Hoe voorkomen we verstoring

Gestart door hiskodevries, juni 21, 2012, 12:45:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Justin Jansen

Citaat van: hiskodevries op juli 02, 2012, 14:02:57 PM
om onduidelijkheden te voorkomen
Stel:
De 2 slangenarenden blijken een man en vrouw te zijn die met nestmateriaal gaan rondvliegen.
Wat moet waarneming.nl dan doen?
In dit specifieke geval niets, maar stel ik vind morgen een Kleine Sprinkhaanzanger en de vogel blijkt na 2 dagen met voedsel rond te sjouwen, dan ga ik er vanuit dat i.s.m. waarneming.nl alles op embargo gezet kan worden, en op deze wijze de vogel "beschermd" wordt. Maar het was in eerste instantie mijn keuze om betreffende vogel door te geven, bij verwachte problemen had ik de vogel niet doorgegeven, ook niet onder embargo (wil dan ook geen zichtbaarheid voor admins). Ik vind nu dat in de suggesties vanuit systemen gehandeld wordt, terwijl er ook een stuk eigen verantwoordelijk ligt bij de ontdekker van betreffende vogel, plant, libel of wat dan ook. Wil je dat niemand komt, geef dan het geval ook niet door, zorg wel dat betreffende "object" goed gedocumenteerd is.
M.v.g., Justin Jansen


hiskodevries

Justin, over gevallen die niet ingevoerd worden, of wel ingevoerd worden via DB, lauwersmeer.com of andere sites die zich (nog) niet hebben aangesloten bij waarneming.nl kan ik niets roepen.
Maar uiteraard kun je besluiten om niet in te voeren maar wel een embargo te laten instellen via info@ om te voorkomen dat een ander hem alsnog invoert en de waarneming overal doorgebliept wordt.
Dat staat ook al diverse keren gemeld in mijn bijdragen aan deze discussie.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Justin Jansen

Citaat van: hiskodevries op juli 02, 2012, 16:13:23 PM
Justin, over gevallen die niet ingevoerd worden, of wel ingevoerd worden via DB, lauwersmeer.com of andere sites die zich (nog) niet hebben aangesloten bij waarneming.nl kan ik niets roepen.
Maar uiteraard kun je besluiten om niet in te voeren maar wel een embargo te laten instellen via info@ om te voorkomen dat een ander hem alsnog invoert en de waarneming overal doorgebliept wordt.
Dat staat ook al diverse keren gemeld in mijn bijdragen aan deze discussie.
Weet ik Hisko, goede ervaringen met waarneming.nl hierover.
M.v.g., Justin Jansen


migratorius

Citaat van: hiskodevries op juli 02, 2012, 10:17:57 AMBij een twitch soort is het vanaf een pc moeilijk te zien of het om een kwetsbare situatie gaat.
b.v. de Krekelzanger in de Kandelaar http://waarneming.nl/waarneming/view/68705907 heeft geleid tot grote onrust bij de lokalo`s door veel platgetrapte vegetatie.
Ik zag die waarneming op DB Alerts verschijnen met een lang verhaal met daarin "Omdat het gebied best wel kwetsbaar is en je ervan uit kan gaan dat men het gebied gaat betreden besloot ik de vogel op waarneming.nl te plaatsen maar dan wel verborgen." Ik zag al eerder dat dat "verkeerd" was gedaan. Maar op mij kwam het nogal onbehoorlijk over (wat mij ten zeerste verbaasde!) van de volgende waarnemer om hem dan ook maar meteen maar op DB Alerts te gooien. Wellicht is daar ruimte voor educatie?

Aangezien de meeste schade door fotografen wordt aangericht (moeten dichterbij, zijn er veel van), is een "fotoverbod" misschien ten dele een oplossing. Als je een fantastische foto ziet denk je toch sneller: daar moet ik óók heen! (ik ook hoor). Wat dat betreft heeft nederpix zijn lesje al jaren geleden geleerd.

Tegen eierrovers, kooivogelhouders en roofvogelvervolgers helpt (vaak) weinig, aangezien die erg goede contacten lijken te hebben. Maar mensen moeten niet naief zijn en nestplekken en concentraties van gorzen e.d. liever onder embargo melden/vervagen.

Voor planten verbaas ik me wel eens om het gebrek aan vervaging (ik moet in NL nog voornamelijk "vervaagde" planten en aangezien ik geen zin heb om voortdurend mensen lastig te vallen met "waar staat-ie dan?" vind ik níet vervagen niet zo erg).
Aan de andere kant worden sommige soorten vervaagd terwijl een exacte locatie misschien wenselijker is om de omringende vegetatie te beschermen (zoals misschien dat Duinbergvlas?) Een mededeling "deze plek is niet vrij toegankelijk" zal niet iedereen tegenhouden (vogelaars eerder dan plantentwitchers), maar helpt misschien een beetje...

Groeten,

JanHein

PS. Ik voer overigens [nog steeds] niets in op waarneming.nl (ik ben een waarneming.nl-parasiet, hahaha) — maar als ik iets leuks vind in NL, zorg ik (meestal) wel dat iemand ervan hoort. Wellicht ga ik de "niet-vogels" waar ik nu woon ooit op observado zetten... die gaan momenteel namelijk verloren.

Rikstar

even een grensgevalletje.
ik kwam net deze waarneming tegen: http://waarneming.nl/waarneming/view/69551324
2de foto van ouders in alerte houding, hoeft natuurlijk niks met de waarnemer te maken hebben.
Maar gevalletje van verstoring of niet? (ps. ik wist even niet of ik de waarneming hier of bij nestfoto's topic moest plaatsen.)
Geen beschuldiging trouwens naar de waarnemer, eerder een gevalletje van discussie of iets wel of niet geplaatst kan worden qua foto.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

pwolf

Citaat van: Justin Jansen op juli 02, 2012, 16:29:57 PM
Citaat van: hiskodevries op juli 02, 2012, 16:13:23 PM
Maar uiteraard kun je besluiten om niet in te voeren maar wel een embargo te laten instellen via info@ om te voorkomen dat een ander hem alsnog invoert en de waarneming overal doorgebliept wordt.
Dat staat ook al diverse keren gemeld in mijn bijdragen aan deze discussie.
Weet ik Hisko, goede ervaringen met waarneming.nl hierover.

idem.

Automatisch vervagen van vogelwaarnemingen lijkt me nogal contraproductief. Verantwoordelijkheidsgevoel stimuleren lijkt een stuk beter. Elke waarnemer kan onder embargo invoeren en iedere waarnemer kan ( met argumenten) aan een admin vragen om waarnemingen van soort X in gebied Y permanent te vervagen. Een overzicht waarop je kunt zien welke admin je per soortgroep/regio kunt benaderen lijkt me dan een mooi handvat.

groten, Pim
Pim Wolf, Vlissingen

hiskodevries

Pim. Die aanvragen kunnen gemaild worden naar info@
Maar 4 mensen hebben toegang tot die lijst.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Marcel van kammen

"Aangezien de meeste schade door fotografen wordt aangericht (moeten dichterbij, zijn er veel van), is een "fotoverbod" misschien ten dele een oplossing. Als je een fantastische foto ziet denk je toch sneller: daar moet ik óók heen! (ik ook hoor). Wat dat betreft heeft nederpix zijn lesje al jaren geleden geleerd."


Nee hoor,de meeste schade wordt aangericht door twitchers met en zonder camera.


Gert Veurink

De meeste schade wordt aangericht door mensen die zich niet verantwoordelijk voelen en wijzen naar "de ander".
groet!
Gert Veurink



M. Hoogteijling

Citaat van: migratorius op juli 02, 2012, 23:25:50 PM
Citaat van: hiskodevries op juli 02, 2012, 10:17:57 AMBij een twitch soort is het vanaf een pc moeilijk te zien of het om een kwetsbare situatie gaat.

Aangezien de meeste schade door fotografen wordt aangericht (moeten dichterbij, zijn er veel van), is een "fotoverbod" misschien ten dele een oplossing. Als je een fantastische foto ziet denk je toch sneller: daar moet ik óók heen! (ik ook hoor). Wat dat betreft heeft nederpix zijn lesje al jaren geleden geleerd.

Groeten,

JanHein

We zijn we het stadium van alles over één kam scherend beschuldigen nu toch wel voorbij?

Lukt me niet iets te veranderen maar alleen de laatste 2 regels (dus incl deze) zijn van mij
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

SlechtValk

Ik heb dit topic veel te lang links laten liggen en heb daarom nog nieteens tot reactie 200 gelezen, maar kan me niet meer inhouden om te reageren.

Ik lees met steeds meer verbazing en ik mag wel zeggen afkeer, dat er gepleit wordt voor heel veel verbergen en melden onder embargo, of zelfs helemaal niet of veel later melden. Dit lijkt me zeer ingaan tegen de belangrijkste bestaansreden van waarneming.nl, "we" bestaan juist vooral door de meldingen van schaarse en zeldzame soorten, als we hierin gaan schrappen en steeds meer standaard onder embargo komt te staan denk ik dat waarneming.nl zijn eigen graf aan het graven is en ten onder gaat aan z'n eigen succes.

Ik ben VOOR het melden van zo veel mogelijk waarnemingen, ik vind het soms zelfs erg arrogant dat mensen denken dat ze de vogel minder verstoren dan ieder ander.

Uiteraard weet ik ook dat het melden van een zeldzame soort soms een grote toeloop teweeg brengt en dat er hier vaak een paar "rotte appels" tussen zitten, die niet op de wegen en paden kunne blijven. Zoals door sommige anderen al aangegeven, kunnen waarneming.nl en dba of andere "instanties" in deze volgens mij ook weinig anders doen dan voorlichten. Men moet zich gewoon gedragen!!!

Het spijt me om te moeten zeggen, en om te moeten generaliseren, maar volgens mij zijn het vaak de fotografen die net dat stapje meer doen voor een net iets beter plaatje (zij die wel netjes op afstand blijven moeten zich vooral niet aangesproken voelen). Wat me vaak opvalt is dat "zij" continu achter vogels aan lopen en niet door hebben dat zij zelf de vogel vaak op doen vliegen, terwijl wanneer je zelf op een "centrale" plek gaat staan de vogel vaak vanzelf wel in de buurt komt.

Ik ben bang dat we ernaartoe gaan dat waarneming.nl niet meer openbaar gaat zijn voor iedereen, maar details van waarnemingen alleen nog voor leden beschikbaar gaan zijn, waarbij controle uitgevoerd gaat worden naar "wie" die leden zijn en indien zij zich misdragen de toegang tot waarneming.nl (en soortgelijke websites) (tijdelijk) zal worden ontzegd. Ik lees met verontwaardiging dat sommige voorstellen om een soort van eliteclub in te stellen (van mensen die eventueel betalen) die alleen zeer zeldzame waarnemingen te zien zullen gaan krijgen. Verontwaardigd om een zeer simpele en tevens egoistische reden, dat ik niet zo veel "lijntjes" heb liggen... ik ken nagenoeg niemand van jullie, heb velen van jullie vast wel eens gezien maar zou absoluut niet weten wie wie is en ben er redelijk zeker van dat dit omgekeerd niet anders is. En ik zal vast niet de enige zijn die zeer zeker wel welwillend is maar niet zoveel contacten heeft om daar ook voor beloond te worden. Voor mij zijn de meldingen van zeldzame soorten één van de belangrijkste reden waarom ik uberhaubt waarneming.nl bezoek (buiten de functie als digitaal opschrijfboekje). Dit afsluiten voor een select elitegroepje zou mijns inziens heel veel bezoekers/gebruikers kosten (aan eigen succes ten onder gaan).

Iets wat ik tot nu toe nog niet echt gezien heb (misschien is het ooit al wel eens geopperd dat weet ik niet) van veel gebieden is een beheerder/boswachter bekend, waarvan ook contactgegevens bekend zijn, is het misschien een idee deze informatie automatisch toe te voegen aan elke waarneming (waar dat van toepassing is). Als in "klachten en of verstoring melden kan bij: verantwoordelijk persoon/beheerder incl telefoonnummer/email".

Ik geloof dat ik maar weer eens verder ga lezen...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

ArjenDrost †

Citaat van: SlechtValk op juli 03, 2012, 20:17:02 PM
Dit lijkt me zeer ingaan tegen de belangrijkste bestaansreden van waarneming.nl, "we" bestaan juist vooral door de meldingen van schaarse en zeldzame soorten,
Is dit wel zo?
Volgens mij zijn er vele bestaansredenen van waarneming.nl (in kaart brengen van de Nederlandse natuur, digitaal notitieboekje, .....) en is dat juist een mooie bijkomstigheid en niet andersom.


Groeten, Arjen

HPM

Citaat van: ArjenDrost op juli 03, 2012, 20:26:38 PM
Citaat van: SlechtValk op juli 03, 2012, 20:17:02 PM
Dit lijkt me zeer ingaan tegen de belangrijkste bestaansreden van waarneming.nl, "we" bestaan juist vooral door de meldingen van schaarse en zeldzame soorten,
Is dit wel zo?
Volgens mij zijn er vele bestaansredenen van waarneming.nl (in kaart brengen van de Nederlandse natuur, digitaal notitieboekje, .....) en is dat juist een mooie bijkomstigheid en niet andersom.


Groeten, Arjen

Ingevoerde vogelwaarnemingen
Merel:  126159
Aziatische Goudplevier:  893
Koolmees: 118388
Bergfluiter: 763
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: SlechtValk op juli 03, 2012, 20:17:02 PM
Ik heb dit topic veel te lang links laten liggen en heb daarom nog nieteens tot reactie 200 gelezen, maar kan me niet meer inhouden om te reageren..
[...]
Ik geloof dat ik maar weer eens verder ga lezen...

Misschien had je dat beter eerst kunnen doen.
Herman van der Meer

SlechtValk

Citaat van: HPM op juli 03, 2012, 20:58:43 PM
Citaat van: ArjenDrost op juli 03, 2012, 20:26:38 PM
Citaat van: SlechtValk op juli 03, 2012, 20:17:02 PM
Dit lijkt me zeer ingaan tegen de belangrijkste bestaansreden van waarneming.nl, "we" bestaan juist vooral door de meldingen van schaarse en zeldzame soorten,
Is dit wel zo?
Volgens mij zijn er vele bestaansredenen van waarneming.nl (in kaart brengen van de Nederlandse natuur, digitaal notitieboekje, .....) en is dat juist een mooie bijkomstigheid en niet andersom.


Groeten, Arjen

Ingevoerde vogelwaarnemingen
Merel:  126159
Aziatische Goudplevier:  893
Koolmees: 118388
Bergfluiter: 763

Dat er veel meer merels en koolmezen ingevoerd worden is natuurlijk logisch, wat ik meer bedoel is dat als er geen zeldzame soorten op deze site zouden staan er veel meer mensen ook de niet zo zeldzame niet zouden doorgeven... (ik keek zojuist eens op telmee.nl naar de kaart van merel en zag daar HEEEEEL weinig merels staan... alhoewel het ook te maken kan hebben met het feit dat ik deze site slecht ken en dus ook niet helemaal weet hoe die werkt).

Ook wil ik mij aansluiten van de reactie van guusp en ga ik nu weer verder lezen ;) (ja ik lees niet zo snel... wordt vaak afgeleid).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

HPM

Citaat van: SlechtValk op juli 03, 2012, 22:37:30 PM
Citaat van: HPM op juli 03, 2012, 20:58:43 PM
Citaat van: ArjenDrost op juli 03, 2012, 20:26:38 PM
Citaat van: SlechtValk op juli 03, 2012, 20:17:02 PM
Dit lijkt me zeer ingaan tegen de belangrijkste bestaansreden van waarneming.nl, "we" bestaan juist vooral door de meldingen van schaarse en zeldzame soorten,
Is dit wel zo?
Volgens mij zijn er vele bestaansredenen van waarneming.nl (in kaart brengen van de Nederlandse natuur, digitaal notitieboekje, .....) en is dat juist een mooie bijkomstigheid en niet andersom.


Groeten, Arjen

Ingevoerde vogelwaarnemingen
Merel:  126159
Aziatische Goudplevier:  893
Koolmees: 118388
Bergfluiter: 763

Dat er veel meer merels en koolmezen ingevoerd worden is natuurlijk logisch, wat ik meer bedoel is dat als er geen zeldzame soorten op deze site zouden staan er veel meer mensen ook de niet zo zeldzame niet zouden doorgeven... (ik keek zojuist eens op telmee.nl naar de kaart van merel en zag daar HEEEEEL weinig merels staan... alhoewel het ook te maken kan hebben met het feit dat ik deze site slecht ken en dus ook niet helemaal weet hoe die werkt).

Ook wil ik mij aansluiten van de reactie van guusp en ga ik nu weer verder lezen ;) (ja ik lees niet zo snel... wordt vaak afgeleid).

Ik wil je niet van het lezen afhouden hoor maar Telmee geeft standaard alleen het lopende jaar. Als je je het begin bijvoorbeeld op 2000 zet lijkt de kaart al sprekend op die van Waarneming.
Maar zeldzaamheden zijn natuurlijk per definitie minder talrijk dan algemene. De kans is wel groot dat zeldzaamheden relatief oververtegenwoordigd zijn, vooral in het aantal waarnemingen en niet in aantallen en verspreiding. Simpel gezegd: een Bergfluiter trekt meer kijkers dan een Merel maar op de verspreidingskaarten zie je dat niet.
.
Herman van der Meer

Rikstar

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Herman van der Meer

Rikstar

#408
maar er is/was wel een topic waar je dit soort meldingen kan plaatsen toch? ik kan dat topic alleen niet terug vinden.
ps. en volgens mij hoort dit wel degelijk in dit topic thuis want dit is de zoveelste waarneming van verstoring.

Citaat van: HPM op juli 05, 2012, 11:43:33 AM
Citaat van: Rikstar op juli 05, 2012, 11:30:01 AM
we zetten hem er gewoon bij: http://waarneming.nl/waarneming/view/69583228

Dat hoort niet in dit topic thuis.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Citaat van: Rikstar op juli 05, 2012, 12:25:04 PM
maar er is/was wel een topic waar je dit soort meldingen kan plaatsen toch? ik kan dat topic alleen niet terug vinden.
ps. en volgens mij hoort dit wel degelijk in dit topic thuis want dit is de zoveelste waarneming van verstoring.

Citaat van: HPM op juli 05, 2012, 11:43:33 AM
Citaat van: Rikstar op juli 05, 2012, 11:30:01 AM
we zetten hem er gewoon bij: http://waarneming.nl/waarneming/view/69583228

Dat hoort niet in dit topic thuis.

Dit topic gaat over het voorkomen van verstoring.

Ik had dit in mijn hoofd http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=72426.msg1027585
maar dat is volgens de titel alleen voor broedvogels.

Dit is er ook nog http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=78.0 maar dat is het ook niet helemaal geloof ik
Herman van der Meer

BramtK

Citaat van: frankw op juli 02, 2012, 10:04:49 AM
Ik zie dat er inmiddels een waarschuwing bij een waarneming kan komen te staan zoals hier bij de Slangenarend. http://waarneming.nl/waarneming/view/69514981
Een eerste stap. Maar ik meen te zien dat deze aan een soort in een gebied is gekoppeld en niet aan het gebied zelf. Het lijkt mij het beste om te zorgen dat deze melding bij elke waarneming in het gebied komt te staan en niet alleen, zoals in dit geval, bij waarnemingen van Slangenarend in dit gebied. Mensen die er heen gaan voor libellen zien waarschijnlijk deze melding niet omdat ze niet bij de waarnemingen van zeldzame vogels gaan kijken. Daarbij komt dat zodra de melding voor een gebied is ingesteld men dit in principe nooit meer hoeft aan te passen. Of de situatie moet volledig veranderen..
En hoe krijgt men zo'n melding daar? Moet daarvoor eerst contact met info worden opgenomen, of kan je dat als gebruiker zelf?

edit: Hier staat de melding bijvoorbeeld al weer niet: http://waarneming.nl/waarneming/view/69527680 Ook Slangenarend maar op iets andere locatie binnen het gebied.


Juist, zoiets had ik in gedachten. Daar hoef je dus gewoon twee weken lang niet voor te reageren... ;)


Maar waarom staat dat niet bij andere waarnemingen?
Groeten,

Bram ter Keurs

Bart van Hoogstraten

Citaat van: BramtK op juli 07, 2012, 23:00:43 PM
Maar waarom staat dat niet bij andere waarnemingen?

Ah! Een open sollicitatie naar heel veel vrijwillig admin-werk!  ;) Succes!  ;D
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

SlechtValk

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 07, 2012, 23:04:48 PM
Ah! Een open sollicitatie naar heel veel vrijwillig admin-werk!  ;) Succes!  ;D

Ik denk dat velen van ons helemaal niet vies zijn van een beetje vrijwillig admin-werk (ik in elk geval niet zolang het maar vrijwillig en vrijblijvend is), vele handen maken licht werk...

Een optie zoals "Rapporteer een (mogelijk) foute determinatie" met bijvoorbeeld "Rapporteer een (mogelijk) kwetsbare situatie" en eventueel zelfs met "Rapporteer een (mogelijke) verstoring" zouden misschien helemaal geen kwaad kunnen (om het werk van de admins iets te vergemakkelijken). Ik zou bijna zeggen maak er een apart kopje "Rapporteer" van met daaronder "(mogelijk) foute determinatie", "(mogelijk) kwetsbare situatie" en "(mogelijk) verstoring". Wat bij zulke meldingen precies (achter de schermen) gebeurt moet denk ik ook "achter de schermen" besloten worden, maar ik kan me voorstellen dat zo'n melding een hogere prioriteit tot behandeling krijgt en iets prominenter in beeld o.i.d.

Als ik mij niet vergis is de "discussie" die ontstaat door de "Rapporteer een (mogelijk) foute determinatie"-knop voor iedereen te zien, wat weer bijdraagt aan de transparantie van de eventuele maatregelen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

SlechtValk

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 08, 2012, 00:55:36 AM
Tegenstrijdige belangen Stefan...

Natuurlijk bedoel ik niet dat ze mij (of willekeurige mensen die zich daarvoor aanmelden) nu admin status moeten geven (ik acht mijn kennis daar nog lang niet toereikend voor). Maar dat er misschien wel voor sommige taken NOG meer gebruik kan worden gemaakt van "gewone" gebruikers.

Het opmerken van kwetsbare gebieden/situaties is denk ik juist iets wat vooral door lokalo's gedaan kan worden (mogelijk nog met goedkeuring door een admin, maar alleen al het opmerken ervan door een "gewone" gebruiker verlicht denk ik de werkdruk voor de admins).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Stefan, ik denk dat het een puinhoop wordt, zie hierboven hoe verschillend mensen denken over kwetsbaarheid en verstoring. Dan hebben we het nog niet eens over: wat moet met zon melding gebeuren?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BramtK

Citaat van: BramtK op juli 07, 2012, 23:00:43 PM
Citaat van: frankw op juli 02, 2012, 10:04:49 AM
edit: Hier staat de melding bijvoorbeeld al weer niet: http://waarneming.nl/waarneming/view/69527680 Ook Slangenarend maar op iets andere locatie binnen het gebied.


Juist, zoiets had ik in gedachten. Daar hoef je dus gewoon twee weken lang niet voor te reageren... ;)


Maar waarom staat dat niet bij andere waarnemingen?


Hisko, kan je hier antwoord op geven? Te moeilijk/te veel werk?
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Herman van der Meer

BramtK

Citaat van: BramtK op juli 08, 2012, 10:45:34 AM
Citaat van: BramtK op juli 07, 2012, 23:00:43 PM
Citaat van: frankw op juli 02, 2012, 10:04:49 AM
edit: Hier staat de melding bijvoorbeeld al weer niet: http://waarneming.nl/waarneming/view/69527680 Ook Slangenarend maar op iets andere locatie binnen het gebied.


Juist, zoiets had ik in gedachten. Daar hoef je dus gewoon twee weken lang niet voor te reageren... ;)


Maar waarom staat dat niet bij andere waarnemingen?


Hisko, kan je hier antwoord op geven? Te moeilijk/te veel werk?
Groeten,

Bram ter Keurs

hiskodevries

Citaat van: BramtK op juli 08, 2012, 10:45:34 AM
Citaat van: BramtK op juli 07, 2012, 23:00:43 PM
Citaat van: frankw op juli 02, 2012, 10:04:49 AM
edit: Hier staat de melding bijvoorbeeld al weer niet: http://waarneming.nl/waarneming/view/69527680 Ook Slangenarend maar op iets andere locatie binnen het gebied.


Juist, zoiets had ik in gedachten. Daar hoef je dus gewoon twee weken lang niet voor te reageren... ;)


Maar waarom staat dat niet bij andere waarnemingen?


Hisko, kan je hier antwoord op geven? Te moeilijk/te veel werk?
Dat kan ik. Heb dat als test aan twee gebiedjes gekoppeld . Dus zie je niet bij andere gebieden. Maar het valt wel op?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0