Er wordt nu al lange tijd gediscussieerd over dit onderwerp. Hoewel alle aandacht goed is, want leidt tot bewustwording en al heel wat individuele initiatieven, ben ik even kwijt of al dit meedenken al wat heeft opgeleverd of dat we gewoon wachten op de uitkomst van het DB-overleg?
Wat mij opvalt is dat de gedragsregels geen prominente plaats op waarneming hebben, helemaal onderaan de home-page maar elders kan ik ze niet vinden (en dus alleen door flink te scrollen). De Duitse regels zijn natuurlijk schitterend en seht gründlich

maar het grootste probleem is natuurlijk handhaving zonder sancties (van welke aard dan ook). Kortom, geef de gedragsregels de aandacht waarom iedereen zo om vraagt.
Hoewel er aanpassingen zijn geweest (vooral gerelateerd aan fotografie) op wrn.nl mijn oproep om eens na te denken wat er WEL kan: de gedragsregels een prominente plaats geven KAN, eens in de zoveel tijd bij uploaden van waarnemingen akkoord gaan met deze regels KAN. Bezoekers beter laten registreren KAN. Een bijdrage vragen KAN (en de opbrengst ten goede laten komen van beschermingswerk bijv, het hoeft dus niet naar WRN.nl) maar is meteen controversieel. Per twitch een soort van forumtopic openen om misstanden of juist complimenten te delen KAN: dan kan al veel beter worden bekeken wie, wat, waarom, omstandigheden.
Ik denk wellicht al te veel in oplossingen maar in plaats van doordraven ben ik zo benieuwd naar de kleine stapjes vooruit.