Hoe voorkomen we verstoring

Gestart door hiskodevries, juni 21, 2012, 12:45:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: hiskodevries op juli 01, 2012, 11:47:35 AM

Als we het uitleggen heeft het zeker geen nut.


Als je daarbij ingaat op een specifiek actueel geval is dat niet nuttig voor dat geval maar het hebben over nut en effectivieteit van een soort ingreep in het algemeen kan natuurlijk wel nuttig zijn. Dus als je een  maatregel in je arsenaal hebt, wanneer heeft het dan nut om die tevoorschijn te halen en wanneer niet?
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: guusp op juli 01, 2012, 11:56:48 AM
Citaat van: HPM op juli 01, 2012, 11:37:51 AM
Zo bezien is het dan ook geen ramp dat deze maatregel in feite niet veel meer is dan een wassen neus. Maar is dát dan wat we moeten verstaan onder 'voorkomen van verstoring' waar het in dit topic om gaat?
In dit geval misschien. Waar ik (en ik niet alleen, meen ik) steeds weer voor pleit, is om het per geval te bekijken. In het ene geval zijn meer en verdergaande maatregelen wenselijk dan in het andere. In dit ene geval is achteraf het uitblijven van maatregelen tot nu toe voldoende gebleken. Ik zou daar zelf geen conclusies aan verbinden voor alle gevallen in de toekomst, alleen lijkt dit me niet het beste voorbeeld om vergaande maatregelen (zoals bijvoorbeeld automatische embargo's voor alle rode soorten zoals iemand hier bepleit) mee te verdedigen.

Dat laatste zeker niet. Maar het probleem van het per geval bekijken (en ook dát is al eerder gezegd) is dat je dan onvermijdelijk in dezelfde situaties terecht komt als bij dit geval. Met later ingrijpen ben je per definitie te laat omdat het geval al bekend is en belangstellenden/kwaadwillenden het niet uit hun geheugen of telefoon zullen wissen omdat het ineens verborgen wordt. Het geval kan er zelfs interessanter door worden. Dat probleem heb je niet bij het preventief verbergen van potentiele kwetsbare broedgevallen, omdat mensen het dan gewoon nog niet weten.
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Citaat van: guusp op juli 01, 2012, 11:56:48 AMWaar ik (en ik niet alleen, meen ik) steeds weer voor pleit, is om het per geval te bekijken. In het ene geval zijn meer en verdergaande maatregelen wenselijk dan in het andere.

hoi Guus,

Mee eens dat je enerzijds de zaak van geval tot geval moet bekijken (ieder geval is vaak toch weer net wat anders qua gebied, qua tijd van het jaar. qua etc.), maar dat je anderzijds lering moet trekken uit eerdere zaken. Ergo, uit de goed verlopen gevallen een soort van checklist maken & ook voor gevallen waarbij er wel iets is misgegaan (dus wat in het vervolg beter regelen).

-------------------------------------------------------------------

Zelfcontrole en elkaar durven aanspreken op overtredingen m.b.t. evidente verstoringen, èn in het openbaar naam & toenaam noemen van degenen die zich niets van de regels aantrekken is een goede manier om het kaf van het koren te scheiden. Hoeft dus niet via boete's en repressie, etc.

Vergelijk het maar met de Nederlanders die hier in Nederland voor hun plezier een Wilde Eend met het geweer doodschieten en/of met mensen die in Friesland voor hun plezier een ei van een Kievit meenemen. Beide activiteiten zijn legaal. Maar dat betekent nog niet automatisch dat eierrapers en plezierjagers op veel sympatie kunnen rekenen. In tegendeel!

Plezierjagers en eierrapers vinden het niet leuk dat je ze voortdurend & voortdurend & voortdurend aanspreekt op hun activiteit en dat ze zich moeten verantwoorden voor hun activiteiten (= voor de lol doden van een Wilde Eend en voor de lol een ei van een Kievit mee naar huis nemen en opeten). Er zijn verschillende eierrapers en plezierjagers die om deze reden alle discussie met mij (en met vele anderen) dus uit de weg gaan.

Ik kan me voorstellen dat een dergelijke houding op een gegeven moment ook gaat gelden voor mensen (met fotografen als een voorbeeld) die zich moedwillig niets aantrekken van de regels die bv waarneming.nl, birdpix.nl en DB hebben opgesteld m.b.t. het voorkomen van verstoring etc.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Norman

Ineens een idee.

Maak de startpagina van waarneming.nl onzichtbaar maken en slechts toegankelijk voor geregistreerde leden die hun profiel moet complementeren met een pasfoto van zichzelf. Hierdoor stap je uit de internet anonimiteit en creëer je een drempel om je te misdragen in het veld. Immers 'iedereen' zou je zomaar kunnen herkennen.

Voor de bestaande geregistreerden een nette overgangsperiode van 2-3 maanden of zo. Zo worden er geen zeldzaamheden verborgen, maar ook niet zomaar voor iedere anonieme bezoeker zichtbaar.


HPM

Citaat van: Norman op juli 01, 2012, 21:13:59 PM
Ineens een idee.

Maak de startpagina van waarneming.nl onzichtbaar maken en slechts toegankelijk voor geregistreerde leden die hun profiel moet complementeren met een pasfoto van zichzelf. Hierdoor stap je uit de internet anonimiteit en creëer je een drempel om je te misdragen in het veld. Immers 'iedereen' zou je zomaar kunnen herkennen.

Voor de bestaande geregistreerden een nette overgangsperiode van 2-3 maanden of zo. Zo worden er geen zeldzaamheden verborgen, maar ook niet zomaar voor iedere anonieme bezoeker zichtbaar.

Pasfoto's zeggen niets. Zelfs vingeafdrukken voldoen tegenwoordig niet meer. Een irisscan is wel het minste en het liefst een dna-profiel. En uiteraard aangevuld met een full-frontal-bodyscan om te voorkomen dat je met kwade bedoelingen Waarneming binnenkomt. Ook voor het forum kan dat nuttig zijn.
Herman van der Meer

Norman

Citaat van: HPM op juli 01, 2012, 21:30:17 PM
Citaat van: Norman op juli 01, 2012, 21:13:59 PM
Ineens een idee.

Maak de startpagina van waarneming.nl onzichtbaar maken en slechts toegankelijk voor geregistreerde leden die hun profiel moet complementeren met een pasfoto van zichzelf. Hierdoor stap je uit de internet anonimiteit en creëer je een drempel om je te misdragen in het veld. Immers 'iedereen' zou je zomaar kunnen herkennen.

Voor de bestaande geregistreerden een nette overgangsperiode van 2-3 maanden of zo. Zo worden er geen zeldzaamheden verborgen, maar ook niet zomaar voor iedere anonieme bezoeker zichtbaar.


Pasfoto's zeggen niets. Zelfs vingeafdrukken voldoen tegenwoordig niet meer. Een irisscan is wel het minste en het liefst een dna-profiel. En uiteraard aangevuld met een full-frontal-bodyscan om te voorkomen dat je met kwade bedoelingen Waarneming binnenkomt. Ook voor het forum kan dat nuttig zijn.

Zucht....niet eens een serieuze reactie waard.

MarianneW

Tja, ik weet het niet hoor. Er zullen echt wel mensen zijn die geen foto van zichzelf willen plaatsen.
Oók op wn zijn vast wel 'foute' mensen te vinden. Daarbij hoe controleer je of iemand echt een foto van zichzelf plaatst behalve bij de al reeds bekenden, of bekenden binnen een regionale groep?

Ik snap jouw gedachte erachter wel maar de bijna 0% privacy die we nog hebben in dit land zou ik graag behouden voor wie dat wenst.

Marianne
Marianne

HPM

Citaat van: Norman op juli 01, 2012, 21:31:41 PM
Citaat van: HPM op juli 01, 2012, 21:30:17 PM
Citaat van: Norman op juli 01, 2012, 21:13:59 PM
Ineens een idee.

Maak de startpagina van waarneming.nl onzichtbaar maken en slechts toegankelijk voor geregistreerde leden die hun profiel moet complementeren met een pasfoto van zichzelf. Hierdoor stap je uit de internet anonimiteit en creëer je een drempel om je te misdragen in het veld. Immers 'iedereen' zou je zomaar kunnen herkennen.

Voor de bestaande geregistreerden een nette overgangsperiode van 2-3 maanden of zo. Zo worden er geen zeldzaamheden verborgen, maar ook niet zomaar voor iedere anonieme bezoeker zichtbaar.


Pasfoto's zeggen niets. Zelfs vingeafdrukken voldoen tegenwoordig niet meer. Een irisscan is wel het minste en het liefst een dna-profiel. En uiteraard aangevuld met een full-frontal-bodyscan om te voorkomen dat je met kwade bedoelingen Waarneming binnenkomt. Ook voor het forum kan dat nuttig zijn.

Zucht....niet eens een serieuze reactie waard.

Realistisch zijn Norman. Je kan nooit controleren of zo'n foto wel echt is.
Zoals Marianne al zegt zijn er respectabele mensen die er bezwaar tegen hebben dus kwaadwillenden zullen het zeker niet doen.

Herman van der Meer

Norman

Citaat van: MarianneW op juli 01, 2012, 21:34:58 PM
Tja, ik weet het niet hoor. Er zullen echt wel mensen zijn die geen foto van zichzelf willen plaatsen.
Oók op wn zijn vast wel 'foute' mensen te vinden. Daarbij hoe controleer je of iemand echt een foto van zichzelf plaatst behalve bij de al reeds bekenden, of bekenden binnen een regionale groep?

Ik snap jouw gedachte erachter wel maar de bijna 0% privacy die we nog hebben in dit land zou ik graag behouden voor wie dat wenst.

Marianne

Bijna 0% privacy is erg sterk overdreven. Qua privacy hebben we het beslist niet slecht. Daarnaast, ik heb niet te verbergen cq. iets om me voor te schamen. De geluiden die ik over jou hoor duidden ook niet bepaald op misstanden.

Mensen die niet willen moet dan een keuze maken. Anoniem blijven en dan ook anoniem zoeken naar zeldzaamheden of een fotootje plaatsen en wel toegang krijgen tot alle informatie.

De correctie van verkeerde foto's kan makkelijk via het forum. Het 'wereldje' heeft een groot 'ons kent ons' gehalte.

HPM

#369
Citaat van: Norman op juli 01, 2012, 21:51:43 PM
Citaat van: MarianneW op juli 01, 2012, 21:34:58 PM
Tja, ik weet het niet hoor. Er zullen echt wel mensen zijn die geen foto van zichzelf willen plaatsen.
Oók op wn zijn vast wel 'foute' mensen te vinden. Daarbij hoe controleer je of iemand echt een foto van zichzelf plaatst behalve bij de al reeds bekenden, of bekenden binnen een regionale groep?

Ik snap jouw gedachte erachter wel maar de bijna 0% privacy die we nog hebben in dit land zou ik graag behouden voor wie dat wenst.

Marianne

Bijna 0% privacy is erg sterk overdreven. Qua privacy hebben we het beslist niet slecht. Daarnaast, ik heb niet te verbergen cq. iets om me voor te schamen. De geluiden die ik over jou hoor duidden ook niet bepaald op misstanden.

Mensen die niet willen moet dan een keuze maken. Anoniem blijven en dan ook anoniem zoeken naar zeldzaamheden of een fotootje plaatsen en wel toegang krijgen tot alle informatie.

De correctie van verkeerde foto's kan makkelijk via het forum. Het 'wereldje' heeft een groot 'ons kent ons' gehalte.

Ik zoek nooit naar zeldzaamheden. en een zeldzaamheid heeft van mij niets te vrezen.
Dat zal een van de redenen dat sommige stad- en streekgenoten zeggen dat ze mij nog nooit zijn tegengekomen. Dat ligt echt niet aan het ontbreken van een fotootje. Ik ken talloze mensen waarvan ik nog nooit een foto heb gezien en talloze mensen kennen mij zonder ooit een foto van mij te hebben gezien..
Herman van der Meer

MarianneW

Citaat van: Norman op juli 01, 2012, 21:51:43 PM
Citaat van: MarianneW op juli 01, 2012, 21:34:58 PM
Tja, ik weet het niet hoor. Er zullen echt wel mensen zijn die geen foto van zichzelf willen plaatsen.
Oók op wn zijn vast wel 'foute' mensen te vinden. Daarbij hoe controleer je of iemand echt een foto van zichzelf plaatst behalve bij de al reeds bekenden, of bekenden binnen een regionale groep?

Ik snap jouw gedachte erachter wel maar de bijna 0% privacy die we nog hebben in dit land zou ik graag behouden voor wie dat wenst.

Marianne

Bijna 0% privacy is erg sterk overdreven. Qua privacy hebben we het beslist niet slecht. Daarnaast, ik heb niet te verbergen cq. iets om me voor te schamen. De geluiden die ik over jou hoor duidden ook niet bepaald op misstanden.

Mensen die niet willen moet dan een keuze maken. Anoniem blijven en dan ook anoniem zoeken naar zeldzaamheden of een fotootje plaatsen en wel toegang krijgen tot alle informatie.

De correctie van verkeerde foto's kan makkelijk via het forum. Het 'wereldje' heeft een groot 'ons kent ons' gehalte.

Norman, het gaat niet zozeer over mij, ik bedoelde het min of meer in het algemeen. Op mijn website staat zo hier en daar een foto van mij, dus wat dat betreft ben ik te bekijken en ik ben ook bekend uit het veld bij een aantal vogelaars. Daarover maak ik mij geen zorgen.
Over de bijna 0% privacy.... misschien ietsje overdreven maar nou ja, ik denk dat er minder privacy bestaat dan de meeste mensen denken, maar dat is mijn mening.
Wat ik wel vind, is dat niet iedereen alles van iedereen of mij hoeft te weten en ik kán begrijpen dat er mensen zijn die het niet willen (een foto plaatsen). Vooral onder de nog jongere en/of vrouwelijke vogelaars. Aan de andere kant, sommigen staan wel met hun hele hebben en houden op diverse sociale media. Ik dus niet en dat is een bewuste keuze.
Maar hier kunnen we natuurlijk nog lang over discussieren en dat is niet de bedoeling van dit verstoringstopic.
Nogmaals, ik snap jouw insteek, en ik hoop/denk dat jij de mijne ook wel begrijpt.

Marianne
Marianne

Norman

Door mijn werk, waar ik veel te maken heb met het CPB, weet ik dat er meer privacy is dan men denkt. Veel zaken gaan geautomotiseerd op basis van getallen en er komen geen namen noch mensen aan te pas. Dit ter zijde.

Uiteraard begrijp ik je punt. 

M. Hoogteijling

Goede suggestie Norman!

En ik ben inmiddels toch benieuwd wat er gaat gebeuren. Kan een admin hier al iets over zeggen á la DBA? (en dat niet omdat ik pro/contra/neutraal DBA-er, DB-er of wat dan ook ben).

Mijn samenvatting tot nu toe luidt (en dan geen semantisch gerichte reacties aub): 99% van de unieke reacties is gericht op het voorkomen van een volledig embargo. En er wordt in het veld en om ons heen ook hard aan gewerkt, gezien het aantal x dat dit wordt gelezen (ok, ongetwijfeld ook voor de lol  ;D) en ook het aantal x gelezen op de DB-site. 100% garanties voor de toekomst zullen niet te geven zijn maar dat het beter zal gaan staat voor mij buiten kijf als we juist het enorme potentieel aan natuurliefhebbers benutten.   
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Edwin Russer

Citaat van: HPM op juli 01, 2012, 21:30:17 PM
Citaat van: Norman op juli 01, 2012, 21:13:59 PM
Ineens een idee.

Maak de startpagina van waarneming.nl onzichtbaar maken en slechts toegankelijk voor geregistreerde leden die hun profiel moet complementeren met een pasfoto van zichzelf. Hierdoor stap je uit de internet anonimiteit en creëer je een drempel om je te misdragen in het veld. Immers 'iedereen' zou je zomaar kunnen herkennen.

Voor de bestaande geregistreerden een nette overgangsperiode van 2-3 maanden of zo. Zo worden er geen zeldzaamheden verborgen, maar ook niet zomaar voor iedere anonieme bezoeker zichtbaar.

Pasfoto's zeggen niets. Zelfs vingeafdrukken voldoen tegenwoordig niet meer. Een irisscan is wel het minste en het liefst een dna-profiel. En uiteraard aangevuld met een full-frontal-bodyscan om te voorkomen dat je met kwade bedoelingen Waarneming binnenkomt. Ook voor het forum kan dat nuttig zijn.

Heren, ik vind die controles op Schiphol al erg genoeg :rolleye:
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

hiskodevries

CiteerKan een admin hier al iets over zeggen á la DBA?
wat bedoel je precies ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: Edwin Russer op juli 02, 2012, 07:51:50 AM
Citaat van: HPM op juli 01, 2012, 21:30:17 PM
Citaat van: Norman op juli 01, 2012, 21:13:59 PM
Ineens een idee.

Maak de startpagina van waarneming.nl onzichtbaar maken en slechts toegankelijk voor geregistreerde leden die hun profiel moet complementeren met een pasfoto van zichzelf. Hierdoor stap je uit de internet anonimiteit en creëer je een drempel om je te misdragen in het veld. Immers 'iedereen' zou je zomaar kunnen herkennen.

Voor de bestaande geregistreerden een nette overgangsperiode van 2-3 maanden of zo. Zo worden er geen zeldzaamheden verborgen, maar ook niet zomaar voor iedere anonieme bezoeker zichtbaar.

Pasfoto's zeggen niets. Zelfs vingeafdrukken voldoen tegenwoordig niet meer. Een irisscan is wel het minste en het liefst een dna-profiel. En uiteraard aangevuld met een full-frontal-bodyscan om te voorkomen dat je met kwade bedoelingen Waarneming binnenkomt. Ook voor het forum kan dat nuttig zijn.

Heren, ik vind die controles op Schiphol al erg genoeg :rolleye:


Dan zal je wel wat te verbergen hebben want mensen met een foto in hun profiel laten zich dat soort dingen met plezier welgevallen. Die hebben zelfs het liefst ook nog een manueel inwendig onderzoek. Je weet tenslotte maar nooit waar men kwade bedoelingen verstopt.
(Serieuze bijdragen over het voorkomen van verstoring op Waarneming zijn ongewenst, want daar krijgt je maar discussies en commissies van op Dutch Birding, gevolgd door smerige persoonlijke aanvallen in speciaal daarvoor gestartte topics.)
Herman van der Meer

hiskodevries

Citeer2) Ik heb weleens begrepen dat werkelijk elke admin van waarneming.nl alle waarnemingen onder embargo kan zien op de site. Nu wil ik de integriteit van de admins niet graag ik twijfel trekken. Wel vraag ik me af of deze 'openheid achter de schermen' wel nodig is. Waarom kan een dagvlinderadmin ook zien waar die broedende poelsnip zit?Daarnaast vraag
Ja dat is ten dele waar.
Echter onder de soorten waarvoor door het systeem een embargo wordt ingesteld zit van de 168 vastgelegde combinaties soort/gebied 1 of 2 twitch soorten. Bij de rest zal geen admin de aanvechting hebben om te gaan kijken.
CiteerKoppel één of twee admins per doelgroep aan de waarnemingen onder embargo en stel die in verbinding met de instantie die de gegevens van die gevallen nodig heeft. Bijvoorbeeld een broedende witwangstern die op deze manier aan de coördinator van Sovon wordt doorgegeven.
Dat is natuurlijk een administratie die niet uit te voeren is.
Citeerik me af hoe de selectie aan de poort is wat betreft de admins. Het is tegenwoordig toch best een stevige taak, met al die miljoenen waarnemingen per dag
Daar zijn geen cursussen voor. elke nieuwe admin wordt eerst eerst voorgelegd aan het bestaande team.


Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

M. Hoogteijling

Citaat van: hiskodevries op juli 02, 2012, 08:29:58 AM
CiteerKan een admin hier al iets over zeggen á la DBA?
wat bedoel je precies ?

Goedemorgn Hisko,

Ik bedoel: dit topic duurt al even en de nieuwe perspectieven en suggesties druppelen nog wat binnen maar het meeste lijkt al gezegd. Gaat wrn.nl hier wat mee doen? Zo ja, wanneer horen we er iets van. DBA heeft een werkgroep opgericht en komt na de zomer met een voorstel.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

frankw

#378
Ik zie dat er inmiddels een waarschuwing bij een waarneming kan komen te staan zoals hier bij de Slangenarend. http://waarneming.nl/waarneming/view/69514981
Een eerste stap. Maar ik meen te zien dat deze aan een soort in een gebied is gekoppeld en niet aan het gebied zelf. Het lijkt mij het beste om te zorgen dat deze melding bij elke waarneming in het gebied komt te staan en niet alleen, zoals in dit geval, bij waarnemingen van Slangenarend in dit gebied. Mensen die er heen gaan voor libellen zien waarschijnlijk deze melding niet omdat ze niet bij de waarnemingen van zeldzame vogels gaan kijken. Daarbij komt dat zodra de melding voor een gebied is ingesteld men dit in principe nooit meer hoeft aan te passen. Of de situatie moet volledig veranderen..
En hoe krijgt men zo'n melding daar? Moet daarvoor eerst contact met info worden opgenomen, of kan je dat als gebruiker zelf?

edit: Hier staat de melding bijvoorbeeld al weer niet: http://waarneming.nl/waarneming/view/69527680 Ook Slangenarend maar op iets andere locatie binnen het gebied.

hiskodevries

Citaat van: M. Hoogteijling op juli 02, 2012, 10:00:00 AM
Citaat van: hiskodevries op juli 02, 2012, 08:29:58 AM
CiteerKan een admin hier al iets over zeggen á la DBA?
wat bedoel je precies ?

Goedemorgn Hisko,

Ik bedoel: dit topic duurt al even en de nieuwe perspectieven en suggesties druppelen nog wat binnen maar het meeste lijkt al gezegd. Gaat wrn.nl hier wat mee doen? Zo ja, wanneer horen we er iets van. DBA heeft een werkgroep opgericht en komt na de zomer met een voorstel.
Maarten, het is maar net naar wie je luistert. Ik hoor drie kampen
- alles verbergen ( m.n. geopperd door personen die zelf niet invoeren)
-  niets verbergen
- alleen in die gevallen verbergen waarbij het noodzakelijk is
Waarneming.nl maakt gebruik van de laatste mogelijkheid.
De discussie zou zich nu moeten toespitsen  hoe de laatste mogelijkheid zo goed mogelijk kan worden uitgevoerd.
Bij een twitch soort is het vanaf een pc moeilijk te zien of het om een kwetsbare situatie gaat.
b.v. de Krekelzanger in de Kandelaar http://waarneming.nl/waarneming/view/68705907 heeft geleid tot grote onrust bij de lokalo`s door veel platgetrapte vegetatie. De Krekelzanger in het flevopark daar kon niemand kwaad aanrichten want die zat op een mooie afgesloten plek welke goed te overzien was van de belendende oevers.
Nu zou je kunnen zeggen weet je wat verberg elke twitch soort 1 dag ga in een commissie zitten of dit vrijgegeven wordt, maar dat is natuurlijk ook geen oplossing.
In zulke gevallen is voorlichting het beste. B.v in de alert al een aanwijzing meesturen zoals in rood zichtbaar boven het kaartje bij deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/69514981
maar dan moet je dit weer vastleggen bij elk gebied wat kwetsbaar of niet toegankelijk is
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

M. Hoogteijling

Citaat van: hiskodevries op juli 02, 2012, 10:17:57 AM
Citaat van: M. Hoogteijling op juli 02, 2012, 10:00:00 AM
Citaat van: hiskodevries op juli 02, 2012, 08:29:58 AM
CiteerKan een admin hier al iets over zeggen á la DBA?
wat bedoel je precies ?

Goedemorgn Hisko,

Ik bedoel: dit topic duurt al even en de nieuwe perspectieven en suggesties druppelen nog wat binnen maar het meeste lijkt al gezegd. Gaat wrn.nl hier wat mee doen? Zo ja, wanneer horen we er iets van. DBA heeft een werkgroep opgericht en komt na de zomer met een voorstel.
Maarten, het is maar net naar wie je luistert. Ik hoor drie kampen
- alles verbergen ( m.n. geopperd door personen die zelf niet invoeren)
-  niets verbergen
- alleen in die gevallen verbergen waarbij het noodzakelijk is
Waarneming.nl maakt gebruik van de laatste mogelijkheid.
De discussie zou zich nu moeten toespitsen  hoe de laatste mogelijkheid zo goed mogelijk kan worden uitgevoerd.
Bij een twitch soort is het vanaf een pc moeilijk te zien of het om een kwetsbare situatie gaat.
b.v. de Krekelzanger in de Kandelaar http://waarneming.nl/waarneming/view/68705907 heeft geleid tot grote onrust bij de lokalo`s door veel platgetrapte vegetatie. De Krekelzanger in het flevopark daar kon niemand kwaad aanrichten want die zat op een mooie afgesloten plek welke goed te overzien was van de belendende oevers.
Nu zou je kunnen zeggen weet je wat verberg elke twitch soort 1 dag ga in een commissie zitten of dit vrijgegeven wordt, maar dat is natuurlijk ook geen oplossing.
In zulke gevallen is voorlichting het beste. B.v in de alert al een aanwijzing meesturen zoals in rood zichtbaar boven het kaartje bij deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/69514981
maar dan moet je dit weer vastleggen bij elk gebied wat kwetsbaar of niet toegankelijk is

Ha Hisko, als je met "Maarten" mij (Marijn) bedoelt dan begrijp ik je eerste regel niet ("het is maar net naar wie je luistert....")  maar dat doet er niet toe. Ben het juist met je 3e conclusie eens en zie zelf juist dat er al maatregelen worden genomen, hulde! (zie commentaar Frank en dat er bij foto's kan worden aangegeven of iets niet in de haak is maar heb daar nu geen voorbeeld van). Misschien heb ik ze gemist maar deze aanpassingen mogen van mij duidelijk worden gecommuniceerd. Welke andere aanpassingen of maatregelen overwegen jullie?
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

hiskodevries

ik zie zo snel geen andere maatregelen opborrelen.
Met het huidige gereedschap zijn we in staat om waarneming.nl net zo dicht te timmeren als telmee.nl
maar dat wil je niet.
De discussie moet gaan wanneer je welk gereedschap in zet.
B.v. een plantje komt 1 in niet toegankelijk gebied voor http://waarneming.nl/soort/view/2774 Gebied en soort worden ook genoemd in het boek  Plantenkijkgids Nederland p. 303
http://www.nrclux.nl/9789059562974-Plantenkijkgids-van-Nederland-T--Denters/nl/product/173861/  Helemaal Verbergen of ????
Nu heeft deze soort slechts 1 km2 vervaging waardoor wel de gebiedsnaam is te zien maar niet exacte plek.
Nog strenger verbergen ? of juist niet zodat je voorkomt dat mensen het hele ( niet toegankelijke) gebied moet afspeuren om het in het boek vermelde plantje te vinden.
De terreinbeheerder zegt: Helemaal niets zichtbaar

Een twitch soort die wat langer op dezelfde plek verblijft waardoor je zou kunnen gaan denken: een territorium : Standaard verbergen na 10 dagen ?
of alle vogels die met een bmp code worden ingevoerd automatisch verbergen ?
kan allemaal.
Maar het gaat om de mix.
Dan is het samenspel tussen de site, localo`s en terreinbeheerders van belang, die zoveel mogelijk preventieve informatie verstrekken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Justin Jansen

Heeft de ontdekker van de vogel, plant, zweefvlieg etc ook nog iets te zeggen?
M.v.g., Justin Jansen


hiskodevries

Citaat van: Justin Jansen op juli 02, 2012, 11:54:55 AM
Heeft de ontdekker van de vogel, plant, zweefvlieg etc ook nog iets te zeggen?
dat hangt van de situatie af. Een waarnemer kan een embargodatum of vervaging uitgedeeld door het systeem niet overrulen.
Een waarnemer kan wel zelf zijn waarneming een embargodatum of vervaging geven.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM



...  Een waarnemer kan een embargodatum of vervaging uitgedeeld door het systeem niet overrulen.
...


Aha, dat had ik eerder als probleem genoemd en ik ben toen niet tegengesproken.
Als je als waarnemer niet zelf bij zo'n geval bent betrokken kan je ook niet even nakijken hoe dat werkt.
Herman van der Meer

hiskodevries

Stel:
De 2 slangenarenden blijken een man en vrouw te zijn die met nestmateriaal gaan rondvliegen.
Wat dan ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: hiskodevries op juli 02, 2012, 13:14:27 PM
Stel:
De 2 slangenarenden blijken een man en vrouw te zijn die met nestmateriaal gaan rondvliegen.
Wat dan ?
Rustig laten vliegen. Overigens zal in zulke bijzondere gevallen vaak door de beheerder ingegrepen worden door middel van het afsluiten van bepaalde delen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

om onduidelijkheden te voorkomen
Stel:
De 2 slangenarenden blijken een man en vrouw te zijn die met nestmateriaal gaan rondvliegen.
Wat moet waarneming.nl dan doen?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: hiskodevries op juli 02, 2012, 14:02:57 PM
om onduidelijkheden te voorkomen
Stel:
De 2 slangenarenden blijken een man en vrouw te zijn die met nestmateriaal gaan rondvliegen.
Wat moet waarneming.nl dan doen?
Wat mij betreft niet verbergen, maar dan is informeren in mijn ogen de beste optie. Welke manier laat ik dan nog even in het midden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

M. Hoogteijling

Citaat van: hiskodevries op juli 02, 2012, 14:02:57 PM
om onduidelijkheden te voorkomen
Stel:
De 2 slangenarenden blijken een man en vrouw te zijn die met nestmateriaal gaan rondvliegen.
Wat moet waarneming.nl dan doen?

Als de nestplaats bekend is en het nest is makkelijk bereikbaar dan zou je een vervaging kunnen overwegen, en mogelijk na enkele dagen. Ligt het nest echter aan de openbare weg dan is informeren over de (on)mogelijkheden een goede optie. Vooraf bij de waarnemers info ophalen kan nooit kwaad. En als enige manier van controle ter plaatse te organiseren is dan graag.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling