Hoe voorkomen we verstoring

Gestart door hiskodevries, juni 21, 2012, 12:45:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

C.Dekker

Verschillende goede ideeen passeren hier, volgens mij is het laten betalen voor waarneming echter nog steeds de beste oplossing daar kun je onderscheid maken tussen wel of niet openbaar maken en aan wie.
Dat is mijn mening hoor ik denk dat de meeste goeden onder ons bereid zijn te betalen voor waarneming en dat je daarmee toch het kaf van het koren kunt scheiden.
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Rikstar

#91
bahhh,  wat een lelijke foto  >:D

Citaat van: dupont op juni 23, 2012, 14:36:38 PM
Wordt vervolgd.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

peterlindenburg

Citaat van: C.Dekker op juni 23, 2012, 14:52:21 PM
Verschillende goede ideeen passeren hier, volgens mij is het laten betalen voor waarneming echter nog steeds de beste oplossing daar kun je onderscheid maken tussen wel of niet openbaar maken en aan wie.
Dat is mijn mening hoor ik denk dat de meeste goeden onder ons bereid zijn te betalen voor waarneming en dat je daarmee toch het kaf van het koren kunt scheiden.

je zou mensen ook alleen kunnen laten betalen voor info over zeldzaamheden, net als dutchbird-alerts, en de rest gratis houden.

hiskodevries

Peter, dat houdt natuurlijk niet de ' verstoorders'  tegen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

joostheeremans

Als je duizenden euro's uitgeeft aan je fotoapparatuur dan is betalen voor lokale zeldzaamheden peanuts.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

lennartv

@Iedereen die een cultuuromslag wil: Realiseer je wel dat het bij vogelen ook heel vaak om de competitie gaat. Dat kun je leuk vinden of niet, maar dat is nu eenmaal zo. Ik denk ook niet dat je zoiets zal kunnen veranderen. Er zijn zeker genoeg mensen (ik ken er genoeg) die tevreden zijn met jaar-in-jaar-uit de vaste soorten en die een gat in de lucht springen als ze een keer een morinelplevier tegenkomen. Er zijn echter ook andere mensen die meer willen zien dan ze zelf kunnen ontdekken en daarom zijn die systemen opgericht. Als je dus alles kleinschalig en locaal gaat houden dan mis je ook een hoop dingen.

Wat mij betreft is een systeem waar je niet zomaar 'binnen kunt komen' een prima oplossing. Dan lijkt een tarief heffen mij niet de juiste oplossing want zoals Joost al aangeeft zijn er genoeg fotografen die graag geld willen neertellen voor een goede foto. Het lijkt mij dat je met zo'n systeem niets oplost. Wat mij betreft dus het volgende: zorg voor een gesloten systeem waar je alleen maar binnen kunt komen met een 'verklaring van goed gedrag' van mensen die al wel lid zijn. Als per nieuw lid dan vijf mensen die bekend zijn zoiets doen dan is er al een stuk meer controle. Het nieuwe lid zal dan ook wat meer verantwoordelijkheid voelen tegenover de vijf mensen die hem 'binnengeloodst' hebben. Ik denk dat zoiets een stuk effectiever is om verstoring te voorkomen dan een contributie instellen.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

hiskodevries

Lennart, dat gaat in deze tijden niet meer werken. Op internet is binnen de kortste keren de informatie wel te vinden.
Een waarneming is niet alleen zicht baar op waarneming.nl of db site, maar ook op sites waar we geen enkele invloed op uit kunnen oeferen.

De omslag moet bij de mensen komen.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Wat wel een idee zou kunnen zijn is de mensen die in deze lijst http://waarneming.nl/ranks.php meer dan .... soorten voor een soortgroep hebben een verklaring te laten (digitaal) tekenen dat ze de soorten die in die lijst staan zonder verstoring hebben gescoord.
Bij 1 overtreding 10 treden naar beneden, nog een overtreding 50. ( ik noem maar wat)
de overtreding moet niet uit de lucht gegrepen zijn maar duidelijk vastgesteld door meerdere gebruikers
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op juni 23, 2012, 14:08:58 PM
ik zie al wat goede ideeen langs komen.
Wel een kanttekening bij ' we houden het helemaal stil'
in zo`n geval kan de soort toch door iemand ingevoerd worden die daar geen weet van heeft.

Bij mensen die er geen weet van hebben is overleggen nog wel eens een oplossing om een waarneming weer een beetje 'onder de mat' te krijgen. Die mensen zijn vaak van goede wil maar behalve dat ze niet het waarom wisten blijken ze ook nog wel eens niet te weten hoe ze de zichtbaarheid van hun waarneming kunnen regelen.
Aan de andere kant zijn er mensen die om de een of andere reden schijt hebben aan wat anderen belangrijk vinden. Kennelijk zijn dan het willen scoren en het 'willen delen' belangrijker.

Citeer
...
Behalve voor vogels is ook twitchgedrag te zien bij planten, vlinders en libellen. Neem dat ook mee bij het bedenken van oplossingen.
...

Inderdaad, en het uitsteken van bijvoorbeeld orchideeen kom veel voor. Daarom staat dit topic eigenlijk ook niet op de goede plek. Maar bij de vogels lijkt het urgenter te worden gevonden, het topic komt voort uit een vogeltopic en hier krijgt het waarschijnlijk ook meer aandacht dan gewoon onder 'Waarneming'.

Herman van der Meer

falco

Citaat van: hiskodevries op juni 23, 2012, 15:47:20 PM
Lennart, dat gaat in deze tijden niet meer werken. Op internet is binnen de kortste keren de informatie wel te vinden.
Een waarneming is niet alleen zicht baar op waarneming.nl of db site, maar ook op sites waar we geen enkele invloed op uit kunnen oeferen.

Ik denk dat je niet vooraf kunt zeggen dat Lennarts oplossing niet werkt. Waarom niet een jaar uitproberen?
Volgens mij zijn er recente voorbeelden waar bekendmaken binnen een kleine groep idd het effect had dat er nog steeds vrijwel niemand van de waarneming weet.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

hiskodevries

Citaat van: falco op juni 23, 2012, 16:03:18 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 23, 2012, 15:47:20 PM
Lennart, dat gaat in deze tijden niet meer werken. Op internet is binnen de kortste keren de informatie wel te vinden.
Een waarneming is niet alleen zicht baar op waarneming.nl of db site, maar ook op sites waar we geen enkele invloed op uit kunnen oeferen.

Ik denk dat je niet vooraf kunt zeggen dat Lennarts oplossing niet werkt. Waarom niet een jaar uitproberen?
Volgens mij zijn er recente voorbeelden waar bekendmaken binnen een kleine groep idd het effect had dat er nog steeds vrijwel niemand van de waarneming weet.
nee dat gaat niet werken, we hebben  46.000 geregisteerde gebruikers. die moeten dan in 1 keer gaan betalen om een lieveheersbeestje in te voeren ?
van die 46.000 twitchen een paar honderd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

lennartv

Citaat van: hiskodevries op juni 23, 2012, 16:13:44 PM
Citaat van: falco op juni 23, 2012, 16:03:18 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 23, 2012, 15:47:20 PM
Lennart, dat gaat in deze tijden niet meer werken. Op internet is binnen de kortste keren de informatie wel te vinden.
Een waarneming is niet alleen zicht baar op waarneming.nl of db site, maar ook op sites waar we geen enkele invloed op uit kunnen oeferen.

Ik denk dat je niet vooraf kunt zeggen dat Lennarts oplossing niet werkt. Waarom niet een jaar uitproberen?
Volgens mij zijn er recente voorbeelden waar bekendmaken binnen een kleine groep idd het effect had dat er nog steeds vrijwel niemand van de waarneming weet.
nee dat gaat niet werken, we hebben  46.000 geregisteerde gebruikers. die moeten dan in 1 keer gaan betalen om een lieveheersbeestje in te voeren ?
van die 46.000 twitchen een paar honderd

Volgens mij heb je mijn bericht niet goed begrepen. Ik benadruk juist dat betalen geen oplossing is. Ik heb het nu ook alleen over de 'twitchwaarnemingen'. Jan Dreutel met z'n lieveheersbeestje op de vensterbank kan die dus ook gewoon invoeren. Dat systeem waar ik het net over had hoeft nog niet eens van waarneming.nl uit te gaan. Dutchbirding zou dat ook prima kunnen doen door alleen het inloggen aan te passen op te manier zoals ik net voorstelde. Waarneming.nl zou zich dan alleen kunnen beperken tot het vervagen van bekende zeldzaamheden en onbekende zeldzaamheden door onbekende gebruikers even intern te houden en bepalen of die geschikt is voor publicatie. Bijvoorbeeld in overleg met Dutchbirding als die dan zo'n systeem zou hebben.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

HPM

Citaat van: lennartv op juni 23, 2012, 15:39:43 PM

@Iedereen die een cultuuromslag wil: Realiseer je wel dat het bij vogelen ook heel vaak om de competitie gaat. Dat kun je leuk vinden of niet, maar dat is nu eenmaal zo. Ik denk ook niet dat je zoiets zal kunnen veranderen. Er zijn zeker genoeg mensen (ik ken er genoeg) die tevreden zijn met jaar-in-jaar-uit de vaste soorten en die een gat in de lucht springen als ze een keer een morinelplevier tegenkomen. Er zijn echter ook andere mensen die meer willen zien dan ze zelf kunnen ontdekken en daarom zijn die systemen opgericht. Als je dus alles kleinschalig en locaal gaat houden dan mis je ook een hoop dingen.

...

Die competitie is deel van die cultuur en juist die competitie is er de oorzaak van dat andere dingen worden vergeten of weggewimpeld. Om je gerust te stellen: ik neem aan dat dat bij fotografen ook zo werkt, maar ik denk niet dat het daar net zo 'geformaliseerd' is als onder een deel van de vogelaars.

Citaat van: hiskodevries op juni 23, 2012, 15:47:20 PM
...

De omslag moet bij de mensen komen.

Maar daarin kan Waarneming wel een rol spelen.
Zo heb ik al eerder gezegd dat ik dat focussen op zeldzaamheden, zoals bijvoorbeeld op de voorpagina erg duidelijk is, geen goed voorbeeld voor vooral nieuwelingen vind. Waarneming bevat veel meer dan alleen maar zeldzaamheden en de database van Waarneming is niet alleen maar belangrijk door de zeldzaamheden die er tussen zitten.
.
Herman van der Meer

Folkert Jan

#103
Citaat van: August op juni 23, 2012, 09:20:35 AM
Of alles onder embargo, zeldzaamheden doorgeven aan DB ( de samenwerking is er al). DB kan waarneming.nl jaarlijks sponsoren en dit doorberekenen aan de Leden bij overtreding kan DB ingrijpen de sociale controle is veel groter want de DB leden zijn allemaal bekend

Zo'n idee had ik ook!
Als team waarneming en team DB daaraan willen meewerken denk ik dat je al zeker een stuk in de goede richting gaat.
Naar mijn idee zou een goed begin zijn:

Aanpassingen aan DBA
stap 1. Dutchbirdalerts alleen zichtbaar voor mensen die zijn ingelogd.
stap 2. Aanmelden zou mijns inzien wel vrijblijvend moeten zijn. Er zijn denk ik teveel mensen die graag zeldzame vogels kijken, maar niet of nauwelijks contacten hebben. (Einzelgängers, sociaal minder goed bedeelde mensen etc.)
stap 3. Een aanmelding zou gekoppeld kunnen worden aan bijvoorbeeld een sofinummer (BSN nummer), want daar krijgt iedereen maar 1 van. Overtreed iemand de regels kan die een ban op sofinummer krijgen en heeft hij dus vervolgens pech. Bij aanmelding kan verzocht worden om een scan van een ***SPAM*** bijvoorbeeld.

Aanpassingen aan waarneming.nl
stap 1. Het invoerscherm een klein beetje aanpassen door bij een ingevoerd embargo de vraag te stellen of de waarneming ook niet doorgezet mag worden naar externe instanties. Zo ja dan blijft deze geheim, zo nee dan mag iemand er vanaf dat moment redelijkerwijs vanuit gaan dat deze alleen bekend wordt bij mensen die weten hoe ze zich horen te gedragen.
stap 2. Een lijst maken van soorten (zoals Herman voorstelt) die standaard vervaagd gaan worden. Een soort waar het bijvoorbeeld vaak fout gaat is een roodkopklauwier. Als een onwetend persoon deze ontdekt kan ik me voorstellen dat hij dit met de wereld wil delen. Met als gevolg dat andere locals zich druk moeten gaan maken om de verstoring.

Waarneming.nl kan zo gewoon een openbaar platform blijven!

Wat ik hiermee probeer te bereiken is niet zoals Herman, dat de DBA scène minder soorten te weet krijgt, maar dat de mensen die zich goed gedragen niet de dupe gaan worden en niet zoals in Duitsland de ene mega na de andere aan zich voorbij zien gaan, omdat de ontdekker dit niet meer prijs wil geven. Er moet voorkomen worden dat het vertrouwen bij ontdekkers gaat verdwijnen en zelfs gepoogd worden het vertrouwen terug te winnen.
Het idee van Herman omtrent het zelfontdekken is wel leuk, maar niet haalbaar. De competitie is al decades aan de gang en een aantal mensen hebben al meer dan 450 soorten in Nederland gezien. Zou je het eerlijk willen doen dan zou iedereen opnieuw moeten beginnen. Echter sommige mensen zijn 20 jaar en anderen 60+).

Als laatste wil ik nog benadrukken dat er wel een duidelijk onderscheid moet blijven wat betreft de reden tot vervaging. Dat algemene en schaarse broedvogels vervaagd worden vind ik ook jammer. Ik had voor mijn TOH big day ook graag geweten waar de nesten van grauwe kiek, blauwe kiek, velduil, grauwe gors, buidelmees en middelste bonte specht waren, maar omdat dit broedvogels zijn maak ik mijn lijstje daar graag aan ondergeschikt. Liever een kortere lijst dan afgeknipte buidelnesten, eierroof bij velduilen en kieken, boze boeren door betreden van land waardoor deze geen zin meer hebben in vogelbescherming etc.
Voor dwaalgasten vind ik dat wat anders. Als er 1 rotte appel over de schreef gaat bij een soort die ik zou ontdekken en de vogel moet 1 keer opvliegen dan is dat zuur, maar geen wereldramp. De vogel is immers toch verdwaald en heeft totaal geen ecologische waarde. Dat er iemand een vogel verstoord moeten we ten alle tijde zien te voorkomen, maar het zou voor mij nooit een reden zijn niets meer door te geven en ik hoop dat anderen er ook zo over denken. Anders wordt het wanneer door de aanwezigheid van een zeldzaamheid natuur van grote ecologische waarde wordt platgetrapt of verstoord.

Ik zou nog graag benadrukken dat het ook goed kan gaan! Bij de vele kleinst waterhoentjes in de onlanden heb ik niemand gezien die ook maar iets verkeerd deed en heb ik tevens ook van anderen geen vervelende verhalen gehoord. Zo kan het ook  :duim:  Ook rond de witwangsterns, zwarte ibissen en de krekelzangers blijft het vooralsnog rustig.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

peterlindenburg

Citaat van: hiskodevries op juni 23, 2012, 15:07:03 PM
Peter, dat houdt natuurlijk niet de ' verstoorders'  tegen.

dat snap ik, maar je legt wel een drempel en je kunt mensen die zich aantoonbaar en bij herhaling misdragen er uit mikken

hiskodevries

#105
Gaat db ook over dagvinders dan ?
het  gaat zelden fout bij massale twitches. Zeker niet de eerste dagen. pas als de aandacht afneemt  wordt de kans op verstoring groter.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op juni 23, 2012, 16:52:30 PM
Gaat db ook over dagvinders dan ?
het  gaat namelijk helemaal zelden fout bij massale twitches. Zeker niet de eerste dagen. pas als de aandacht afneemt  wordt de kans op verstoring groter.
Het probleem is ook niet dat het alleen fout gaat bij de niet massale twitches. Het probleem is dat het vertrouwen in de scène bij de ontdekkers verdwijnt. Dat gaat van kwaad tot erger en dat wil ik graag voorkomen. Ik gedraag mezelf in het veld en spreek anderen eventueel aan op misdragingen, maar ik ben niet overal bij en heb dus niet kunnen voorkomen dat bijvoorbeeld het vertrouwen van een Norman (waterspreeuwen) of nu Remco Wester (klein waterhoen) dermate gedaald is dat zij niets of nauwelijks meer iets willen delen.
Als er over een paar jaar bijvoorbeeld een roodkeelnachtegaal in de tuin of local patch van deze heren zit hoop ik toch echt dat ik een kijkje mag gaan nemen. Als we door gaan op de manier zoals we dat nu doen heb ik er een hard hoofd in.

Foto van Laurens Stijn 5 januari 2008
http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=356


Je hoeft toch niet direct een oplossing te vinden waarbij alle soortgroepen worden meegenomen  ???
Ik heb totaal geen idee hoe het twitchen van vlinders/libellen etc geregeld is. Ik heb alleen maar weet van vogels en voor dat probleem heb ik een oplossing aandragen. Om een oplossing voor andere soortgroepen te vinden is het verstandig om met mensen van die soortgroepen te praten. Bij vlinders en libellen heb je tevens veel minder te maken met dwaalgasten. Het is dan vaak een (kwetsbare) populatie in een (kwetsbaar) gebied welke bezocht wordt ipv een specifieke dier. 
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op juni 23, 2012, 17:05:57 PM
Je hoeft toch niet direct een oplossing te vinden waarbij alle soortgroepen worden meegenomen  ???
Ik heb totaal geen idee hoe het twitchen van vlinders/libellen etc geregeld is. Ik heb alleen maar weet van vogels en voor dat probleem heb ik een oplossing aandragen. Om een oplossing voor andere soortgroepen te vinden is het verstandig om met mensen van die soortgroepen te praten. Bij vlinders en libellen heb je tevens veel minder te maken met dwaalgasten. Het is dan vaak een (kwetsbare) populatie in een (kwetsbaar) gebied welke bezocht wordt ipv een specifieke dier.

Ook bij andere soortgroepen doen zich problemen voor. Het uitsteken van planten is al genoemd. Orchideen worden daarom al lang collectief verborgen/vervaagd. Er zijn mensen die bepaalde paddestoelen vervagen om te voorkomen dat ze worden geplukt. Er worden vossen en dassen vervaagd uit angst dat ze worden geschoten of vergiftigd. Bij zeldzamer vlinders en libellen wordt de vegetatie ernstig beschadigd en de beesten worden gevangen. Ga zo maar door.
Een beschermingssysteem wat voor vogels werkt, werkt in principe ook voor andere soortgroepen.

Herman van der Meer

August

Citaat van: August op juni 23, 2012, 09:20:35 AM
Of alles onder embargo, zeldzaamheden doorgeven aan DB ( de samenwerking is er al). DB kan waarneming.nl jaarlijks sponsoren en dit doorberekenen aan de Leden bij overtreding kan DB ingrijpen de sociale controle is veel groter want de DB leden zijn allemaal bekend
Beste Hisko als je zoiets zou doen dan Hou je alleen de harde kern over. Dan ben ik ervan overtuigd dat de komende dagen na ontdekking het een stuk rustiger zou zijn. De kans op verstoring is veel minder en de sociale controles veel groter. En zouden er later bv opvallende foto,s  opduiken dan kan die persoon tekst en uitleg geven hoe hij dit gedaan heeft.

August van Rijn

HPM

Citaat van: rnbflavour op juni 23, 2012, 16:39:31 PM
...

Voor dwaalgasten vind ik dat wat anders. Als er 1 rotte appel over de schreef gaat bij een soort die ik zou ontdekken en de vogel moet 1 keer opvliegen dan is dat zuur, maar geen wereldramp.


Juist de zeldzame dwaalgasten waar de twitchers zo dol op zijn zullen wel niet op die versopringslijst hoeven, maar zeldzame, schaarse, kwetsbare broedvogels, ook potentiele broedvogels gedurende de broedtijd,  wel. Ik denk dat soorten als Roodkopklauwier en Griel er gedurende de broedtijd zeker op zouden moeten staan. Met de verschillende Rode Lijsten in de hand zal je een heel eind komen. Wellicht kunnen er ook wel regionale nuances worden aangebracht.

Herman van der Meer

joostdejong

Misschien naast de exploratie van de mogelijkheden van stilhouden van info (vanuit wrn/db/etc) wat suggesties die de 'gebruiker' wat invloed geven? (Als tegenhanger van rotte appels die het voor fris en fruitige appels verpesten.)

Bijv. het toevoegen van expliciete informatie bij een melding die de melder op de hoogte stelt van de mogelijke problemen, eventueel sommige soorten eerst langs een arbitrage-iemand laten gaan die het wereldkundigmaken van een potentieel verstoring-uitlokkende waarneming checkt met de waarnemer. Of onderzoeken of er samenwerking mogelijk is met gebiedsbeheerders/eigenaren/lokale werkgroepen. Ook is er vast wel iemand in het collectief van waarnemers met enige juridische achtergrond die kan vertellen wanneer 'we' (als regelopvolgend vogelaar) overtredingen kunnen/moeten melden aan de autoriteiten. Eventueel een overtreders-meld-protocol.
Joost de Jong

KorHaan

Citaat van: rnbflavour op juni 23, 2012, 17:05:57 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 23, 2012, 16:52:30 PM
Gaat db ook over dagvinders dan ?
het  gaat namelijk helemaal zelden fout bij massale twitches. Zeker niet de eerste dagen. pas als de aandacht afneemt  wordt de kans op verstoring groter.
Het probleem is ook niet dat het alleen fout gaat bij de niet massale twitches. Het probleem is dat het vertrouwen in de scène bij de ontdekkers verdwijnt. Dat gaat van kwaad tot erger en dat wil ik graag voorkomen. Ik gedraag mezelf in het veld en spreek anderen eventueel aan op misdragingen, maar ik ben niet overal bij en heb dus niet kunnen voorkomen dat bijvoorbeeld het vertrouwen van een Norman (waterspreeuwen) of nu Remco Wester (klein waterhoen) dermate gedaald is dat zij niets of nauwelijks meer iets willen delen.
Als er over een paar jaar bijvoorbeeld een roodkeelnachtegaal in de tuin of local patch van deze heren zit hoop ik toch echt dat ik een kijkje mag gaan nemen. Als we door gaan op de manier zoals we dat nu doen heb ik er een hard hoofd in.

Foto van Laurens Stijn 5 januari 2008
http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=356


Je hoeft toch niet direct een oplossing te vinden waarbij alle soortgroepen worden meegenomen  ???
Ik heb totaal geen idee hoe het twitchen van vlinders/libellen etc geregeld is. Ik heb alleen maar weet van vogels en voor dat probleem heb ik een oplossing aandragen. Om een oplossing voor andere soortgroepen te vinden is het verstandig om met mensen van die soortgroepen te praten. Bij vlinders en libellen heb je tevens veel minder te maken met dwaalgasten. Het is dan vaak een (kwetsbare) populatie in een (kwetsbaar) gebied welke bezocht wordt ipv een specifieke dier.



Als ontdekker van de Amerikaanse Wintertaling in de Bovenmeent was ik not-amused om dan later te lezen, dat mensen over dijkjes gaan lopen om dicht bij de vogel te kunnen komen, die in de rietrand lag te slapen, tussen gewone Wintertalingen en andere eenden.
Maar het hoort erbij, je kunt het toch niet voorkomen. Ik snap, dat mensen van ver komen en niet tevreden zijn, als de vogel zo ver weg ligt en moeilijk zichtbaar is. Het is ieders eigen verantwoordelijkheid om te besluiten op de weg te blijven of om het weiland in te lopen. Daar kan ik verder niks mee; ik snap ook wel dat niet iedereen uren wil gaan wachten tot de vogel dichterbij wil komen, omdat niet iedereen zoveel tijd heeft. Daar kan ik dan wel begrip voor opbrengen.

Het houdt me ook niet tegen om dingen door te geven. Wat iedereen verder met zijn eigen verantwoordelijkheid doet, moet men zelf maar weten.


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

HPM

#112
Citaat van: HPM op juni 23, 2012, 18:13:46 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 23, 2012, 16:39:31 PM
...

Voor dwaalgasten vind ik dat wat anders. Als er 1 rotte appel over de schreef gaat bij een soort die ik zou ontdekken en de vogel moet 1 keer opvliegen dan is dat zuur, maar geen wereldramp.


Juist de zeldzame dwaalgasten waar de twitchers zo dol op zijn zullen wel niet op die versopringslijst hoeven, maar zeldzame, schaarse, kwetsbare broedvogels, ook potentiele broedvogels gedurende de broedtijd,  wel. Ik denk dat soorten als Roodkopklauwier en Griel er gedurende de broedtijd zeker op zouden moeten staan. Met de verschillende Rode Lijsten in de hand zal je een heel eind komen. Wellicht kunnen er ook wel regionale nuances worden aangebracht.

Om een idee te geven hier een lijstje soorten die gedurende een bepaalde periode standaard verborgen zouden kunnen worden. De vier hoogste categorieën (VNW, VN, EB, BE) uit de Nederlandse Rode Lijst 2004 met enkele aanvullingen.
Een dergelijke lijst zou m.i. door een onafhankelijke commissie of instantie op basis van de huidige stand van zaken moeten worden vastgesteld. Je kan denken aan SOVON, Vogelbescherming,

Blauwe kiekendief, Bonte strandloper, Draaihals, Duinpieper, Dwergmeeuw, Engelse kwikstaart, Goudplevier, Grauwe gors, Grauwe kiekendief, Grauwe klauwier, Griel, Grote karekiet, Grote stern, Hop, Kemphaan, Kerkuil, Klapekster, Klein waterhoen, Kleinst waterhoen, Korhoen, Kuifleeuwerik, Kwak, Lachstern, Oeverloper, Ortolaan, Paapje, Pijlstaart, Porseleinhoen, Purperreiger, Roerdomp, Roodkopklauwier, Steltkluut, Strandplevier, Tapuit, Velduil, Watersnip, Witwangstern, Woudaap, Zwarte stern

PS. Buidelmees, Kraanvogel, Nonnetje en Ruigpootuil horen er ook wel bij denk ik, al staan die niet op de RL.
Herman van der Meer

lennartv

Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

HPM

Citaat van: lennartv op juni 23, 2012, 19:08:26 PM
Dat korhoen kan er wel af;)

Die lijkt wel zinloos, ja, maar hij staat op de Rode Lijst en daar zal hij wel blijven ook. En ik kan me hier toch heftige discussies over (vermeende) verstoring van Korhoenders herinneren, inclusief het publiekelijk aan de schandpaal nagelen van (vermeende) daders.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op juni 23, 2012, 19:01:00 PM
Citaat van: HPM op juni 23, 2012, 18:13:46 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 23, 2012, 16:39:31 PM
...

Voor dwaalgasten vind ik dat wat anders. Als er 1 rotte appel over de schreef gaat bij een soort die ik zou ontdekken en de vogel moet 1 keer opvliegen dan is dat zuur, maar geen wereldramp.


Juist de zeldzame dwaalgasten waar de twitchers zo dol op zijn zullen wel niet op die versopringslijst hoeven, maar zeldzame, schaarse, kwetsbare broedvogels, ook potentiele broedvogels gedurende de broedtijd,  wel. Ik denk dat soorten als Roodkopklauwier en Griel er gedurende de broedtijd zeker op zouden moeten staan. Met de verschillende Rode Lijsten in de hand zal je een heel eind komen. Wellicht kunnen er ook wel regionale nuances worden aangebracht.

Om een idee te geven hier een lijstje soorten die gedurende een bepaalde periode standaard verborgen zouden kunnen worden. De vier hoogste categorieën (VNW, VN, EB, BE) uit de Nederlandse Rode Lijst 2004 met enkele aanvullingen.
Een dergelijke lijst zou m.i. door een onafhankelijke commissie of instantie op basis van de huidige stand van zaken moeten worden vastgesteld. Je kan denken aan SOVON, Vogelbescherming,

Blauwe kiekendief, Bonte strandloper, Draaihals, Duinpieper, Dwergmeeuw, Engelse kwikstaart, Goudplevier, Grauwe gors, Grauwe kiekendief, Grauwe klauwier, Griel, Grote karekiet, Grote stern, Hop, Kemphaan, Kerkuil, Klapekster, Klein waterhoen, Kleinst waterhoen, Korhoen, Kuifleeuwerik, Kwak, Lachstern, Oeverloper, Ortolaan, Paapje, Pijlstaart, Porseleinhoen, Purperreiger, Roerdomp, Roodkopklauwier, Steltkluut, Strandplevier, Tapuit, Velduil, Watersnip, Witwangstern, Woudaap, Zwarte stern


Ondanks dat dit maar een voorbeeld is ben ik het met veel soorten niet eens. Ik ben juist bang dat als je sommige soorten van deze lijst geheim gaat houden er juist meer toeloop gaat zijn naar de plek die wel bekend wordt. Met zwart heb ik aangegeven de soorten waarvan ik denk dat die er niet op zouden moeten.
Daarnaast mis ik buidelmees, ijsvogel, bijeneter, witvleugelstern en op de toekomst vooruitlopend zouden alle steppekieken vanaf 15 mei ook wel vervaagd mogen worden.
Ook denk ik dat het in de winter (01-11 t/m 01-02) goed is om Houtsnip, bokje, watersnip, witgatje en ijsvogel standaard te vervagen.


"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

En Putter, Sijs, Barmsijs, Goudvink, Pestvogel tegen vogelvangers....
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Folkert Jan,
Buidelmees had ik net zelf al toegevoegd. Bijeneter is er zeker ook een.
Dat van die wintervogels die je noemt is zeker in strenge winters terecht. Bij Houtsnip zouden dat waarschijnlijk wel heel erg veel embargo's worden.
Bij de soorten waarvan jij vindt dat ze niet hoeven gaat het wel om ekele zeer schaarse broedvogels. Goudplevier is een ex-broedvogel. De kans op terugkeer lijkt klein en daarom het opnemen in de lijst overbodig, maar stel je voor dat die in de broedtijd ineens in geschikt biotoop verschijnt en open wordt ingevoerd. Dan kan je met ad-hoc blokkeren toch maar mooi te laat zijn.

Het is wel leuk om hierover wat opvattingen uit te wisselen, maar zo'n lijst zou niet op basis van een discussie hier moeten worden vastgesteld. Vandaar dat ik het over een onafhankelijke commissie/instantie had.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 23, 2012, 19:49:46 PM
En Putter, Sijs, Barmsijs, Goudvink, Pestvogel tegen vogelvangers....
Ik betwijfel of deze personen minder zullen vangen als ze de gegevens niet meer via waarneming.nl zullen krijgen.
De verhalen die ik gehoord heb is toch dat deze personen in een "eigen" stukje bos netten ophangen of takken met lijm besmeren en niet zozeer plekken opzoeken.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

lennartv

Wat mij betreft mogen strandleeuweriken en sneeuwgorzen altijd wel vervaagd worden. Een zéér favoriete prooi van vogelvangers. Het is alleen wel een nadeel dat er voor die beide soorten bekende plaatsen zijn waar ze jaarlijks terugkeren. Dat weten vogelvangers vaak ook.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com