Roest op lijsterbes

Gestart door Gert Kremer, juni 22, 2012, 11:26:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Is dit nu (jonge) lijsterbes-jeneverbesroest - Gymnosporangium cornutum?
Door de mic. zie ik twee soorten sporen? rond en langwerpige, de langwerpige zijn ruw-achtig.
Algemeen: in de nabijheid staan jeverbesstruiken. onderzijde roest op de nerf van het blad is geel/oranje en glad, bovenzijde bultjes, kleur donker oranje.
Zie foto. ik hoor graag jullie mening. de laatste twee zijn in olie 1000x
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

roesten

De macroscopische foto van de oranje structuren zijn spermogonia van een Gymnosporangiumsoort, een roest. Iets later zullen aan de bladonderzijde andere structuren gevormd gaan worden, de aecia. Deze aecia zijn nodig voor de determinatie van de Gymnosporangium. In principe kunnen er vier soorten Gymnosporangium op Lijsterbes voorkomen, G. clavariiforme, G. tremelloiides, G. confusum en G. cornutum. De eerste en de laatste zijn reeds bekend van NL. De gefotografeerde microscopische figuren herken ik niet; dat zijn in ieder geval geen sporen van Gymnosporangium.

Gert Kremer

Hallo Aad,
kwam weer een boompje (Lijsterbes) tegen met vrij veel (Roest) op het blad, alles nog klein. Weer wat meegenomen en ook hiervan wat onder het glas gedaan. Twee mic. foto, en weer de soorten sporen langwerpig en rondachtig. zal later nog eens gaan kijken.
Eerst bedankt en zie je wat bekend op deze foto's dan hoor ik dat graag en/of ik ander kleurstof moet gaan gebruiken.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.