Hoe voorkomen we verstoring

Gestart door hiskodevries, juni 21, 2012, 12:45:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

zomaar een raar idee. Waarom nemen admins niet de taak op zich om de terreinbeheerder telefonisch te waarschuwen bij (te verwachten) twitches? Op die manier regel je beter toezicht en pak je het probleem direct aan. Bovendien kunnen admins volgens mij prima bepalen in welke gevallen dat nodig is.

Inge van der Wulp

Citaat van: wouterbosgra op juni 27, 2012, 08:59:37 AM
zomaar een raar idee. Waarom nemen admins niet de taak op zich om de terreinbeheerder telefonisch te waarschuwen bij (te verwachten) twitches? Op die manier regel je beter toezicht en pak je het probleem direct aan. Bovendien kunnen admins volgens mij prima bepalen in welke gevallen dat nodig is.


Ik was in de veronderstelling dat de beheerders/admins hier ook vrijwilligers zijn en gewoon een baan en leven hebben.... Blijkbaar niet  :o


Dat lijkt mij bijna onmogelijk. Je kunt niet 16u per dag er bovenop zitten en alles en iedereen gaan bellen als er een "mogelijke" zeldzaamheid is gevonden. Je loopt altijd achter de feiten aan want zo'n twitch is nooit een "verwachting". Die is al volop aan de gang voordat het bij meerdere mensen bekend is. Ik heb bij IJmuiden wel eens binnen een uur bijna 100 vogelaars om een Bruine Boszanger zien ontstaan. Dat was dan wel in het weekend.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Justin Jansen

Citaat van: wouterbosgra op juni 27, 2012, 08:59:37 AM
zomaar een raar idee. Waarom nemen admins niet de taak op zich om de terreinbeheerder telefonisch te waarschuwen bij (te verwachten) twitches? Op die manier regel je beter toezicht en pak je het probleem direct aan. Bovendien kunnen admins volgens mij prima bepalen in welke gevallen dat nodig is.
Wie betaald de kosten voor een kadaster systeem voor de admins? Want maar een deel van de zeldzaamheden zit in natuurterreinen!
M.v.g., Justin Jansen


HPM

Citaat van: Justin Jansen op juni 27, 2012, 09:29:11 AM
Citaat van: wouterbosgra op juni 27, 2012, 08:59:37 AM
zomaar een raar idee. Waarom nemen admins niet de taak op zich om de terreinbeheerder telefonisch te waarschuwen bij (te verwachten) twitches? Op die manier regel je beter toezicht en pak je het probleem direct aan. Bovendien kunnen admins volgens mij prima bepalen in welke gevallen dat nodig is.
Wie betaald de kosten voor een kadaster systeem voor de admins? Want maar een deel van de zeldzaamheden zit in natuurterreinen!

En als er al geld, mankracht en tijd voor zou zijn dan is het geen taak voor Waarneming.
Als voor twitches gewaarchuwd zou moeten worden lijkt mij dat nog eerder een taak voor Dutch Birding.
(Dutch Birding Forecasting and Warning Authority)

Herman van der Meer

hiskodevries

#274
Citaat van: Justin Jansen op juni 27, 2012, 09:29:11 AM
Citaat van: wouterbosgra op juni 27, 2012, 08:59:37 AM
zomaar een raar idee. Waarom nemen admins niet de taak op zich om de terreinbeheerder telefonisch te waarschuwen bij (te verwachten) twitches? Op die manier regel je beter toezicht en pak je het probleem direct aan. Bovendien kunnen admins volgens mij prima bepalen in welke gevallen dat nodig is.
Wie betaald de kosten voor een kadaster systeem voor de admins? Want maar een deel van de zeldzaamheden zit in natuurterreinen!
dat is helemaal geen slecht idee, ben ik ook wel eens mee bezig geweest.
Maar:
1- je krijgt heel moeilijk de namen, emailadressen en telefoonnummers van de boswachters ( ik heb een aantal van sbb gekregen van noord nederland)
2- als je ze nodig hebt zijn ze op vakantie, cursus of onbereikbaar

verder hebben we goede banden met http://www.natuurkaart.nl/get?site=natuurkaart.nl
waar voor elk gebied ook de eigenaar bekend is
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Justin Jansen

Citaat van: HPM op juni 27, 2012, 10:39:32 AM
Citaat van: Justin Jansen op juni 27, 2012, 09:29:11 AM
Citaat van: wouterbosgra op juni 27, 2012, 08:59:37 AM
zomaar een raar idee. Waarom nemen admins niet de taak op zich om de terreinbeheerder telefonisch te waarschuwen bij (te verwachten) twitches? Op die manier regel je beter toezicht en pak je het probleem direct aan. Bovendien kunnen admins volgens mij prima bepalen in welke gevallen dat nodig is.
Wie betaald de kosten voor een kadaster systeem voor de admins? Want maar een deel van de zeldzaamheden zit in natuurterreinen!

En als er al geld, mankracht en tijd voor zou zijn dan is het geen taak voor Waarneming.
Als voor twitches gewaarchuwd zou moeten worden lijkt mij dat nog eerder een taak voor Dutch Birding.
(Dutch Birding Forecasting and Warning Authority)
Dutch Birding is een stichting, dus zijn geen betaalde krachten.
M.v.g., Justin Jansen


HPM

Citaat van: Justin Jansen op juni 27, 2012, 11:01:39 AM
Citaat van: HPM op juni 27, 2012, 10:39:32 AM
Citaat van: Justin Jansen op juni 27, 2012, 09:29:11 AM
Citaat van: wouterbosgra op juni 27, 2012, 08:59:37 AM
zomaar een raar idee. Waarom nemen admins niet de taak op zich om de terreinbeheerder telefonisch te waarschuwen bij (te verwachten) twitches? Op die manier regel je beter toezicht en pak je het probleem direct aan. Bovendien kunnen admins volgens mij prima bepalen in welke gevallen dat nodig is.
Wie betaald de kosten voor een kadaster systeem voor de admins? Want maar een deel van de zeldzaamheden zit in natuurterreinen!

En als er al geld, mankracht en tijd voor zou zijn dan is het geen taak voor Waarneming.
Als voor twitches gewaarchuwd zou moeten worden lijkt mij dat nog eerder een taak voor Dutch Birding.
(Dutch Birding Forecasting and Warning Authority)


Dutch Birding is een stichting, dus zijn geen betaalde krachten.


Waarneming is onderdeel van de Stichting Natuurinformatie. Hele bedrijven kunnen onder de verantwoordelijkheid van een stichting draaien.

Herman van der Meer

Tim de Boer

Citaat van: FrankR op juni 26, 2012, 23:20:14 PM
Citaat van: frankw op juni 26, 2012, 23:03:26 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 26, 2012, 22:36:36 PM
Citaat van: frankw op juni 26, 2012, 20:30:39 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 25, 2012, 22:18:14 PM
Het is ontzettend jammer dat 1 van de klein waterhoenders op embargo ging doordat iemand zich niet aan de regels houd, maar de vogel zit er gewoon nog.
Niet dus...

Edit: of dat door verstoring komt valt natuurlijk niet te bewijzen.


Na dat het embargo is ingesteld zijn er nog mensen geweest die de vogel hadden. De actie waardoor de vogel op embargo is gekomen was dus geen reden van het vertrek.
Die ene actie is idd niet direct aanleiding geweest voor vertrek, maar jij kent niet alle feiten en weet dus niet of/dat er daarna ook nog mensen zijn geweest die zich niet aan 'de regels' hebben gehouden.. Op dat laatste ga ik hier verder niet in overigens.

Als er na het instellen van het embargo nog verstoringen zouden zijn geweest, zouden we kunnen concluderen dat het niet gewerkt heeft, en dat er mogelijk sprake is geweest van een informeel circuitje.

Dat is natuurlijk onzin, zijn zat mensen die alerts ingesteld hebben en op die manier prima nog de lokatie in hun mail hebben kunnen staan.
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

M. Hoogteijling

Citaat van: hiskodevries op juni 27, 2012, 10:41:30 AM
Citaat van: Justin Jansen op juni 27, 2012, 09:29:11 AM
Citaat van: wouterbosgra op juni 27, 2012, 08:59:37 AM
zomaar een raar idee. Waarom nemen admins niet de taak op zich om de terreinbeheerder telefonisch te waarschuwen bij (te verwachten) twitches? Op die manier regel je beter toezicht en pak je het probleem direct aan. Bovendien kunnen admins volgens mij prima bepalen in welke gevallen dat nodig is.
Wie betaald de kosten voor een kadaster systeem voor de admins? Want maar een deel van de zeldzaamheden zit in natuurterreinen!
dat is helemaal geen slecht idee, ben ik ook wel eens mee bezig geweest.
Maar:
1- je krijgt heel moeilijk de namen, emailadressen en telefoonnummers van de boswachters ( ik heb een aantal van sbb gekregen van noord nederland)
2- als je ze nodig hebt zijn ze op vakantie, cursus of onbereikbaar

verder hebben we goede banden met http://www.natuurkaart.nl/get?site=natuurkaart.nl
waar voor elk gebied ook de eigenaar bekend is

Begrijp ik goed Hisko dat als je namen etc. wel hebt, je dit een passende taak voor admins vindt? En anders zijn er nog meer mogelijkheden: leden van waarneming zouden voor bepaalde gebieden "verantwoordelijk" kunnen zijn (local patches) en contacten met lokaal natuurbeheer onderhouden. Niet alle taken hoeven per se bij een  admin te zijn belegt toch?

Bij het 2e punt: Komt wat kortaf over, dit hoor ik ook vaak over de politie  ;) Als een boswachter er niet is, is natuurlijk niet het hele terreinbeheer afwezig. Gecombineerd met de vorige alinea hoeft het niemand veel tijd te kosten voor die gevallen die zich in zo'n gebied bevinden toch? En wellicht kunnen de banden met natuurkaart.nl hiervoor wel benut worden.

Al met al een punt waar voor een groot deel gerealiseerd kan worden, zeker met hulp van actieve waarnemers.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Bas vd Burg

Als je het mij vraagt vind ik dit persoonlijk meer iets voor de waarnemer zelf die daarvoor de hulp in kan schakelen met bijv dutch birding of waarneming.nl indien nodig en niet andersom. Een waarnemer weet zelf heel goed of een terreinbeheerder moet worden ingeschakeld of niet. Een admin die niet op de hoogte is van de lokale situatie weet dat wellicht niet.

Daarnaast kan het zomaar zo zijn dat, als je het als een taak gaat neerleggen bij de admins die uit naam van waarneming.nl handelen, waarneming.nl mogelijk verantwoordelijk kan worden gehouden als het misgaat, en ik vraag me af of dat wel zo handig is. Tuurlijk worden dan de verantwoordelijken aangesproken op hun gedrag maar toch.........
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

hiskodevries

CiteerBegrijp ik goed Hisko dat als je namen etc. wel hebt, je dit een passende taak voor admins vindt? En anders zijn er nog meer mogelijkheden: leden van waarneming zouden voor bepaalde gebieden "verantwoordelijk" kunnen zijn (local patches) en contacten met lokaal natuurbeheer onderhouden. Niet alle taken hoeven per se bij een  admin te zijn belegt toch?
Marijn. De terreinbeheerder kan simpel een dba abo`tje nemen of op waarneming.nl wat relevante alerts instellen.
Dan zijn ze geheel op de hoogte
ik hoor in deze discussie ook geen terrein beheerders dat is jammer. ben wel benieuwd naar hun visie. Misschien is die wel 'hoe meer volk hoe beter'
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jvogels

Citaat van: hiskodevries op juni 27, 2012, 16:11:00 PM
ik hoor in deze discussie ook geen terrein beheerders dat is jammer. ben wel benieuwd naar hun visie. Misschien is die wel 'hoe meer volk hoe beter'

Daar zou ik niet van uit gaan.

hiskodevries

even een tweetje gedaan om terreinbeheerders mee te laten praten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op juni 27, 2012, 16:11:00 PM
CiteerBegrijp ik goed Hisko dat als je namen etc. wel hebt, je dit een passende taak voor admins vindt? En anders zijn er nog meer mogelijkheden: leden van waarneming zouden voor bepaalde gebieden "verantwoordelijk" kunnen zijn (local patches) en contacten met lokaal natuurbeheer onderhouden. Niet alle taken hoeven per se bij een  admin te zijn belegt toch?
Marijn. De terreinbeheerder kan simpel een dba abo`tje nemen of op waarneming.nl wat relevante alerts instellen.
Dan zijn ze geheel op de hoogte
...
i

Precies, en als ze dat niet doen zullen ze het weten ook. Dan worden gewoon hun terreinen platgewalst, hun orchideeen uitgestoken, hun zeldzame vogels verjaagd, ... , zodat hun gebieden alleen nog maar goed zijn om de hond op uit te laten.
Voor ons geeft dat niet want wij kunnen ons nog altijd vermaken met sociale  controle. (Hé eikel, je staat in me beeld!)

Citaat van: hiskodevries op juni 27, 2012, 16:29:28 PM
even een tweetje gedaan om terreinbeheerders mee te laten praten.

Mooi, dan kunnen we ze een voorstel doen wat ze niet kunnen weigeren  :)

Herman van der Meer

Norman

Als ik ergens geen moeite mee heb is het wel contact krijgen en houden met terreinbeheerders. Ik merk wel dat door wat misgelopen situaties de reputatie van waarneming.nl/Dutchbirding/Birdpix niet bij elke terreinbeheerder even hoog is.

Mocht er zich een situatie voordoen waarbij er contact nodig is met een terreinbeheerder in het Gooi, Utrecht, de Haarlemmermeer of de AW duinen, laat het maar weten via PB ik heb nog wel wat 06 nummer en e-mailadressen.

HPM

Citaat van: Norman op juni 27, 2012, 20:08:53 PM
Als ik ergens geen moeite mee heb is het wel contact krijgen en houden met terreinbeheerders. Ik merk wel dat door wat misgelopen situaties de reputatie van waarneming.nl/Dutchbirding/Birdpix niet bij elke terreinbeheerder even hoog is.
...

'niet even hoog' is zachtjes uitgedrukt. Er zijn terreinbeheerders die, om wat voor reden dan ook, er gewoon helemaal niets van moeten hebben.

Een goed contact met beheerders kan heel nuttig zijn, maar als je het een oplossing vindt als beheerders alerts van DB of Wrn gaan ontvangen verschuif je het probleem nog meer naar hen toe in plaats van het aan de bron aan te pakken. In dit geval zou een beheerder ook nog eens tijd moeten gaan vrijmaken om die alerts in de gaten te gaan houden.
Niet dat dat voor een moderne beheerde een slechte zaak zou zijn, maar je moet natuurlijk niet zeggen 'laat de terreinbeheerders maar een abonnementje op een paar alerts nemen' in de veronderstelling dat 'wij' dan niets meer hoeven te doen.
Herman van der Meer

hiskodevries

Citeerals je het een oplossing vindt als beheerders alerts van DB of Wrn gaan ontvangen verschuif je het probleem nog meer naar hen toe
Herman, dat is een onderdeel van de oplossing.
Als een beheerder weet dat in zijn gebied een soort is gezien wat behoorlijk wat aanloop kan opleveren is die in staat om maatregelen te treffen, indien nodig.
Ik noem het touwtje bij klwh te Groene Jonker.
IK noem de excursies naar een paar zeldzame libellen, ruigpootuilen etc
Allemaal factoren die verstoring beperken. Of ze waarneming.nl en/of dba niet leuk vinden dat doet verder niet ter zake.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Klaas van Dijk

Een gezamenlijke excursie onder deskundige leiding is een prima manier om de toeloop wat in goede banen te leiden. Via / onder leiding van de beheerder is één van de mogelijkheden, via de locale vogelwerkgroep is een andere mogelijkheid. Zie http://www.avifaunagroningen.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=694 voor het verslag van zo'n snel georganiseerde 'rallenexcursie' naar 'De Onlanden' (= gebied waar momenteel Kleinst Waterhoen zit). Erg succesvol, maar alles is hier gewoon vanaf de openbare weg te horen.

Ik ben het eens met Hisko en met Norman dat er via -informeel- overleg met beheerders best vaak flink wat is te regelen / organiseren (er er lopen dus al heel veel van dit soort lijntjes). Veel locale vogelaars (vaak mensen als vrijwilliger vogeltellingen in het terrein uitvoeren) vinden het vaak prima / leuk om een dergelijke excusie te leiden en kunnen de locale situatie daardoor goed inschatten (alles wel na overleg / afstemming met de beheerder bij activiteiten IN afgesloten delen van het gebied). Ook bij bijzondere libellen worden dergelijke excursies al een tijdlang georganiseerd.

Groetjes, Klaas

HPM

Citaat van: hiskodevries op juni 28, 2012, 10:34:59 AM
Citeerals je het een oplossing vindt als beheerders alerts van DB of Wrn gaan ontvangen verschuif je het probleem nog meer naar hen toe
Herman, dat is een onderdeel van de oplossing.
Als een beheerder weet dat in zijn gebied een soort is gezien wat behoorlijk wat aanloop kan opleveren is die in staat om maatregelen te treffen, indien nodig.
Ik noem het touwtje bij klwh te Groene Jonker.
IK noem de excursies naar een paar zeldzame libellen, ruigpootuilen etc
Allemaal factoren die verstoring beperken. Of ze waarneming.nl en/of dba niet leuk vinden dat doet verder niet ter zake.

Ja, maar het is geen echte preventie. Zo'n touwtje wordt pas geplaatst als het al bekend is en nodig wordt gevonden en zoals je weet heeft het in de Groene Jonker ook niet echt helemaal geholpen. Voor crowd control wel.

Dat terreinbeheerders niets van DB en Waarneming moeten weten beperkt de mogelijkheden en de effectiviteit, zodat je daar niet teveel van je geld op moet zetten.

Herman van der Meer

hiskodevries

Voorlichting:
Deze tweet "Waarneming.nl: Als je naar de Slangenarend in het Dwingelderveld gaat: Blijf op de paden. De hei zit nog vol met broedende vogels #geenverstoring "
heeft na 1 uur 28.000 mensen bereikt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

wel leuk, op elk idee krijg ik als antwoord 'het heeft geen zin' of woorden van gelijke strekking.
onderwerp maar weer afsluiten ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op juni 28, 2012, 13:40:51 PM
Voorlichting:
Deze tweet "Waarneming.nl: Als je naar de Slangenarend in het Dwingelderveld gaat: Blijf op de paden. De hei zit nog vol met broedende vogels #geenverstoring "
heeft na 1 uur 28.000 mensen bereikt

Prima actie natuurlijk. En nu maar hopen dat het iedereen bereikt die er heen gaat en dat het niet alleen maar nog meer mensen trekt om dat die nog helemaal niet wisten dat daar een Slangenarend was te zien. Een leuk dilemma eigenlijk wel.
Herman van der Meer

HPM

#292
Citaat van: hiskodevries op juni 28, 2012, 14:11:15 PM
wel leuk, op elk idee krijg ik als antwoord 'het heeft geen zin' of woorden van gelijke strekking.
onderwerp maar weer afsluiten ?

Ik krijg dit hele topic op mijn suggesties voor preventieve maatregelen weinig meer te horen dan een simpel 'aanspreken is toch echt de beste oplossing'. Dat lijkt me geen reden om het topic dan maar op slot te gooien. Ik zou hooguit zelf kunnen besluiten om de handdoek in de ring te gooien.

Het onderwerp van dit topic is ' Hoe voorkomen we verstoring' en daar zet ik mijn kaarten op en niet op dweilen, ook al kan dweilen uiteindelijk helpen bij wat we willen bereiken.


Herman van der Meer

hiskodevries

twitter is heel makkelijk te volgen zonder 'lid' te worden https://twitter.com/#!/waarneming
dus een mooi medium om snel informatie te verspreiden.
werkt ook fraai op smartphones e.d.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

HPM

#295
Ja, ja.

"Ik weet dat deze werkgroep met name het leven krijgt vanwege een
discussie op het forum van waarneming.nl onder het topic " Hoe
voorkomen we verstoring". Dit zeer uitvoerige topic geeft met name
reacties van mensen die volgens mij geen lid zijn van DB en twitchen
helemaal niet als "levensmotto" hebben (integendeel). Gedreven door
wat voor reden dan ook zijn ze in staat dagelijks mega lange teksten
te produceren wat te denken geeft over de tijd die ze over hebben om
recente veldervaring op te doen en zich een menig te vormen over hoe
er heden ten dage naar vogels gekeken "

Het is maar dat je weet hoe er door sommigen daar de discussie wordt ingegaan en hoe er over jullie wordt gedacht.
Nog een prettige samenwerking gewenst.

http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=741


PS. Om anderen geen onrecht aan te doen wenst ik de door Dutch Birdig ingestelde commissie veel wijsheid en sterkte toe.

Herman van der Meer

peterlindenburg

Inderdaad een flauwe reactie van Max Berlijn. Maar daar laten we ons natuurlijk niet door piepelen O0


joostheeremans


Ik verwacht, gezien de toon die Max Berlijn aanslaat op Db, dat deze tekst ook nog wel hier wordt geplaatst door hem.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

HPM

#298
Citaat van: peterlindenburg op juni 28, 2012, 17:27:42 PM
Inderdaad een flauwe reactie van Max Berlijn. Maar daar laten we ons natuurlijk niet door piepelen O0

Tuurlijk niet! Je moet gewoon maar denken dat het iemand is die wat moeite heeft om met zijn tijd mee te gaan. Dat komt in de beste families voor.  :)

Citaat van: joostheeremans op juni 28, 2012, 17:38:16 PM

Ik verwacht, gezien de toon die Max Berlijn aanslaat op Db, dat deze tekst ook nog wel hier wordt geplaatst door hem.

Hij heeft hier anders zijn neus nog niet laten zien, wat gezien ziin standpunt ook wel logisch en consequent  is.

Maar laten we het hier liever niet over personen hebben.


PS. Overigens zou ik hier ook liever de genuanceerde bijdrage van Vincent van der Spek zien.
Herman van der Meer

Yeronimo

Kan ze anders wel begrijpen. We maken ons druk over een relatief 'klein' probleem terwijl er veel grotere problemen bestaan op ecologisch gebied. Ik heb daar ook al een voorbeeld van gegeven (roofvogelvervolging, Friesland). Daar hoorde ik je nooit over kraaien dat die waarnemingen nooit verborgen zijn geweest.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden