Hoe voorkomen we verstoring

Gestart door hiskodevries, juni 21, 2012, 12:45:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Ja!

Laten we niet overdrijven en denken dat elke stap buiten het pad de natuur verwoest
Laten we niet de goede mensen de dupe laten worden van de rotte appels
Laten we elkaar op de hoogte houden van bijzonderheden in de natuur
Druk de overtreders met de kop in de modder en maak ze duidelijk hoe groot de inpact is van hun wangedrag op het vertrouwen van mensen mooie waarnemingen door te geven.

Maargoed dit is al vaker vermeld.
Helaas wordt de discussie op waarneming.nl voornamelijk gevoed door mensen die er anders over denken en denken dat het beter is maar alles geheim te houden. Misschien dat het daarom doodbloed. Er hoeft niets meer gezegd te worden, omdat embargo de enige oplossing lijkt
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

BramtK

Folkert Jan, ik vind het te simplistisch om te stellen dat de meeste deelnemers aan dit topic uit het traditionele geheimhoudingskamp komen (voor zover dat bestaat). Ik zie wel veel mensen pleiten voor geheimhouding van wie ik het, oppervlakkig gezien, niet direct zou verwachten. Tezamen met de berichten uit het veld, vat ik dat op als een heel ernstig signaal.

Ik heb op basis van jouw reactie wel nog een puntje toegevoegd.
Citaat van: BramtK op juli 12, 2012, 12:16:49 PM
1. Voor de meeste deelnemers aan dit topic, is duidelijk wat ze kunnen doen. Zij kunnen een potentieel kwetsbare situatie stilhouden.
2. Voor de waarnemer die een kwetsbare situatie wel bekend wil maken, vraag ik me af of die bij waarneming.nl kan aankloppen voor een waarschuwing bij de waarnemingen.
3. Voor de waarenemers die dergelijke gevallen bezoeken: het is van belang elkaar in het veld aan te spreken op eventueel ongepast gedrag.
4. Verder ging het over overleg tussen verschillende organisaties. Wat dat betreft is de hoop gevestigd op de werkgroep van DB. Zie
http://dutchbirding.nl/news.php?id=741
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: rnbflavour op juli 12, 2012, 14:45:14 PM
[...]
Helaas wordt de discussie op waarneming.nl voornamelijk gevoed door mensen die er anders over denken en denken dat het beter is maar alles geheim te houden. Misschien dat het daarom doodbloed. Er hoeft niets meer gezegd te worden, omdat embargo de enige oplossing lijkt

Het kan zijn dat ik iemand over het hoofd heb gezien maar volgens mij heeft niemand in deze discussie gepleit om alles te verbergen dus ik zou het goed vinden als je je bewering dat het voornamelikjk die mensen die de discussie voeden zou onderbouwen.
Volgens mij heeft een overgrote meerderheid van de deelnemers aan deze discussie als oplossing voor de vraag 'hoe voorkomen we verstoring' het achteraf aanspreken van overtreders genoemd. Die mensen denken dus anders over wat voorkomen betekent.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: BramtK op juli 12, 2012, 12:16:49 PM
Zoals vaker met dit soort topics valt het stil nadat er een aantal opties zijn genoemd (opties om verstoring te voorkomen). Ik denk dat het probleem nu zit in de vraag wie actie moet ondernemen.
Voor de meeste deelnemers aan dit topic, is duidelijk wat ze kunnen doen. Zij kunnen een potentieel kwetsbare situatie stilhouden. Dat is de veiligste weg. Ik vrees dat dat vaker zal gebeuren.
Voor de waarnemer die een kwetsbare situatie wel bekend wil maken, vraag ik me af of die bij waarneming.nl kan aankloppen voor een waarschuwing bij de waarnemingen.
Verder ging het over overleg tussen verschillende organisaties. Wat dat betreft is de hoop gevestigd op de werkgroep van DB. Zie http://dutchbirding.nl/news.php?id=741

Iemand die nog andere zaken kan bedenken?

Ik heb bijna twee weken geleden al een samenvatting gegeven
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=190329.msg1214762#msg1214762
Herman van der Meer

joostheeremans

Citaat van: rnbflavour op juli 12, 2012, 14:45:14 PM
....

Maargoed dit is al vaker vermeld.
Helaas wordt de discussie op waarneming.nl voornamelijk gevoed door mensen die er anders over denken en denken dat het beter is maar alles geheim te houden. Misschien dat het daarom doodbloed. Er hoeft niets meer gezegd te worden, omdat embargo de enige oplossing lijkt


Folkert Jan, als je vindt dat een discussie voornamelijk wordt gevoed door mensen die er anders over denken, dan is dat een reden om de discussie juist niet dood te laten bloeden, maar des te meer jouw standpunt te verdedigen  ;) .
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

BramtK

Dan is dit zo ongeveer de tussenstand.

Citaat van: HPM op juni 30, 2012, 10:49:23 AM
2. ...het verbergen van zeldzame en schaarse broedvogels, maar dan wel op verzoek van beheerders en niet op eigen initiatief. ...beheerdeers zo snel mogelijk te informeren over ontdekkingen, maar ook andersom door beheerders in een vroeg stadium aan Waarneming te laten weten dat er een kwetsbaar geval aanwezig is.

3. ...een experiment ...waarbij werkgroepbeheerders de mogelijkheid krijgen om voor soorten/gevallen in hun werkgebied  een embargo in te stellen. Daarbij zien ze als extra wel de al eerder ingestelde embargo's in hun werkgebied maar niet de details van de bijbehorende waarnemingen.

4. Het versturen van actuele tweets over zeldzaamheden met waarschuwing om op de paden te blijven e.d. Voorbeeld: Slangenarend Dwingelderveld.

Citaat van: BramtK op juli 12, 2012, 12:16:49 PM
1. Voor de meeste deelnemers aan dit topic, is duidelijk wat ze kunnen doen. Zij kunnen een potentieel kwetsbare situatie stilhouden.
2. Voor de waarnemer die een kwetsbare situatie wel bekend wil maken, vraag ik me af of die bij waarneming.nl kan aankloppen voor een waarschuwing bij de waarnemingen.
3. Voor de waarenemers die dergelijke gevallen bezoeken: het is van belang elkaar in het veld aan te spreken op eventueel ongepast gedrag.
4. Verder ging het over overleg tussen verschillende organisaties. Wat dat betreft is de hoop gevestigd op de werkgroep van DB. Zie http://dutchbirding.nl/news.php?id=741
Groeten,

Bram ter Keurs

peterlindenburg

het lijkt mij een goed idee als admins van waarneming.nl in de stuurgroep van DB zitting nemen


groet Peter Lindenburg

Vincent Hart

Citaat van: peterlindenburg op juli 12, 2012, 16:38:27 PM
het lijkt mij een goed idee als admins van waarneming.nl in de stuurgroep van DB zitting nemen


groet Peter Lindenburg
Peter, bekijk nog eens goed de namen van de projectleden die Wietze noemt onder t http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=741   B)
Wel goed om nog even te benadrukken: de projectgroep is in eerste instantie een initiatief van DB-leden om de positie van DB t.o.v. verstoring nader te bepalen. Wel ben ik uiteraard gevraagd omdat ik bij zowel wrn.nl als DB betrokken ben.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

peterlindenburg

ik zie het nu inderdaad staan in de commentaren... goede zaak dat je er bij zit


Citaat van: Vincent Hart op juli 12, 2012, 18:01:47 PM
Citaat van: peterlindenburg op juli 12, 2012, 16:38:27 PM
het lijkt mij een goed idee als admins van waarneming.nl in de stuurgroep van DB zitting nemen


groet Peter Lindenburg
Peter, bekijk nog eens goed de namen van de projectleden die Wietze noemt onder t http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=741   B)
Wel goed om nog even te benadrukken: de projectgroep is in eerste instantie een initiatief van DB-leden om de positie van DB t.o.v. verstoring nader te bepalen. Wel ben ik uiteraard gevraagd omdat ik bij zowel wrn.nl als DB betrokken ben.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

in het invoerscherm zijn achter de invoervelden embargo datum en vervagen een icon geplaatst. als je daar met de muis over aait zie je een tekst.
Is die duidelijk genoeg ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

#461
Citaat van: hiskodevries op juli 13, 2012, 08:48:35 AM
in het invoerscherm zijn achter de invoervelden embargo datum en vervagen een icon geplaatst. als je daar met de muis over aait zie je een tekst.
Is die duidelijk genoeg ?

Hij zou moeten volstaan.
Misschien zou je 'embargo tot'  voor het invoervak kunnen vervangen door 'Verbergen tot'. Dat wordt waarschijnlijk door meer mensen begrepen.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Citaat van: hiskodevries op juli 13, 2012, 08:48:35 AM
in het invoerscherm zijn achter de invoervelden embargo datum en vervagen een icon geplaatst. als je daar met de muis over aait zie je een tekst.
Is die duidelijk genoeg ?
:duim:
Citaat van: hiskodevries op juli 13, 2012, 08:44:15 AM
Kijk wat gebeurt als je daadwerkelijk verstoring voorkomt http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=190863.msg1226153#msg1226153
Uitermate teleurstellende reacties. Blijkbaar kan een aantal mensen het niet opbrengen om erop te vertrouwen dat embargo's met reden worden toegepast - zelfs nadat de situatie (netjes, maar bepaald niet nodig) wordt toegelicht door Robert. Iemand die weigert te geloven dat een kwetsbare situatie niet kan worden vrijgegeven voor een subzeldzaamheidje maar ondertussen wel vol trots in z'n handtekening meldt dat hij de bescherming van grauwe kieken financieel ondersteunt moet maar eens lang in de spiegel kijken.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

M. Hoogteijling

Pas nou even op met reageren op een enkele reactie. Ieders perspectief is anders en weten we al hoe het bedoeld was? Ik zie er de enige mogelijke negatieve reactie op plus een reactie van een vogelaar die liever niets mist. Allemaal volkomen normaal als je met zovelen een hobby uitoefent in het licht van deze discussie. Ik twijfel niet aan de uitleg van Robert maar er is niet bewezen dat hier verstoring voorkomen is. (overigens kan ik mij het onder embargo stellen goed voorstellen gezien de toelichting!!). Voor mij is deze waarneming een mooi voorbeeld van hoe waarnemers de situatie hebben ingeschat en ernaar gehandeld hebben. Dit roept natuurlijk weer vragen op want de besluitenkaders zijn nog voor iedereen verschillend per situatie. Gewoon accepteren en als de discussie nieuwe punten oplevert dan meenemen. In elk geval niet te veel van aantrekken en waarde-oordelen geven.

Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

HPM

Het is primair de verantwoordelijkheid van de waarnemer wat hij met een waarneming doet en als die om wat voor reden dan ook besluit een waarneming onder embargo plaatsen of vraagt de hele soort-/gebiedscombinatie onder embargo te plaatsen heb je je daar maar bij neer te leggen.
Om dit soort jaloerse, afgunstige, hebberige, boze reacties te voorkomen schreef ik eerder in dit topic dit.


August, als een grondeigenaar/-gebruiker geen massa volk over de vloer wil dan kan dat voor lokale vogelaars een goede reden zijn om daar rekening mee te houden.

Herman van der Meer

M. Hoogteijling

Verzoek: onthoud je aub van interpretaties als: "jaloerse, afgunstige, hebberige, boze reactie". Dat leidt alleen maar af van het onderwerp. De eerste zin is voldoende. (potverdrie, nu ga ik er ook weer op in, dus een tegenreactie hoeft niet)

@August: ik zie inderdaad meerdere waarnemingen over meerdere dagen. Het zijn er echter slechts een paar per dag. Mogelijk gaat het zelfs om dezelfde waarnemer maar ik interpreteer het als een clubje lokalo's die in overleg met de grondeigenaar en dus met toestemming, deze gave soort hebben gevolgd. Voor anderen is het dan jammer maar helaas maar als je de discussie wil aangaan dan zou dat alleen met de waarnemers kunnen over hun gronden om het op deze manier te doen. Dit altijd nog beter dan helemaal niet vermelden.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

HPM

Citaat van: M. Hoogteijling op juli 13, 2012, 10:52:03 AM
Verzoek: onthoud je aub van interpretaties als: "jaloerse, afgunstige, hebberige, boze reactie". Dat leidt alleen maar af van het onderwerp. De eerste zin is voldoende. (potverdrie, nu ga ik er ook weer op in, dus een tegenreactie hoeft niet)

...
Toch doe ik het. Kan jij andere motievaties bedenken voor dat soort reacties? Dat soort overduidelijke motivaties zijn een groot struikelpunt in deze discussie. Iedereen is voor openheid maar de een is tevreden met de kennis dat er een zeldzaamheid is verschenen en de ander wil het met alle geweld zelf zien. De een vindt het jammer dat verbergen kennelijk noodzakelijke is en de ander is tegen elke vorm van verbergen.
In discussies over het voorkomen van verstoring horen persoonlijke 'belangen' geen rol te spelen.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: August op juli 13, 2012, 11:10:24 AM
Citaat van: M. Hoogteijling op juli 13, 2012, 10:52:03 AM
Verzoek: onthoud je aub van interpretaties als: "jaloerse, afgunstige, hebberige, boze reactie". Dat leidt alleen maar af van het onderwerp. De eerste zin is voldoende. (potverdrie, nu ga ik er ook weer op in, dus een tegenreactie hoeft niet)

@August: ik zie inderdaad meerdere waarnemingen over meerdere dagen. Het zijn er echter slechts een paar per dag. Mogelijk gaat het zelfs om dezelfde waarnemer maar ik interpreteer het als een clubje lokalo's die in overleg met de grondeigenaar en dus met toestemming, deze gave soort hebben gevolgd. Voor anderen is het dan jammer maar helaas maar als je de discussie wil aangaan dan zou dat alleen met de waarnemers kunnen over hun gronden om het op deze manier te doen. Dit altijd nog beter dan helemaal niet vermelden.
Ps dit zijn alleen de mensen die invoeren niet iedereen voert in. Maar nogmaals ze spreken over een kwetsbaar gebied als je elke dag gaat kijken verstoor je toch?
Er zijn legio gebieden waar wel een paadje is, of waar je maar met één of twee man zicht hebt op een bepaalde plaats. Als daar 10, 20 of 100 man heen gaan wordt er zeker meer verstoord dan dat je alleen of met twee man bent.
Iedereen wil de vogel zien en gaat zeker van dat smalle pad af, het pad wordt breder, breder en breder zonder dat er wordt omgekeken naar eventuele vegetatie...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jvdlaan

Citaat van: HPM op juli 13, 2012, 11:12:13 AM
Citaat van: M. Hoogteijling op juli 13, 2012, 10:52:03 AM
Verzoek: onthoud je aub van interpretaties als: "jaloerse, afgunstige, hebberige, boze reactie". Dat leidt alleen maar af van het onderwerp. De eerste zin is voldoende. (potverdrie, nu ga ik er ook weer op in, dus een tegenreactie hoeft niet)

...
Toch doe ik het. Kan jij andere motievaties bedenken voor dat soort reacties? Dat soort overduidelijke motivaties zijn een groot struikelpunt in deze discussie. Iedereen is voor openheid maar de een is tevreden met de kennis dat er een zeldzaamheid is verschenen en de ander wil het met alle geweld zelf zien. De een vindt het jammer dat verbergen kennelijk noodzakelijke is en de ander is tegen elke vorm van verbergen.
In discussies over het voorkomen van verstoring horen persoonlijke 'belangen' geen rol te spelen.

Sorry Herman, het zijn jouw interpretaties van die motieven en ingegeven door een bepaald beeld wat jij hebt ten aanzien van de bepaalde groepen. Dat leidt af en is wel degelijk een struikelpunt in deze discussie. Het is namelijk ook sfeerbepalend en dan niet positief.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: August op juli 13, 2012, 11:21:08 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 13, 2012, 11:14:19 AM
Citaat van: August op juli 13, 2012, 11:10:24 AM
Citaat van: M. Hoogteijling op juli 13, 2012, 10:52:03 AM
Verzoek: onthoud je aub van interpretaties als: "jaloerse, afgunstige, hebberige, boze reactie". Dat leidt alleen maar af van het onderwerp. De eerste zin is voldoende. (potverdrie, nu ga ik er ook weer op in, dus een tegenreactie hoeft niet)

@August: ik zie inderdaad meerdere waarnemingen over meerdere dagen. Het zijn er echter slechts een paar per dag. Mogelijk gaat het zelfs om dezelfde waarnemer maar ik interpreteer het als een clubje lokalo's die in overleg met de grondeigenaar en dus met toestemming, deze gave soort hebben gevolgd. Voor anderen is het dan jammer maar helaas maar als je de discussie wil aangaan dan zou dat alleen met de waarnemers kunnen over hun gronden om het op deze manier te doen. Dit altijd nog beter dan helemaal niet vermelden.
Ps dit zijn alleen de mensen die invoeren niet iedereen voert in. Maar nogmaals ze spreken over een kwetsbaar gebied als je elke dag gaat kijken verstoor je toch?
Er zijn legio gebieden waar wel een paadje is, of waar je maar met één of twee man zicht hebt op een bepaalde plaats. Als daar 10, 20 of 100 man heen gaan wordt er zeker meer verstoord dan dat je alleen of met twee man bent.
Iedereen wil de vogel zien en gaat zeker van dat smalle pad af, het pad wordt breder, breder en breder zonder dat er wordt omgekeken naar eventuele vegetatie...
Dit heeft niks te maken met kwetsbaargebied maar van slecht gedrag van vogellaars die het pad af gaan.
Door zo'n smal pad heeft het gebied kan het geen 100 man aan. Het is op dat punt dus kwetsbaar. Overigens is dit een voorbeeld. Maar zou in zo'n situatie voor hetzelfde hebben gekozen. Ik maak me daarbij ook totaal niet druk om het wel of niet van zeldzaamheden.

Kwetsbaar en verstoring zijn brede begrippen die door iedereen anders worden geïnterpreteerd. Daarom is een discussie nagenoeg niet mogelijk. Zeker via een forum...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: jvdlaan op juli 13, 2012, 11:22:25 AM
Citaat van: HPM op juli 13, 2012, 11:12:13 AM
Citaat van: M. Hoogteijling op juli 13, 2012, 10:52:03 AM
Verzoek: onthoud je aub van interpretaties als: "jaloerse, afgunstige, hebberige, boze reactie". Dat leidt alleen maar af van het onderwerp. De eerste zin is voldoende. (potverdrie, nu ga ik er ook weer op in, dus een tegenreactie hoeft niet)

...
Toch doe ik het. Kan jij andere motievaties bedenken voor dat soort reacties? Dat soort overduidelijke motivaties zijn een groot struikelpunt in deze discussie. Iedereen is voor openheid maar de een is tevreden met de kennis dat er een zeldzaamheid is verschenen en de ander wil het met alle geweld zelf zien. De een vindt het jammer dat verbergen kennelijk noodzakelijke is en de ander is tegen elke vorm van verbergen.
In discussies over het voorkomen van verstoring horen persoonlijke 'belangen' geen rol te spelen.

Sorry Herman, het zijn jouw interpretaties van die motieven en ingegeven door een bepaald beeld wat jij hebt ten aanzien van de bepaalde groepen. Dat leidt af en is wel degelijk een struikelpunt in deze discussie. Het is namelijk ook sfeerbepalend en dan niet positief.

Ook aan jou dan maar de vraag of jij andere motievaties kan bedenken voor dat soort reacties?
En dan gelijk ook maar de vraag of jouw reactie in deze discussie positief sfeerbepalend is.


Herman van der Meer

Guus Peterse

En een discussie wordt natuurlijk helemaal lastig als de deelnemers aan die discussie simpelweg niet weten hoe de situatie is en waarom een geval verborgen wordt gehouden. Speculaties lijken me geen goede basis voor een vruchtbare dicussie.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Dirk van Straalen

Citaat van: HPM op juli 13, 2012, 11:12:13 AM
Citaat van: M. Hoogteijling op juli 13, 2012, 10:52:03 AM
Verzoek: onthoud je aub van interpretaties als: "jaloerse, afgunstige, hebberige, boze reactie". Dat leidt alleen maar af van het onderwerp. De eerste zin is voldoende. (potverdrie, nu ga ik er ook weer op in, dus een tegenreactie hoeft niet)

...
Toch doe ik het. Kan jij andere motievaties bedenken voor dat soort reacties? Dat soort overduidelijke motivaties zijn een groot struikelpunt in deze discussie. Iedereen is voor openheid maar de een is tevreden met de kennis dat er een zeldzaamheid is verschenen en de ander wil het met alle geweld zelf zien. De een vindt het jammer dat verbergen kennelijk noodzakelijke is en de ander is tegen elke vorm van verbergen.
In discussies over het voorkomen van verstoring horen persoonlijke 'belangen' geen rol te spelen.
Misschien is de vraag veel eerder, 'wat is wezenlijke verstoring?' Is dat als de vogel opvliegt door de aanwezigheid van mensen en al dan niet terugkomt of gaat het hier om de functionaliteit van een gebied voor vogels (natuur). In het geval (kl geelp) wat al dit stof wederop doet waaien is dat laatste het geval. Plus dat het particulier terrein betreft waar je inderdaad alleen door 'vriendjespolitiek' zicht had op de vogels. En die plek was groot genoeg voor twee of drie man, dus geen honderd of meer. (En nee, de vogel zat niet in de Delta.)
Een andere vraag is inderdaad het bepalen van verstoring. Ik vind als buitenstaander dat er in het besproken geval goed gehandeld is. Daarbij spelen gebiedskennis en aanwezigheid kwetsbare/zeldzame broedvogels een rol. Provinciale lijsten ten spijt, de kl gp duikt heus wel elders op! Weg vanachter je pc en zoeken maar...
Uit vele onderzoeken is gebleken dat het bepalen van verstoring lastig is. Zeker als het gaat om broedgevallen, maar ook als het gaat om pleisteraars. Bij broedgevallen gaat het bij verstoring om de functionaliteit van de nestplaats en territorium. Bij het daarop volgend broedsucces zijn vele factoren bepalend, menselijke verstoring kan er daar één van zijn. Maar wie bepaald dat? Is het hard te maken? In de meeste gevallen niet.
Een ander voorbeeld zijn de veelbezochte velduilen aan de Stolpweg e.o. Ik en vele andere vogelaars ergeren zich daar dood aan de vele idioten die met campers, jeeps en weet ik al niet wat voor voertuigen de totale berm omploegen. De Stolpweg veranderd soms van een rustige oude polder in een chaotisch attractiepark. Ik moet daarbij zeggen dat daar ook iedereen met een beetje 'passie voor natuur' en een camera te vinden is en het gehalte mooiweerliefhebber erg hoog is. Ik vind dat we daar ook van verstoring kunnen spreken, maar is eveneens niet hard te maken. Dus laat lokale gebiedskenners lekker zelf bepalen wat wel en niet kan en houd je lijstemoties in bedwang. Gewoon zelf scherp blijven en genieten. De volgende keer walsen 100 man jouw home patch totaal plat...;-)

HPM

Citaat van: guusp op juli 13, 2012, 11:36:16 AM
En een discussie wordt natuurlijk helemaal lastig als de deelnemers aan die discussie simpelweg niet weten hoe de situatie is en waarom een geval verborgen wordt gehouden. Speculaties lijken me geen goede basis voor een vruchtbare dicussie.

In dit geval is verteld wat de redcenen voor verbergen zijn.  Daar zal iedereen het mee moeten doen.
Herman van der Meer

hiskodevries

Citaat van: HPM op juli 13, 2012, 11:39:26 AM
Citaat van: guusp op juli 13, 2012, 11:36:16 AM
En een discussie wordt natuurlijk helemaal lastig als de deelnemers aan die discussie simpelweg niet weten hoe de situatie is en waarom een geval verborgen wordt gehouden. Speculaties lijken me geen goede basis voor een vruchtbare dicussie.

In dit geval is verteld wat de redcenen voor verbergen zijn.  Daar zal iedereen het mee moeten doen.
ten dele, want het hele verhaal kan nog niet.
Ter zijde wel een bewijs dat embargo prima werkt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankw

CiteerMaar tegenwoordig is alles kwetsbaar gebied blijkbaar tenminste dat word als excuus gebruikt maar ondertussen wel al je vrienden uitnodigen? Dat heb ik moeite mee. Voor mij is een kwetsbaar gebied waar je uberhaubt niet mag komen ( alleen de beheerder en inventaris ).
Maar August, je hebt in dit geval toch geen idee wat de situatie is en wie er wel of niet zijn geweest? Voor het zelfde geld zijn al die waarnemingen van 1 of 2 personen.
Je uitspraak dat een gebied alleen kwetsbaar is als je er niet mag komen ontgaat mij volledig eerlijk gezegd.

HPM

#476
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 13, 2012, 12:45:34 PM
Citaat van: August op juli 13, 2012, 11:07:07 AM
... vind het wel jammer dat wel als het in zuid Holland zou zijn.
Je hebt geluk, ik kan zeggen dat het niet in Zuid-Holland, maar in  :-X .
Beetje Googelen geeft dit resultaat.

Waarom ga je dat hier zitten vertellen terwijl ook de provincie verborgen wordt gehouden?

Dat geldt ook voor mededeliongen van anderen.
Dit topic gaat over het voorkomen van verstoring, niet over het vergroten van de kans daarop.

Edit Vincent Hart: Locatie-info vervangen door  :-X
Herman van der Meer

M. Hoogteijling

#477
Alle reacties lezende geeft het aan dat er verschillende discussies door elkaar lopen: is het zeldzaam/schaars/een gewone vogel, wanneer is er sprake van een kwetsbaar gebied, gaat het om specifieke of generieke situaties, is het seizoen van belang, vanuit welk belang of perspectief er wordt geredeneerd (twitcher/fotograaf/natuurliefhebber) en dan ook nog eens gelardeerd heel veel interpretaties. Inderdaad best lastig als je het zo over ziet.

Daarom een tip: het boekje "excellent onderhandelen" geeft precies weer wat er hier gebeurt, met welke gevolgen, en hoe we het vruchtbaar zouden kunnen maken. Neemt niet weg dat ik de discussie nog steeds met veel belangstelling volg en met plezier zie hoe er al in de praktijk gevolg aan wordt gegeven. Echter, enige kadering waar we het nu werkelijk over hebben zou al helpen.

En nu hoop ik zelf een keer iets te vinden en het duivelse wel/niet-melden-dilemma te ervaren  ;D
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

HPM

#478
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 13, 2012, 13:05:12 PM
Citaat van: HPM op juli 13, 2012, 13:02:41 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 13, 2012, 12:45:34 PM
Citaat van: August op juli 13, 2012, 11:07:07 AM
... vind het wel jammer dat wel als het in zuid Holland zou zijn.
Je hebt geluk, ik kan zeggen dat het niet in Zuid-Holland, maar in  :-X .
Beetje Googelen geeft dit resultaat.

Waarom ga je dat hier zitten vertellen terwijl ook de provincie verborgen wordt gehouden?

Dat geldt ook voor mededeliongen van anderen.
Dit topic gaat over het voorkomen van verstoring, niet over het vergroten van de kans daarop.

Iedereen kan Googelen... Overigens is  :-X nog steeds groot. Kan je ook de gemeente vertellen, en als je er echt voor gaat zitten moet de plek volgens mij ook wel te vinden zijn...

Ik vind het geven van aanwijzingen voor hoe een embargo in Waarneming te omzeilen ongepast en al helemaal als dat in een topic over het voorkomen van verstoring is.

Edit Vincent Hart: Locatie-info vervangen door  :-X
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Akkoord. Mijn berichten verwijderd.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com