: rnbflavour op september 03, 2012, 18:25:02 PM
Citaat van: HPM op september 03, 2012, 12:32:55 PM
Citaat van: javahol op september 03, 2012, 11:34:22 AM
Beste HPM,

Er zijn ondertussen genoeg regels gemaakt hoe een ieder zich zou moeten gedragen.
...

Jan

Er zijn al jaren gedragsregels en ieder weldenkend mens zal het daar mee eens zijn en ernaar handelen. Toch komen er telkens weer ernstige verstoringen voor. De vraag in dit topic is daarom hoe Waarneming dat zoveel mogelijk kan voorkomen en welke sancties Waarneming kan treffen tegen bekende overtreders. Mensen hier vertellen hoe ze het beste vogels kunnen fotograferen zonder ze te verstoren is natuurlijk leuk, maar daar zal je de misdadigers niet mee bereiken en de kwaadwillenden er zeker niet mee stoppen.


Wat is "ernstig"?
Kan iemand tevens voorbeelden geven alwaar populaties af zijn genomen door verstoring, waar broedgevallen door verstoring mislukt zijn of waar inheemse soorten (dus niet dwaalgasten met ecologische waarde van 0) zijn omgekomen van de stress?


Het verhaal over die kleinst waterhoenders is vervelend en onnodig, maar om dat nu verstoring te noemen? Is daar nu onherstelbare natuurschade aangebracht?


Dwaalgasten zijn ook inheemse soorten, daarnaast is het verstoren van vogels niet alleen vervelend en onnodig, het is bij wet verboden en bovendien bijzonder onbeschoft.
Overigens waar baseer je de ecologische waarde van 0 op? Wat voor schaal gebruik je? En wat zijn je bronnen?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: FrankR op september 03, 2012, 20:10:59 PM
Als je door een gebied gaat banjeren waar dat niet mag krijg je een boete van de beheerder. Ga je door een broedgebied banjeren, waardoor verstoring optreedt (de wet relateert verstoring aan broedgevallen) dan is de boete veel hoger of wordt het een zaak (vlgs. een handhaver die me dit desgevraagd eens zei).
Nadeel is alleen dat het bewijzen van verstoring verdomde lastig is. Daarom resulteren veel overtredingen door bedrijven uiteindelijk in een proces als een economisch delict. Daarbij zijn de straffen overigens ook hoger! Ook van BOA's begrepen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: rnbflavour op september 03, 2012, 18:25:02 PM
Citaat van: HPM op september 03, 2012, 12:32:55 PM
Citaat van: javahol op september 03, 2012, 11:34:22 AM
Beste HPM,

Er zijn ondertussen genoeg regels gemaakt hoe een ieder zich zou moeten gedragen.
...

Jan

Er zijn al jaren gedragsregels en ieder weldenkend mens zal het daar mee eens zijn en ernaar handelen. Toch komen er telkens weer ernstige verstoringen voor. De vraag in dit topic is daarom hoe Waarneming dat zoveel mogelijk kan voorkomen en welke sancties Waarneming kan treffen tegen bekende overtreders. Mensen hier vertellen hoe ze het beste vogels kunnen fotograferen zonder ze te verstoren is natuurlijk leuk, maar daar zal je de misdadigers niet mee bereiken en de kwaadwillenden er zeker niet mee stoppen.


Wat is "ernstig"?
Kan iemand tevens voorbeelden geven alwaar populaties af zijn genomen door verstoring, waar broedgevallen door verstoring mislukt zijn of waar inheemse soorten (dus niet dwaalgasten met ecologische waarde van 0) zijn omgekomen van de stress?


Het verhaal over die kleinst waterhoenders is vervelend en onnodig, maar om dat nu verstoring te noemen? Is daar nu onherstelbare natuurschade aangebracht?

Wat is jouw "ecologisch waarde", Folkert? En wordt er onherstelbare schade aangericht als jij bijvoorbeeld uit je huis gejaagd wordt?

O ja, het is zeer waarschijnlijk dat de Griel uiteindelijk door menselijk toedoen uit Nederland is verdwenen. Bekijks, fotografen, eierrovers. Maar dat zal jij wel niet erg genoeg vinden, want de Griel had  natuurlijk toch geen "ecologische waarde" meer, dus dan mag alles. Toch?



Herman van der Meer

Guus Peterse

#608
Het Folkert Jan natrappen lijkt hier af en toe een geliefde hobby te zijn. Toch vind ik dat hij legitime vragen stelt en legitieme twijfels uit.
Hij vraagt bijvoorbeeld: kan iemand voorbeelden geven van populaties die zijn afgenomen door verstoring. Herman geeft een mooi voorbeeld, prima, maar daarmee blijft het een zinvolle vraag.
En hij vraagt zich af of er bij de kleinst waterhoenders werkelijk sprake is van onherstelbare schade. Dat vraag ik mij ook af. Let wel: niet meer en niet minder, ik ben er nog niet geweest dus ik heb er geen oordeel over. Maar het zou zo kunnen zijn dat niet zozeer de waterhoentjes ernstig verstoord zijn maar dat er langs het pad vegetatie is platgetrapt. Ik juich dat niet toe maar je kunt je afvragen of dat wel onherstelbaar is. Ik denk het niet eerlijk gezegd.
Punt is natuurlijk: ook ik heb weleens de indruk dat in een aantal gevallen (let wel: niet alle!) die verstoring wat wordt overdreven. En soms krijg ik het gevoel dat dat hier niet gezegd mag worden.
En wat betreft die dwaalgasten met ecologische waarde 0: iedereen zal toch wel begrijpen dat een bairds strandloper die uit Amerika komt aanwaaien hier nooit tot broeden komt en zeer waarschijnlijk ook nooit meer ergens anders tot broeden komt en dus geen waarde meer heeft voor de populatie aan bairds strandlopers, en dat die ook geen indicatieve betekenis heeft voor de ecologische waarde van het strand van Meijendel. Je zou dat een ecologische waarde van 0 kunnen noemen. Mag men daar zelf de schaal bij bedenken.
Waarmee dus niet gezegd is dat we zo'n bairds maar naar believen mogen opjagen. Ik heb overigens niet de indruk dat dat veel gebeurd is.
En ik vind dus dat dit soort kanttekeningen gemaakt mogen worden en dat daar normaal op gereageerd kan worden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Yeronimo

Citaat van: HPM op september 03, 2012, 20:53:14 PMO ja, het is zeer waarschijnlijk dat de Griel uiteindelijk door menselijk toedoen uit Nederland is verdwenen.

En de Strandplevier ook bijna volgens mij.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Folkert Jan

Citaat van: HPM op september 03, 2012, 20:53:14 PM
Citaat van: rnbflavour op september 03, 2012, 18:25:02 PM
Citaat van: HPM op september 03, 2012, 12:32:55 PM
Citaat van: javahol op september 03, 2012, 11:34:22 AM
Beste HPM,

Er zijn ondertussen genoeg regels gemaakt hoe een ieder zich zou moeten gedragen.
...

Jan

Er zijn al jaren gedragsregels en ieder weldenkend mens zal het daar mee eens zijn en ernaar handelen. Toch komen er telkens weer ernstige verstoringen voor. De vraag in dit topic is daarom hoe Waarneming dat zoveel mogelijk kan voorkomen en welke sancties Waarneming kan treffen tegen bekende overtreders. Mensen hier vertellen hoe ze het beste vogels kunnen fotograferen zonder ze te verstoren is natuurlijk leuk, maar daar zal je de misdadigers niet mee bereiken en de kwaadwillenden er zeker niet mee stoppen.


Wat is "ernstig"?
Kan iemand tevens voorbeelden geven alwaar populaties af zijn genomen door verstoring, waar broedgevallen door verstoring mislukt zijn of waar inheemse soorten (dus niet dwaalgasten met ecologische waarde van 0) zijn omgekomen van de stress?


Het verhaal over die kleinst waterhoenders is vervelend en onnodig, maar om dat nu verstoring te noemen? Is daar nu onherstelbare natuurschade aangebracht?

Wat is jouw "ecologisch waarde", Folkert? En wordt er onherstelbare schade aangericht als jij bijvoorbeeld uit je huis gejaagd wordt?

O ja, het is zeer waarschijnlijk dat de Griel uiteindelijk door menselijk toedoen uit Nederland is verdwenen. Bekijks, fotografen, eierrovers. Maar dat zal jij wel niet erg genoeg vinden, want de Griel had  natuurlijk toch geen "ecologische waarde" meer, dus dan mag alles. Toch?

Ecologische waarde is voor mij de grootte en verspreiding van een populatie flora of fauna!
Mijn ongefundeerde mening voor het verdwijnen van soorten uit Nederland is eerder de inrichting van ons landsschap en de intensivering van het gebruik daarvan. Dat er ooit een griel van een potentiele broedplaats is weggepest zal ongetwijfeld waar zijn, echter als ons landschap goed was ingericht voor grielen zou dat naar mijn idee nooit de soort doen verdwijnen. Een voorbeeld zijn de tapuiten, boomleeuwerikken en veldleeuwerikken op de kale duinen bij appelscha. Deze doen het daar op de tapuiten na erg goed (voor de tapuit schijnt echter de predatie van de vos op vrouwtjes die op het nest zitten de boosdoener te zijn, maar desondanks lijkt de populatie stabiel). Als je ziet hoeveel toerisme daar is kan ik mij niet voorstellen dat deze soorten op andere plekken zouden verdwijnen door verstoring. Het landschap is er gewoon goed ingericht en het beheerplan werkt blijkbaar.

Zonder verstoring goed te willen praten (want ik vind het totaal onnodig en absoluut onverdedigbaar als je ook maar enigszins van de natuur houdt) ben ik nog steeds van mening dat we er niet zon punt van moeten maken. Als wij ons landschap goed inrichting en op de juiste manier beheren kun je verstoren wat je wil (wat vogels betreft), maar naar mijn idee zal de populatie daar geen schade van ondervinden. Denk maar eens aan al die middelste bonte spechten die getapet worden en bij het nest worden opgewacht door fotografen totdat ze de jongen komen voeren en dan nog eens aan al die dagjesmensen met hun honden in het bos. Volgens mij groeit de populatie prima.


"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

#611
Citaat van: Yeronimo op september 03, 2012, 21:38:33 PM
Citaat van: HPM op september 03, 2012, 20:53:14 PMO ja, het is zeer waarschijnlijk dat de Griel uiteindelijk door menselijk toedoen uit Nederland is verdwenen.

En de Strandplevier ook bijna volgens mij.

Wederom hetzelfde: Dat komt naar mijn idee meer door het gebruik van ons landschap en niet omdat er een paar fotografen ergens een strandplevier gaan lopen oppesten voor een foto. Als er nauwelijks meer stukjes geschikt strand zijn en de geschikte stukken dan ook nog eens vrij zijn voor massatoerisme (denk aan westerstrand van schiermonniksoog met duizenden dagjesmensen met honden en vliegers in het zomerseizoen) helpt het echt niet dat fotografen en vogelaars 5 meter meer afstand gaan nemen. Gaat het overigens wel zo slecht met strandplevier? Ik heb de gegevens uit de atlas zo niet paraat, maar was het niet meer de verdeling van de soort wat is veranderd ipv de aantallen?
Ik kan thuis eens kijken wat er in de atlas vermeld wordt.

Nog wat anders: Het is de laatste tijd toch al vrij duidelijk geworden dat er bij de massatwitches zeer goed gehandeld wordt. (Er is overleg, er worden afspraken gemaakt en de sociale controle is prima) Ik pleit dus nog steeds voor een systeem waarbij de locatie van een soort vrij wordt verspreid onder DBA'ers en het elders geheim wordt gehouden. De problemen ontstaan vaak door mensen die pas later gaan. Als er nergens berichten verschijnen dat een soort na de massatwitch nog aanwezig is los je al een groot gedeelte op. Bovendien als niet de exacte plaats van een soort in een bepaald gebied wordt vermeld zullen de mensen zonder kennis van gedrag van vogels al heel veel moeite hebben een vogel eventueel terug te vinden. Laat het nu net de mensen zonder geduld zijn die de bende platlopen om zo dicht mogelijk bij de soort te komen en die zullen dan een veel hogere drempel ervaren. Het kan dan immers uren duren voordat je de soort überhaupt vind en na een half uur gaan ze toch denken: of zal de soort misschien weg zijn)

Misschien voor sommigen tegenstrijdig met voorgaande berichten waarin ik aangeef er niet zon punt van te maken.
Het voorkomen van verstoring is dus ook meer voor de natuurliefhebber zelf die zich er waarschijnlijk veel meer aan storen dan de vogel zelf. Die vliegt ergens anders heen en gaat gewoon verder eten/slapen en andere nutteloze op instinct aangedreven bezigheden voldoen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

snwja3

Wietze Janse

javahol

Iedereen mag roepen wat hij/zij wil maar volgens mij is het discutabel om op dit forumonderwerp aan de bairds strandloper te refereren. Insluiten was echt niet nodig, daar zorgde de vogel zelf wel voor. En ik vraag me werkelijk af of de vogel gedurende het verblijf op het strand van Wassenaar veel extra stresshormonen heeft moeten aanmaken. Aanvankelijk legde de vogel weinig angst aan de dag voor mensen, en die angst zal als gevolg van habituatie (het geleidelijk wennen aan herhaaldelijke terugkerende prikkels), naarmate de vogel langer op het strand verbleef, (na waarschijnlijk eerst kort te zijn toegenomen) waarschijnlijk verder zijn afgenomen. Interessant daarbij is dat twee drieteenstrandlopers zich vrijwillig mengden in de twitcherstaferelen.
Op een bepaald moment legden de drie vogels zelfs hun kop in de veren, op slechts drie meter afstand van een leger fotografen. Het moment voor mij om de vogels met rust te laten, maar dat terzijde.

Waarom is dat discutabel? De vogels was duidelijk verstoord. Als de vogel zichzelf insluit door de drukte op te zoeken ( woestijngrasmus Scheveningen ) is het geen probleem. Zaak is het dan nog steeds dat een ieder zijn/haar bewegingen beperkt. De meeste vogels hebben toch graag een vrije kant welke als vluchtweg kan dienen. Wat er op de tweede dag gebeurde is dat men aan twee zijden op vrij korte afstand begon mee te lopen met de vogel.
Daarvoor waren de fotografen al aan beide zijden gaan liggen, evenals aan de voorkant en met iedere keer weer verplaatsingen. De Bairds bleef op een gegeven moment maar doorlopen en stopte met fourageren. Dan moet er een belletje gaan rinkelen.
Mijn opmerking over aan één kant blijven als fotografen kreeg geen gehoor, behalve toen de vogel kort daarna opvloog en er vandoor ging.
De frustratie daarover kreeg ik toen op mijn bordje in de vorm van verwijten en.... ''we weten echt wel waar we mee bezig zijn''. Ofwel, men had door dat we niet goed bezig waren geweest.
Overigens hoor je mij niet beweren dat ik nooit iets verstoor, je gaat soms net een metertje te ver of te snel. Maar zelfs vanuit een schuiltentje kan je nog verstoren, dat is niet te voorkomen. En al loop je alleen maar over het strand, dan jaag je al van alles op. En met jouw nog vele anderen.
Zo zwart / wit is het allemaal niet. Door de slapende Drietenen aan te halen ontken je eigenlijk het hele voorval en het zegt niets over de Bairds.

Jan

Jan van Holten

UtrechtsVogelNet

Er wordt weer een boel geschreven maar vaak niet van die wijze woorden. De bijdrage van oa. Guus hierboven is hierop een uitzondering. Goed verwoord Guus! En met Jan vH ben ik het ook eens.

Gegroet, Phil

HPM

Citaat van: guusp op september 03, 2012, 21:19:59 PM
Het Folkert Jan natrappen lijkt hier af en toe een geliefde hobby te zijn. Toch vind ik dat hij legitime vragen stelt en legitieme twijfels uit.
Hij vraagt bijvoorbeeld: kan iemand voorbeelden geven van populaties die zijn afgenomen door verstoring. Herman geeft een mooi voorbeeld, prima, maar daarmee blijft het een zinvolle vraag.
En hij vraagt zich af of er bij de kleinst waterhoenders werkelijk sprake is van onherstelbare schade. Dat vraag ik mij ook af. Let wel: niet meer en niet minder, ik ben er nog niet geweest dus ik heb er geen oordeel over. Maar het zou zo kunnen zijn dat niet zozeer de waterhoentjes ernstig verstoord zijn maar dat er langs het pad vegetatie is platgetrapt. Ik juich dat niet toe maar je kunt je afvragen of dat wel onherstelbaar is. Ik denk het niet eerlijk gezegd.
Punt is natuurlijk: ook ik heb weleens de indruk dat in een aantal gevallen (let wel: niet alle!) die verstoring wat wordt overdreven. En soms krijg ik het gevoel dat dat hier niet gezegd mag worden.


Het is geen natrappen maar een reactie op wat Folkert Jan, niet voor het eerst, zegt. Met zijn vragen haalt hij alles onderuit wat in dit topic gezegd en voorgesteld is en wat op o.a. grond van de discussie is gedaan. Erger nog: hij stelt in feite dat verstoren eigenijk helemaal niet erg is. Hij heeft ook vaak genoeg laten blijken wat de achtergrond van die stellingname is: hij wil naar elke vogel in elke omstandigheid heen kunnen gaan. Begrijpelijk, maar egoistisch.
Ik vind het wel erg, met name als het niet onbewust of uit onwetenheid gebeurt, maar ten behoeve van het eigen plezier (een lijstje of een foto enz.). Daar hoeft zo'n beest niet dood voor te gaan.
Ik vond ook nietv dat je de mate van verstoring af zou moetne laten hangen van een veronmderstelde ecologische waarde, en helemaal niet als de beoordeling gebeurt door mensen die er persoonlijk belang bij hebben.


Citeer
En wat betreft die dwaalgasten met ecologische waarde 0: iedereen zal toch wel begrijpen dat een bairds strandloper die uit Amerika komt aanwaaien hier nooit tot broeden komt en zeer waarschijnlijk ook nooit meer ergens anders tot broeden komt en dus geen waarde meer heeft voor de populatie aan bairds strandlopers, en dat die ook geen indicatieve betekenis heeft voor de ecologische waarde van het strand van Meijendel. Je zou dat een ecologische waarde van 0 kunnen noemen. Mag men daar zelf de schaal bij bedenken.
Waarmee dus niet gezegd is dat we zo'n bairds maar naar believen mogen opjagen. Ik heb overigens niet de indruk dat dat veel gebeurd is.
En ik vind dus dat dit soort kanttekeningen gemaakt mogen worden en dat daar normaal op gereageerd kan worden.

Zo'n Bairds heeft dezelfde ecologische waarde als de Drieteentjes waar hij mee optrekt/-trok.
Herman van der Meer

Folkert Jan

#616
Citaat van: HPM op september 03, 2012, 22:35:27 PM
Citaat van: guusp op september 03, 2012, 21:19:59 PM
Het Folkert Jan natrappen lijkt hier af en toe een geliefde hobby te zijn. Toch vind ik dat hij legitime vragen stelt en legitieme twijfels uit.
Hij vraagt bijvoorbeeld: kan iemand voorbeelden geven van populaties die zijn afgenomen door verstoring. Herman geeft een mooi voorbeeld, prima, maar daarmee blijft het een zinvolle vraag.
En hij vraagt zich af of er bij de kleinst waterhoenders werkelijk sprake is van onherstelbare schade. Dat vraag ik mij ook af. Let wel: niet meer en niet minder, ik ben er nog niet geweest dus ik heb er geen oordeel over. Maar het zou zo kunnen zijn dat niet zozeer de waterhoentjes ernstig verstoord zijn maar dat er langs het pad vegetatie is platgetrapt. Ik juich dat niet toe maar je kunt je afvragen of dat wel onherstelbaar is. Ik denk het niet eerlijk gezegd.
Punt is natuurlijk: ook ik heb weleens de indruk dat in een aantal gevallen (let wel: niet alle!) die verstoring wat wordt overdreven. En soms krijg ik het gevoel dat dat hier niet gezegd mag worden.


Het is geen natrappen maar een reactie op wat Folkert Jan, niet voor het eerst, zegt. Met zijn vragen haalt hij alles onderuit wat in dit topic gezegd en voorgesteld is en wat op o.a. grond van de discussie is gedaan. Erger nog: hij stelt in feite dat verstoren eigenijk helemaal niet erg is. Hij heeft ook vaak genoeg laten blijken wat de achtergrond van die stellingname is: hij wil naar elke vogel in elke omstandigheid heen kunnen gaan. Begrijpelijk, maar egoistisch.
Ik vind het wel erg, met name als het niet onbewust of uit onwetenheid gebeurt, maar ten behoeve van het eigen plezier (een lijstje of een foto enz.). Daar hoeft zo'n beest niet dood voor te gaan.
Ik vond ook nietv dat je de mate van verstoring af zou moetne laten hangen van een veronmderstelde ecologische waarde, en helemaal niet als de beoordeling gebeurt door mensen die er persoonlijk belang bij hebben.


Citeer
En wat betreft die dwaalgasten met ecologische waarde 0: iedereen zal toch wel begrijpen dat een bairds strandloper die uit Amerika komt aanwaaien hier nooit tot broeden komt en zeer waarschijnlijk ook nooit meer ergens anders tot broeden komt en dus geen waarde meer heeft voor de populatie aan bairds strandlopers, en dat die ook geen indicatieve betekenis heeft voor de ecologische waarde van het strand van Meijendel. Je zou dat een ecologische waarde van 0 kunnen noemen. Mag men daar zelf de schaal bij bedenken.
Waarmee dus niet gezegd is dat we zo'n bairds maar naar believen mogen opjagen. Ik heb overigens niet de indruk dat dat veel gebeurd is.
En ik vind dus dat dit soort kanttekeningen gemaakt mogen worden en dat daar normaal op gereageerd kan worden.

Zo'n Bairds heeft dezelfde ecologische waarde als de Drieteentjes waar hij mee optrekt/-trok.

Op het eerste vetgedrukte: Hoe kan ik nu iets onderuit halen als er goeie argumenten van jou kant voor zouden zijn? Ik spreek van onderbuikgevoel en geef dat toe.

Op het tweede: En waarom dan wel?

Bovendien hoef ik echt niet alles te weten om er perse heen te kunnen: Een voorbeeld is een griel die 2 jaar achter elkaar op de kale duinen (ja dezelfde als met al die grondbroeders) zat die om de grondbroeders te beschermen geheim werd gehouden. In dit geval was er een goed argument en werden er ook geen vriendjes uitgenodigd.

Tja je kunt mij een egoïst noemen, maar in mijn wereld zouden alle natuurliefhebbers van elke ontdekking kunnen genieten en zou elke populatie floreren door goed beleid.   
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op september 03, 2012, 22:36:20 PM


Zo'n Bairds heeft dezelfde ecologische waarde als de Drieteentjes waar hij mee optrekt/-trok.


En waarom dan wel?


Waarom dan wel niet? Wat is het verschil?

Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op september 03, 2012, 22:40:23 PM
Citaat van: rnbflavour op september 03, 2012, 22:36:20 PM


Zo'n Bairds heeft dezelfde ecologische waarde als de Drieteentjes waar hij mee optrekt/-trok.


En waarom dan wel?


Waarom dan wel niet? Wat is het verschil?


Niet te bewijzen of dat voor elk vogeltje geld, maar voor drieteentjes is Nederland doortrek en overwintergebied. Die "horen" hier dus, zijn gewend aan deze route en je zou er enigszins vanuit kunnen gaan dat ze komend voorjaar weer tot broeden komen.

Overigens wel een omgekeerde manier van discussie voeren: een mening op tafel leggen en vervolgens anderen uitnodigen om het tegendeel te bewijzen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

ArjanH

Citaat van: rnbflavour op september 03, 2012, 21:47:31 PM
Ik pleit dus nog steeds voor een systeem waarbij de locatie van een soort vrij wordt verspreid onder DBA'ers en het elders geheim wordt gehouden.


Die vliegt ergens anders heen en gaat gewoon verder eten/slapen en andere nutteloze op instinct aangedreven bezigheden voldoen.


Ik kan me tot op zekere hoogte wel vinden in je betoog maar heb bovenstaande quotes er toch even uitgehaald omdat ik het daar dus niet mee eens ben. Waarom zou je een soort vrij verspreiden onder DBA'ers en niet bij anderen ? Wees dan consequent en geef het helemaal niet door. Daarnaast val ik een beetje over "nutteloze op instinct aangedreven bezigheden voldoen". Of laat ik het anders stellen: dat vind ik wat ongelukkig verwoord. Hoezo nutteloos ? Een vogel of willekeurig welk dier dan ook gaat af op instinct. Nu zijn dieren niet met mensen te vergelijken maar wanneer een mens honger heeft gaat ie ook een hapje eten en wanneer ie zin heeft om een potje te gaan biljarten zal ie dat ook doen.

Folkert Jan

Citaat van: ArjanH op september 03, 2012, 22:48:17 PM
Citaat van: rnbflavour op september 03, 2012, 21:47:31 PM
Ik pleit dus nog steeds voor een systeem waarbij de locatie van een soort vrij wordt verspreid onder DBA'ers en het elders geheim wordt gehouden.


Die vliegt ergens anders heen en gaat gewoon verder eten/slapen en andere nutteloze op instinct aangedreven bezigheden voldoen.


Ik kan me tot op zekere hoogte wel vinden in je betoog maar heb bovenstaande quotes er toch even uitgehaald omdat ik het daar dus niet mee eens ben. Waarom zou je een soort vrij verspreiden onder DBA'ers en niet bij anderen ? Wees dan consequent en geef het helemaal niet door. Daarnaast val ik een beetje over "nutteloze op instinct aangedreven bezigheden voldoen". Of laat ik het anders stellen: dat vind ik wat ongelukkig verwoord. Hoezo nutteloos ? Een vogel of willekeurig welk dier dan ook gaat af op instinct. Nu zijn dieren niet met mensen te vergelijken maar wanneer een mens honger heeft gaat ie ook een hapje eten en wanneer ie zin heeft om een potje te gaan biljarten zal ie dat ook doen.


Ik wilde maar even aangeven dat dieren op instinct leven en geen haat zullen tonen tegen de verstoorder: Zoals die dogwhisperer zo mooi kan zeggen: dieren leven in het heden, niet in het verleden en niet in de toekomst.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op september 03, 2012, 22:46:55 PM
Citaat van: HPM op september 03, 2012, 22:40:23 PM
Citaat van: rnbflavour op september 03, 2012, 22:36:20 PM


Zo'n Bairds heeft dezelfde ecologische waarde als de Drieteentjes waar hij mee optrekt/-trok.


En waarom dan wel?


Waarom dan wel niet? Wat is het verschil?


Niet te bewijzen of dat voor elk vogeltje geld, maar voor drieteentjes is Nederland doortrek en overwintergebied. Die "horen" hier dus, zijn gewend aan deze route en je zou er enigszins vanuit kunnen gaan dat ze komend voorjaar weer tot broeden komen.

Overigens wel een omgekeerde manier van discussie voeren: een mening op tafel leggen en vervolgens anderen uitnodigen om het tegendeel te bewijzen.

Jij was degene die zonder onderbouwing aan Bairds een ecologische waarde van 0 toekende.

Maar of ze 'hier horen' of niet zegt niets over hun 'ecologische waarde'.

Herman van der Meer

Norman

Citaat van: rnbflavour op september 03, 2012, 18:25:02 PM
Citaat van: HPM op september 03, 2012, 12:32:55 PM
Citaat van: javahol op september 03, 2012, 11:34:22 AM
Beste HPM,

Er zijn ondertussen genoeg regels gemaakt hoe een ieder zich zou moeten gedragen.
...

Jan

Er zijn al jaren gedragsregels en ieder weldenkend mens zal het daar mee eens zijn en ernaar handelen. Toch komen er telkens weer ernstige verstoringen voor. De vraag in dit topic is daarom hoe Waarneming dat zoveel mogelijk kan voorkomen en welke sancties Waarneming kan treffen tegen bekende overtreders. Mensen hier vertellen hoe ze het beste vogels kunnen fotograferen zonder ze te verstoren is natuurlijk leuk, maar daar zal je de misdadigers niet mee bereiken en de kwaadwillenden er zeker niet mee stoppen.


Wat is "ernstig"?
Kan iemand tevens voorbeelden geven alwaar populaties af zijn genomen door verstoring, waar broedgevallen door verstoring mislukt zijn of waar inheemse soorten (dus niet dwaalgasten met ecologische waarde van 0) zijn omgekomen van de stress?


Het verhaal over die kleinst waterhoenders is vervelend en onnodig, maar om dat nu verstoring te noemen? Is daar nu onherstelbare natuurschade aangebracht?

Artikel 1
Artikel 2

javahol

Of een Bairds nooit meer terug zal keren naar zijn eigenlijke gebied, daar durf ik geen gif op in te nemen. Hij / zij hoeft niet perse de route te nemen die wij in gedachten hebben. Tussen Aaska en Rusland zit maar een heel klein stukje zee. Of via Scandinavië en IJsland, Groenland. En een Bruine vliegenvanger raakt ook uit het verre Azië verzeild in Engeland.Daar moet deze toch een stuk zee voor oversteken.

Jan
Jan van Holten

Klaas van Dijk

Citaat van: rnbflavour op september 03, 2012, 22:46:55 PMVoor drieteentjes is Nederland doortrek en overwintergebied. Die "horen" hier dus, zijn gewend aan deze route en je zou er enigszins vanuit kunnen gaan dat ze komend voorjaar weer tot broeden komen.

hoi Folkert-Jan,

Twee vragen:

(1) wie ben jij om te bepalen dat Bairds Strandloper 'hier' (Nederland?) niet 'hoort voor te komen'? Drieteentje en Bairds broeden allebei op Ellesmere Eiland. Wellicht is deze vogel (samen met de anderen die recent zijn gezien) wel een voorbode van een nieuwe ontwikkeling. Namelijk een populatie die gebruik gaat maken van de East Atlantic Flyway. Bairds is, net als Drieteentje, een lange-afstandstrekker. Wat is korter: heen en weer vliegen tussen Alaska en Vuurland of heen en weer tussen Ghana en Ellesmere Island (via de East Atlantic Flyway)?

(2): waarom zou deze Bairds Strandloper (het is dus een juveniel, heb ik begrepen) uiteindelijk niet gezamenlijk met de Drieteentjes terugvliegen naar Ellesmere Eiland (en omgeving) en daar vervolgens gaan broeden? Lijkt mij heel logisch. Gewoon mee blijven vliegen met de Drieteentjes via de East Atlantic Flyway.

Alvast bedankt voor wat antwoorden.

Groetjes, Klaas

Klaas van Dijk

Citaat van: javahol op september 03, 2012, 23:14:27 PMOf een Bairds nooit meer terug zal keren naar zijn eigenlijke gebied, daar durf ik geen gif op in te nemen. Hij / zij hoeft niet perse de route te nemen die wij in gedachten hebben. Tussen Aaska en Rusland zit maar een heel klein stukje zee. Of via Scandinavië en IJsland, Groenland. En een Bruine vliegenvanger raakt ook uit het verre Azië verzeild in Engeland.Daar moet deze toch een stuk zee voor oversteken.

hoi Jan,

Voor zover mij bekend broedt Bruine Boszanger (om maar een voorbeeld te noemen) niet in het noordelijk deel van Arctisch Canada. Drieteenstrandloper dus wel, en eveneens Bairds. En steltlopers zien er echt niet tegenop om non-stop afstanden van 5000 km of meer over zee te vliegen. Op een heleboel van die atollen in de Pacific zitten bijvoorbeeld Pacific Golden-Plovers Pluvialis fulva.

Er is net weer een geweldig artikel over de trekbewegingen van deze vogels verschenen in het nieuwste nummer van het Wader Study Group Bulletin. Vanzelfsprekend geolocator onderzoek. Titel: New insight concerning transoceanic migratory pathways of Pacific Golden-Plovers (Pluvialis fulva): the Japan stopover and otherlinkages as revealed by geolocators. Wader Study Group Bull. 119(1): 1–8.

CiteerGreat circle distances along this annual clockwise journey varied with location of wintering grounds ranging from about 16,000 to 26,700 km. Flights on each of the three segments appeared to be mostly nonstop at estimated mean ground speeds of 59–78 kph over periods of about 3–8 days.

Bairds overwintert tot in Vuurland, dus die kan echt wel forse afstanden vliegen.

Groetjes, Klaas

Roland_Wantia

Beste Jan,
Laat ik benadrukken dat ik me in het grootste deel van je bijdrage wel degelijk kon vinden. Met name de passage: "Zie eerst te bereiken dat een dier vertrouwen in de situatie krijgt. Als je dat voor elkaar heb kan je soms de gekste capriolen uithalen zonder te verstoren. De mooiste beelden krijg je als je het vertrouwen hebt gewonnen, het dier op het gemak is en dus meer het natuurlijke gedrag laat zien". Ik vroeg me, met mijn eigen ervaringen van dag 3 in mijn achterhoofd - ik heb toen een vogel gezien die zich door de fotografen niet liet weerhouden zich maximaal op te vetten, een vogel, om jouw woorden te gebruiken, die (inmiddels) voldoende vertrouwen had opgebouwd- alleen af of de bairds strandloper toegevoegd moest worden aan het lijstje vogels dat slachtoffer is geworden van overmatige verstoring. Jouw eerdere bijdrage vond ik op dat punt niet overtuigend, vandaar de term discutabel. In je bijdrage van zojuist beschrijf je de verstoring specifieker, en dan met name het gedrag (wel lopen, niet foerageren) waaruit je die verstoring afleidt. Dat is zo eenduidig dat ik de term discutabel graag terugneem, in ieder geval ten aanzien van jouw waarneming en hoe je die hebt geinterpreteerd.
Dit alles neemt niet weg dat ik het onwaarschijnlijk acht dat bij een vogel gewenning optreedt aan prikkels als deze zich onberekenbaar of te sterk aan de waarnemer opdringen. Blijkbaar is dat niet gebeurd en zou je dus voorzichtig mogen stellen dat de fotografen de tolerantiegrens van de strandloper niet ernstig hebben overschreden.
Groet,
Roland

javahol

Citaat van: Klaas van Dijk op september 03, 2012, 23:42:55 PM
Citaat van: javahol op september 03, 2012, 23:14:27 PMOf een Bairds nooit meer terug zal keren naar zijn eigenlijke gebied, daar durf ik geen gif op in te nemen. Hij / zij hoeft niet perse de route te nemen die wij in gedachten hebben. Tussen Aaska en Rusland zit maar een heel klein stukje zee. Of via Scandinavië en IJsland, Groenland. En een Bruine vliegenvanger raakt ook uit het verre Azië verzeild in Engeland.Daar moet deze toch een stuk zee voor oversteken.

hoi Jan,

Voor zover mij bekend broedt Bruine Boszanger (om maar een voorbeeld te noemen) niet in het noordelijk deel van Arctisch Canada. Drieteenstrandloper dus wel, en eveneens Bairds. En steltlopers zien er echt niet tegenop om non-stop afstanden van 5000 km of meer over zee te vliegen. Op een heleboel van die atollen in de Pacific zitten bijvoorbeeld Pacific Golden-Plovers Pluvialis fulva.

Er is net weer een geweldig artikel over de trekbewegingen van deze vogels verschenen in het nieuwste nummer van het Wader Study Group Bulletin. Vanzelfsprekend geolocator onderzoek. Titel: New insight concerning transoceanic migratory pathways of Pacific Golden-Plovers (Pluvialis fulva): the Japan stopover and otherlinkages as revealed by geolocators. Wader Study Group Bull. 119(1): 1–8.

CiteerGreat circle distances along this annual clockwise journey varied with location of wintering grounds ranging from about 16,000 to 26,700 km. Flights on each of the three segments appeared to be mostly nonstop at estimated mean ground speeds of 59–78 kph over periods of about 3–8 days.

Bairds overwintert tot in Vuurland, dus die kan echt wel forse afstanden vliegen.

Groetjes, Klaas

Hoi Klaas,

Er werd gesteld dat deze Bairds vrijwel zeker nooit meer in het oorspronkelijke broedgebied zou kunnen terugkeren en dat trek ik in twijfel.
Vandaar dat ik de Bruine vliegenvanger erbij haalde om aan te geven wat zo'n klein vogeltje voor afstand weet af te leggen.

Jan
Jan van Holten

BramtK

Jammer, hoe dit topic weer afdrijft van de vraag waar het nu eigenlijk om gaat.
Groeten,

Bram ter Keurs

javahol

Roland,

Gekste capriolen moet je natuurlijk relativeren, maar je kan veel op een gegeven moment.
Het ging in mijn beleving om een verstoring, maar die niet tot gevolg had dat de vogel definitief verdween. Hij zat alleen twee kilometer verderop. Na een uur op de oude plek te hebben gewacht kwam de vogel weer terug. Er was een tas gevallen of iets dergelijks en daar was de vogel van geschrokken en besloot vervolgens om de twee kilometer weer terug te vliegen. Gelukkig maar, want voor het zelfde geld besluit deze om er definitief vandoor te gaan. Daar leek het de dag ervoor wel op toen wandelaars het beest continue opjoegen. Er treed een keer een punt van verzadiging bij een vogel op.
Feit is dat een groepje mensen uiteindelijk vier kilometer of meer achter de vogel aan hebben lopen sjouwen.

Nu heb ik eigenlijk een hekel aan deze discussies ( sluit me dus ook niet aan bij Birdpix ) omdat er naar mijn idee teveel wordt bijgehaald. Het lijkt de politiek wel, daar is men verbaal erg sterk, maar dat wil nog niet zeggen dat het beleid daarom goed is. Punt is dat als je als groep fotografen bezig bent, je stukken voorzichtiger moet zijn dan wanneer je heerlijk alleen met een vogel ben.
Mijn bijdrage aan dit onderwerp eindigt hier dan ook mee.

Groet, Jan
Jan van Holten