Hoe voorkomen we verstoring

Gestart door hiskodevries, juni 21, 2012, 12:45:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Citaat van: cursorius op juni 25, 2012, 18:39:13 PM

Foto's van verstoorders sowieso verbannen lijkt mij de beste optie. Ook foto's van zeldzame broedvogels standaard verbannen. Dit geld overigens niet alleen voor wrn.nl, DB en Birdpix maar vergeet ook Nederpix niet hier in mee te nemen. Dit geld niet alleen voor vogels maar voor alles, zeker ook voor vlinders. Ik stoor me mateloos aan foto's van Veenbesblauwtjes en Veenbesparelmoervlinders. Dagelijks worden ze ingevoerd wat betekend dat er dagelijks mensen in die zeer kleine en kwetsbare gebiedjes rondstruinen. Birdpix mag dan wel een stop hebben gezet op het publiceren van zeldzame broedvogels maar hoe zit dat met Nederpix? Ook daar zie ik fotos van de bewuste vlinders.
Nederpix hanteert al sinds 2007 een lijst met vlinders en libellen waarvan alleen buitenlandse foto's geplaatst mogen worden en een andere lijst met vlinders, libellen, amfibieën en reptielen waar geen nauwkeurige plaatsaanduiding gegeven mag worden. Over het algemeen houden de gebruikers zich hier prima aan, het gebeurt maar een enkele keer dat we foto's om deze reden niet plaatsen.


Groeten, Arjen

HPM

Citaat van: Vincent Hart op juni 25, 2012, 20:39:39 PM
Ik vrees dat elke aanpak onherroepelijk ertoe zal leiden dat er goeden leiden onder kwaden. Het is natuurlijk wel goed om na te denken over een aanpak die effectief is met zo weinig mogelijk 'collateral damage'. En geloof me, wat bij twitches rondzingt is lang niet altijd de Waarheid  ;)

En groepjes/vriendenkringetjes heb je altijd gehad. Zolang je  niet weet wie wat waar geheim houdt is er geen enkele reden om jaloers te zijn.

Herman van der Meer

peterlindenburg


roerend met Jan eens

Citaat van: Jan Zwaaneveld op juni 25, 2012, 20:23:26 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 25, 2012, 19:55:16 PM
Jan, de suggesties om onder embargo te zetten/te verbergen/vervagen dienen allemaal als preventie. Ik heb geen bijdrages gelezen waarin dit als 'sanctie' wordt voorgesteld. Overigens prima dat veel mensen vinden dat de 'overtreders' 'gestraft' moeten worden, maar 1. is lang niet altijd duidelijk wie de overtreders zijn en 2. betekent het feit dat je er hier/elders in de openbaarheid niets over leest, niet dat er nu niets gedaan wordt met meldingen van verstoring.


Ik snap dat het om preventie gaat, Vincent, dat is me duidelijk. Niettemin vind ik wel dat de gewone, goedwillende gebruiker nu een beetje gestraft dreigt te worden voor het feit dat een klein aantal mensen zich niet weet te gedragen.


Daarom pleit ik ervoor te proberen een mentaliteitsverandering teweeg te brengen door hardnekkige overtreders dan maar te straffen door ze af te snijden van de informatie en van plaatsingsmogelijkheden voor hun foto's. Kinderachtig misschien, maar blijkbaar nodig. Want het alternatief is blijkbaar dat vogelaars, twitchers en fotografen die zich wél goed gedragen worden afgesneden van informatie.


En het is misschien lang niet altijd duidelijk wie de overtreders zijn, vaak genoeg is dat ook wél volkomen duidelijk, zoals in het geval van de Grijze Wouw-foto's. De namen van hardnekkige overtreders zingen bij twitches bovendien rond, lees ik eerder in deze draad.

Yeronimo

Nog iets ergers wat ik ook wel even kwijt wil hier, verstoring in het kwadraat:

http://waarneming.nl/soort/view/82?from=1900-06-18&to=2012-06-25&prov=3&akt%5B%5D=3051&maand=0&rows=20&os=0
(Alle bezet nesten waarnemingen in Friesland)

Gelet op de roofvogelvervolging hier in Friesland, graag ook mijn voorstel waarnemingen van bezet nest, waarschijnlijke nestplaats, bezet nest met eieren en bezet nest met jongen op embargo te zetten.
Graag ook niet alleen voor de buizerd maar ook voor Havik, Sperwer etc.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

andrestr

Ik ben dit verhaal al een tijdje aan het volgen en ik ben blij dat er hier wat mee gedaan gaat worden.
Ook heb ik als beginnend vogelaar/twitcher/fotograaf hier al een boel op kunnen steken omdat ik zelf ook wel eens onbewust de fout ben ingegaan.
Daarom zou ik willen vragen of het mogelijk is dat er op een makkelijkere manier info te verkrijgen is voor een toegestane twitch zodat je niet in de fout kan gaan.
Op dit moment moet je bij iedere waarnemer zijn of haar opmerkingen of bepaalde topics info verzamelen terwijl het makkelijker zou zijn als dit per soort/lokatie op 1 plaats te vinden is.
Hierbij doel ik op:
- waar te parkeren.
- de gps lokatie waarvan je de vogel kan bekijken of beluisteren zonder te verstoren.
- routebeschrijving (wat in te stellen op tomtom).
- als er sprake is van een kwetsbare situatie dat je hier de details van kunt vinden van zodat je er rekening mee kunt houden.
Bijvoorbeeld de Bergfluiter was niet echt duidelijk omdat iedereen op een andere plaats staat tijdens invoeren en het wandelpad dat een stukje het bos inliep bleek nog maar pas door mijn voorgangers te zijn aangelegd.
En ik schaam me nu ik dat hier lees dat ik daar dus ook een stukje gebruik van gemaakt heb.
Verder heb ik in dit en andere topics wat opmerkingen gelezen over eikels met witte nasalenzen e.d. waar van je het gevoel krijgt dat als je in het bezit bent van een 300 mm of langer dat je dan direct maar een verstoorder bent.
Ik vind dat niet echt prettig om te lezen en dit moet me dan ook even van het hart.
Ik ben namelijk ook in het bezit van een 600 mm en wil graag foto's maken zonder te verstoren.
Ook wordt bij bepaalde meldingen geheel terecht om bewijs gevraagd.
En als je niet zo heel goed bent in achteraf een beschrijving te geven van wat je gezien hebt is het toch handig als je een foto hebt.
Als ik een dag of 10 geleden geen foto had gehad van de Vale gier had geen hond me geloofd als hij nu niet terug was gevonden.

M. vr. gr. André Strootman.
Met vriendelijke groet André.

Jeroen Nagtegaal

#215
Citaat van: Yeronimo op juni 25, 2012, 21:28:09 PM
Nog iets ergers wat ik ook wel even kwijt wil hier, verstoring in het kwadraat:

http://waarneming.nl/soort/view/82?from=1900-06-18&to=2012-06-25&prov=3&akt%5B%5D=3051&maand=0&rows=20&os=0
(Alle bezet nesten waarnemingen in Friesland)

Gelet op de roofvogelvervolging hier in Friesland, graag ook mijn voorstel waarnemingen van bezet nest, waarschijnlijke nestplaats, bezet nest met eieren en bezet nest met jongen op embargo te zetten.
Graag ook niet alleen voor de buizerd maar ook voor Havik, Sperwer etc.
Alleen Friesland neem ik aan? Aangezien roofvogelvervolging elders niet of nauwelijks een issue is.

@ André. Zou helemaal niet verkeerd zijn als de info voor een twitch weer overzichtelijk naar voren komt. Dit was voorheen vaak in het topic Zeldzaamheden in Nederland. Dat is de laatste tijd echter aan het verzanden...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Guus Peterse

Citaat van: andrestr op juni 25, 2012, 21:43:34 PM
Ik ben dit verhaal al een tijdje aan het volgen en ik ben blij dat er hier wat mee gedaan gaat worden.
Ook heb ik als beginnend vogelaar/twitcher/fotograaf hier al een boel op kunnen steken omdat ik zelf ook wel eens onbewust de fout ben ingegaan.
Daarom zou ik willen vragen of het mogelijk is dat er op een makkelijkere manier info te verkrijgen is voor een toegestane twitch zodat je niet in de fout kan gaan.
Op dit moment moet je bij iedere waarnemer zijn of haar opmerkingen of bepaalde topics info verzamelen terwijl het makkelijker zou zijn als dit per soort/lokatie op 1 plaats te vinden is.
Hierbij doel ik op:
- waar te parkeren.
- de gps lokatie waarvan je de vogel kan bekijken of beluisteren zonder te verstoren.
- routebeschrijving (wat in te stellen op tomtom).
- als er sprake is van een kwetsbare situatie dat je hier de details van kunt vinden van zodat je er rekening mee kunt houden.
Bijvoorbeeld de Bergfluiter was niet echt duidelijk omdat iedereen op een andere plaats staat tijdens invoeren en het wandelpad dat een stukje het bos inliep bleek nog maar pas door mijn voorgangers te zijn aangelegd.
En ik schaam me nu ik dat hier lees dat ik daar dus ook een stukje gebruik van gemaakt heb.
Verder heb ik in dit en andere topics wat opmerkingen gelezen over eikels met witte nasalenzen e.d. waar van je het gevoel krijgt dat als je in het bezit bent van een 300 mm of langer dat je dan direct maar een verstoorder bent.
Ik vind dat niet echt prettig om te lezen en dit moet me dan ook even van het hart.
Ik ben namelijk ook in het bezit van een 600 mm en wil graag foto's maken zonder te verstoren.
Ook wordt bij bepaalde meldingen geheel terecht om bewijs gevraagd.
En als je niet zo heel goed bent in achteraf een beschrijving te geven van wat je gezien hebt is het toch handig als je een foto hebt.
Als ik een dag of 10 geleden geen foto had gehad van de Vale gier had geen hond me geloofd als hij nu niet terug was gevonden.

M. vr. gr. André Strootman.
Ik vind dat zelf een van de meest onomstreden en, hopelijk, eenvoudig in te voeren maatregelen die in elk geval al iets kunnen schelen zonder dat het iemand iets kost: bij alle gevallen van kwetsbare soorten / situaties bij het oproepen van de details eerst een tekstje met waarschuwing en informatie over hoe te handelen zonder te verstoren.
Wat betreft die 300-plussers: ja daar wordt wel eens wat gemakkelijk over geoordeeld maar ik weet zeker dat iedereen hier ervan overtuigd is dat ook die zich in grote meerdergheid prima gedragen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

ArjanH

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 25, 2012, 21:45:14 PM
Alleen Friesland neem ik aan? Aangezien roofvogelvervolging elders niet of nauwelijks een issue is.


Hier zou je je wel eens in kunnen vergissen. Friesland heeft natuurlijk een slechte naam als het gaat om roofvogelvervolging maar de laatste jaren zijn er ook gevallen (en niet incidenteel) bekend uit Drenthe, Overijssel en Gelderland.

hiskodevries

Eigenlijk willen jullie dit? telmee.nl geen individuele waarnemingen zichtbaar
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: Yeronimo op juni 25, 2012, 21:28:09 PM
Nog iets ergers wat ik ook wel even kwijt wil hier, verstoring in het kwadraat:

http://waarneming.nl/soort/view/82?from=1900-06-18&to=2012-06-25&prov=3&akt%5B%5D=3051&maand=0&rows=20&os=0
(Alle bezet nesten waarnemingen in Friesland)

Gelet op de roofvogelvervolging hier in Friesland, graag ook mijn voorstel waarnemingen van bezet nest, waarschijnlijke nestplaats, bezet nest met eieren en bezet nest met jongen op embargo te zetten.
Graag ook niet alleen voor de buizerd maar ook voor Havik, Sperwer etc.

Gezien je selectie wil je voor bezette nesten een emabargo van tenminste 112 jaar.  :)
Bij eenzelfde selectie uit een andere provincie zie je dat er nogal wat door de waarnemers op embargo zijn gezet, en ik weet dat er oudere waarnemingen zijn waarvan het embargo ondertussen is verlopen.
Maar ik ben het wel met je eens dat dit soort waarnemingen op zijn minst goed vervaagd zouden moeten worden.

Herman van der Meer

Vincent Hart

Misschien niet zo gek (ik denk even hardop, op persoonlijke titel) om activiteiten die direct op broed(poging)en duiden, standaard te verbergen in heel Nederland? Ik doel dan dus niet op 'baltsend/zingend', maar op 'nestindicerend gedrag', 'nestvondst' e.d. Die gegevens zijn interessant voor degenen aan wie we onze data exporteren, en voor terreinbeheerders, maar volgens mij niet voor vogelaars met goede bedoelingen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: hiskodevries op juni 25, 2012, 21:58:14 PM
Eigenlijk willen jullie dit? telmee.nl geen individuele waarnemingen zichtbaar

Met een 'server not found' is dat ook  niet zo moeilijk.  :)
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: hiskodevries op juni 25, 2012, 21:58:14 PM
Eigenlijk willen jullie dit? telmee.nl geen individuele waarnemingen zichtbaar
Allerminst, maar dat is mijn mening. Met een open manier moet ook goed te werken zijn. Waarschijnlijk zelfs beter!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Yeronimo

#223
Citaat van: HPM op juni 25, 2012, 21:58:38 PM
Citaat van: Yeronimo op juni 25, 2012, 21:28:09 PM
Nog iets ergers wat ik ook wel even kwijt wil hier, verstoring in het kwadraat:

http://waarneming.nl/soort/view/82?from=1900-06-18&to=2012-06-25&prov=3&akt%5B%5D=3051&maand=0&rows=20&os=0
(Alle bezet nesten waarnemingen in Friesland)

Gelet op de roofvogelvervolging hier in Friesland, graag ook mijn voorstel waarnemingen van bezet nest, waarschijnlijke nestplaats, bezet nest met eieren en bezet nest met jongen op embargo te zetten.
Graag ook niet alleen voor de buizerd maar ook voor Havik, Sperwer etc.

Gezien je selectie wil je voor bezette nesten een emabargo van tenminste 112 jaar.  :)
Bij eenzelfde selectie uit een andere provincie zie je dat er nogal wat door de waarnemers op embargo zijn gezet, en ik weet dat er oudere waarnemingen zijn waarvan het embargo ondertussen is verlopen.
Maar ik ben het wel met je eens dat dit soort waarnemingen op zijn minst goed vervaagd zouden moeten worden.

Vind ik persoonlijk erger als een Klein Waterhoen vervagen omdat het 'mogelijk' en broedgeval zou kunnen worden of verstoord zou kunnen raken. Er wordt nog teveel naar het verstoren van zeldzaamheden gekeken, terwijl het meeste dierenleed juist bij de meest algemene soorten gebeurd.

Hoe zit het bijvoorbeeld met de vos? Ik heb zelf een gruwelijke vondst in het verleden ontdekt en ik weet uit ervaring dat heel veel mensen iets tegen de vos hebben en hij ook als boosdoener wordt gezien voor de achteruitgang van weidevogels.
http://waarneming.nl/soort/view/428?from=1900-06-18&to=2012-06-25&prov=0&akt%5B%5D=2023&maand=0&rows=20&os=0
Ook allemaal onder embargo gooien zou ik zeggen!!

Waarom ik dit soort gevallen naar boven tover, omdat ik niet blij ben met de manier waarop hier gediscussieerd wordt. Veel mensen beweren hier het allemaal voor het dier te doen, wat ik ook zeker geloven wil, maar dan moet de actie toch echt beginnen met waar het dierenleed zich echt afspeelt. En dat is niet bij een onnozele waarnemer die toevallig over een hekje gaat en een zeldzame vogel laat opvliegen die hier anders nooit tot broeden zou zijn gekomen en waarschijnlijk toch dood gaat (Amerikaanse Wintertaling bijv.).
Laat de natuurliefhebber niet boeten voor daden van anderen en laat diegene ook genieten van zeldzame vogels nu en in de toekomst...
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Folkert Jan

#224
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 25, 2012, 19:59:02 PM
Citaat van: FrankR op juni 25, 2012, 19:12:17 PM
...
- Homepage in die zin aanpassen dat "rode soorten" wel zichtbaar zijn voor iedereen, maar voor de details inloggen nodig is;
...

Je kan de voorpagina zelfs ter discussie stellen. Moeten we die wel gebruiken om direct de zeldzaamheden te tonen. Werk je zo het twitchen niet in de hand, en dan niet alleen van ervaren vogelaars en fotograven, maar ook onwetenden? Denk dat een verandering hiervan een ander resultaat kan hebben.

Ik leg niet de schuld bij Wrn.nl, maar met de huidige opzet wordt twitchen, al dan niet bewust, gestimuleerd.

Maar twitchen is het probleem helemaal niet! en dat was er jaren voor waarneming.nl ook al.
Wat voor onherstelbare schade hebben de twitchers überhaupt aangericht? Ik zou zo niks weten.

De enige narigheden die ik ervaren heb:
1. Afknippen van takken met buidelmeesnesten.
2. Nestroof ruigpootuil en wilde zwaan.
3. Boze boeren vanwege betreden van land door vogelaars/fotografen.
4. Boze waarnemers, omdat anderen een vogel hebben doen opvliegen of vegetatie hebben platgetrapt.
5. Boze en teleurgestelde ontdekkers, omdat een enkeling zich niet aan de gedragsregels heeft gehouden.
6. kievitseieren rapen
7. roofvogelvervolging

Ik heb nog nooit bewijzen gezien van een bewezen verstoord broedgeval of het onherstelbaar vernietigen van bepaalde flora.

Het lijkt wel of de twitchers en fotografen nu overal de schuld van krijgen, maar ondanks tapen van de ontdekkers van de ruigpootuilen tijden de initiële zoekacties, de massale excursies, de kleine groepjes die op eigen houtje zijn gegaan, het krabben aan bomen en in de broedbomen klimmen van de wekgroepmedewerkers, het wassen van de jonge vogels, het kijken met camera's in de nesten etc. etc. hebben niet geleid tot een verstoord broedgeval. De jongen zijn gewoon uitgevlogen, maar helaas gepakt door een havik.

Dat er een nest zeer vermoedelijk is leeggeroofd was niet de schuld van de twitchers evenals de afgeknipte buidelmeestakken en het wilde zwanen nest. Deze soorten zouden prima getwitcht kunnen worden zolang we maar zorgen dat de locaties niet in verkeerde handen vallen. Het lijkt mij dus ook geen enkel probleem dat mensen onderling de locaties doorgeven of dat dit op sites komt waar je alleen maar informatie kunt zien als je ingelogd bent (zie meerdere voorstellen hierover)

Ook aan punt 6 en 7 kunnen wij vrij weinig doen. De roofvogels worden naar mijn idee niet via vogelaars sites gevonden, maar gewoon door de vandalen zelf. Nu wordt voorgesteld om zeearend, visarend, rode- en zwarte wouw te vervagen alleen maar, omdat deze in Nederland schaars zijn. Als dit tegen twitchers is heb ik wederom het argument dat de twitchers naar mijn weten nog nooit 1 van bovenstaande vogels die aan het broeden was heeft verstoord en ik verwacht ook niet dat dat in de toekomst zou gaan gebeuren. Als het om eirovers gaat kan ik me het beter indenken, maar die mensen kunnen net zo goed even in Duitsland gaan zoeken waar zeearend, zwarte- en rode wouw aanzienlijk algemener zijn. Ik denk niet dat ze zo dom zijn om een druk bezochte plek te gaan roven. (Bij ruigpootuil lijkt me dat anders aangezien je in Duitsland ook niet echt zomaar een ruigpootuil vind). Als de plek zelf te kwetsbaar is of de ontdekker/tereinbeheerder wil rust houden in zijn gebied heb ik overigens geen bezwaar, maar dan kan die persoon zelf een embargo instellen/aanvragen en hoeft dat niet automatisch.

Punt 3,4 en 5 komen eigenlijk allemaal neer op de gedragsregels die worden overtreden. Die bestrijd je niet met een embargo. Die mensen gaan wel ergens anders herrie schoppen. Hier zouden andere oplossingen voor kunnen worden gevonden, waarvan al enkele hier zijn aangedragen.
Als ontdekker/local, geef duidelijk informatie over wat wel en niet kan.
Blijf elkaar in het veld aanspreken
Ik ben ook voor het met name and shame melden van overtreders en foto's van bv birdpix en DB te laten verwijderen en die van waarneming.nl blokkeren. Van waarneming.nl verwijderen heeft niet de voorkeur. Je doet dan ook "schade" aan de database.
Informatie alleen zichtbaar na inloggen en inloggen blokkeren als iemand over de schreef gaat.


Het is ontzettend jammer dat 1 van de klein waterhoenders op embargo ging doordat iemand zich niet aan de regels houd, maar de vogel zit er gewoon nog. Het is eerder de ontdekker en locals welke schade zijn aangedaan dan de vogel zelf.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Klaas van Dijk

Citaat van: Yeronimo op juni 25, 2012, 21:28:09 PMNog iets ergers wat ik ook wel even kwijt wil hier, verstoring in het kwadraat: http://waarneming.nl/soort/view/82?from=1900-06-18&to=2012-06-25&prov=3&akt%5B%5D=3051&maand=0&rows=20&os=0 (Alle bezet nesten waarnemingen in Friesland)

Gelet op de roofvogelvervolging hier in Friesland, graag ook mijn voorstel waarnemingen van bezet nest, waarschijnlijke nestplaats, bezet nest met eieren en bezet nest met jongen op embargo te zetten. Graag ook niet alleen voor de buizerd maar ook voor Havik, Sperwer etc.

Jeroen,

Ik ben het volkomen met je eens & zeer goed dat je dit naar voren brengt. Vandaag kreeg ik het zoveelste bericht hierover (een scan van een recent artikel in de Leeuwarder Courant) over vier jonge Bruine Kiekendieven bij Mantgum waarbij de schedel was ingeslagen. En er heerst daar ook nog eens een grimmige & intimiderende sfeer.

Groetjes, Klaas

Folkert Jan

Citaat van: Klaas van Dijk op juni 25, 2012, 23:18:38 PM
Citaat van: Yeronimo op juni 25, 2012, 21:28:09 PMNog iets ergers wat ik ook wel even kwijt wil hier, verstoring in het kwadraat: http://waarneming.nl/soort/view/82?from=1900-06-18&to=2012-06-25&prov=3&akt%5B%5D=3051&maand=0&rows=20&os=0 (Alle bezet nesten waarnemingen in Friesland)

Gelet op de roofvogelvervolging hier in Friesland, graag ook mijn voorstel waarnemingen van bezet nest, waarschijnlijke nestplaats, bezet nest met eieren en bezet nest met jongen op embargo te zetten. Graag ook niet alleen voor de buizerd maar ook voor Havik, Sperwer etc.

Jeroen,

Ik ben het volkomen met je eens & zeer goed dat je dit naar voren brengt. Vandaag kreeg ik het zoveelste bericht hierover (een scan van een recent artikel in de Leeuwarder Courant) over vier jonge Bruine Kiekendieven bij Mantgum waarbij de schedel was ingeslagen. En er heerst daar ook nog eens een grimmige & intimiderende sfeer.

Groetjes, Klaas


Dat probleem ligt niet bij waarneming.nl DB of birdpix en voorkom je niet met een embargo. Dit is een pakkie an voor de overheid en justitie
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Norman

(Roofvogel)vervolging komt voor in alle provinciën en alle roofvogels zouden vervaagd moeten worden.
Overigens geld dit voor alle roofdieren (ook Vos, Wezel, etc.). In de provinciën waar ik mij bezig houd met verspreidingsonderzoek (NH & UT) komen we zeer geregeld misstanden tegen als gif, afgraven burchten, strikken, etc.

Waarneming.nl wil een open structuur en zal dus altijd een dankbaar hulpmiddel blijven voor kwaadwillenden.

Nogmaals wil ik memoreren dat de activiteit aan een embargo of vervaging hangen niet helpen zal. Te veel mensen gebruiken 'ter plaatse' terwijl het een nestvondst betreft hetgeen ze onderstrepen door als opmerking er bij te vermelden dat het een nest betreft of foto's van het betreffende nest er bij word geplaatst. 

hiskodevries

ik ga heel langzaam een experiment uitrollen waarbij werkgroep beheerders zelf de mogelijkheid krijgen om voor soorten een embargo in te stellen.
Nadeel is natuurlijk wel dat deze personen ook inzicht krijgen in al ingestelde embargo's binnen hun werkgebied.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

ik hoorde ook ergens kritiek op http://waarneming.nl/download/vervaging.pdf . wie gaat die herschrijven ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op juni 26, 2012, 08:41:18 AM
ik ga heel langzaam een experiment uitrollen waarbij werkgroep beheerders zelf de mogelijkheid krijgen om voor soorten een embargo in te stellen.
Nadeel is natuurlijk wel dat deze personen ook inzicht krijgen in al ingestelde embargo's binnen hun werkgebied.

Dat wordt lekker zeg  :-X
dan kunnen 1 of 2 personen bepalen wat anderen kunnen zien, maar zelf weten ze alles. Totaal niet mee eens!!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

Citeerdan kunnen 1 of 2 personen bepalen wat anderen kunnen zien, maar zelf weten ze alles. Totaal niet mee eens!!
nee zelf zien ze die waarnemingen ook niet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

DuDe

Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op juni 26, 2012, 09:12:05 AM
Citeerdan kunnen 1 of 2 personen bepalen wat anderen kunnen zien, maar zelf weten ze alles. Totaal niet mee eens!!
nee zelf zien ze die waarnemingen ook niet.

Dan heb ik niets gezegd. Een experiment is altijd goed zolang het bij tegenvallend resultaat maar wordt teruggedraaid.
Zou een rare situatie leveren als een soort op heen en weer vliegt tussen 2 werkgebieden en de ene admin vind dat het onder embargo moet en de ander niet. Ook zou je kunnen hebben als je een heel embargogericht persoon in het ene gebied gaat hebben welke zowat alles onder embargo gezet dat dit extra druk gaat opleveren in gebieden waar een admin zit die meer voor openheid is.
Overigens zou een logisch gevolg zijn dat de admins dan democratisch gekozen gaan worden door waarnemers uit dat werkgebied.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

CiteerOverigens zou een logisch gevolg zijn dat de admins dan democratisch gekozen gaan worden door waarnemers uit dat werkgebied
:rolleye:
CiteerEen experiment is altijd goed zolang het bij tegenvallend resultaat maar wordt teruggedraaid
natuurlijk.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op juni 26, 2012, 10:05:32 AM
Overigens zou een logisch gevolg zijn dat de admins dan democratisch gekozen gaan worden door waarnemers uit dat werkgebied
:rolleye:

Ja als de admins beslissingen gaan nemen moet dat wel gesteund worden door de achterban  ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Guus Peterse

#236
Ik heb de discussie nu een tijdje aangezien en ik proef een sterke tendens om vooral zo veel mogelijk geheim te houden. Daarbij worden allerlei automatismen voorgesteld. Ik voel nu toch de behoefte om enig tegengas te geven, of beter: enige nuancering aan te brengen.
Voor alle inspanningen en alle creativiteit om verstoring tegen te gaan, kunnen lijkt me twee motieven zijn: bestrijding van dierenleed, of bewaken van natuurwaarden.
Voor dierenleed moet je bij de bio-industrie zijn. Of anders heeft de natuur zelf nog heel wat dierenleed voor handen waar mensen, ook twitchers en fotografen, niets mee van doen hebben. Kun je wel zeggen 'dat is de natuur', maar zo'n schattig meerkoetenkuiken met zijn rode neusje bengelend in een reigersnavel wordt daar dus niet vrolijk van. Wat is, in vergelijking daarmee, het dierenleed van pakweg een verstoord buidelmezennest? Die buidelmezen maakt het vermoedelijk niets uit, die gaan wel ergens anders heen. Dat leed blijft grotendeels beperkt tot ons leed. Voor ons is het jammer. Voor ons? Eigenlijk alleen voor het selecte groepje mensen dat ervan wist.
Kom je terecht bij de natuurwaarden. Natuur heeft waarde. Maar: waarde voor wie? Wie kent die waarde toe? Wat is de waarde van, ik noem maar iets, een broedende bijeneter in Nederland als niemand daarvan weet? Voor de bijeneter als soort is Nederland niet zo relevant. Voor de individuele bijeneter: zie boven. En voor 'De Natuur' maakt het niks uit, bijeneter of nijlgans. Blijven toch wij zelf over.
Natuurbehoud, natuurbescherming enzovoort: voor wie doen we het eigenlijk? Dat is natuurlijk de centrale vraag. Voor die bijeneter of die buidelmees? Of eigenlijk toch (ook) voor onszelf? En nou kun je daarover eindeloos filosoferen, zoals ik hier natuurlijk ook doe, maar een pragmatische houding kan dan soms geen kwaad. En dan komt toch, met permissie, een Telegraaf-achtige vraag naar voren: niet 'voor wie?', maar 'door wie?' ofwel: wie betaalt dat eigenlijk?
Kun je wel uit voorzorg allemaal moois gaan verbergen, maar alle kans dat 'we' dan niet meer willen betalen.
Beter dan zo veel mogelijk verbergen lijkt me om juist zo veel mogelijk te laten zien. Laten zien waar je het allemaal voor doet. Dat moet vind ik het uitgangspunt zijn. Daarmee wil ik niet zeggen dat we niets mogen verbergen, maar daar moeten we in mijn ogen voorzichtig mee zijn en per geval en genuanceerd naar kijken.
Ik pleit dus niet voor alles openbaar maken. Ik pleit tegen alles geheim houden. Ik pleit tegen het automatisme om een grote groep soorten automatisch te verbergen. Ik pleit voor zoveel mogelijk laten zien. Er zijn teveel voorbeelden waar dat heel goed kan. En je weet niet half wat je weggooit als je allerlei soorten in een bepaalde periode automatisch verbergt. Een paar jaar geleden was er een geweldige invasie van witvleugelsterns. Onder de regels die nu worden voorgesteld zou die hele invasie verborgen gehouden zijn en zich onzichtbaar voor de meeste mensen hebben afgespeeld. Willen we dat werkelijk? Als we niet oppassen wordt dan de duur betaalde topnatuur in Nederland alleen nog beschikbaar voor een kleine elite en wordt de doorsnee liefhebber afgescheept met doorsnee natuur. Natuurlijk, dat is voorlopig nog rijkelijk overdreven maar ik zou toch zeggen: pas op.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

DuDe

Een waardevolle bijdrage Guus!
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Klaas van Dijk

Citaat van: Norman op juni 25, 2012, 23:46:35 PM(Roofvogel)vervolging komt voor in alle provinciën en alle roofvogels zouden vervaagd moeten worden. (...). Waarneming.nl wil een open structuur en zal dus altijd een dankbaar hulpmiddel blijven voor kwaadwillenden.

Beste Norman en anderen,

Met betrekking tot het vervagen van waarnemingen van roofvogels tijdens het broedseizoen (op wat voor manier dan ook) is het denk ik goed dat er na gezamenlijk overleg tussen de WRN (Werkgroep Roofvogels Nederland, http://www.werkgroeproofvogels.nl/ ) en waarneming.nl hierover één lijn wordt getrokken.

Tegelijkertijd moeten we natuurlijk niet de illusie hebben dat kwaadwillenden (= de roofvogelhaters c.s.) zich bekommeren over het al dan niet vervagen van waarnemingen op waarneming.nl. Dergelijke lieden (idem de illegale vogelvangers) hebben zo hun eigen kanalen (& vrindjes).

Maar het is dus best een groot dilemma. Terecht wil waarneming.nl een zo open mogelijke structuur hebben en ik ben een groot voorstander van deze openbaarheid.

En ik sluit me dus ook aan bij de mening van Guus. Bedankt voor je bijdrage.

Groetjes, Klaas

Marcel van kammen

Ik ben het helemaal 100% eens met Guus. Kijk,sommige gevallen zijn gewoon risicovol om die in het openbaar te brengen vanwege kans op diefstal van nesten (hoewel ik nog steeds niet begrijp wat iemand in hemelsnaam met een buidelmees nest zou willen), maar zoals bijv. de befaamde Witwangsterns ergens in Groningen: waarom op embargo en zo paniekerig, terwijl die beesten op 3 meter van het fietspad komen jagen? Toch eeuwig zonde dat heel veel mensen zoiets nu eventueel missen. Juist als mensen weten dat een bepaald gebied heel bijzondere soorten aantrekt krijgt dat gebied positieve aandacht en komt er eventueel meer geld vrij voor bescherming of weet ik veel wat.