Hoe voorkomen we verstoring

Gestart door hiskodevries, juni 21, 2012, 12:45:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

jvdlaan

IK ben daar twee weken geleden geweest. De paden waren goed zichtbaar want 1 meter of wat breed en de vlinders werkten mee door zich aan de randen van de paden op te houden of kwamen zelfs op je rugzak zitten. Jammer dan dat sommigen dan weer buiten de paden gaan...

MLANG

Over welke "goed zichtbare" paden praten we hier Jan? Het aantal paden op 7 juli was ongeveer het dubbele
van het aantal paden enkele weken ervoor. Erg jammer allemaal. Gr. M.

Yeronimo

Een kritische voetnoot, gebeurd dat vertrappen wel door vlinderaars en niet gewoon door bijvoorbeeld picknickende nietswetende burgers?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

jvdlaan

Citaat van: MLANG op augustus 01, 2012, 16:29:38 PM
Over welke "goed zichtbare" paden praten we hier Jan? Het aantal paden op 7 juli was ongeveer het dubbele
van het aantal paden enkele weken ervoor. Erg jammer allemaal. Gr. M.

Michel, de duidelijke brede gemaaide paden heb ik het over. Overigens kwam ik daar ook nog een beheerder tegen die ons nog raad vroeg over de toestand van een poel aldaar. En toen liep ik over een van deze paden met hem naar deze poel.
De Speigeldikkopjes zag ik op de hoek van een kruispunt van twee van dergelijke paden. Hij zei dat de paden door een plaatselijke wandelclub waren gemaakt (wat ik zelf een beetje vreemd vond). Hoe dan ook er lopen paden door het gebied en het is niet wenselijk cq nodig van deze paden af te gaan.

PieWie

Citaat van: jvdlaan op augustus 01, 2012, 18:07:19 PM
Hoe dan ook er lopen paden door het gebied en het is niet wenselijk cq nodig van deze paden af te gaan.
Dat zien fotografen heel anders Jan... Ik was er twee weken geleden zowel op de zaterdag als de zondag en op zaterdag liepen er twee fotografen rond zowel op de paden als (vooral) erlangs. We hebben ze gevraagd dat niet te doen, en uitgelegd waarom, maar dat viel niet echt in goede aarde. Nog eens uitgelegd dat het gras waar ze doorheen stampten ook de voedselplant van de vlinder is maar daar kwam als reactie op 'dat er gras genoeg staat'. Het duurde de heren te lang voordat de vlinders langs de paadjes kwamen en dus 'moesten' ze er wel achteraan voor een mooi plaatje. 
Overigens was ik op de zondag ook onaangenaam verrast door het aantal paadjes door het bekende weitje met de pimpernelblauwtjes. Hopelijk voor onderzoek of toch 'liefhebbers' die selectief wat bordjes negeren? Ook hier niet nodig omdat de vlinders ook in de aangrenzende bermen met pimpernel mooi te zien zijn (en met een kijker ook op het weitje).
groeten,
Pierre

BramtK

Citaat van: PieWie op augustus 01, 2012, 21:29:40 PM
Citaat van: jvdlaan op augustus 01, 2012, 18:07:19 PM
Hoe dan ook er lopen paden door het gebied en het is niet wenselijk cq nodig van deze paden af te gaan.
Dat zien fotografen heel anders Jan... Ik was er twee weken geleden zowel op de zaterdag als de zondag en op zaterdag liepen er twee fotografen rond zowel op de paden als (vooral) erlangs. We hebben ze gevraagd dat niet te doen, en uitgelegd waarom, maar dat viel niet echt in goede aarde. Nog eens uitgelegd dat het gras waar ze doorheen stampten ook de voedselplant van de vlinder is maar daar kwam als reactie op 'dat er gras genoeg staat'. Het duurde de heren te lang voordat de vlinders langs de paadjes kwamen en dus 'moesten' ze er wel achteraan voor een mooi plaatje. 
Overigens was ik op de zondag ook onaangenaam verrast door het aantal paadjes door het bekende weitje met de pimpernelblauwtjes. Hopelijk voor onderzoek of toch 'liefhebbers' die selectief wat bordjes negeren? Ook hier niet nodig omdat de vlinders ook in de aangrenzende bermen met pimpernel mooi te zien zijn (en met een kijker ook op het weitje).
groeten,
Pierre


Het toch goed om te weten wie dat waren. Heb je enig idee?
Groeten,

Bram ter Keurs

PieWie

Geen idee. Ook niet echt vlinderliefhebbers gezien de gebrekkige kennis van de diverse overige soorten aldaar.

Groeten,

Pierre

jvdlaan

Citaat van: PieWie op augustus 02, 2012, 07:49:11 AM
Geen idee. Ook niet echt vlinderliefhebbers gezien de gebrekkige kennis van de diverse overige soorten aldaar.

Groeten,

Pierre
Wellicht zouden we alle waarnemers die daar geweest zijn en hun foto's hebben opgestuurd hier op wrnmg.nl een bericht moeten sturen met de link naar het bericht op de site van de vlinderstichting. Misschien dat sommigen zich aangesproken voelen en hun gedrag in de toekomst zullen verbeteren? Maar vervelend blijft het.

ArjanH

Citaat van: PieWie op augustus 02, 2012, 07:49:11 AM
Geen idee. Ook niet echt vlinderliefhebbers gezien de gebrekkige kennis van de diverse overige soorten aldaar.

Groeten,

Pierre


Gebrekkige / beperkte kennis van diverse soorten vlinders hoeft natuurlijk niet te betekenen dat iemand niet echt een vlinderliefhebber is of kan zijn.

wouterbosgra

ik snap dat mijn bijdrage niet direct bijdraagt aan een oplossing van de geschetste problemen, maar het moet me toch even van het hart. Afgelopen week was in in Den Bosch bij het weitje met de pimpernelblauwtjes. Heb daar een half uur met de kijker naar de blauwtjes gekeken. In dat half uur zijn er 4 fotografen langsgekomen, die stuk voor stuk langs mij en het duidelijke bordje "verboden toegang"  liepen, het weitje op. Ik heb ze alle vier verzocht dat niet te doen, waar na veel gemor wel gehoor aan werd gegeven.

Ik nodig een ieder die denkt dat het probleem wel meevalt van harte uit om gewoon eens een half uurtje bij het weitje te gaan staan om met eigen ogen te aanschouwen hoe het eraan toegaat.

hiskodevries

Wouter, ze luisterden. Dat is al heel wat.
Nu nog iemand vinden die daar van zons op/ondergang gaat controleren
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wouterbosgra

Citaat van: hiskodevries op augustus 20, 2012, 15:07:16 PM
Nu nog iemand vinden die daar van zons op/ondergang gaat controleren

Dat is misschien helemaal niet zo'n gek idee. De hele dag door is natuurlijk ondoenlijk, maar als de beheerder nou eens een uurtje per dag uittrekt voor toezicht, en dan ook gewoon gelijk boetes uitdeelt... vind wat dat betreft dat daar toch ook een verantwoordelijkheid ligt.

BramtK

Het blijft toch interessant om te weten wie deze mensen zijn. Is het niet om pek en veren, ook leuk, dan wel om de vraag wat de beweegredenen van die mensen zijn, wat hun kennisniveau is, waar zij hun informatie vandaan halen, in welke netwerken zij zich begeven enzovoorts.
Groeten,

Bram ter Keurs

wouterbosgra

#523
Citaat van: BramtK op augustus 21, 2012, 08:55:17 AM
Het blijft toch interessant om te weten wie deze mensen zijn. Is het niet om pek en veren, ook leuk, dan wel om de vraag wat de beweegredenen van die mensen zijn, wat hun kennisniveau is, waar zij hun informatie vandaan halen, in welke netwerken zij zich begeven enzovoorts.

ik heb met allevier een praatje gemaakt, volgens mij vooral omdat ze stonden te wachten tot ik door zou lopen (waarna ze volgens mij allevier gewoon alsnog het weitje in zouden zijn gelopen). Hierbij even wat resultaten van mijn vast-niet-representatieve steekproef:


       
  • In totaal zijn er in dat half uur 6 mensen voorbij gelopen: een wandelend stel dat volgens mij niet specifiek met de natuur bezig was maar meer met een goed gesprek oid, en vier fotografen.
  • Vier van de vier fotografen gingen de fout in en leken daar in eerste instantie totaal niet mee te zitten
  • Drie van de vier fotografen wisten redelijk wat van de soort en 1 van de vier was gewoon een idioot met een camera om zn nek die er niks vanaf wist
  • Allevier de namen komen niet voor op waarneming.nl, ze kenden de site wel en gebruikten em ook voor het tevoorschijn toveren van soorten (noemden het spontaan - heb er verder niet speicifiek op doorgevraagd)
  • Allevier man, 40+
  • ik had bij geen van allen het idee dat ze echt iets hadden met de soort of bescherming ervan, meer mensen die hun plaatje wilden scoren
  • Allevier lokalo's
  • Allevier redelijk profi types: dure apparatuur maar ook speciale vesten, broeken enz. Kwamen mij nogal bikkelig/commando-style over zegmaar. Had bij 3 van de 4 niet het idee dat ze zich aangevallen voelden of erg zaten met hun overtreding. Een ervan voelde zich wel aangevallen en kwam met de 'normaal zou ik zoiets nooit doen, maar...' benadering.
Excuus voor het eventuele hokjes-denken - probeer alleen een profiel te schetsen. Vind ook zeker niet dat we de schuld maar op fotografen moeten schuiven.

Om maar gelijk het boetekleed aan te trekken: Ik ben zelf een week eerder in hetzelfde gebied ook min of meer de fout in gegaan. Was niet op de hoogte van de situatie + er stond een klaphek wat bedoeld leek om doorheen te lopen. Gelukkig was dit aan de noordzijde van het gebied, dus niet bij de blauwtjes.

En op sommige plekken wil ik ook nog wel eens een bordje negeren. Vooral op de Veluwe heb je nogal wat 'rustgebieden voor het wild' die eigenlijk bedoeld zijn als 'rustgebied voor de jacht'. Heb opzich geen problemen met de jacht, maar wel met de hypocrisie van het afsluiten van enorme stukken suf dennenbos op valse motieven, en voor soorten die totaal niet kwetsbaar zijn. Maar daarvoor vind ik wel dat je goed op de hoogte moet zijn van de lokale situatie en ook goed moet weten wat je doet. Het grootste deel van mijn uitstapjes buiten de paden gebeurt overigens met vergunning/ontheffing.

M. Hoogteijling

Citaat van: wouterbosgra op augustus 21, 2012, 09:11:34 AM
Citaat van: BramtK op augustus 21, 2012, 08:55:17 AM
Het blijft toch interessant om te weten wie deze mensen zijn. Is het niet om pek en veren, ook leuk, dan wel om de vraag wat de beweegredenen van die mensen zijn, wat hun kennisniveau is, waar zij hun informatie vandaan halen, in welke netwerken zij zich begeven enzovoorts.

ik heb met allevier een praatje gemaakt, volgens mij vooral omdat ze stonden te wachten tot ik door zou lopen (waarna ze volgens mij allevier gewoon alsnog het weitje in zouden zijn gelopen). Hierbij even wat resultaten van mijn vast-niet-representatieve steekproef:


       
  • In totaal zijn er in dat half uur 6 mensen voorbij gelopen: een wandelend stel dat volgens mij niet specifiek met de natuur bezig was maar meer met een goed gesprek oid, en vier fotografen.
  • Vier van de vier fotografen gingen de fout in en leken daar in eerste instantie totaal niet mee te zitten
  • Drie van de vier fotografen wisten redelijk wat van de soort en 1 van de vier was gewoon een idioot met een camera om zn nek die er niks vanaf wist
  • Allevier de namen komen niet voor op waarneming.nl, ze kenden de site wel en gebruikten em ook voor het tevoorschijn toveren van soorten (noemden het spontaan - heb er verder niet speicifiek op doorgevraagd)
  • Allevier man, 40+
  • ik had bij geen van allen het idee dat ze echt iets hadden met de soort of bescherming ervan, meer mensen die hun plaatje wilden scoren
  • Allevier lokalo's
  • Allevier redelijk profi types: dure apparatuur maar ook speciale vesten, broeken enz. Kwamen mij nogal bikkelig/commando-style over zegmaar. Had bij 3 van de 4 niet het idee dat ze zich aangevallen voelden of erg zaten met hun overtreding. Een ervan voelde zich wel aangevallen en kwam met de 'normaal zou ik zoiets nooit doen, maar...' benadering.
Excuus voor het eventuele hokjes-denken - probeer alleen een profiel te schetsen. Vind ook zeker niet dat we de schuld maar op fotografen moeten schuiven.

Om maar gelijk het boetekleed aan te trekken: Ik ben zelf een week eerder in hetzelfde gebied ook min of meer de fout in gegaan. Was niet op de hoogte van de situatie + er stond een klaphek wat bedoeld leek om doorheen te lopen. Gelukkig was dit aan de noordzijde van het gebied, dus niet bij de blauwtjes.

En op sommige plekken wil ik ook nog wel eens een bordje negeren. Vooral op de Veluwe heb je nogal wat 'rustgebieden voor het wild' die eigenlijk bedoeld zijn als 'rustgebied voor de jacht'. Heb opzich geen problemen met de jacht, maar wel met de hypocrisie van het afsluiten van enorme stukken suf dennenbos op valse motieven, en voor soorten die totaal niet kwetsbaar zijn. Maar daarvoor vind ik wel dat je goed op de hoogte moet zijn van de lokale situatie en ook goed moet weten wat je doet. Het grootste deel van mijn uitstapjes buiten de paden gebeurt overigens met vergunning/ontheffing.

Klasse dat je zo vasthoudend was. Goed voorbeeld hoe we er ter plekke, al is het maar voor even, iets aan kunnen doen. Voor de rest benieuwd naar de voortgang van de verstoringscommissies.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

HPM

Citaat van: wouterbosgra op augustus 21, 2012, 09:11:34 AM
Citaat van: BramtK op augustus 21, 2012, 08:55:17 AM
Het blijft toch interessant om te weten wie deze mensen zijn. Is het niet om pek en veren, ook leuk, dan wel om de vraag wat de beweegredenen van die mensen zijn, wat hun kennisniveau is, waar zij hun informatie vandaan halen, in welke netwerken zij zich begeven enzovoorts.

... Hierbij even wat resultaten van mijn vast-niet-representatieve steekproef:


       
  • ...
  • Allevier man, 40+
  • ...
  • Allevier lokalo's
  • Allevier redelijk profi types: dure apparatuur maar ook speciale vesten, broeken enz. Kwamen mij nogal bikkelig/commando-style over zegmaar. Had bij 3 van de 4 niet het idee dat ze zich aangevallen voelden of erg zaten met hun overtreding. Een ervan voelde zich wel aangevallen en kwam met de 'normaal zou ik zoiets nooit doen, maar...' benadering.
Excuus voor het eventuele hokjes-denken - probeer alleen een profiel te schetsen. Vind ook zeker niet dat we de schuld maar op fotografen moeten schuiven.
...

Nee, het zijn duidelijk niet de fotografen maar de professionele lokale bejaarden die de boel verstoren  :)
Herman van der Meer

BramtK

Citaat van: wouterbosgra op augustus 21, 2012, 09:11:34 AM

       
  • Allevier de namen komen niet voor op waarneming.nl, ze kenden de site wel en gebruikten em ook voor het tevoorschijn toveren van soorten (noemden het spontaan - heb er verder niet speicifiek op doorgevraagd)


Dit lijkt me een heel belangrijk punt. Waarneming.nl als vergaarbak van informatie voor mensen die het forum links laten liggen en die dus niks lezen over wat je wel en niet moet doen.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: BramtK op augustus 21, 2012, 10:24:22 AM
Citaat van: wouterbosgra op augustus 21, 2012, 09:11:34 AM

       
  • Allevier de namen komen niet voor op waarneming.nl, ze kenden de site wel en gebruikten em ook voor het tevoorschijn toveren van soorten (noemden het spontaan - heb er verder niet speicifiek op doorgevraagd)


Dit lijkt me een heel belangrijk punt. Waarneming.nl als vergaarbak van informatie voor mensen die het forum links laten liggen en die dus niks lezen over wat je wel en niet moet doen.

Dat weet je niet. Ze raadplegen Waarneming dus lezen ze het forum misschien ook wel.
Herman van der Meer

BramtK

Doet er niet toe, het zijn mensen die niet aanspreekbaar zijn via het forum, anoniem en mensen die zich dus heel makkelijk kunnen onttrekken aan eventuele oproepen, verzoeken e.d.
Groeten,

Bram ter Keurs

Marcel van kammen

3 man in camouflage kledij ook...fantastisch! Dat zijn wat mij betreft echt de ergsten: als ze naar een dierentuin gaan lopen ze nog in die kleding,want dat hoort zo als je natuurfotograaf bent. Waarschijnlijk hadden ze ook een statief,een 500mm,een 2e camera en een rijstzak mee terwijl ze er kwamen om vlinders te fotograferen ??
Is het geen goed idee om juist op zo'n locatie een infobordje op te hangen met wat info over de vlinder en waarom je die weide niet moet betreden? Dat werkt denk ik beter dan alleen verboden toegang.

wouterbosgra

Citaat van: Marcel van kammen op augustus 21, 2012, 10:53:55 AM
3 man in camouflage kledij ook...fantastisch! Dat zijn wat mij betreft echt de ergsten: als ze naar een dierentuin gaan lopen ze nog in die kleding,want dat hoort zo als je natuurfotograaf bent. Waarschijnlijk hadden ze ook een statief,een 500mm,een 2e camera en een rijstzak mee terwijl ze er kwamen om vlinders te fotograferen ??
Is het geen goed idee om juist op zo'n locatie een infobordje op te hangen met wat info over de vlinder en waarom je die weide niet moet betreden? Dat werkt denk ik beter dan alleen verboden toegang.

dat bord staat direct voor het verboden toegangsbordje. had niet de indruk dat dat soort figuren zich daardoor laten tegenhouden.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Marcel van kammen op augustus 21, 2012, 10:53:55 AM
Is het geen goed idee om juist op zo'n locatie een infobordje op te hangen met wat info over de vlinder en waarom je die weide niet moet betreden? Dat werkt denk ik beter dan alleen verboden toegang.

Van de andere kant geef je dan wel een vindplek nauwkeurig aan die ondertussen op waarneming angstvallig verborgen wordt gehouden...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

BramtK

Dit topic gaat over wat wij kunnen doen om verstoring te voorkomen. Het topic is gestart door Hisko. Ik denk dat het dus in eerste instantie gaat om de vraag wat waarneming.nl kan doen. Ik heb al eerder gezegd dat waarneming.nl een belangrijke rol speelt in het bekend maken van soorten, deze site maakt het heel makkelijk om de locatie van allerlei bijzondere soorten te vinden, ook voor mensen die weinig verstand van zaken hebben en daarom soms onbedoeld de soort kwaad doen. Ik denk dat we moeten nadenken over dat fenomeen. Ik heb eerder al een optie genoemd die ook door Hisko is opgepakt, maar vanaf daar is het wel weer tijd om verder te denken, zaken uit te werken.
Groeten,

Bram ter Keurs

Bart van Hoogstraten

Citaat van: BramtK op augustus 21, 2012, 12:02:04 PM
Ik heb eerder al een optie genoemd die ook door Hisko is opgepakt, maar vanaf daar is het wel weer tijd om verder te denken, zaken uit te werken.

Ik zoek me suf in de pages Bram maar kan het niet vinden -> kun je nog even die betreffende post herplaatsen? Bedankt!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

BramtK

#534
Citaat van: BramtK op juni 22, 2012, 11:03:00 AM
Daarnaast denk ik dat de informatievoorziening vanuit waarneming.nl beter gestuurd zou kunnen worden (en dan denk ik even buiten de kaders van softwarematig wat wel en wat niet mogelijk is): Als je als ongeleid projectiel op waarneming.nl je informatie verzamelt, dan heb je de keuze uit tientallen waarnemingen. Bij 99% van die waarnemingen staat geen informatie over de wijze waarop je je op de desbetreffende plek dient te gedragen, wat je wel en wat je niet kan doen. Dat soort verzoeken/waarschuwingen/aanwijzingen vind je vooral op het forum. Het is dan ook kinderlijk eenvoudig om dat deel te negeren, sterker je moet actief zijn op het forum om dat mee te krijgen. Op dutchbirding.nl is de informatie heel anders vormgegeven. Misschien is het mogelijk om in elk waarnemingscherm van een kwetsbare soort, zoals zo'n Klein waterhoen, prominent een zo'n aanwijzing op te nemen. In het voorbeeld van het Klein waterhoen dus de oproep die Remco eerder in dit topic deed. Het wordt dan in ieder geval moeilijker om die aanwijzingen te negeren. (Ja ja, ik zie Hisko al steigeren.)


Hisko heeft deze optie als eens ten uitvoering gebracht bij de Slangenarend. Daar is ergens hierboven ook naar verwezen. Ziehier, is hierboven ook al besproken: http://waarneming.nl/waarneming/view/69514981
Groeten,

Bram ter Keurs

Bart van Hoogstraten

Is het misschien een idee om dit verder uit te werken (bv dat je als waarnemer ook de morele plicht hebt om anderen in het veld op overtreding te wijzen) tot een soort convenant maar verwerkt in de voorwaarden en dat je bij het aanmaken van een account expliciet akkoord moet gaan (aanvinken) met deze voorwaarden en er bewust van bent dat je account (tijdelijk) opgeheven kan worden bij overtreding ervan? Dat heeft weinig effect mbt de bestaande accounts maar in ieder geval wel op de nieuwe.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marcel van kammen

Wouter: dan heb ik niks gezegd. Het zal inderdaad voor dit soort lui niet helpen,maar voor de onwetende burger mogen ze van mij vaker dat soort bordjes plaatsen. Bijv. het Aeckingerzand bij Appelscha....de boomleeuweriken broeden daar echt vlak naast het zandpad en de schapenpaadjes,maar heel veel mensen lopen wel gewoon via die schapenpaadjes over de heide. Misschien als je mensen wat uitleg geeft d.m.v. een bordje dat ze er dan iets meer rekening mee houden. Ik wist dat namelijk zelf ook niet,dat ze juist de plekjes naast zo'n schapenpaadje uitzoeken  :-[

@Bart hierboven: vind ik een goeie.

hiskodevries

Citaat van: BramtK op augustus 21, 2012, 12:02:04 PM
Dit topic gaat over wat wij kunnen doen om verstoring te voorkomen. Het topic is gestart door Hisko. Ik denk dat het dus in eerste instantie gaat om de vraag wat waarneming.nl kan doen. Ik heb al eerder gezegd dat waarneming.nl een belangrijke rol speelt in het bekend maken van soorten, deze site maakt het heel makkelijk om de locatie van allerlei bijzondere soorten te vinden, ook voor mensen die weinig verstand van zaken hebben en daarom soms onbedoeld de soort kwaad doen. Ik denk dat we moeten nadenken over dat fenomeen. Ik heb eerder al een optie genoemd die ook door Hisko is opgepakt, maar vanaf daar is het wel weer tijd om verder te denken, zaken uit te werken.
Bram, waarnemingen van de vlindersoort die Wouter noemt worden angstvallig achter slot en grendel gehouden, de lekken komen van elders. Mocht je zelf een waarneming van deze soort hebben gedaan en je opent het detailscherm zie je een opmerking in het rood, maar zoals gezegd die zijn niet door anderen in te zien.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


Bart van Hoogstraten

#539
Of dit bericht in Trouw dan (hoeveel abonnees hebben die wel niet); de grote Vliegend Hert-locatie heel nauwkeurig aangegeven... (Ik blijf van mening dat het vervagingsbeleid bij Waarneming er eigenlijk niet zo heel veel toe doet) (maar ben het er wel mee eens overigens).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/